Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 25 jun 2025 11:16

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Hej!

Jeg er desværre blevet smidt ud af mit kollegieværelse grundet et fuck-up jeg lavede før påskeferien som førte til at viceværten opdagede at jeg var påvirket. Kort efter denne hændelse sagde jeg min lejlighed op med 3 måneders opsigelse hvilket ville betyde at jeg skulle aflevere nøglen den 15/6. Jeg har nu modtaget et brev om at jeg skal være ude inden d. 8. april. Der står at jeg oveni vil blive meldt til politiet samt at jeg skal betale leje indtil den dato jeg ville kunne fraflytte med sædvanlig varsel.

Mine spørgsmål er:
Kan det virkeligt lade sig gøre at smide mig ud når jeg har sagt op?
Vil det betyde at jeg skal betale 3 måneders leje selvom jeg er fraflyttet?
Der er ikke noget at være bekymret for hvad angår anmeldelsen, vel? Man kan da ikke blive sigtet for at være påvirket..?

Tak for hjælpen, er lidt på den...

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Angående politiet og anmeldelsen har du sgu ikke noget at frygte vil jeg mene. Politiet skal jo først have beviser og alt det skrammel, hvilket de nok ikke får fat i + sikke dog et spild af tid...

Og at du siger du lejlighed op efter du er blevet smidt ud, virker lidt fjollet, men synes godt nok det lyder en anelse groft at be dig om at betale leje for 3 måneder du ikke skal bo der. Du kan måske ringe til et kontor og hører dem om det, ellers kunne det måske betale sig at forhøre en advokat ad?

NL: Efter der var problemer med vaskemaskine i lidt over en måned har jeg fået et nyt forhold til at vaske tøj. I stedet for at udskyde det indtil jeg ikke har andre muligheder end at vaske, får jeg rent faktisk gjort det løbende.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Under hatten, over bordet.
Hvor meget har du fucket op eller hvor ondt i røven har din vicevært lige??

Slap dog af, manden er påvirket - og hvad så. Det er sku da dit eget hjem..

Medlem

Lejeloven har jeg ikke styr på. Men du bliver ikke sigtet for noget, da det ikke er ulovligt at være påvirket af stoffer i DK.

Site Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord for københavn
Når du skriver "påvirket", kan det jo betyde hvad som helst. Det meste af danmark er påvirket af alkohol jævnligt, men det er jo nok ikke det du mener.
Så det store spørgsmål herfra er: hvad var du påvirket af? Kan de beviste at du var påvirket af et ulovligt euforiserende stof, eller er det fordi du indrømmede over for viseværten, hvad du var påvirket af?
Jeg synes det lyder meget mærkeligt at de ville kunne smide dig ud på den begrundelse, og tror ikke på at de har nogen lov bag sig.

Hilsen Fanny

Dedikeret medlem

Du må da have skrevet under på nogle papirer om at du var indforstået med reglerne da du flyttede ind, bed evt. om dem. hvis du ikke har dem liggende selv i forvejen. Hvis ikke du har skrevet under på "no drugs", så synes jeg du skal søge noget professionel hjælp til sagen, for så skal du dælme ikke betale de 3 måneder.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: L.A.
Fritzie skrev:
Du må da have skrevet under på nogle papirer om at du var indforstået med reglerne da du flyttede ind, bed evt. om dem. hvis du ikke har dem liggende selv i forvejen. Hvis ikke du har skrevet under på "no drugs", så synes jeg du skal søge noget professionel hjælp til sagen, for så skal du dælme ikke betale de 3 måneder.

Det kommer vel an på, om der står i kontrakten, at hvis man bliver smidt ud kan det gøres med kort varsel samt man skal betale X måneders husleje, som der er den almindelige opsigelse.

Men det lyder godt nok som et lidt stramt nabolag.

Dedikeret medlem

Nu bliver jeg i tvivl om der er noget jeg har misforstået, men er mange kollegier ikke stasligt ejede? Tænker at hvis det ikke er en privat udlejer, så skal der overtrædes en skreven regel, for at man kan smides ud...?

Medlem

Geografisk sted: Kbh
Jeg ville kontakte en af de gratis resthjælp steder. Det er ikke så nemt at smide folk ud af lejeboliger i Danmark sålænge man betaler sin husleje. Så slå koldt vand i blodet.
Edit: Og husk at man er uskyldig indtil man evt. er dømt, så naturligvis har du aldrig taget nogen stoffer hvis nogen skulle spørge, og du har heller aldrig indrømmet noget vel :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Gartneriet
Politiet skal du ikke være urolig for, hvis du bare har været påvirket. Dog kan du godt blive smidt ud pga. brug, opbevaring eller salg af euforiserende stoffer. Det kræver bare lige at de kan bevise det, ellers er det påstand mod påstand.

Jeg er 99% sikker på du ikke kan blive smidt ud, efter du frivilligt og uopfordret selv har opsagt lejemålet. Selvfølgelig er der altid undtagelser f.eks kriminalitet eller grov overtrædelse/misvedligeholdelse af lejekontrakten.

En vigtig tommelfingerregel: Du kan ikke blive smidt ud af dit hjem, uanset type, uden at have fået skriftlig advarsel! Jeg er selv blevet truet af tidligere udlejere om ophævelse af lejekontrakten, pga. høj musik og generel larm. Der har jeg så bedt om at få en skriftlig klage samt skriftlig advarsel fra udlejers side - det fik jeg så aldrig :)
Mht det økonomiske så skal du betale fuldt ud de 3 måneder du har varslet din opsigelse, men er usikker hvis du bliver smidt ud i mellemtiden. Vil mene at din oprindelige opsigelse stadig gælder, bortset fra datoen du skal være ude.

Det er dog en lidt fucked up situation du er i, så vil kraftigt råde dig til at søge hjælp fra de mange gratis tilbud der er om advokathjælp(eller lignende). De dukker op flere og flere steder og kan gratis og anonymt hjælpe dig med rådgivning i forbindelse med din generelle økonomi, lejekontrakter o.lign., banklån, gamle regninger/RKI osv. Desuden vil det være en god idé at skrive til Lejernes Landsorganisation(LLO?)

Held og lykke, håber det bedste for dig :)
Mvh

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]