Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 18 jun 2025 22:17

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 59 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3
Forfatter besked
In our memories

Geografisk sted: Provinsen
Prøv lige at tage det roligt gutter...nogle kan klare både fritidsarbejde og sport ved siden af gymnasiet, andre kan ikke. Der er jo forskel på hvor meget tid hver enkelt skal bruge på skolearbejdet. IMO burde man hellere skære ned SU'en for hjemmeboende. Tag bare mig som eksempel...bor hjemme, får kort+logi og buskort betalt af mine forældre. Så får jeg SU, ca. 1400/måneden, derudover har et arbejde, ca. 2500/måneden, alt i alt har jeg næsten 4k om måneden til rent forbrug! Tal om at være forkælet [img]images/smiles/icon_eek.gif[/img]

-Psyko

Psychedelia Gay Overlord

Geografisk sted: Biløen
Psyko -> Fordi jeg ikke går ind for at man skal bruge pengene overhovedet.

Ali -> Hvordan kan du tillade dig at være utilfreds med at du ikke får nok af andre folks penge? Det indebærer jo at du mener at du har RET til de penge, og det har du ikke.

Psykedelisk Syreperker
Brugeravatar

Geografisk sted: Acidophilic environments
<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR>Originalt postet af dankdawg:
Psyko -> Fordi jeg ikke går ind for at man skal bruge pengene overhovedet.

Ali -> Hvordan kan du tillade dig at være utilfreds med at du ikke får nok af andre folks penge? Det indebærer jo at du mener at du har RET til de penge, og det har du ikke.
<HR></BLOCKQUOTE>

Hvad helvede snakker du nu om?!! jeg har lige postet flere meter lange indlæg om at jeg IKKE klager over min økonomi... Jeg er RIMELIG tilfreds med at jeg får penge mens jeg studerer, og jeg klager derfor ikke over at jeg ikke får nok. Jeg siger, at det kan være stramt og surt af og til, men jeg er fandme tilfreds med at jeg får noget overhovedet. Jeg siger bare, at det vil være sur røv og nøgler hvis de fjerner SU'en helt.

Ved ikke om du skrev forkert eller ej, men hvis du mente at jeg beklagede mig over at de måske ville afskaffe SU, så se bort fra ovenstående. Så vil jeg nemlig sige noget helt andet til det: Jeg har, som du siger, ikke krav på folks penge, nej. Men jeg synes bare ikke de skal gøre det, jeg er imod at de gør det, og jeg tilføjer samtidig at det ville gøre mig meget utilfreds hvis de gjorde det. Jeg har ingen krav, men det ville fandme være nedtur.

Jeg er sgu evig taknemlig for at jeg får de penge idag (og jeg fatter stadigvæk ikke at stadig brokker jer over at JEG brokker mig over at jeg ikke får nok.. ved slet ikke hvor I har det fra).

Men fuck det... jeg tror jeg melder mig ud af den her diskussion.

Psychedelia Gay Overlord

Ingen grund til at blive sur Ali, det er bare en diskussion på internettet [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

Din argumentation er bare inkonsekvent, og dermed forvirrende.

Dedikeret medlem

Geografisk sted: aarhus. (fra djurs)
de penge man får til en uddanelse, betaler man somregl tilbage igennem skat resten af ens liv.

jeg syntes SUen er fair nok gode forhold i et demokrastisk land på detter punkt, men forstå ikke helt mea får mere i bistand en i su. men ok så skulle jeg jo osse betale mere i skat hv.doeneg

Psykedelisk Syreperker
Brugeravatar

Geografisk sted: Acidophilic environments
hehe, tja... Hvis der er noget der kan pisse mig af, så er det politik og min mor [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

Selvom vi har forskellige holdninger herinde, så får vi dem aldrig indført... Regeringen er bare ligeglad - hvis de beslutter noget, så er det besluttet, I andre kan få lov til at se Fogh moone sin røv.

Men det var nu godt nok at komme med sine meninger om regeringens beslutninger.. glæder mig til der er genvalg, er ved at være GODT træt af Venstre og deres såkaldte crew.

