Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 03 aug 2025 16:20

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 
Forfatter besked
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: I mulmehulen
Dokumentation: Bushs tale i nat

Kl. to i nat gav USAs præsident den sidste advarsel til Saddam Hussein. Her er George W. Bushs tale i sin helhed.

Nu er vi nået til det tidspunkt, hvor beslutningerne skal træffes.
I mere end et årti har USA og andre lande med tålmodighed forsøgt at afvæbne det irakiske regime uden krig. Det regime har lovet at afsløre og ødelægge alle sine masseødelæggelsesvåben som en efterfølger af golfkrigen i 1991. Siden da har verden i 12 år forsøgt sig med diplomatiet, og vi har vedtaget mere end et dusin resolutioner i FNs Sikkerhedsråd.
Hundrede vis af våbeninspektører har været der for at overvåge afvæbningen af Irak - vi har været i god tro, men det er ikke blevet gengældt.
Det irakiske regime har brugt diplomatiet som et middel til at opnå mere tid. Man har ikke levet op til de resolutioner, hvor der blev krævet fuld afvæbning. De amerikanske våbeninspektører er blevet truet af irakerne. Elektronisk er de blevet fulgt og blevet snydt.
Det vil sige med fredelige midler har vi forsøgt at gøre det, men vi er blevet snydt igen og igen - for det er ikke fredens mænd, vi har med at gøre.
Efterretninger, som vi og andre regeringer har fået, efterlader ingen tvivl om, at det irakiske regime stadig har og skjuler nogle af de mest dødelige våben, der nogensinde er lavet.
Regimet har allerede benyttet masseødelæggelsesvåben imod Iraks naboer og Iraks eget folk.
Regimet har en historie med aggression i Mellemøsten. De hader USA. De hader vores venner. Og de har trænet terrorister - også nogle fra al-Qaeda. Faren er ganske klar: Med brug af kemiske, biologiske og måske på et tidspunkt atomvåben, som er opnået med Iraks hjælp, så kan terroristerne jo nå det, som de vil: dræbe tusinder eller hundrede af tusinder af uskyldige i vort land eller andre lande.
USA eller andre lande har ikke gjort noget for at gøre sig fortjent til denne trussel. Det er ikke noget, vi har bedt om. Men vi vil gøre alt, hvad vi kan for at bekæmpe truslen. I stedet for at drive mod tragedien, så vil vi sætte kurs mod sikkerheden.
Før vi ser dette frygtelige ske - før det er for sent at handle - så vil vi fjerne denne fare. USA har myndighed til at benytte magt til at sikre sine egne landsmænd. Det er mig, som leder de væbnede styrker efter den ed, jeg er blevet indsvoret på, og den ed vil jeg leve op til.
Der er en trussel mod vort land, og derfor stemte man i den amerikanske kongres sidste år for at godkende anvendelsen af magt over for Irak.
Vi prøvede at gøre, hvad vi kunne. Vi ønskede at løse det fredeligt. Vi troede på FNs mission. En af årsagerne til, at FN blev grundlagt efter 2. verdenskrig var jo netop, at man skulle gå imod aggressive diktatorer - hurtigt, før de kunne angribe de uskyldige og ødelægge freden.
