Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 24 jun 2025 20:55

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Hej,

Jeg er tidligere gjord bekendt med at jeg plantede ret sent i sæsonen (uge 30), sweet tooth auto.

Jeg kiggede til planten for et par dage siden hvor den stadig er i fin blomst. Den får stadig sol når der nu er sol fremme, og regn en gang i mellem og selvfølgelig vandes den også.

Det eneste jeg har observeret er at nogle af de nederste blade er lidt gullige, men langt største delen af planten er stadig markant grøn. Jeg har taget et billede af topskudet som der er på planten, ved bare ikke hvordan jeg poster det :P.

Min umiddelbare tanke er at holde øje med nattetemperaturerne. Så længe de ikke rammer under frysepunktet, tænkte jeg at ville lade den stå ude. Hvad er jeres tanker?

Der er kun mulighed for at have den ude i naturen.

Håber i vil komme med inputs.

Dedikeret medlem

Hej

Du skal huske holde øje med mug inde i selve skuddet, og hvis det først begynder så forsøg at tage det i opløbet.
Brug evt https://picoolio.net/ til at uploade dine billeder og smid dem op her så vi kan se hvordan den ser ud.

Medlem

amazon99 skrev:
Hej,

Jeg er tidligere gjord bekendt med at jeg plantede ret sent i sæsonen (uge 30), sweet tooth auto.

Jeg kiggede til planten for et par dage siden hvor den stadig er i fin blomst. Den får stadig sol når der nu er sol fremme, og regn en gang i mellem og selvfølgelig vandes den også.

Det eneste jeg har observeret er at nogle af de nederste blade er lidt gullige, men langt største delen af planten er stadig markant grøn. Jeg har taget et billede af topskudet som der er på planten, ved bare ikke hvordan jeg poster det :P.

Min umiddelbare tanke er at holde øje med nattetemperaturerne. Så længe de ikke rammer under frysepunktet, tænkte jeg at ville lade den stå ude. Hvad er jeres tanker?

Der er kun mulighed for at have den ude i naturen.

Håber i vil komme med inputs.

Som amazon99 siger, skal du VIRKELIG holde øje med mug. Auto'er er notoriske mugmagneter. Det er modigt af dig at plante dem ud så sent. De fleste sætter autoer ud i maj måned, da netop efteråret og sensommeren tit er våd og fugtig, hvilket kan få auto'er til at mugne væk på kort tid.
Hvis ellers der ikke kommer mug i skidtet, så kan du roligt lade den stå til den er fuldmoden. Hvis de nederste blade er gullige, går der ikke mere end 1-2 uger, vil jeg vurdere. Som tommelfingeregel skal man have høstet inden udgangen af oktober, men det er kun en tommelfingerregel.

Men altså - MUG MUG & MUG. Mug er klart den største udfordring for udendørsdyrkere, hvis ellers pottyvene ikke har fundet din "have" :shock:

Junior medlem

Tak for inputs.
Jeg må lige få taget nogle nye billeder, de første blev ikke så gode nemlig.
Mug skulle meget gerne ikke være et issue nu og her, skuddene ligner i hvert fald ikke noget lig det en google søgning gav af billeder.

Har læst nogle steder at det skulle være optimalt at høste når der er disse "orange tråde" på over cirka 70 % af planten, eller noget i den stil. Ud fra hvad jeg kunne se sent på aftnen med en lommelygte, er der en masse små orange "frø" ligner det som ligger på buddsene. Ud fra billedet kunne man tydeligt se når man zoomede ind en masse hvide krystaller lignede det. Når man rør ved planten bliver man klistret på fingerne, og navnet "sweet tooth" er der i hvert fald noget om, for det dufter dælme sødt og godt :)

Medlem

amazon99 skrev:
Tak for inputs.
Jeg må lige få taget nogle nye billeder, de første blev ikke så gode nemlig.
Mug skulle meget gerne ikke være et issue nu og her, skuddene ligner i hvert fald ikke noget lig det en google søgning gav af billeder.

