Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 07 aug 2025 20:27

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Hej Psy!

Jeg er i den situation at jeg har fået en omgang streptokokker, har dog ikke været ved lægen for at få det bekræftet, men jeg har hvide plamager på mandlerne, svag feber + hovedpine, så efter hvad jeg kan se på nettet er det rimelig tydelige tegn på streptokokker.

Har de sidste 24 timer ikke kunne sove ordentligt, og kan stort set ikke synke pga. de smerter der er forbundet herved, hvilket betyder at jeg sidder og spytter i en spand, fremfor at synke. :-(

Jeg har spist lidt kodimagnyler, men de virker desværre ikke godt nok - jeg er derfor lidt desperat, og har overvejet at skaffe mig noget morfin af en art. Evt. noget oxy'er. Jeg er ikke typen der bliver hooked på opiater, (har prøvet oxy, opium og almindelig dololer en enkelt gang hver) så jeg frygter ikke rigtigt at gå den vej mht. afhængigheds potentialet, men jeg tvivler på at dololer er kraftige nok til at gøre en forskel.

Mit spørgsmål er bare om hvilke præparat I vil mene er det mest effektive mod smerterne i halsen? Jeg er jo som sagt ikke særlig erfaren med det, og er generelt mere til cannabis og psykedeliske stoffer. (Har dog ikke røget cannabis den sidste måneds tid, og tør næsten ikke af frygt for at det skulle gøre halsen værre)

Det mest fornuftige er nok helt at lade være, og bare ride sygdommen ud.. Men det er simpelthen så dødsygt når jeg ikke rigtigt kan få ordentlig med mad/væske i mig pga. smerterne i forbindelse med synkning. Har desuden prøvet at drikke æble eddike cider, salt-vand, té, honning med ingefær, men lige lidt hjælper det - så jeg er lidt kørt død i de traditionelle husmor tricks for at få smerterne lidt på afstand.

Hvad vil I sige?

Dedikeret medlem

Det mest effektive præparat er primcillin. Du skal derfor kontakte din læge (nu er det weekend, så vagtlægen). Denne vil enten bede dig møde op, så du kan blive testet, eller tro på din beskrivelse af sygdommen - i begge tilfælde vil resultatet være en recept på 800 mg primcillin. Denne kan du hente på dit lokale vagt-apotek.

Er du lidt hurtig, kan du nå første pille i kuren i dag og derved forvente bedring allerede op af lørdag. Gør os alle en tjeneste og følg kuren til punkt og prikke. :)

At begynde at smertelindre med de stoffer du remser op er tosset! Paracetamol / Tabletter med smertelindring som Zyx (Benzydamin) kan tage det værste.

Mht til husmor råd så er en brændvarm, god, mørk the med honning og stærk spiritus efter smag, en ok midlertidig lindring. Om ikke andet tænker man mindre over ømheden, som antallet af indtagne genstande stiger. :P

Senest rettet af Randomname 11 sep 2015 22:57, rettet i alt 1 gang.

Junior medlem

Jeg er ikke særlig meget for penicillin. Har haft streptokokker to gange før, og der er det gået over uden brug af penicillin. Ved dog på ingen måde en masse om det, men jeg mener da bestemt det er bedre selv at lade kroppen bekæmpe det, fremfor at tage en mange dage lang penicillinkur? Og så vidt jeg kan læse på nettet forkorter det kun sygdomsperioden med et par dage?

Har allerede googlet lidt for at se om alkohol evt. kunne have en effekt, og det blev alle steder kraftigt frarådet, så det tror jeg bare jeg holder mig fra. Har du prøvet at google "streptococcus alcohol"? Det er ikke et særlig godt råd du kommer med.

Senest rettet af Ransaget01 11 sep 2015 23:02, rettet i alt 1 gang.

Dedikeret medlem

Kuren stopper infektionen indenfor 1 dag, kuren skal fortsættes yderligere for at sikre at alle bakterier udsat for primcillinen er døde. Dette gøres for ikke at fremme resistens mod antibiotikaet, hvilket hovedsageligt sker gennem forkert brug ved behandling af mennesker.

Det er dog rigtig at det selv går over efter nogle dage, du vil nok være bedre i halsen omkring tirsdag, hvis ikke du er uheldig og det leder til en sekundær infektion i enten bihuler eller luftveje.