[ 12 September 2003: Besked ændret af: aliaarhus ]

Psychedelia Gay Overlord

<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote
Citat:
de penge man får til en uddanelse, betaler man somregl tilbage igennem skat resten af ens liv.

Doeneg, de penge er stjålet fra folk som mig. Det du siger er at det er OK for staten at røve folk for penge, og give dem til dig, fordi du giver dem tilbage til staten senere??? Undskyld, men hvorledes er det lige at det kommer mig til gode? OG har jeg nogensinde givet nogen lov til at tage mine penge?

Skat er tyveri.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
ok, chill, det var jeg ikke klar over.

Psychedelia Gay Overlord

No problem..det er svært for skandinaver at forestille sig andet end at de skal nasse på andre mennesker. Det er en skade der kommer af at vokse op i velfærdsstaten. Det gør det svært for folk at tage ansvar for sig selv.

Medlem

Gratis uddannelse er en god investering. Men hvorfor skal man betale over skatten og dermed få et, som altid, elendigt udbytte.
Hvis man vil se dårlig udnyttelse af ressourcer inden for et hvilket som helst område så lad staten varetage det.

Hvad der virkelig kunne løfte niveauet i gymnasiet kunne være nogle individuelle sponser aftaler mellem gymnasiaster/studenter og forskellige virksomheder og organisationer.

Hvor høj en pjækkeprocent ville A.P Møller tolerere?

Psychedelia Gay Overlord

Jeg er rimelig enig med dig, bortset fra at der ikke er noget der er "gratis" [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

Dedikeret medlem

Har A.P. Møller btw ikke noget financielt kørende på Øregaard Gymnasium.. Tror han sponsor en hel del derude.

In our memories

dankdawg >

"I HK kan lavtlønnede godt sende deres børn på universitet..tro det eller ej, men de sparer simpelthen op til det. Dette er noget jeg ved da jeg har familie i HK."
- Selvfølgelig kan det lade sig gøre, men det kræver at ens forældre ikke er pisseligeglade med en. Hvis ens forældre f.eks er alkoholiserede (som mange mennesker i Danmark er) så kan man godt vinke farvel til sin uddannelse.

"Det samme gælder også mange andre steder, og der er jo altid muligheden for at private fonde betaler til mindrebemidlede der gider at arbejde ekstra hårdt for at gennemføre deres uddannelse."
- Mjaaaah...Hvis man er BEGAVET nok...Det er sgu ikke nok bare at være flittig hvis man ikke er klogere end gennemsnittet.
Det er kun de særligt talentfulde der kan overbeivse en privatfond om at der er brug for at de får en uddannelse.

Når du læser det her, siger du sikkert noget i retning af: Jaja, men det retfærdiggør ikke tyveri (skat). Det er også iorden du har den holdning, jeg ville bare lige gøre dig opmærksom på at tingene er så lette, som du får dem til at lyde til.

Mvh. Psyko

Psychedelia Gay Overlord

<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote
Citat:
Det er kun de særligt talentfulde der kan overbeivse en privatfond om at der er brug for at de får en uddannelse.

ja, det er såmænd rigtigt, og det er vel også rimeligt nok at folk belønner dem der kan? Det er IKKE en ret at få en uddannelse. Det er et privilegie.

Jeg er altså ikke af den overbevisning at alle er lige gode til al ting. Det er måske ikke så politisk korrekt, men det er til gengæld sandt.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Dankdawg > jeg kan godt se din pointe, men hvis nu fx gymnasiet blev privatiseret, hvorfor skulle nogen så foretrække at studere der i stedet for med det samme at få et arbejde og på den måde kunne tjene mange flere penge, når de ikke får noget for at gå i gymnasiet andet end mindre tid til at arbejde for at få råd til at betale for uddannelse + lejlighed + whatever?

Så ville uddannelse jo blive en ting der kun var tilgængelig for børn af rige forældre?