Når vi taler om Irak, så handlede Sikkerhedsrådet i begyndelsen af 90'erne. Der var resolution 678 og 687 som stadig er i kraft. Der er det sådan, at USA og vore allierede har lov til at benytte magt i forbindelse med Iraks masseødelæggelsesvåben. Det er ikke et spørgsmål om myndighed - det er et spørgsmål om vilje.
I september talte jeg til FNs generalforsamling og bad verdens lande om at forene sig og bringe denne fare til afslutning. 8. november vedtog Sikkerhedsrådet enstemmigt resolution 1441, hvor der stod at Irak på alvorlig vis havde overtrådt reglerne, og man lovede alvorlige konsekvenser, hvis man ikke afvæbnede.
Der er ingen, der kan sige i dag, at Irak har afvæbnet, og de vil ikke afvæbne, så længe Saddam Hussein sidder ved magten.
De sidste fire og en halv måned har USA og vore allierede arbejdet inden for Sikkerhedsrådet for at få gennemført disse krav, som jo har stået der længe. Men der er nogle af de permanente medlemmer af Sikkerhedsrådet, som offentligt har sagt, at de vil nedlægge veto imod resolutioner, som gennemtvinger Iraks afvæbning.
De regeringer deler vores vurdering af faren, men ikke vores beslutsomhed med hensyn til at gøre noget ved det.
Der er lande, som har beslutsomheden, og muligheden for at handle over for denne trussel mod freden. Der er ved at samle sig en bred koalition for at gennemtvinge verdens krav.
FNs Sikkerhedsråd har ikke levet op til sit ansvar - derfor vil vi leve op til vores.
Fornyligt er der regeringer i Mellemøsten, som har gjort det, de skulle. De har offentligt og privat opfordret diktatoren til at forlade Irak, så afvæbningen kan forløbe fredeligt. Men det har han sagt nej til indtil nu.
De årtier med snyd og ondskab er nu nået til en afslutning. Saddam Hussein og hans sønner skal forlade Irak inden for 48 timer. Hvis ikke de gør det, så vil der komme en militær konflikt, som bliver iværksat på et tidspunkt, som vi vælger.
Alle udlændige inklusive journalister og inspektører bør omgående forlade Irak.
Mange irakere kan høre mig her i aften i en tolket radiotransmission, og jeg har også noget at sige til dem:
Hvis vi er nødt til at iværksætte en militærkampagne, så bliver den rettet imod de lovløse, som regerer jeres land - ikke imod jer. Når vores koalition fjerner deres magt, så skal vi nok levere den mad og den medicin, I har brug for. Vi slukker for terroren og hjælper jer med at opbygge et nyt Irak, som er frit og har velstand. I et frit Irak bliver der ikke flere aggressive krige over for jeres naboer. Ikke flere giftfabrikker. Ikke flere henrettelser af nogle, der er modstandere af regimet. Ikke mere tortur. De tider vil snart være slut. Jeres frihed nærmer sig.
Det er for sent for Sadam Hussein at kunne blive siddende ved magten. Men det er ikke for sent for det irakiske militær at handle med ære og beskytte jeres land ved at tillade koalitions-styrker fredeligt at komme ind i Irak og fjerne masseødelæggelsesvåben.
Vores styrker vil give de irakiske militærenheder klare instrukser om, hvad de kan gøre for at undgå at blive angrebet og ødelagt.
Jeg opfordrer alle medlemmer af det irakiske militære efterretningsvæsen og siger til dem:

