@min broder i ånden [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]
Øv hvor er jeg bare tøse-sur over det indlæg... :P
Nej, lad mig prøve at gi' mine bevæggrunde til hvorfor det lyder som det gør;
Jeg elsker selv naiv musik, så derfor er det også det jeg selv laver mest af (for at gi' et meget kort svar)
Jeg skriver også lidt på dansk, men det er nu ikke så meget anderledes end mine engelske tekster, så jeg tror du ville sige det samme om min danske sange.
Dansk er mit modersmål og engelsk et tillært, så det betyder selvfølgelig noget, men generelt er mine få danske tekster også meget simple (både i ordvalg og konstruktion).
Jeg har, men det lyder nok som en dårlig undskyldning nu, aldrig været særlig interesseret i tekst-siden. Men altid været mest opsat på selve lyd-billedet.
Jeg elsker lange monotone/ensformige melodier, med minimal udvikling og _ingen_ overraskelser. Og kan faktisk bedst li' når de er instrumentale, eller der kun synges meget lidt (der er selvfølgelig undtagelser, men som hovedregel vil jeg helst ha' meget musik og kun lidt sang)
Jeg elsker musik hvor 'gentagelser' eller repetitive patterns er det bærende, og er det jeg selv lytter mest til.
Danske Kliché's gamle "Masselinjen" feks...det er for sejt det nummer; "Folket og kun folket...er drivkraften...i skabelsen af verdens historie", er alt hvad de synger i et 10 minutter langt harmonisk himmelrum baseret på 3 akkorder [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img] (rock-klassikens C, F og G såvidt jeg husker, men det må du ikke lige hænge mig op på)
Der sker ikke noget særligt i det nummer. Der er ingen rigtige breaks, broer eller klimakser...kun gentagelse efter gentagelse, med langsom og rolig minimal udvikling. For min skyld ku' det godt ha' været 30 minutter langt uden at det ville gøre noget. Jeg elsker det nummer.
Det kan godt være jeg lyder snobbet nu, men jeg er ikke til 'avanceret' 'intellektuel' musik, som feks Nikolaj Nørlund eller...jeg kan ikke huske hvad han hedder, men ham digteren som der blev sat musik til...blaa en hvor han snakker om at køre taxa i kbh. Han gik altid med hat og var meget kendt for sine digte.
Men det bli'r for påtaget synes jeg. For meget ord-gejl og for meget blær til min smag. Harmonier er mere vigtige synes jeg og ikke så meget om rimene er 'intelligente' eller platte pop-klichéer (selvom jeg heller ikke bryder mig om popmusik). Jeg kan godt li' når det er naivt og simpelt. Eller ligefrem kitschet måske.
Kraftwerk har også lavet nogle ting jeg synes er interessante. "Europe endless" feks, som er 9½ minuts begrænset udvikling uden meget mening.
Det irriterer mig altid når musik bli'r så 'varieret', eller 'afvekslende'/'udviklende' at der ikke er plads til at jeg som lytter kan 'forsvinde' i lyden. Backspin's er blaa (det nævner jeg mere for eksemplets skyld, da det jo ikke har så meget med selve melodierne at gøre) det værste jeg ved en dj kan lave, og jeg har flere gange stået til en fest og sejlet lige så skønt afsted...for pludselig at blive revet ud af helheden og få et kæmpe chok fordi dj'en pludselig lavede et voldsomt backspin. Seriøst; det er ligesom at blive vækket med en hammer i hovedet og jeg kan ikke klare når de gør det. Nu er backspin selvfølgelig en anden snak og kan ikke direkte sammenlignes med hvordan en melodi er opbygget, men jeg nævner det fordi jeg synes det er nogle af de samme mekanismer der spiller ind i om et nummer er godt eller dårligt ud fra min smag.
Ultravox (med feks "Astradyne", "Mr.X" og "The voice" (og generelt hele "Rage in eden" albummet)), Joy-Division, Mazzy Star og Mercury Rev (feks "Very sleepy rivers", "Chasing a bee" eller deres absolut bedste; "Sweet oddysee of a cancer cell to the center of yer heart" på næsten 8 minutters grandios storhed. Faktisk hele "Yerself is steam" albummet er skønt og det bedste af dem jeg har med dem), for at nævne nogle enkelte, har også lavet nogle gode numre hvor det er lyden der er i centrum og vokalen i baggrunden. Numre hvor lyd fordybelsen er det vigtigste. De er langt bedre end noget jeg nogensinde vil ku' brygge sammen, men det er den slags jeg efterstræber i min egen indie/alternative.