Psychedelia Gay Overlord

Hej Fenriz,
det kommer måske som et chok for dig, men det er faktisk helt normalt i andre lande at uddannelse er noget man selv betaler for.

I Hong Kong f.eks. er det 100% selvbetalt, der er skatten også kun 5% for de lavest lønnede og 15% for de højest lønnede.

I HK kan lavtlønnede godt sende deres børn på universitet..tro det eller ej, men de sparer simpelthen op til det. Dette er noget jeg ved da jeg har familie i HK.

Det samme gælder også mange andre steder, og der er jo altid muligheden for at private fonde betaler til mindrebemidlede der gider at arbejde ekstra hårdt for at gennemføre deres uddannelse. DET ER HELT NORMALT ANDRE STEDER I VERDEN.

Dedikeret medlem

Geografisk sted: aarhus. (fra djurs)
Dette er ikke doeneg - men hans bror - har ikke account - sry

dankdawg hvis man tager et udgangspunkt at samfundets overordnede opgave er at så mange så muligt skal ha det så godt som muligt, må man erkende at et land som Danmark, sammenlignet mad de fleste andre lande i verden har klarert det ret godt.

Den høje skat medfører en mulighed for at de personer der er mindre produktive (handikappede, narkomaner - dovne spassere mv.) kan ha en tilstrækkeligt let tilværelse til måske at nyde lidt af livet, måske ennda blive lidt mere produktive i den sidste ende.

Men io mine øjne er det vigtigste argument for høj skat er at det begrænser overforbrug på en forbløffende god måde. Vores lille planet kan måske (i mine øjne sandsynligvis) ikke i længden holde til det generelle forbrug verden har - og det ser ikke ummidelbart u til at det bliver bedre. Derfor er danmark, med skatten konstrueret som den er, hvor man for tiulskud til nødvendigheder men beskattet for overbrug en af de mest bæredygtige samfund i verden.

Desuden mener jeg ikke at de dynamiske effekter der økonomisk set er ved at lade folk blive ultra rige virker særligt kraftigt. Rige folk bruger generelt deres overskud på at købe ting fra andre rige folk. Det har selvsagt ikke en gunstig effekt på reccoursefordelingen - hvis man ønsker flest muligt velstillede mennesker.

Jeg gad da godt selv ha 1000000000.- men hvis jeg havde ville det være på samfundets bekostning.

Hvis ikke folk rundt omkring begynder at op føre sig voksent og mere langsigtet til globale probemer, vil de næste generationer sandsynligvis få nogle store problemer at kæmpe med.

Det ville være let hvis liberalistisk verdenstyring virkede - den er så dejlig simpel - men tiden har vist at for menneskene på jorden har milliarder lidt som direkte følge heraf.

det virker bare ikke

Med venlig hilsen no[stenergade] (wc3tftnick)
[img]null[/img]

[ 13 September 2003: Besked ændret af: doeneg ]

Psychedelia Gay Overlord

Hejsa,
vi snakker uddannelse hér, hvis du vil tale om andre aspekter ved skat, så er du velkommen til det, og jeg vil gerne rive dine mildest talt tåbelige påstande fra hinanden en fra en...I EN ANDEN TRÅD [img]images/smiles/icon_biggrin.gif[/img]

Du har ikke skrevet ET ORD om uddannelse i dit indlæg. Har du ikke set hvad trådens emne er?

In our memories

<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR>Originalt postet af dankdawg:
Jeg er altså ikke af den overbevisning at alle er lige gode til al ting. Det er måske ikke så politisk korrekt, men det er til gengæld sandt.<HR></BLOCKQUOTE>

- Det er jeg heller ikke, men jeg tror i høj grad det vil være de absolut klogeste hoveder der får en chance for at komme ind på vidregående uddannelse. Så altså ikke noget med at dem der kan klare det, nødvendigvis får en chance. Nå, men vi kommer vist ikke videre med det her.

Mvh. Psyko

Ps. Jeg vil være glad hvis du lader være med at svare dankdawg, for jeg prøver at slippe af med min internetafhængighed [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 59 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]