Har læst nogle steder at det skulle være optimalt at høste når der er disse "orange tråde" på over cirka 70 % af planten, eller noget i den stil. Ud fra hvad jeg kunne se sent på aftnen med en lommelygte, er der en masse små orange "frø" ligner det som ligger på buddsene. Ud fra billedet kunne man tydeligt se når man zoomede ind en masse hvide krystaller lignede det. Når man rør ved planten bliver man klistret på fingerne, og navnet "sweet tooth" er der i hvert fald noget om, for det dufter dælme sødt og godt :)

Mug starter tit indefra i skuddene. Første tegn er at de små, typisk 3-fingrede, blade der sidder inde mellem de tætsiddende topskud, bliver brune og visner. Det plejer at være et 99% sikkert tegn på mug inde i skuddet. Så du skal IKKE vente til du kan se mug udenpå.

At du ikke har mug i en fuldblomstrende auto udendørs på denne årstid er ret utroligt. Men det er muligt den plante du har fat i er ret mugresistent. Efter de sidste par dages regn, skal du godt nok være over planten mht. mug.

Tag at kig forbi grønstue.net. Det er et yderst kompetent forum med masser af info.

Junior medlem

Priestie, tak for din respons.

Den står et relativt åbent sted, så der skulle gerne komme en del vind, hvis det har nogen effekt. Mener jeg at have læst skulle være godt.
Inde fra hjemmesiden står der: "Den stabile genetik sikrer, at Sweet Tooth Auto er modstandsdygtig over for skadedyr og sygdomme."
Også af den grund at valget faldt på den.
Kan nok tidligst se til den om et par dage.. men nu må vi se.

Medlem

Havde engang en auto udendørs. Høstede midt i oktober, ikke den mindste smule mug var at finde. Så man kan vel være heldig :)

Junior medlem

Jon2Jon3, det dælme i orden! :D

det ligemeget med mug... ryger det bare alligevel.. :D

Men synes endnu ikke at have bemærket noget som så visnet ud eller noget, så regner med den har det fint. Den får også en ekstra dosis CO2 da den står under 10 m fra en motorvej :D

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Casa Tranquila
amazon99 skrev:
Jon2Jon3, det dælme i orden! :D

det ligemeget med mug... ryger det bare alligevel.. :D

Men synes endnu ikke at have bemærket noget som så visnet ud eller noget, så regner med den har det fint. Den får også en ekstra dosis CO2 da den står under 10 m fra en motorvej :D

Du er da ikke så glad for dit helbred? Mug i lungerne er altså sådan ret sundhedsskadeligt! Og er der mug på noget af din plante, er der mug på resten også, kan ikke huske hvad det hedder. Men mug i mikroskopiske størrelser er også mega usundt!

Håber for dig, du ikke får noget mug. Men du burde overveje din indstilling til weed, hvis du gerne vil riscikerer dit helbred for at blive skæv.

Junior medlem

Hector, troede mine smileys gjorde tricket ;) Selvfølgelig har jeg ikke tænkt mig at ryge det hvis der er mug :). Spiser sku heller ikke mad med mug på.
Beklager jeg ikke gjorde det tydeligt nok ang med "det ligemeget med mug... ryger det bare alligevel.. :D".
Men tak for din kommentar, hvis nu man skulle mangle nogle skruer op i øverste etage og faktisk var ligeglad.

Håber skam heller ikke der er mug på! Hun er en resistent dame (håber jeg)

Junior medlem

Så der billeder:

http://i.imgur.com/1emzP6b.jpg
http://i.imgur.com/GtSG6uP.jpg

Bladene er blevet en del lilla efterhånden. Muligvis nitrogen mangel. Men hvad er jeres bedømmelse? Er det tid til høst?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Ja. Det er lige oppe over.

