Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 02 aug 2025 00:58

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem

Geografisk sted: Nowhere
Jeg overvejer, da jeg lige har skaffet nogle frø, at starte et nyt indendørs grow indenfor nærmeste fremtid.
Desværre er det jo ikke en årstid med så meget sollys, så der kommer nok ikke meget ud af bare at lade dem stå i vindueskarmen. - Og penge er ikke noget jeg svømmer i, endsige tager sparsom etagevask i, så jeg har ikke råd til en stor og lækker HPS på 400 eller 600 watt.

Mit spørgsmål er derfor:
Hvad er anbefalelsesværdigt at dyrke under af lys, når man er en fattigrøv?

Jeg har hørt folk ævle om sparepærer og lysstofrør, men det kan jeg ikke forestiller mig giver noget udbytte - og det skal jo alligevel ikke være så elendigt at man spilder sit grow.
Så det jeg leder efter er noget growlys til 3-400 kroners penge, som folk har OK erfaringer med.

Lad høre, folkens! [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: baskerlandet
du kan nemt lave et billoigt og godt væksthus til dine crops du kan bare tage et lysstofsrør (har du ikke et så nak et på en skole eller noed der er sq så mange [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img] )
så hænger du lyset op i loftet og laver nogle kroge eller trisse du kan sænke lyset HELT ned til jorden med. plant dine planter i nogle natursække (dem man kan købe kartofler i (tætvævet) ) så kan du vande dem uden at åbne for dit væksthus...
væksthuset laver du bare ved at sætte sorte affaldssække op omkring lampen og hele vejen ned til din planter.

good luck og fornøjelse

Medlem

Ja, jeg havde også tænkt at bygge et primitivt væksthus / skab... Mine spekulationer går som sagt mest på selve lampen: hvilke egner sig bedst af de billige lamper?
Et lysstofrør skulle efter sigende give spinkle resultater (bogstavelig talt). Men der er noget med at der er nogle særlige Phillips rør, som giver en ordentlig røvfuld lumen... Det kan måske være okay, eller hvad?

Medlem
Brugeravatar

ja du kan få noen rimeligt vilde fætre prøv og find den vildeste jeg ved det virker min høst i år var sq fin...

jeg går osse og sysler lidt med at prøve at lave hele mit klædeskab om til growskab jeg har skaffet 4 af de der røde fjerkræs varmepærer og så noen 60 watts phil. lysstofsrør

GLÆDER sig [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

Medlem

Jeg tror, efter en del læsning, at jeg må prøve at finde et lysstofrør så tæt på 100w som muligt. Det skulle være godt til planternes vegetative fase, så ingen bekymringer dér.
Men til blomstringen er jeg ikke sikker på, at det er så fedt. Planterne skal da nok overleve, men vil udbyttet ikke blive noget sparsomt?
Lad mig høre nogle erfaringer ang. udbyttet fra planter, der udelukkende har groet under lysstofrør.

Medlem

Geografisk sted: Sønderjylland
60w lysstofrør? Er du sikker på det ikke er Linestra du har fået fat i? De er egentlig bare glødelamper med form som lysstofrør og er ikke noget værd.

Medlem
Brugeravatar

nej det er sq phillips 60w lysstofrør
jeg har neglet dem i en lade

Titel:
Bare ned og hendt en masse energispare pærre, dem er der rimelig go på, køb dem i 23 Watt hvis du kan finde dem. Men ellers jo flere watt jo flere lumen (som regel) kig på nettet, der kan man finde massere data blade på pærrer og deres lumen effect. Det dyreste bliver nok fatninger og ledning, da de ofte i IKEA og silvan ect. ect. har tilbud på energispare pærre.

MVH
Piercer :twisted:

PS. HPS er bare bedre

Det er korrekt at der findes nogle fremragende Phillips rør til indoor grows

De findes fra 18W - 60W

Veggerørene er Phillps TL-D Flourtone DeLuxe 965 - og har en kelvingrad på 6500 - check Phillips katalog side 108-110 - prisen for et 18W er ca. 70,- og alle små el-forretninger kan skaffe dem hjem fra dag-til-dag uden det koster en krone mere (Silvan og de store kræver optil 15,- pr. rør i bestillingsgebyr og du skal vente mindst 5 arbejsdage - så køb hos de små)

De har også et blomsterrør i samme serie - de ligger på en kelvingrad omkring de 2.500 - prisen er den samme - check i Phillipskataolget

Jeg har en del indlæg på DCF om Phillipsrør du kan kikke på

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Monkey Island
Aargh! Glem nu de rør! Den metode som giver mest udbytte i forhold til investering, herunder både pris og strømforbrug er HPS! Det kan godt være at du sparer et par hundrede ved at købe et lysstofrør og senere en del på strømregningen, men dine afgrøder bliver oxo derefter! Køb nu en HPS!

/karma!

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: .....
Caligula skrev:
jeg går osse og sysler lidt med at prøve at lave hele mit klædeskab om til growskab jeg har skaffet 4 af de der røde fjerkræs varmepærer og så noen 60 watts phil. lysstofsrør

GLÆDER sig [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

De røde fjerkræsvarmere, mener jeg er ubrugelige, sku hellere en tand op på radiatoren, de simulerer ikke sollys, er vist KUN varme, men skal ikke gøre mig klog, har bare haft en enkelt af de røde phillips varme lamper plus en lysstofrør uden effekt!!

Hvad pokker skal du bruge de kyllingelamper til - de bruger bare en masse energi og giver en masse varme - som du så skal bruge en masse energi til at fjerne igen

Og så lige til sidst - et Phillips rør er ikke bare et Phillips rør - du skal bruge dem jeg har beskrevet - da de er de eneste Phillips rør der har den rette kelvingrad til vegge perioden - nemlig omkring 6.500K - alle de andre kan ikke bruges med samme udbytte - så hvis du har fundet et par gamle rør - så check lige om det er de rigtige - ellers spilder du bare en masse strøm - uden at få noget brugbart røg

Og så skal du finde et Phillips rør med en lav kelvingrad og den rette energimængde til blomster perioden

Jeg har set et par enkelte grows der er gennemført udelukkende med rør - de blev efter forholdene udemærket - men et rør grow kan på ingen måde måle sig med et HPS grow og regner du på det Watt for Watt - så får du flest gram pr. Watt når du bruger en 400W HPS eller bedre

Titel:
Medlem
Brugeravatar

fuck! self. det kan jeg da godt se nu jeg lige regner lidt på det...
nederen nå jeg må ud og lede igen så :(

hold jer muntre
-Cali

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Monkey Island
Prøv evt "Headshoppen" ovre på dcf. De har indimellem 400w hps'er til så lavt som 400 kr. Det er penge godt givet ud!

/karma!

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]