Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 25 jun 2025 13:10

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Kbh.
Nå, så har de langfingrede toldere været i min post, og har taget et sporeprint (Psilocybe Cubensis (Transkei)). Sagen er den, at jeg over nogle år har modtaget en halv snes sporeprint fra et internationalt netværk af amatørmykologer. Det er gratis, man skal bare sende et print tilbage, hvis man får nogle svampe ud af det. Jeg plejer gerne at sende 40-50 print, dels for at få en fin t-shirt, dels for at holde liv i de forskellige strains, så folk over hele verden kan dyrke dem og komme på trip. Jeg har faktisk overvejet, om det ikke var for risikabelt at gøre, fordi netværket er baseret i Holland, og danske toldere sikkert er ekstra nysgerrige mht. post derfra. Og det viste det sig så også at være.

Men se nu, hvad politiet skriver til mig:

Ikke grundlag for at indlede en efterforskning

Jeg har i dag besluttet ikke at indlede en efterforskning mod Dem for at have begået overtrædelse af
lov om euforiserende stoffer, ved den 6. maj 2016 via Internationalt Postcenter i Kastrup, i en forsendelse
fra Holland at have indført 1 pose/kuvert med Psilocin/Psilocybin mucelium (svampesporer).

Begrundelse

Begrundelsen for min afgørelse er, at politiet kun efterforsker sager, hvor der er en rimelig formodning
om, at der er begået noget strafbart. Det mener jeg ikke, at der er i dette tilfælde, idet jeg har
lagt til grund, at De ikke er rette modtager af forsendelsen.

Lovgrundlag

Sagen drejer sig om lovgivning om euforiserende stoffer.
Min afgørelse er truffet efter reglerne i retsplejelovens § 749, stk. 1 (ikke grundlag for at
indlede efterforskning).
Afgørelsen betyder, at der sker konfiskation af 1 pose/kuvert med Psilocin/Psilocybin mucelium
(svampesporer). i medfør af straffelovens § 75.
Side 2

Mulighed for at klage

De kan klage over afgørelsen. Læs mere i klagevejledningen på næste side. De kan sende klagen
hertil eller til Statsadvokaten i København, Kampmannsgade 1, 1604 København K. Fristen for at
klage er 4 uger efter, at De har modtaget dette brev.

Jeg er selvfølgelig lykkelig over at slippe med at få sporeprintet konfiskeret. Jeg forestiller mig, at det er fordi, der har været tilstrækkeligt mange mennesker med tilstrækkeligt meget is i maven, der har benægtet ethvert kendskab til det, de har fået konfiskeret. Men jeg føler mig også noget intimideret. For hvis de opsnapper noget igen, har de måske bestyrket mistanke (eller hvad det nu hedder på legalese) pga. det første print. Måske holder de endda øje med min post nu. Nogen der ved noget om det? Jeg var ellers så glad for min symbiose med de flinke hollændere, men nu må jeg vel hellere lægge det på hylden, ikke? I hvert fald i et stykke tid ...

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Et sted få finder.
Hvor er det skønt at læse om at du er en del af et gratis spore udvekslings netværk! Næsten lige så dejligt er det at læse om en betjent der ikke gider bruge offentlige ressourcer og politiets tid på mere end at sende brevet til destruktion og skrive et lille "hov hov brev" til dig. Fornuften skal nok sejre en dag!

Har læst om flere herinde der har fået konfiskeret flere pakker. Tror også at mængden af stoffer samt hvilken slags har indflydelse på hvor meget de er "nødt" til at bruge af ressourcer på hver enkelt sag.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
Jeg har selv benyttet mig af samme netværk, det er dog nogle år siden sidst. Jeg havde ikke troet risikoen var særlig stor ved det, fordi man selv sender sin svarkuvert og der derfor ikke er noget mønster i forsendelserne. Men i det mindste godt der ikke kommer mere ud af sagen.

Idag kan vi dø af at elske med hinanden
Så vi lever som vi gør. fordi vi ved vi' på spanden
Verden er for fuld af lort, til jeg kan sortere
Så jeg prøver bare på at få mit liv til at fungere

Medlem
Brugeravatar

Jo, det er godt, men er der forøget risiko for at blive knaldet igen, og hvad mon de i så fald ville gøre. Jeg har i hvert fald ikke lyst til at få dem på besøg!

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Ja, det er en virkelig dejlig historie.

Jeg tror det ikke.
De har jo ikke videre bevis for at de er bestilt af dig, og, eller, på din opfordring, i så fald, tænker jeg at de vel ikke havde ladet den falde til jorden i denne situation.
Hvorvidt de kontrollere postgennemførslen, ved jeg ikke.
Og tænker at det varetages af post Danmark i sidste ende.

Registrerer tolderne modtagerne på alle forsendelser der ind/udføres hertil/fra?

Medlem
Brugeravatar

Nej, det kan jeg ikke forestille mig. Men måske har de en black list over folk, der har modtaget suspekte forsendelser. Jeg må hellere se, om jeg kan få en anden til at modtage sporeprintene i et sykke tid fremover.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jamen det ville jo kræve at de gennem tjekkede alle forsendelser.
Ved dog ikke om de har teknologien til elektronisk at kunne afkode folks kravetær til fulde.
Så hvis dette var tilfældet, ville det være den eneste plausible mulighed jeg anser for værende gældende.

Men det er nok det bedste, ja ;-)

Medlem
Brugeravatar

For femten år siden arbejdede jeg på pakkeposten, og nogle gange sad jeg ved en computer, hvor alle de pakker, scanneren ikke kunne læse adressen på, kom hen, så et menneske kunne læse postnummeret. Og det var ikke så få pakker! Men jeg er egentlig også mere bange for, at jeg tilfældigvis bliver knaldet igen, måske med mere alvorlige konsekvenser.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Ja, fedt!
Eller, ja, nej. Men jo.
Mindes også engang at have set noget lignende i et program. Dog syntes jeg oftest at det indblik der gives af toldernes arbejde, uddybes ved overfladiske analyser gennem hundesnuder, hvoraf jeg derfor tænker at de ikke har styr på hvortil de pakker de modtager, og bearbejder, som ikke giver udslag, skal fragtes hen.
Og mig bekendt giver postvæsenet ikke to tanker til pakkens indhold (jeg kender et postbud :P)

Men jeg forstår godt din frygt, eller nervøsitet, da der mig bekendt ikke er noget værre end tyndskallede panserbørn der udspørger en om de dummeste ting.
-Det ville være mega ærgerligt!

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]