Det er nok bare mig der er en snob, men jeg har et problem med musik når det er for 'skolet' eller man kan høre at musikerne har studeret flere år på konservatorier og lignende. Jeg synes det bedste musik oftest er det som er 'ved siden af' det hele.
Det skyldes nok min generelle 'ekspert' fobi, hehe.
Mine rim's endelser er mere eller mindre bevidste. Det er så blevet min teknik med tiden, da det gi'r de resultater jeg helst vil ha', så med tiden er det blevet min stil kan man sige, så jeg tænker ikke så meget bevidst over det længere, nu gør jeg det bare sådan.
Jeg har også skrevet melodier, hvor teksterne er helt anderledes opbygget, men de ender altid med at irritere mig selv. Jeg holder selv mest af dem hvor det bare cykler derudaf og man kan lukke sine øjne og det bare bli'r ved og ved og ved.
Du bli'r nok aldrig en fan af min musik, når jeg fortæller dig at de numre her, er noget af det mest varierende af det jeg laver [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]
De fleste af mine numre er normalt en 6-10 minutter lange og som regel kun med 1 akkord, hvor det så er selve lydens harmonier der ændres. Feks "The trip" (en af mine all-time favoritter af dem jeg selv har lavet) som er knap 10 minutter, hvor det eneste jeg laver er at ændre filter indstilling 1 gang, hehe (og så lige et fill break midt i, hvor jeg bare drejer en enkelt knap på sequenceren, men det er også alt). Den synes jeg, si'r jeg helt Uforskammet, er så Uendelig fantastisk selvom den er Uendelig simpel. Den består ovenikøbet kun af 2 instrumenter; sh-101'eren til synth-pattern delen og så bass-trommen. Så det er simplicity-general der vil noget, men det er ganske enkelt min smag.
Jeg foretrækker engelsk når jeg endelig skriver tekster, da dansk er for smalt et sprog til den musik jeg laver. Der er ikke nok lyttere i DK til min stil, så det ville være selvmål hvis jeg kun satsede på det, medmindre jeg kun selv ville ha' glæde af melodierne selvfølgelig. USA og resten af verden fatter jo ikke et ord dansk, så for at ramme dem også vælger jeg engelsk. Jeg har lavet 1 album på dansk (plus nogle enkelt sange) og engang sendt til Michael Ritto på EMI...han ville ikke ha' det.
Her er de danske tekster fra det album, så kan du selv se de ikke er meget bedre, hehe:
---de blå mennesker---(en sang om havnearbejdere):
vi går en lang vej, (ved) havnens beton kaj
hensvundne tider, (vi) minderne vrider
skibene sejler, (de) tidlige fejler
(en) pris skal betales, (de) svage befales
afstanden øges, (fler) tilskud der søges
skæbner forladte, (med) tiden forhadte
slut nu, det er slut nu
sket nu, det er sket nu
dødt nu, her er dødt nu
væk nu, det er væk nu
fortidens storhed, (de) blå men'skers stolthed
væk nu, de er væk nu
fortsat på vej, (ved) havnens beton kaj
jeg ser på dig, (som) du smiler til mig
---en skæbnesvanger dag---(en sang om et flystyrt):
han var far, ferien den var slut for ham, og familien skulle hjem
hun var rar, mor til tre med samme far, og til frankrig sku' de hen
flyet som var stort, med planlagt start
løftedes til vejr's, og tog så fart
glade sindelag, (u)berørte af
(en) skæbnesvanger dag
han var far, ferien den var slut for ham, og familien skulle hjem
hun var rar, mor til tre med samme far, og til frankrig sku' de hen
flyet fandt sin død, i neptuns salt
stemmer højt til vejr's, de er nu kvalt
glade sindelag, berøvet af
(en) skæbnesvanger dag
---vores jul---(en julesang):
juleaftensdag, klokken er allerede 3
der er så meget der skal nå's, husk moster helle's julegås
(nej, det er en and)
træet det er pyntet, gaverne så fint er smykket
maden spises på sekunder, mandelgaven klaus han fupper
(sig til. det gør han hvert år)
men nu skal vi synge, julesangene så kønne
rundt om træet alle suser, maden gør vi alle pruster
åbnes skal så gaven, bent si'r tak men han er gnaven
om 3 dage han dem bytter, "gummistøvler til vandpytter?"
