Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 24 jun 2025 14:36

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 33 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Junior medlem

Hej Psychadelia.

Jeg har besluttet mig for at begynde at lave mit eget grow og tænkte at jeg ville starte småt og bestilte et 30x30x60 Homebox evolution grotelt og nogle lowryder frø. Størrelsen på teltet blev egentlig afgjort af min kæreste som kun ville være med til det hvis det kunne skjules.. Men jeg fik hende overtalt til at flytte lidt på nogle tøjstativer i soveværelset og vupti - nu blev der pludselig plads til en 60x60x160 i stedet, som kommer imorgen :rocking: Jeg mangler dog endnu at købe belysningen til det og jeg ved ikke om jeg skal købe cfl dual spectre, LED pærer eller LED panel. Prisen på lamperne er ikke altafgørende, men det er prisen på strømforbruget .. Jeg vil gerne betale så lidt i ekstra strøm men samtidig have det bedste udbytte fra lyset, så tænker selv LED er at foretrække?

Medlem

Hey! Nu har jeg ikke så meget styr på indendørs dyrkning, men hvis du gerne vil spare på el-regningen skal du gå efter LED.
De er til gengæld en del dyrere. Held og lykke :)

Junior medlem

Ja de koster lidt ekstra, men det spares vel på elregningen i løbet af næste år :D Er det nok at have 3 x 54W i teltet eller skal jeg op og have 4 ? Og så er det jeg tænker om et panel måske vil være bedre når vi er oppe på så mange ?

Tusind tak! Er rigtig spændt på at komme igang, frøene ligger til spiring nu og de skal forhåbentligt plantes imorgen :P

Medlem

4x54W er bedre en 3. Et panel kunne også sagtens være en løsning :)

Hvor mange planter har du tænkt dig at gro?

Junior medlem

Mere er vel næsten altid bedre :P Et panel er noget dyrere end 4 pærer, men vil det dække området bedre? Det tænker jeg egentlig at det umiddelbart ikke gør .. Jeg har pt sat 4 frø til spiring, 3 frø jeg kender og et random freebie der bliver meget sjovt at se hvad er.. Har 3 forskellige slags lowryders nu da jeg ville prøve en af hver og se hvilken jeg ville gro i mit mini telt.. Men nu når størrelsen er øget betragteligt skal størrelsen på planterne naturligvis også øges betragteligt :D Så efter denne omgang vil jeg dyrke nogle planter der bliver 80-120cm i stedet. Jeg vil have 4, men kan jeg presse 6 sker det også! :)

Medlem

Jeg tror 4 pærer er fint til 4 autoflowers, det synes jeg du skal forsøge dig med. :)

Fortæl endelig om resultatet, om et par måneder!

Junior medlem

Jeg vil gerne op på 6 planter hvis der er lys til det! Kan selvfølgelig altid vurdere det når der er kommet liv i dem jeg har nu! Apropos liv, så er der kommet en spids ud af det ene frø og de 2 andre åbnet op og forventer at se roden i løbet af idag.. Så det bliver nok først imorgen jeg planter dem, men mon ike det nok skal gå :D

Skal nok huske at fortælle om resultatet, det kunne egentlig også være meget sjovt at lave en slags dagbog over growet :p

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
5 planter. Det er nemmere at plecere dem.

Men når du alligevel er oppe i 4x54 watt, så synes jeg du burde gå efter en 250 watts HPS i stedet. Det er velkendt teknologi og risikoen for at ende med et produkt der ikke virker efter hensigten er meget lavere.

