Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 24 jun 2025 09:41

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 2 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Yo- Word up

Halløj alle cannabisdyrkere og andre nysgerrige sjæle.

I et forsøg på at øge min kvindetække – hvilket i forvejen ikke er helt lille – vil jeg her begynde at føre en log over mit nye DWC setup. Jeg har tidligere dyrket i et skab på 1x1,2 m i et DPS Panda-aero system med LED lys, hvilket blev kørt rimeligt meget kaos. Men det gav fine resultater, og jeg har fået mod på prøve at dyrke mere. Jeg synes allerede jeg lærte meget af mine tidligere grows, men kan også samtidig mærke at jeg stadig er meget grøn.

Formålet med tråden er at lære en masse, da det er mit første grow i mit hjemmebyggede DWC system.
Jeg vil så vidt muligt prøve at holde tråden opdateret hver 2-3 dag, så der er noget at kigge på, og jeg også bagefter kan kigge tilbage og finde stederne hvor jeg kan optimere fremtidige grows.
Der er plads til 18 planter i setupet som det står nu, og jeg dyrker: 10 blandede femiserede frø; 4 bubblegummer og 4 grapefruit frø - alle fra fra female seeds.
Grunden til de blandede frø er at det er mit første grow i systemet, og det ville være lidt dumt at købe sig fattig i frø. Jeg ser mest det her grow som en måde at lære systemet at kende, og regner med at jeg på et eller andet tidspunkt fucker det lidt op.

Den oprindelige plan er at dyrke SOG, men eftersom jeg har en del forskellige sorter, bliver jeg nok nød til at træne/ binde nogen af dem ned. Her overvejer jeg bare at lave et SCROG-net, men jeg har ikke rigtigt prøvet det før, så det bliver nok lidt trial and error.
Jeg håber selvfølgeligt på at få nogle gode råd, og alle er velkommen til at komme med konstruktiv kritik.

Herunder er en stykke der beskriver udstyret, og hvilke tanker jeg har om hele setupet. Hvis man ikke gider læse det hele, er der også en materialeliste nederst, og man burde sagtens kunne følge med alligevel.

Growet bliver dyrket i et telt på 1,2x2,4 m, hvor jeg kun bruger halvdelen af teltet. På sigt er det planen at hele teltet skal fyldes, men for lige at lære systemet at kende er teltet kun halvt fuld.
Beholderne er opbevaringsbokse på 60x40x30, hvor der er tre huller til planterne, og 40 l i hver.
Her er jeg lidt spændt på at se hvor godt planterne fylder rummet ud, og jeg har en ide om at i fremtiden skal der stå 4 eller 6 planter i hver kasse. Men det er selvfølgeligt super svært at forudse hvordan de udarter sig - Og i virkeligheden har jeg ikke noget at basere min formodninger på, bortset fra min mavefornemmelse.

Jeg ved godt at det selvfølgeligt at super svært at vejlede her, fordi at blomstringstiden også har stor indflydelse.
Den oprindelige tanke er at sætte planterne i blomst efter 3-4 uger, hvilket er grunden til at jeg forestiller mig der sagtens kunne være plads til flere planter, og dermed også en optimering af udbyttet.

Til at dække 6 beholdere med luft har jeg fået en pumpe der lever 16 l/min, og fået fat i 3 golfbolde og 3 ¨ringe¨. Allerede nu kan jeg se at ringene ikke er særligt praktiske, da de flyder, og det virker som om der er en større modstand i dem. Luftpumpen er heller ikke stor nok, og jeg vil få fat i en mere, og smide to golfbold i hver. Hvis jeg skal fylde teltet helt ud med et lignende system – som planen i virkeligheden er – kommer jeg formodentlig til at skulle bruge 3 luftpumper af typen som jeg allerede har nu. Her har jeg set en luftpumpe der giver ca. 6 gange mere, som jeg overvejer at investere i. Men eftersom jeg dyrker i mit soveværelse frygter jeg at den kommer til at larme for meget.

Løsningen kunne være at have den stående et andet sted, og så trække en hovedledning med luft fra den, og sætte en form for fordeler/ manifold (tror jeg nok det hedder?) på.
Det er helt klart en af de ting som jeg rimeligt hurtigt skal tage stilling til, da jeg som minimum skal investere i en luftpumpe mere. Og det er ikke fordi den større luftpumpe ikke er så frygteligt meget dyrere, og jeg risikerer at købe mig fattig i akvariepumper.
Her vil det være rigtigt fedt at høre andres erfaringer på området, og særligt hvor meget luft der i virkeligheden er behov for.
Lyset er en magnetisk ballast med en super HPS dual spectrum pære på 600 w. Her er der ikke nogen tvivl om at til fremtidige grows skal der købes en MH og HPS pære til formålet. Men så længe at det stadig lidt er et forsøgs grow, synes jeg det er fint med den dual spectrum pære jeg har nu.
I forhold til ballasten kan jeg ikke rigtig sige så meget – ikke andet end at hvis jeg skal have flere pærer kørerne, overvejer jeg at investere i en digital, eller få en elektriker til at sætte en slow starter på. De to løsninger kommer helt sikkert til at koste det samme, og så bliver det med digitale ballaster.

