Nå, så har de langfingrede toldere været i min post, og har taget et sporeprint (Psilocybe Cubensis (Transkei)). Sagen er den, at jeg over nogle år har modtaget en halv snes sporeprint fra et internationalt netværk af amatørmykologer. Det er gratis, man skal bare sende et print tilbage, hvis man får nogle svampe ud af det. Jeg plejer gerne at sende 40-50 print, dels for at få en fin t-shirt, dels for at holde liv i de forskellige strains, så folk over hele verden kan dyrke dem og komme på trip. Jeg har faktisk overvejet, om det ikke var for risikabelt at gøre, fordi netværket er baseret i Holland, og danske toldere sikkert er ekstra nysgerrige mht. post derfra. Og det viste det sig så også at være.
Men se nu, hvad politiet skriver til mig:
Ikke grundlag for at indlede en efterforskning
Jeg har i dag besluttet ikke at indlede en efterforskning mod Dem for at have begået overtrædelse af lov om euforiserende stoffer, ved den 6. maj 2016 via Internationalt Postcenter i Kastrup, i en forsendelse fra Holland at have indført 1 pose/kuvert med Psilocin/Psilocybin mucelium (svampesporer).
Begrundelse
Begrundelsen for min afgørelse er, at politiet kun efterforsker sager, hvor der er en rimelig formodning om, at der er begået noget strafbart. Det mener jeg ikke, at der er i dette tilfælde, idet jeg har lagt til grund, at De ikke er rette modtager af forsendelsen.
Lovgrundlag
Sagen drejer sig om lovgivning om euforiserende stoffer. Min afgørelse er truffet efter reglerne i retsplejelovens § 749, stk. 1 (ikke grundlag for at indlede efterforskning). Afgørelsen betyder, at der sker konfiskation af 1 pose/kuvert med Psilocin/Psilocybin mucelium (svampesporer). i medfør af straffelovens § 75. Side 2
Mulighed for at klage
De kan klage over afgørelsen. Læs mere i klagevejledningen på næste side. De kan sende klagen hertil eller til Statsadvokaten i København, Kampmannsgade 1, 1604 København K. Fristen for at klage er 4 uger efter, at De har modtaget dette brev.
Jeg er selvfølgelig lykkelig over at slippe med at få sporeprintet konfiskeret. Jeg forestiller mig, at det er fordi, der har været tilstrækkeligt mange mennesker med tilstrækkeligt meget is i maven, der har benægtet ethvert kendskab til det, de har fået konfiskeret. Men jeg føler mig også noget intimideret. For hvis de opsnapper noget igen, har de måske bestyrket mistanke (eller hvad det nu hedder på legalese) pga. det første print. Måske holder de endda øje med min post nu. Nogen der ved noget om det? Jeg var ellers så glad for min symbiose med de flinke hollændere, men nu må jeg vel hellere lægge det på hylden, ikke? I hvert fald i et stykke tid ...
_________________ "Turn on, tune in, listen carefully." - Simon G. Powell
|