Kæmp ikke for et døende regime hvis krigen kommer. Det er ikke jeres liv værd. Og alt irakisk civilt og militært personale bør lytte nøje til denne advarsel. I en konflikt afhænger jeres skæbne af jeres handlinger. Ødelæg ikke oliekilder. Det er en rigdomskilde, der tilhører det irakiske folk. Adlyd ikke kommandoer om at benytte masseødelæggelsesvåben over for nogen - inklusive det irakiske folk. Hvis det sker, så vil man blive retsforfulgt for krigsforbrydelser. Og der kan man ikke forsvare sig ved at sige, at "jeg fulgte bare ordrer", hvis det skulle ske.
Hvis Saddam Hussein vælger konfrontationen, så må det amerikanske folk vide, at vi har truffet alle foranstaltninger for at undgå krig. Og alle foranstaltninger vil blive truffet for at vinde den. Amerikanerne forstår omkostningerne ved konflikten. Vi har betalt vore omkostninger tidligere.
Der er ingen sikkerhed i en krig - undtagen at der skal bringes ofre. Den eneste måde at minimere den skade, der sker, det er ved at bruge vores militærs fulde kraft og styrke. Og det er vi parate til at gøre.
Hvis Saddam Hussein klynger sig til magten, så vil han være en dødelig fjende indtil afslutningen. I desperation vil han og terroristgrupper måske forsøge at gennemføre terroristhandlinger overfor amerikanske personer eller vore venner.
Det er angreb, der kan ske, men det er også derfor, vi ikke kan leve under en sådan trussel og afpresning.
Terroristtruslen overfor USA og resten af verden vil blive formindsket det øjeblik Saddam Hussein er afvæbnet.
Vor regering er virkelig opmærksom på disse farer. Vi er klar til at sikre sejren i Irak, men vi gør også, hvad vi kan for at sikre vort eget hjemland. Amerikanske myndigheder har udvist forskellige personer, som har været knyttet til de irakiske efterretningsvæsner. Det er én foranstaltning. Jeg har så også beordret øget sikkerhed ved vore lufthavne og også i vore havne.
Vores ministerium for indlandssikkerhed arbejder sammen med alle for at sikre de kritiske steder, der måtte være rundt omkring i USA. Såfremt fjenden slår til i mod USA - så vil de forsøge at skabe panik - men det går vi imod uden frygt. Det kan ikke lykkes dem.
Intet de gør, kan ændre den beslutningskraft, som vi har. Vi er et fredeligt folk. Vi er ikke et skrøbeligt folk. Og vi vil ikke blive skræmt af sådan nogle banditter og mordere. Hvis vore fjender vover at slå til imod os, så vil de selv komme til at svare for konsekvenserne. De bliver alvorlige.
Nu handler vi. For risikoen ved manglende handling er meget større. Om et år - eller fem år - vil det være sådan, at Iraks muligheder for at kunne gøre noget over for andre lande - de kunne blive meget værre. Saddam Hussein vil kunne vælge et øjeblik til dødelig konflikt, når de er stærkest. Men vi vælger altså at imødegå det nu - på nuværende tidspunkt, før der pludselig sker noget - dukker noget op på vores himmel og i vore byer.
Kampen for frihed - det er en ny realitet, vi står overfor. I det 21. århundrede - er der nogle der taler mordere og diktatorer efter munden. Så vil der blive flere trusler - der vil blive folkemord. I dette århundrede, når onde mænd har planer om kemiske angreb, biologiske angreb, så kan man se en ødelæggelse, vi aldrig har set før på denne jord.
Terrorister og terroriststater - de afslører jo ikke disse trusler med sådan et varsel i formelle deklarationer forud.
At slå til over for sådan nogle - det er nødvendigt. Hvis man ikke gør det, så er det selvmord.
Saddam Hussein skal afvæbnes nu. Det er verdens retfærdige krav. Så må vi sige, at det er der vores engagement ligger. Modsat Saddam Hussein, så mener vi, Irak og dets folk fortjener at leve i frihed. Og når diktatoren er væk - så kan de være et godt eksempel for hele Mellemøsten på en vital fredelig, selvstyrende nation.
USA og andre lande vil arbejde for at fremme freden i området. Vort mål kan ikke nås fra den ene dag til den anden. Men det skal nok lykkes over tid.
Den styrke, der ligger i menneskets frihed - det føles jo i alle lande. Den største magt, der ligger i friheden, det er netop, at man kan gøre noget ved had og vold. Det kreative i mennesker skal fremme freden. Det er den fremtid, vi vælger.
Frie lande har en forpligtigelse til at forsvare vore folk og stå
sammen imod volden. I dag - som vi har gjort det tidligere - da er USA og dets allierede parate til at påtage sig dette ansvar.
Godnat - og må Gud fortsat bevare Amerika og velsigne det. Tak.
Kilde: TV2s transmission af George Bush' tale

