Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 23 jun 2025 23:22

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem

Mine planter har været i blomst i omkring 22 dage. Efter blomstfasen startede er de nederste blade blevet mere og mere gule, og nogle af de aller nederste er visnet helt og faldet af. Når jeg læser på emnet, synes jeg hele tiden at jeg støder på den samme problemløsning - Nitrogen mangel. Har skruet op for nitrogen indholdet i min gødning, men jeg synes stadig det bliver værre og værre.

Har i nogle bud på hvad det kan være, og hvordan jeg imødekommer dette tiltagende problem?

På forhånd tak.

Medlem

Hey ven
Det skal du ikke tænke over
Det sker typisk for nogle sorter i blomst, at planten tager næringen fra de nedre blade for at "booste" blomsterproduktionen.
De små hunner prøver jo at score noget pollen, så de kan lave frø, så når der ingen hanner er til stede, så øges blomsterproduktionen. Og den energi skal jo komme et sted fra (her både jorden, men også planten selv, i det den prioriterer hvad der er vigtigst. Biologi er sejt!)
Det er i hvert fald det jeg selv har oplevet anekdotisk i mine egne grows, så jeg tror ikke du skal bekymre dig :)

Dedikeret medlem

For at supplere det 420KekIt skriver, så smider de svjh de blade der ikke får lys alligevel under blomsterfasen, fordi de rigtigt nok er spild af energi for planten. Jeg har ikke rigtig forstand på gødning, men det kunne også være det, men det må en anden lige følge op på hvis det er tilfældet. Smid evt. et billede op.

Medlem

Jeg er desværre ikke helt indforstået med, hvordan jeg uploader billeder, men det ligner det her tilfælde ret godt, bare i blomstfasen i stedet for den vegative selvfølgelig, og er en lille smule værre i mit tilfælde da det ligner at bladene nærmest bliver "ædt" hvis det giver mening:

http://www.growweedeasy.com/sites/groww ... nnabis.jpg

Som sagt så synes jeg at det spidser mere og mere til. Men hvis i mener at der ikke er grund til bekymring og at det er normalt, så er jeg da lidt roligt igen :) Det er mit første grow, så der er selvfølgelig en masse ting som skal læres i denne spænende og hyggelige proces. Det er vel stadig fint, at tilføje lidt ekstra nitrogen i gødningen i blomstfasen, kan man dermed mindske udvilingen lidt tror i? eller er der andre velkendte metoder for mindske det? Planterne er bare ikke særlig store, så det skulle helst ikke udvikle meget mere, tænker jeg.

Topskudende ser i øvrigt rigtig fornuftige ud, og har virkelig udviklet sig meget i løbet af den sidste uges tid. Måske forklarer det også, at der bliver suget så meget energi fra de øvrige blade, som der også bliver nævnt.

Tak for jeres svar i øvrigt, det er sgu altid rart med lidt råd og hjælp som nygebynder :)

Medlem

Tror ikke, du nødvendigvis skal tilføje mere nitrogen.
Det sker ikke spor ved, at planten smider sine nederste blade, da den som sagt kun gør det for at give dig mere bud = en god ting, hvis du spørger mig ;)

Men altså, hvis det er som på billedet, du selv linker, så ligner det stort set fuldstændig det, jeg selv har oplevet. Og der gjorde det ingen forskel, om jeg gav mere eller mindre nitrogen i gødningen.

Jeg forstår ikke helt, hvad du mener med "ædt" ift. dine planter, men hvis de blot bliver gullige, og til sidst visne/falder af stammen af sig selv, så skal du ikke bekymre dig. Det er kun, hvis det er alle blade f.eks.

Så jeg tror bare du skal lade planterne være, og gøde normalt :)

Du kan uploade billede ved at klikke på "Img" når du skriver indlæg her på forummet, og derefter skal du copy/paste en URL-adresse ind. Jeg bruger selv imgur som et sted at uploade mine billeder.

Her er et eksempel:

selve adressen: http://i.imgur.com/Apu7ngi.jpg (bemærk, at du skal have linket, hvor der står ".jpg" til sidst)

her er kommandoen Billede

Håber det hjalp
/KekIt

Medlem

Endnu en gang tak for svaret 420KekIt :)

Har uploadet 2 billeder af planterne: https://m.imgur.com/a/OBTj0

Hvis du/i mener dette ser normalt ud, er det jo fantastisk. Jeg synes også at jeg har gjort alt "efter bogen" så har ret svært ved at se, hvad jeg mere skulle kunne gøre.

Vil det evt. være godt at klippe alle bladende af på et tidpsunkt for at få mere bud? I så fald, hvornår er det så mest optimalt at gøre det i blomstfasen?

Er ellers ret tilfreds med udviklingen af topskuddene på nuværende tidspunkt. Det ser ret så lovende ud :)

Medlem

Hey ven
Altså, jeg lod blot bladene være i mit eget tilfælde, for de falder alligevel til sidst af af sig selv.
Det kan du jo også gøre, men ved ikke hvad der er smartest. Du kan vel lige så godt lade bladene blive på stammen, for det sker i hvert fald ikke noget ved det.
Gid det var mine topskud, btw :)
/KekIt

Medlem

Jeg vil ikke råde dig til at klippe alle dine blade af. Det er jo dem der danner sukker så dine topskud kan vokse sig store og tykke :) Du kan nøjes med at fjerne de blade der er blevet gule.

Dedikeret medlem

det var da et lorte råd :D jeg fjerner ALDRIG blade medmindre de lige kan rykkes af uden noget besvær eller modstand :)

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Hanguk
Ja, lad være med at rykke bladene af medmindre de stort set selv er ved at falde af. Mit bud er Magnesium mangel som vidst hjælper planten til at optage næringsstofferne, men jeg er langt fra sikker på at det passer. Det kan også bare være at de nederste blade bare ikke får lys nok, hvilket er et meget normalt tilfælde.
Jeg plejer at "lollipop" mine planter så jeg har ikke rigtig stået med det problem før.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]