(de var for små)
så er julen ovre, traditionen tro vi lover
at til næste år så starter vi, no'et før med vores juleri
(ja, ja. lad os nu se)
---tag med---(en flipper sang):
kom, kom og tag med mig
kom, vi skal samme vej, dig og mig
kom, kom og tag med mig
kom, vi skal samme vej, dig og mig
friheden den har jeg gemt kun til dig
lykken den får du hvis du ta'r med mig
---sommer i haven---(en kærligheds sang om at ligge i en have og se sin elskede smøre sig en franskbrøds mad [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img] Simpelt og naivt og uden dybere mening, men samtidig dejligt afslappende og skønt synes jeg):
jeg ligger fladt ser en sky så hvid
græs, der er grønt, sejler så fint langs, små røde snegle, som
jeg ser, under sky'n så stor og hvid
him(me)len er varm, og snor, sig omkring til alle hjørner
sol, brænder fra en kniv, du holdt fast og, smører dig en mad
imens, sidder du her, ved min side
som, mer i ha, ven med
sol, og en varme
som, er i ha, ven med
dit, smil på læben
ser på en sky, så hvid
græs, der er grønt, sejler så fint langs, dine negle, som
jeg ser, under sky'n så stor og hvid
him(me)len er varm, og når, omkring os fra alle hjørner
sol, brænder vild og varm, mens du spiser, og siger du er glad
smuk, er du, ved min side
som, mer i ha, ven med
sol, og en varme
som, er i ha, ven med
dit, smil på læben
som, mer i ha, ven med
dit, smil på læben
---bymennesker på skovtur---(lidt samme tema som sweety pie; at vi har alt for travlt hele tiden med alt det vi skal nå, men her bare illustreret som en tur i trafikken):
ba-bu ba-bu, vi er på vej nu
kom så frema', vi har fart på, blink med lyset, tud med hornet,
ka' du se at flytte spanden, eller's går vi fra forstanden
drej på rattet, ryk i gearet, ikke bremse, ikke standse
ka' du træde på pedalen, eller's bli'r du overhalen
ind i krydset, blæs på lyset, skræm cyklisten, og campisten
kom nu ik' så meget slinger, eller's gi'r vi langefinger
hyp nu dytten, glem det forbud, fartbegrænsning, følg den aldrig
sæt nu mer spind på (kadangen), eller's bli'r vi gal' i skralden
det går stærkt, voldsomt stærkt, det går stærkt, det ska' gå stærkt,
det, kan, gå, for, stærkt
endelig kom i, ud af byen
helt der'ud på landet, hvor'a tempo'ed er et ande'd
her ka' farten, dæmpes no'ed
nej prøv a' glo, der står gudhjælpmig en ko
ude på marken, kører'n bonde
i sin store traktor, sikkert hvede han fragter
bilen stilles, frem med kurven
nu skal maden rydes, mens naturen nydes
det ka' være ganske rart det ka' så
det ka' være ganske rart det ka' så
solen bager, blad'ne hvisler
i går tur i skov'n, med fuglesang fra ov'n
se et dådyr, tag et foto
sikke et syn, det får man ikke i by'n
tiden flyver, i ska' hjema'
hjem til bytrafikken, og al hysterikken
byen nærmes, blodet dunker
det er lissom en gyser, horisonten lyser
blodet dunker voldsomt i din krop
bytrafikken holder aldrig op
kom så frema', vi har fart på, blink med lyset, tud med hornet,
ka' du se at flytte spanden, eller's går vi fra forstanden
drej på rattet, ryk i gearet, ikke bremse, ikke standse
kom nu ik' så meget slinger, eller's gi'r vi langefinger
det går stærkt, voldsomt stærkt, det går stærkt, det ska' gå stærkt,
det, kan, gå, for, stærkt
---en drøm (MarieLouise)---(inspireret af nogle drømme og oplevelser jeg engang havde som gjorde stort indtryk på mig. MarieLouise er den lille pige sangen handler om):
jeg gik forbi, ved en gammel mand
han sad i en dør, på en trappesten
hans hår var kort, slidt af tidens tand
han kiggede op, holdt en mistelteen
det, virked' sært, det var, tem'li' sært
og dog, virkli' nært, det var, mærk'li' nært
han tog et tag, i min ene hånd
greb fat i sin dør, bad mig kigge ind
der var et barn, hun var lagt i bånd
og fra hendes mund, kom en rolig vind
det, var en drøm, blot en drøm, underlig drøm
det, var en drøm, blot en drøm, underlig drøm
var, det en drøm?, blot en drøm, underlig drøm
det, var en drøm, ikke en drøm, underlig drøm
du sad så træt, der hvor pigen lå
mens du stille sang, hymner smukt i mol
ved siden af, sad en ven og så
en karate film, no'et arabisk vold
det, virked' sært, det var, tem'li' sært
og dog, virkli' nært, det var, mærk'li' nært
vi fulgtes ud, pigen roligt sov
det var dette sted, det var her hun stod
hun kom i tvivl, eng blev mørk tyk skov
løb der mellem dem, nu en frådig flod
det, virked' sært, det var, tem'li' sært
og dog, virkli' nært, det var, mærk'li' nært
hun stod og så, på os begge to
en anelse flov, lettet ku' man se
så hørtes slag, klokken den var to
jeg vågnede op, hørte pigen le
var, det en drøm?, blot en drøm, underlig drøm
det, var en drøm, ikke en drøm, underlig drøm
---en oktober kold aften---(en kærlighedssang):
(en) sen, oktober kold aften
et strejf, med et han det ved, hun sagde...