Om det er decideret bedre at lade kroppen om det, ved jeg ikke om jeg synes. Men du tager da én for holdet, ved ikke at bruge antibiotika ved sygdomme der ikke er livstruende. :)

Men hvis du samtidig vil snakke om at tage opiater mod smerten, hopper min kæde lidt af. Hvis du vil køre den naturligt, så kør den naturligt.

Junior medlem

Måske er det pga. min uvidendehed om hhv. opiater og penicillin, men vil da mene det er bedre for kroppen med lidt opiater + få indtaget mad og væske i tilstrækkelige mængder, fremfor at tage en penicillin-kur..
Jeg afventer i hvert fald lige og ser hvad andre har af indvendinger før jeg gør det ene eller det andet.

Dedikeret medlem

Du bad om et husmor råd. Husmor råd tager ikke i udgangspunkt i videnskab, men i hvad jeg som enkeltperson vælger at gøre. Og jeg har det bedre med min halsbetændelse, hvis der er whisky i min rooibosh thé. :)

Det tror jeg også, at det måske er manglende viden der gør det. Den helt store forskel på hvordan de to stoffer kan hjælpe dig er, at opiater kan lamme dig til at glemme at du har en infektion - altså påvirke dig. Primcillinen påvirker derimod bakterierne og direkte infektionen. Det aktive stof, Phenoxymethylpenicillin, ødelægger bakteriernes rigide cellevæg så de går i stykker som små balloner. Stoffet er som udgangspunkt ganske harmløst for dig, men det vil have andre effekter i kraft af at andre bakterier af lignende type i din krop også vil dø som følge af kuren.
Dette er ikke et problem, og dit mikrobiome skal nok overleve, men det kan give fx harmløse svampeinfektioner. Al medicin kan naturligvis også have utilsigtede bivirkninger, men de er yderst sjældne ved penicillin.

Junior medlem

Nej, jeg bad på intet tidspunkt om husmor råd. Jeg sagde jeg var kørt død i dem.

Har desuden lige været ved vagtlægen, da jeg også er begyndt at få smerter i begge øre, og det var ikke streptokokker, så han kunne ikke give mig penicillin.

Det forstærker bare min lyst efter at fat i noget ordentligt smertestillende..

Dedikeret medlem

Ja, der er også virale infektioner der kan give sig ud for en bakteriel halsbetændelse. Det er dog meningsløst at sidde og lave differentialdiagnose over nettet. Det vigtigste var at komme væk fra selv-diagnosticering og afsted til en læge, med mulighed for fysisk at undersøge problemet og reel medicinsk viden. ;)

Enig i at det er udmærket blot at smertelindre, nu det vides, hvad der er tale om. :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

har du prøvet ipren?

Medlem

Ransaget01 skrev:
Jeg er ikke typen der bliver hooked på opiater, (har prøvet oxy, opium og almindelig dololer en enkelt gang hver) så jeg frygter ikke rigtigt at gå den vej mht. afhængigheds potentialet, men jeg tvivler på at dololer er kraftige nok til at gøre en forskel.

Lol.

Du har kun prøvet opioider ganske få gange, og konkluderer at du ikke er i fare for at blive hooked. Prøv at reflektere lidt over hvor meget du giver udtryk for at ville prøve dem igen. Samt at du allerede har afskrevet dolol, der jo som bekendt ikke er særlig rekreationelt, men ret godt som smertestillende. Jeg er her ikke for at dømme, men det er lige præcis den form for himmelråbende hovmod og arrogance der gør at folk bliver junkier. Erstat "jeg er ikke typen der bliver afhængig" med "jeg kan stoppe når jeg vil" når du er lidt længere inde i processen. Men nok om det.

For almindelig smertelindring vil jeg sige ibuprofen som førstevalg, paracetamol som andetvalg, aspirin som tredje. Du kan kombinere ibuprofen og paracetamol uden problemer, og det øger den smertelindrende effekt:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20637958

Hvis du absolut skal have opiater, så vil jeg anbefale enten kodein (vel at mærke i højere dosis end du får fra 2 kodimagnyler) eller en lav dosis morfin. Oralt morfin er ekstremt effektivt som smertestillende. Derudover er det ikke voldsomt rekreationelt, så afhængighedspotentialet (og det er fuldstændig uden for kategori ved opioider, uanset hvad du tror om dig selv) er lavere.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]