Reflektoren er en helt simpel en der fulgte med ballasten, hvilket jeg godt kan se ikke er helt optimalt. Det største problem er at der mangler en cooltube. På nuværende tidspunkt kan jeg holde en temperaturen på 25-26 grader hvor pæren er ca 45 cm over planterne der er tættest på, og ca 75 cm fra de fjerneste planter. Dette kræver dog at den ene side står åben hvilket er lidt irriterende.
Som reflektor forestiller jeg mig at enten at få fat i en Adjust-a-wing Avenger medium med spreader og cooltube. Alternativt har jeg overvejet en aerowing luftkølet reflektor. Reflektoren skal kunne dække et område på 1,2x1,2m.

Hvis der er nogen der har erfaringer med dette må i meget gerne melde ind, og jeg vil sætte meget pris p det. Planen er på sigt at teltet skal oplyses af to 600w lamper med reflektor. Her har jeg hørt at Adjust-a-wing skulle kunne dække dette areal rigtigt godt. Og særligt skulle spreaderen hjælpe med eventuelle hotspots, da jeg regner med at dyrke som SOG/SCROG på sigt.
Gødningen kører jeg rimeligt meget efter KISS princippet, og jeg bruger GH floraserie og følger nogenlunde gødningsplanen. Vandet bliver skiftet når planterne bliver sat i blomst, hvilket jeg regner med bliver omkring dag 25-30, eller når planterne ca. er 30-35 cm høje. Her efter regner jeg med at skifte vandet igen efter yderligere 4 uger, og så bare fylde op derfra.

Vandet er RO-vand, da der er absurd hårdt vand. Derudover giver jeg klorin en gang om ugen, da det tidligere har hjulpet mig rigtigt meget. Jeg bruger selvfølgeligt ikke klorin når jeg flusher, og det har ikke før givet afsmag/lugt i det færdige produkt.

Jeg bruger Alg-a-mic som spray to dage, og så en dag med rent RO-vand, da jeg har hørt at stomata godt kan blive stoppet til, hvis man hele tiden bruger spray.
Men det virker ikke som om de tager skade af det, og jeg har lige reddet et par stykker i et sideløbende grow med spray. De var blevet væsentligt undergødet, og jeg var for langsom til at se det. Men alle er hvist umiddelbart overlevet, selvom det har sat dem tilbage halvanden uge.
Gødningsskemaet er som følger:
0-8 dage: 240 ppm
her efter øges gødningen med 100 ppm hver anden dag frem til 1100 ppm.

Materialeliste:
Ballast: 600w magnetisk – pro 600 fra sol digital.
Pære: 600w HPS dual spectrum – super HPS fra sol digital.
Telt: 2,4x1,2 telt fra budbox.
Luftpumpe: 16l/min hailia
luftfugter: 240 ml/time.
lille bordventilator.
Boblere:
- 3 golfbolde – Der bliver købt så der ligger 2 i hver kasse, altså 12 i alt.
- 3 ringe med luftsten – De bliver skiftet ud, da de ikke er særligt gode.
Kasser: 60x40x30 cm fødevaregodkendte opbevaringskasser
ventilation: 187 m^3/time.
aktivt kulfilter:
pH meter, EC-meter og lakmuspapir.
RO-anlæg
En helvedes masse joints.

Gødning m.m.:
GH floraserie
alg-a-mic fra biobizz. Bliver kun brugt som spray på bladene.
Klorin: < 1 ml/ 40 l en gang om ugen.
pH down fra GH

Ting jeg gerne vil ha’ input på:
- adjust-a-ving eller aerowing reflektor – hvad synes i er bedst og meget gerne hvorfor?
- Hvor meget luft regner i med?
- I må meget gerne komme med input i forhold til gødningsplan/vandskift.
- Er det nødvendigt med topfeed? Jeg har lidt svært ved at se hvorfor det skulle være sådan.

Hilsen Fatboy

Og et link til et par billeder, Her er de 7-5 dage gamle, og lige blevet sat i kasserne:
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Trekantsområdet
Ser sygt ud!
Lad os få nogle flere billeder! :P

"Kemi, det er satme smart! :D"

Jeg er udlært elektriker med speciale i styring og regulering, så hvis nogen mangler teknisk hjælp, så skriv en PM.

(̅_̅_̅_̅(̲̲̲̲̲̅̅̅̅̅̅(̅_̅_̲̅м̲̅­­­­­­a̲̅я̲̅i̲̅j̲̅u̲̅a̲̅n̲̅a̲̅̅­_­̅­_­̅­_­̅()ڪے

"Mennesker glemmer ofte, at de psykedeliske stoffers virkning, rent faktisk tager udgangspunkt i den individuelles psyke, og at dette ofte kan forklare uventede ubehagelige virkninger."

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 2 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]