Idag kan vi dø af at elske med hinanden
Så vi lever som vi gør. fordi vi ved vi' på spanden
Verden er for fuld af lort, til jeg kan sortere
Så jeg prøver bare på at få mit liv til at fungere

Junior medlem

Okay, så satser jeg på 5 planter.. Det er også bedre end 4! Ang HPS, så så jeg en film hvor de testede blå/rød output på 400W og 600W HPS lamper vs 330W LED og der var LED langt overlegen Den er forresten her, hvis det skulle have interesse https://www.youtube.com/watch?v=DAw13w9eFxY

Det er ligeledes det samme jeg læser rundt omkring, HPS er gennemtestet og velkendt - derfor er det normen at købe det. Men umiddelbart synes jeg det ser ud som om LED er en, omend dyrere, så måske nok en bedre investering.. Der er selvfølgelig stadig meget at lære, så HPS er slet ikke udelukket. Jeg kan bare godt lide tanken om pærer der ikke fylder så meget og giver et bedre(sundere?) lys til mine planter.

Moderator
Brugeravatar

LED markedet er en jungle. Der findes sikkert nogle gode produkter, men også mange rigtig ringe, så du skal ihvertfald sørge for at få fat i noget ordentligt. Præcis hvilke der er det, kan jeg ikke svare dig præcist på.

Junior medlem

Mange LED paneler giver ikke den samme styrke som de påstår. Dvs de skruer ned for wattsne for at den holder længere. Typisk ned til 150 fra et 300watts panel.
du kan sagtens finde nogle billige paneler evt fra amazon eller ebay. CFL pærer ville også være gode og billige at supplere med. Jeg har fundet dem til 50 kr med fri fragt for en 105w cfl på ebay. Der kan du få et godt setup for billige penge.

Junior medlem

Ja det er det godt nok, jeg vil også hellere ofre lidt flere penge på en LED pære fra en pålidelig sælger og være sikker på kvaliteten .. Jeg tror ikke jeg vil have et panel alligevel, hvis jeg har 5 planter tænker jeg at 4 pærer er bedre til at dække dem ind mht belysning.

Jeg har godt set at et CFL setup kan gøres ret billigt, der er jeg dog i tvivl om hvorvidt jeg kan bruge en dual spectre eller en til hver fase? Jeg laver kun femi autoblomst.. Og så er der igen det med om lysforskellen.. Udgifterne er ikke noget problem, det skal bare være nemt og ligetil :D

Senest rettet af JohnGroe 15 dec 2015 18:40, rettet i alt 1 gang.

Junior medlem

Kulfilteret kan du jo hænge udenfor teltet evt bagpå. den her guide har hjulpet mig før :) http://www.growweedeasy.com/cfl-coco-coir

Junior medlem

Ja det er selvfølgelig rigtig nok! Den kigger jeg lige på, tusind tak! Det er mest mht evt larm jeg tænkte på at hænge den inde i teltet

Moderator
Brugeravatar

Lad være med at vælge CFL til blomstring. Det giver ikke gode resultater. Men en 125 watts CFL vil være fin til de første uger, hvis du vil spare på strømmen. Jeg kender godt de 105 watts pærer Doctorjohn taler om, de er ikke så gode at dyrke under. Jeg har selv et par stykker og de er endt som terrariepærer i stedet. Det er de til gengæld gode til.

125 watt udgaven har også den fordel at den bruger E40 fatning, ligesom den HPS du ender med at købe, så du kan nøjes med en enkelt reflektor og fatning og bare skifte kablet.

Junior medlem

Ja okay, det er jo smart nok at gøre det sådan. Men jeg er stadig ret sikker på jeg køber LED i stedet, det er bare en skam det er så pisse dyrt i Danmark. Har fundet et GalaxyHydro 300W til 2-300kr mere end hvad en 54W LED grow pære koster herhjemme.

Jeg er ikke så meget for et HPS setup pga det plads det tager i teltet. Desuden skal teltet stå inde i soveværelset så det skal larme så lidt som muligt, samt være så anonymt som muligt til når min kæreste har en veninde eller flere forbi og skal kigge på tøj (som af en eller anden grund er spændende for dem :?: ) Så det skal larme så lidt som muligt Skal jeg ikke bruge udsugning til HPS lampen pga varme?