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
www.x-dag.dk
Jeg overvejer at møde op.

Psychedelia Gay Overlord

Geografisk sted: Biløen
jeg er imos krigen, men det dér x.dag er latterligt:

"Bliv væk fra arbejde eller skole
Meld dig syg, gå hjem, lad vær at gå på arbejde - og få dine kollegaer eller medstuderende til at gøre det samme. Krigsmaskinen skal stoppes."

- JA; DET SKAL NOK HJÆLPE!

og hvorfor står der adresser på en masse firmaer som angiveligt har 'interesse i krigen' ?

lortekommunister! [img]images/smiles/icon_mad.gif[/img]

Medlem

Geografisk sted: Kbh. Nv.
Jeg har tænkt mig at snakke sammen med resten af min klasse om at lave menneske-kæde foran vores skole når krigen starter.. Hva fanden, der er ingen der er for krigen på skolen, og ingen af eleverne der har interesse i at komme i skole. Desuden er hele elevrådet imod krig, såå..

In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR>Originalt postet af Creatif:
Jeg har tænkt mig at snakke sammen med resten af min klasse om at lave menneske-kæde foran vores skole når krigen starter.. Hva fanden, der er ingen der er for krigen på skolen, og ingen af eleverne der har interesse i at komme i skole. Desuden er hele elevrådet imod krig, såå..<HR></BLOCKQUOTE>

Det hjælper jo ikke, det er direkte samfundsskadeligt... jeg synes i burde have en dårlig smag i munden

I ved forøvrigt nok næppe nok til overhoved at brokke jer over selve krigen, det er hykleri og dobbeltmoral, der var ikke den samme hysteri sidste Golfkrig eller krigen i Afganistan

Insane psychedelia user!

Anima, hvem er det der ikke ved nok ? USA har jo for helvede ingen konkrete beviser, Saddam er en fascist, ingen tvivl om det, men det er ikke den rette måde at slippe af med ham. Fascicme mod fascisme holder bare ikke, politikerne skulle gerne repræsentere folket og deres holdninger, problemet er det gør de bare ikke.

[img]images/smiles/icon_redface.gif[/img] <- Anders Fogh (til dem der ikke fattede den, kig på farven).

Psychedelia Gay Overlord

Anima - Der var faktisk ret stor modstand imod sidste golfkrig, omend ikke i samme omfang som nu. Måske fordi at Irak havde invaderet Kuwait den gang, og de ikke rigtigt har gjort noget overhovedet denne gang?

Jensus -> Ja, god idé. Lad os smide maling i hovedet på dem vi er uenige med. [img]images/smiles/icon_rolleyes.gif[/img]

Insane psychedelia user!

dankdawg, jeg overvejede faktisk at tilføje i parentes nedenunder at jeg støtter ikke handlingen, det var jo bare en joke. Men jeg tænkte at det var nok ikke nødvendig at gardere mig......

og ærligt talt, hvor tit har du ikke haft lyst til at smide en spand maling i hovedet på Anima ? [img]images/smiles/icon_biggrin.gif[/img]

[ 18 Marts 2003: Besked ændret af: ~Jensus~ ]

Medlem

<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote
Citat:
Ja, god idé. Lad os smide maling i hovedet på dem vi er uenige med

Min gamle billedkunstlærer var imod [img]images/smiles/icon_sad.gif[/img] [img]images/smiles/icon_sad.gif[/img] [img]images/smiles/icon_sad.gif[/img]

Dedikeret medlem
Brugeravatar

kan godt være i alle sammen er i mord krig, men hvad mener borgerne i Irak egentlig? jeg så i dag i nyherderne i irakisk mand, der var for at Saddam blev fjernet, sålænge USA holdt sig væk fra Irak efter. Kan det ikke tænkes at de fleste irakere, gerne vil have Saddam fjernet, og i så fald, hvorfor skal vi så være imod det ??

In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Make Drugs - Not War!

Verden har brug for mere LSD!

Insane psychedelia user!

Jeg har bare en ting at sige, "nucular" [img]images/smiles/icon_biggrin.gif[/img]

Psychedelia Gay Overlord

Soulpitcher -> God pointe, for vi ved det nemlig ikke! Måske er der en bred støtte, måske er der en bred uenighed med saddam, måske er der bred opbakning til andre anti-demokratiske grupper. Det kunne jo f.eks. tænkes at befolkningen helst så at der blev indført sharia-lovgivning.
Jeg er sådan set ikke så optaget af det, men synes det er mere vigtigt at finde ud af hvilken ret, de allierede har til at angribe Irak. For mig at se skal der en direkte agression til før man kan angribe et andet land, altså: det skal være selvforsvar. Man kan ikke angribe et land på vegne af nogle andre, eller bare for en sikkerheds skyld.

Jensus -> Nok er jeg uenig med Anima (hvis jeg overhovedet forstår den blanding af voodoo og politik han har gang i), men jeg har nu ikke lyst til at smide maling på ham.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]