Jamen anima der er jo et alternativ til krig...man ku', som den tidligere demokratiske præsidentkandidat Gary Hart har sagt, øge FN's overvågning af landet feks. Måske udvide no-fly zonen til hele irak, istedet for som nu kun nord og syd.
Vi er tilsyneladende alle enige om at saddam er en Uheldig fyr (religiøs eller ej, hvilket egentlig ikke interesserer mig om han er, da det intet vil ændre ved hans opførsel), men blot Uenige om hvorvidt en krig er nødvendig eller ej. Jeg så gerne han trådte tilbage fra magten og rejste langt væk eller noget. Men jeg synes stadig at BabyBush's måde at ville befri verden fra alverdens skræk og rædsler ved at lave en krig hvor mange Uskyldige kommer til at dø og blive lemlæstet, er helt forkert og dybt amoralsk. Vi vil gerne hjælpe irakkerne til en bedre tilværelse, men gør vi det ved at føre krig mod dem?
Igennem hele den kolde krig, ku' USA holde sovjet fra at bombe hele verden...burde usa mon så ikke også nemt ku' holde stand mod lille irak i nogle år endnu? Hvorfor er det så nødvendigt med den krig lige netop her i foråret år 2003? Og hvorfor er det at det helt undgår debatten at risikoen for fanatisk terror mod os i vesten, netop vil blive mangedoblet efter et angreb af irak? Hvis han har alle mulige weapons of mass-destruction, som de tuder vores ører fulde med, hvornår mon han så vælger at bruge dem? Er realiteten ikke at han nok vil fyre dem af, netop når han bli'r presset op mod muren?
Det sidste jeg har hørt er at han har mobiliseret sprængstof til en lang række olie-brønde i nord og især sydirak...hvad mon han skal sprænge i luften? ...Og hvornår mon han vil sprænge det i luften? Logikken si'r jo at han vil forsøge det samme som i 91, nemlig at tænde ild til olie-brøndene. Men logikken si'r også at han først vil gøre det når vi angriber ham. Hvad er så fornuften i at angribe nu?
Hvis vi nu istedet (jeg er ellers ikke glad for at være enig med dankdawg på dette punkt, hehe) ophævede sanktionerne og handlede med det irakiske folk, så de ku' komme på fode igen, så ku' hele problemet måske løse sig selv langsomt. Hvis folket først opdager at de er undertrykte, så gør de måske modstand. Men den mulighed gi'r vi dem jo ikke, så længe vi er med til at holde dem hen i Ulidelig fattigdom. Hvis de blev rige nok til at få internet og tv og adgang til vestlig filosofi, så ville de måske langsomt indse at saddam er en skurk og så med tiden mobilisere styrke nok til at afsætte ham eller hans søn til den tid måske.
Lige pt angriber irak jo ikke nogen, så lige pt er der intet juridisk holdbart argument for et angreb. Og slet ikke når hele verdens freden og verdensordenen igennem FN risikerer at blive sat over styr af det. Irak truer ikke verdensfreden lige dette forår og derfor er der ingen grund til krig. Krig i selvforsvar kan jeg godt støtte, men irak udgør altså ingen seriøs trussel mod os lige her og nu. Og hvis vi virkelig vil fred her i verdenen, så bør vi jo gå forrest med et godt eksempel og vise dem som hader os, at vi _ikke_ er imperialister som invaderer alle der er Uenige med os. Netop hvis vi går ind i irak, bekræfter vi jo anti-vestlige kræfter i at vi er klar til beskyde og bombe alle der ikke gør som vi si'r.
Hvis vi vil tag pusten fra fanatiske muslimer eller terrorister, så skal vi jo netop stoppe med den politik som har skabt disse fanatiske hoveder. Jihad kommer ikke fordi usa er usa, men fordi usa's politik skaber den slags mennesker. Muslimer kan sagtens acceptere usa, hvis altså usa også ku' acceptere muslimer. Problemet er et vi selv har skabt og ikke et som palæstinensere eller andre har skabt. De forsvarer bare sig selv (og med god ret efter min mening) og deres ret til selvstændighed mod usa og israel som blindt dræber masser af mennesker i 'retfærdighedens' hellige navn.
Netop ved at lade den arabiske liga _selv_ klare saddam, ville vi ku' vinde deres respekt af vesten og dermed måske på længere sigt en fredelig sameksistens mellem os og dem. Laver vi krig, så får vi dem blot endnu mere som vores fjender og så vil de blot gå endnu længere end de har gjort hidtil.
Denne krig redder ikke det irakiske folk, tværtimod slår den dem ihjel og det kan vi altså ikke være bekendt overfor menneskeheden. BabyBush (religiøs eller ej) skaber mere Uro i verden med denne konflikt. Saddam er ikke stor nok til at vælte verden, men det er bush junior altså. Derfor er han langt farligere end saddam (muslim, jøde, reinkarneret hare-krishna eller whatever)
Som jeg ser det, handler det ikke om hvem der har gennemskuet saddam, bush eller situationen som helhed, bedst. Det handler udelukkende om hvilke konsekvenser det får for den samlede verden, hvis vi invaderer og besætter irak...og jeg kan ikke et sekund tro at vi får en mere sikker verden ved at smide bomber og skabe os endnu flere muslimske fjender. BabyBush's, Blair's og Fogh's logik hænger ganske enkelt ikke sammen hvis man ønsker en verden med mere fred.
Jeg betvivler ikke at saddam gerne vil styre hele regionen og tror han er en hellig kriger eller noget gejl i den retning. Men jeg tvivler meget på at han kan lykkes i sit forehavende på nogen måde, andet end netop hvis vi skaber os en masse fjender som af 2 onder vælger at støtte saddam, selvom de måske helst også selv var fri for saddam. Det er jo netop usa og israels politik der har medført den terrorisme vi ser i dag. Så det er forkert at se dem som de Ubetinget onde og os som de Ubetinge gode. Vesten ligger som den har redt og for en sjælden gangs skyld står jeg på frankrigs, tysklands og (gud nåde og trøste mig for at sige dette) ruslands side (jeg har altid været meget anti-sovjet og pro-amerikansk) mod bush. Jeg er ikke imod usa eller det amerikanske folk, men jeg er imod usas præsident og hans politik. Det er 2 adskilte ting i min verden. Jeg er stadig pro-amerikansk på mange områder (ikke på det sociale, eller manglen på samme sku' jeg måske sige. Her halter usa ikke engang, her er de helt lamme!) men bush bringer verden i brand med denne krig i langt højere grad end saddam nogensinde ville kunne, selv hvis han virkelig anstrengte sig. Saddam er kun en undskyldning for bush'es virkelige dagsorden (olie og boost for våben industrien).
Denne krig er moralsk forkert da for mange vil dø og verden blive mere Usikker for os alle. Det var binladen der bombede WTC og ikke saddam. Siden 91 har saddam holdt sig for sig selv og ikke lavet synderlig ballade, så hvorfor pludselig dette hastværk for krig? Det gi'r altså ingen logisk mening (for bush gør det altså ikke fordi han har et stort hjerte og vil redde den irakiske fattige befolkning. Hans motiver er ækle og alt andet end samaritansk godhed)
|