Moderator
Brugeravatar

Watt er watt, uanset hvor de kommer fra. 300 watt er mere end 250 watt osv. Den eneste forskel er at med en HPS kommer lyset fra et enkelt koncentreret punkt, og det gør varmen også, og derfor kan det føles som der er mere af den. Men i et lukket skab vil det være samme mængde varme der skal suges ud, uanset om det kommer fra det ene eller andet.

Junior medlem

Ja okay, det har så også været større setups end mit hvor jeg har set cooltube på pæren .. Men jeg har fundet et 300W LED panel til ca 800kr, som har fået gode anmeldelser og firmaet ser også okay ud. Ville gerne have et GalaxyHydro, men lige den model jeg gerne ville have kunne ikke leveres til Danmark før jul medmindre jeg købte 10.

Skulle have haft mit telt idag, men jeg ikke hjemme da posten var forbi. Posten kommer normalt ved middagstid og aflevere pakker, så jeg tog ned for at træne omkring 0830.. Så får jeg en besked i centeret og posten har været forbi 0854 , så nu kan jeg først hente det imorgen :( Jeg havde ellers glædet mig sådan, men det går nok! Får lov at lege byggemandbob imorgen :rocking:

Moderator
Brugeravatar

@Bubber, jeg vil nu mene at eftersom LED er mere lyseffektivt end HPS, så går en mindre del af strømforbruget til varme relativt til lys. Så 250W LED giver nok mindre varme end 250W HPS, men om der er den helt store forskel afhænger nok af panelet og om man placere HPSens ballast indenfor eller udenfor teltet, om man bruger cooltube mm. Men alt andet lige (hader det udtryk) burde LED give mindre varme fra sig en et tilsvarende Watt forbrug hos HPS.

Junior medlem

Bismann skrev:
@Bubber, jeg vil nu mene at eftersom LED er mere lyseffektivt end HPS, så går en mindre del af strømforbruget til varme relativt til lys. Så 250W LED giver nok mindre varme end 250W HPS, men om der er den helt store forskel afhænger nok af panelet og om man placere HPSens ballast indenfor eller udenfor teltet, om man bruger cooltube mm. Men alt andet lige (hader det udtryk) burde LED give mindre varme fra sig en et tilsvarende Watt forbrug hos HPS.

LED giver helt klart mindre varme end HPS og endda CFL og lysstofrør. Men i de fleste tilfælde man køber LED paneler/ufoer osv, så har de skruet ned for den ydelsen af den så den holder længere. Dvs et gennemsnitligt LED-panel som påstår at være 300w, så sætter man et volt/wattmeter på så bruger den kun halvdelen. Det er derfor mange ofte er skuffede over at skifte fra HPS til LED netop fordi de går 50% ned i reelt wattydelse. Der skulle vist være nogle få paneler som faktisk leverer det de påstår men så vidt jeg har læst og oplevet ved mit eget, så er de fleste begrænset. Men ellers har jeg haft god erfaring med mit panel. Jeg brugte det til vegge stadie inde de skulle plantes ud og de fik lidt ekstra til inde i groskabet hvilket den snildt kunne trække. Hvis du dyrker autoflowering kan du også sagtens have lys kørende i 20-24 timer ad gangen så den får max lys. Jeg havde nogle selv men de røg ud, de kunne ellers godt have givet 20-30 gram pr stk under LED'en. Altså chomic-lowryders. Jeg supplerede med en CFl fordi jeg syntes den var så billig og jeg kørte dem ud i læs og havde 2 rum til forskellige stadier. CFL 105w og måske et par stykker er udemærket til veggestadiet og der er bestemt nogle som dyrker pæne grows med kun disse som yielder udemærket som begynder grows inden man kaster sig over HPS-setup med cool-tubes osv. som kan blive ret omfattende i starten.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 33 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]