https://vafo.dk/artikel/politiet-unders%C3%B8ger-ulykke-hos-healer-kvinde-endte-i-kunstig-koma-efter-udrensningsseanceCitat:
Politiet undersøger ulykke hos healer: Kvinde endte i kunstig koma efter udrensningsseance
Den 68-årige kvinde kom så alvorligt til skade, at hun måtte lægges i kunstig koma på Odense Universitetshospital. Arkivfoto: Michael Bager
En 68-årig kvinde blev i weekenden bragt til Vejle Sygehus og senere til Odense Universitetshospital efter, at hun angiveligt havde indtaget den sydamerikanske ayahuasca-drik på et healing-center i Kollemorten.
Politiets efterforskningscenter i Vejle kigger i øjeblikket nærmere på en sag fra den forgangne weekend.
Her kom en 68-årig kvinde så alvorligt til skade, at hun måtte lægges i kunstig koma på Odense Universitetshospital.
Kvinden var deltager i en healingseance hos en behandler i Kollemorten mellem Give og Tørring, oplyser vicepolitiinspektør Carsten Thostrup.
Politiet fik lørdag aften klokken 19.40 en anmeldelse om, at der i forbindelse med en udrensningsceremoni var sket en ulykke, hvor den 68-årige kvinde efterfølgende blev indlagt.
Det skulle angiveligt være sket, efter at kvinden havde indtaget et stof.
- Det skulle være et stof, man tager for at udrense kroppen i forbindelse med et healingkursus, siger vicepolitiinspektøren.
Lagt i koma
Indtil videre har politiet sendt det stof, kvinden indtog, til en analyse for at undersøge, hvad der var i det.
- Vi har også styr på den gruppe, der var til stede under seancen, men vi har endnu ikke afhørt nogen til sagen, siger Carsten Thostrup.
Han oplyser, at den 68-årige kvinde, der ikke er fra lokalområdet, var så ilde tilredt, at hun blev lagt i kunstig koma, som hun først blev vækket fra onsdag.
Præcis hvilke skader, kvinden påførte sig og hvad hendes tilstand er nu, kan vicepolitiinspektøren ikke oplyse. Blot kan han oplyse, at kvinden stadig er indlagt.
Jeg har tavshedspligt om alt, hvad der vedrører det center
Hallucinerende drik
I Kollemorten ligger selskabet "Healing Rejser". Ifølge selskabets hjemmeside holdes der forskellige healing- og udrensningsceremonier på adressen Torphøjvej 1.
Virksomheden reklamerer blandt andet med at bruge "ayahuasca" i forskellige ceremonier.
"Som de første i Danmark tilbyder Healing Rejser terapeutiske Healing Weekender, individuelle og par-sessioner, i hvilke du kan opleve healing igennem forskellige terapeutiske metoder og ayahuasca. Vi leverer et terapeutisk, autentisk, sikkert og kærligt miljø, hvor du kan opleve den dybe healing kraft fra ayahuasca," som der står på centrets hjemmeside.
Ayahuasca er en hallucinerende drik. Ud over en række hallucinationer kan bivirkninger som kvalme og opkast støde til. Ayahuasca indeholder det psykedeliske stof DMT, som er ulovligt i Danmark.
Ifølge Vejle Amts Folkeblads oplysninger skulle den 68-årige kvinde netop have fået det dårligt efter en ayahuasca-ceremoni, hvor deltagerne indtager et middel, der får dem til at kaste op.
Leder vil hverken be- eller afkræfte
Avisen har kontaktet ejeren af Healing Rejser, Bjarne Padavaya Roursgaard, for at høre, om han kender til ulykken med kvinden.
- Det kan jeg hverken be- eller afkræfte. Jeg har tavshedspligt, så jeg kan simpelthen ikke fortælle dig noget som helst. Jeg har tavshedspligt om alt, hvad der vedrører det center, siger Bjarne Padavaya Roursgaard, der på hjemmesiden healingrejser.dk bliver omtalt som shaman.
Skal det betyde, at ulykken skete ved jer?
- Jeg kan ikke fortælle dig noget. Jeg har tavshedspligt.
Hvad er det for en tavshedspligt?
- Jeg er psykoterapeut. Prøv at høre her. Jeg har ikke noget at give dig eller sige til dig. Jeg kan heller ikke sige noget til dig. Du må finde nogen andre, der kan udtale sig. Hej, siger Bjarne Padavaya Roursgaard og smækker røret på.
Ayahuasca bruges af stammefolk
Ayahuasca er en psykedelisk bryg - en slags te.
Ayahuasca er blevet benyttet i rituel sammenhæng af stammefolk i den sydamerikanske jungle gennem flere hundrede år. Som oftest varetages sådanne ritualer af shamaner, der fungerer som en slags spirituelle guider under stofoplevelsen.
Der er i de senere år i den vestlige verden blevet åbnet flere og flere centre, hvor stofferne ligeledes indtages i guidede ceremonier.
I bryggen findes et planteekstrakt, der indeholder det psykedeliske stof DMT (dimetyltryptamin) samt monoaminoxidasehæmmende stoffer fra andre planter. Sidstnævnte er en nødvendig ingrediens for, at DMT kan optages fra tarmen og således havne i hjernen.
Ayahuasca-indtag fører ofte til kvalme og opkast