Holdud - og Jer andre "SN-jomfuer" derude:
Hvis I bor i byen, så riv en dag ud af kalenderen, tag cyklen under armen og fis ud på landet. Smør hjemmefra en solid madpakke og supplér med en god specialøl. Jeg kan anbefale Gourmét Bryggeriets Bock. Den er både god til trøst, hvis I ikke finder noget og god til fejring, hvis I skulle finde guld! Tag hjemmefra desuden at studere et kort - evt. Google Earth - så I ikke tager et sted hen, hvor der er langt mellem de potentielle spots. Man kan på Google Maps/Earth ret let skelne marker med plovfurer (no go!) fra græsmarker og overdrev, som er det, vi leder efter.
Vælg en dag med tørvejr og let blæst - og helst uden at solen skinner fra en skyfri himmel. Under sådanne forhold vil de kære små svampe stå lysende klart på markerne, og man kan (hvis græsset ikke er for højt) se dem fra relativt lang afstand. Jeg har i år to gange helt tilfældigt spottet store SN-forekomster på marker, jeg helt tilfældigt er kørt forbi på vej hjem fra arbejde! Ok, jeg bor osse i Jylland, så der er mange marker og få mennesker til at forstyrre

Hvis I finder svampe på marken, så er der gode chancer for også at finde SN. Er der IKKE spor efter svampe, så op på cyklen igen og videre til næste mark! Ingen grund til at spilde tid på en "død" mark!
Hav tålmodighed - det tager TID!!! ...og lad nu være med at komme hjem med tasken fyldt med glanshatte. Gør Jer selv en tjeneste at printe en stak gode billeder af SN eller brug billedsøge-funktioner via Jeres telefoner, så I kan få Jeres fund bekræftet, inden I spilder Jeres tid med at rykke den halve mark op.
Jeg har været afsted efter ovenstående model 4-5 gange denne sæson, og jeg er kommet hjem med svampe HVER gang - og jeg har fundet nye, gode spots på samtlige af mine ture i år (jeg tror så osse, at Silkeborg og omegn må være et af de bedste steder i Danmark at lede efter SN med de mængder, der er her i området).
God jagt - og husk øllerne!