ganske stille, og synker, roligt ned
øjne med blændende gnister
en mund, farvet som blæk
fingre kølige på kinden
en tåre, kysses væk
tidligt, svimlende lysskær
alene, i hans favn, hun sagde...
smiler, og glemmer, sit navn
-------------------
Musikken til alle de ovenstående tekster er ikke særligt go' synes jeg selv, så det undrer mig ikke idag (dengang syntes jeg jo det var fedt) at EMI-Medley ikke ville ha' dem. Jeg har også skrevet nogle flere danske sange, men det virker ikke rigtigt for mig når ikke det er på engelsk. Det holder bare ikke på dansk (jeg kan godt li' det danske sprog som jeg synes er et dejligt sprog, så det er ikke det, men min musikstil passer bare ikke særlig godt til sproget hvis jeg også gerne vil ha' nogle lyttere samtidig)
Kliché er en af de få undtagelser hvor dansk lyder godt til punk/newwave musik. Og tidlig shubidua, voxpop og gasolin er også ganske fedt på dansk. Men sproget er altså for smalt til smal musik (og det jeg laver er meget smalt og ikke særlig hit-orienteret, efter min mening)
Det kan man så synes er sørgeligt eller ej, men faktum er jo at det stort set kun er lars lilholt og ham der med den hæse stemme som lagde sommerhus til EyeQ's første indspildning (jeg kan ikke huske hans navn, men en masse kvinder synes han er ret sexet (min mor og en af mine mostre blaa)).
Ellers skal man gøre ligesom Sugarcubes og trykke den af på islandsk, hehe. Jeg har både islandske og engelske plader med dem og det er ret fedt at høre "Birthday" på islandsk, men helt ærligt så ville de aldrig være blevet store hvis de ikke havde oversat deres melodier til engelsk, så sådan er det jo.
Engelsk er verdenens sprog og vi kan ligeså godt indordne os før som siden (ellers risikerer vi bare at det bli'r fransk eller tysk de presser ned over os og det ville jeg ikke ku' holde ud at sku' høre på i daglig tale)
Fik jeg svaret og forklaret nogenlunde på alle dine spørgsmål og bemærkninger? Ellers så sig til, for jeg elsker at snakke om musik (ikke kun mit eget, men det er selvfølgelig det jeg ved mest om, eehe)
Hvad laver du selv for noget? Har du noget online jeg kan høre, eller kan du sende mig noget evt? Jeg er selvfølgelig nysgerrig efter at høre hvad der tænder dig som kvalitet ovenpå din (tak for det iøvrigt) kritik/anmeldelse af mit.
Jeg kender ingen af de 2 synth's du og dex nævner (men kender godt Kurzweil navnet), men er selv en ivrig Moog bruger. Moog synth's er for mig cremen af cremen. Intet lyder så godt som en Moog og intet vil nogensinde få mig til at sige anderledes, hehe. Jeg har haft 3 moog's men har idag 'kun' 2 (en minimoog og en opus3)
Den 3. var en polymoog (se og hør en i video'en til Gary Numan's "Cars", et fedt nummer også, hvor de har linet 3 polymoogs op på linie, hehe. Og hvor blaa Ultravox'es Billy Currie gi'r en hånd med. Han er verdens Ubestridte bedste synth-spiller nogensinde. Hans solo'er er...ja der er ikke ord der er store nok til at beskrive hans solo'er. De er fantastiske (Ultravox albummet "Vienna" indeholder en hel del af hans superbe finger-arbejde). Desværre blev han lidt forsmået da Uvox gled fra hinanden fordi Warren Cann ville spille guitar istedet for trommer (hans tromme stil er iøvrigt min største inspiration og har i de fleste melodier han er på, et meget karakteristisk forløb med bass-tromme anslag på næsten hver takt og en sjov rotation af lille-trommen med dobbeltslag (det kan jeg ikke lige forklare, men jeg nyder at høre det og han gør det mest på "Rage in eden" og "Quartet" albummet)) og blev vist lidt bitter, men det er en anden historie)
Mit udstyr kan forresten ses
her.