Junior medlem

Vil det sige at jeg godt kan høste i morgen fx? :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Det korte svar er ja.
Måske nogle andre vil byde ind?

Medlem

amazon99 skrev:
Så der billeder:

http://i.imgur.com/1emzP6b.jpg
http://i.imgur.com/GtSG6uP.jpg

Bladene er blevet en del lilla efterhånden. Muligvis nitrogen mangel. Men hvad er jeres bedømmelse? Er det tid til høst?

Tjaa, man kan jo høste når man vil :)

Det er lidt svært at vurdere præcist på billederne. Jeg ville godt have et billede af hele planten også. Så kunne man vurdere modenheden lidt bedre.
Det er også svært at vurdere, når man benytter blitz. Specielt når der ikke er meget lys. Alt klisteret fungere nærmest som små reflekser, og det ser altid mere potent ud, end det egentligt er (ikke at jeg tror din pot ikke er potent :)).

Mit umiddelbare indtryk er, at den sagtens kan høsttes nu. Jeg tror det har mere at gøre med hvilken virkning du ønsker. Man siger at senere høst, giver mere tung kropseffekt. Tidlig høst giver mindre kropseffekt. Men jeg har ikke selv kørt test på det.

Jeg bliver normalt tvunget til at høste, primært pga. mug men bestemt også pga. paranoia over at de skal bliver flået i stykker af kronhjorte (sker ofte i mit område) eller stjålet/fjernet (fik stjålet to planter for nylig, som jeg netop liiiige ville give 2 uger mere. Håber de får glæde af røgen :)).

Du er nok nødt til at indse, at der ikke er nogen der kan fortælle dig at planten er klar til høst LIGE præcis nu, eller lørdag osv.. Der er mange faktorer i spil.

Men du skal da nok få noget røg :rocking:

/priestie

Junior medlem

Det er første gang jeg har forsøgt mig med dette her, så bare det, trods ALLE de udfordringer der har været, at der er noget afkast som kan komme i lungerne til sidst, det er i orden :D
Er udemærket klar over at i andre kun kan give skøn.. men tænker man kan jo både høste for tidligt og for sent!

Næste spørgsmål:
Tørringsprocessen.. umiddelbart ville jeg ligge det i en lufttæt beholder, og give det luft en gang om dagen, er dette "fint" nok? Jeg har ikke rigtig andre muligheder da jeg ikke er alene i husstanden :P

Moderator
Brugeravatar

Jeg ville holde øje med vejret og hvis det tyder på længere perioder med regn eller hård nattefrost, så høst inden da. Min erfaring med at dyrke ude i oktober, er at de modner meget langsomt anyhow, så det er ofte ikke den øgede risiko værd at lade dem helt færdigt.
Mht. tørring så skal det tøres før det kommer på beholder, ellers mugner det.

Dedikeret medlem

Ellers find en gammel flyttekasse og hæng det i nogle fiskeliner inde i den og luk den så meget som muligt uden at direkte forsejle den. Køb evt nogle af de der affugtere i poseform fra matas og læg i buden derinde, så du modarbjeder evt fugt og mug. Så holder du meget af lugten ude, i hvert fald. Ellers få en kammerat til at tørre det i et mørkt skab som ikke er helt forsejlet men tillader nyt luft at komme ind.
Det du mener med at putte det i en ludttæt beholder handler om curing, og det er en anden sag du kan begynde at kigge på når det er næsten tørt nok til at ryge. Så kan du putte det i nogle sultetøjsglas, og stille det på køl, frys osv og skife miljø og lykke luft ind for give dine buds den bedst mulig smag og en bedre rygeoplevelse.

Moderator
Brugeravatar

Det modarbejder faktisk curringen at sætte det på køl/frys. En del af curringen er at klorofylet nedbrydes ved den varme, der kommer vha. mikrobielt liv. Det er først når det er curret nogenlunde at det evt. sættes på køl.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]