Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 25 jun 2025 11:01

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem

Hey forum
Jeg har lige læst den kære Christian Florestans marihjuana guide (lækkert til os nybegyndere), hvor han bl.a. omtaler emnet: "Hvornår er ens planter klar til at blive høstet"

Her siger han bl.a.

Citat:
I starten er harpiksen helt gennemsigtig og klar, men efterhånden som planten modnes får den en mere hvidgullig eller mælkeagtig farve, og til sidst ender den med nærmest at have samme farve som brunligt rav. - Enkelte sorter (f. eks blueberry) kan have en mere mørkeblå farve til sidst, men i det store hele gennemlever harpiksen på de fleste planter denne udvikling :

1)klar 2)mælkehvid/gullig 3)rødbrun

Hvorfor er det så vigtigt?

Jo, plantens psykoaktive egenskaber er ganske forskellige, afhængig af hvor længe harpiksen har fået lov til at modnes. Den samme plante kan således opleves helt afgørende forskelligt at ryge, alt afhængig af om den blev høstet på det rigtige tidspunkt eller ej.

Generelt kan det siges, at jo længere tid harpiksen får lov at modnes, desto mere potent bliver det færdige produkt. Og jo større indhold af de forskellige cannabinoider vil der være.
Dette kan du selvfølgeligt bruge til at sammenligne med hvilken type røg du foretrækker.

Høstes planten mens harpiksen er helt klar, vil oplevelsen af at ryge planten som regel være temmelig mild, opfriskende og meget lidt fysisk (dvs. ikke så trættende/sløvende). Dette skyldes formodentligt at meget lidt af THCen er degeneret til CBD, CBN og andre cannabinoider.

- Men du skal ikke høste for tidligt. Gør du det, vil indholdet af THC i det hele taget nemlig være for lavt, og så får du jo ikke så meget ud af det hele.

Det bedste er efter min mening at vendte til omkring 30-50% af harpiksen er blevet mælkefarvet. Her har planten nået topniveauet for THC produktion, og der er stadig et minimalt indhold af de øvrige cannabinoider. Oplevelsen af at ryge planter høstet på dette tidspunkt vil som regel være den klassisk "blive høj, glad og lidt småfjollet", og samtidig har planten også maksimalt psykoaktivt potentiale, hvis du nu skulle være en af de mennesker der nyder bare at ryge lidt, og så sidde og tænke over tingene eller foretage dig noget andet kreativt.

Nogle mennesker foretrækker imidlertid den onde stener-ryger, og hvis du er en af dem, så skal du vente med at høste planterne til harpiksen begynder at blive rødbrun. Det er det sidste stadium, så du skal selvfølgeligt samtidig være opmærksom på at planten i det hele taget ikke bliver for gammel og begynder at visne. Jeg anbefaler at høste når 20-30% er blevet røde, men du kan vente længere hvis du tør. Prøv dig frem.
Jeg er ikke selv så meget for denne mere bedøvende, trættende type røg, så jeg høster altid selv inden det når at komme så vi

Hvis nogen af jer følger med på forummet, så ved I også, at jeg pt. er igang med et Lowryder #2 grow, og jeg har læst mig frem til, at det er en indica-plante.

Jeg vil egentlig gerne prøve at modvirke denne lede "stener-ryger" effekt, som normalvis associeres med indica-weed, da jeg klart selv personligt foretrækker et sativa-high

Så er spørgsmålet nu jo, hvornår det så ville være optimalt at høste ift. harpiksens farve. Burde jeg evt. høste før noget af harpiksen bliver rød, eller er det for tidligt?

Jeg vil jo hellere ikke spilde min høst med en omgang "svagt" weed, der ikke sætter gang i systemet selv efter 2 gram

Tak på forhånd!

KekIt

Moderator
Brugeravatar

Det er ikke rigtig en indica sort, det er lidt et gadekryds, der består af ruderalis, indica dominerede sorter og sativa dominerede sorter. Forskellen fra lowryder til lowryder #2 er at 2'eren er krydset med santa maria, som er lidt sativa domineret. Men på grund af ruderalis indflydelsen har sorten alligevel en tendens til at være lidt stenet. Jeg ville høste når få af trikomerne, omkring 2 procent, er blevet rødbrune, - altså trikomerne og ikke pollenfangerne/pistillerne. Du får alligevel ikke "sativa røg" uanset hvor tidligt du høster, men der omkring plejer røgen ikke være alt for sumpet.
Du kan bruge denne oversigt:
Billede

Medlem

Citat:
Jeg ville høste når få af trikomerne, omkring 2 procent, er blevet rødbrune, - altså trikomerne og ikke pollenfangerne/pistillerne. Du får alligevel ikke "sativa røg" uanset hvor tidligt du høster, men der omkring plejer røgen ikke være alt for sumpet.

Tak for svaret, men skal det forstås således, at jeg generelt har en "crappy" sort? Altså i den forstand, at den ikke bliver ret "stærk" under nogen omstændigheder?

Moderator
Brugeravatar

Njah, jeg synes de nyere autoblomstrene, som lowryder#2 er en del af, befinder sig omkring midten af brugbare danske udendørssorter, det er ikke de stærkeste, men bestemt heller ikke de svageste.
Det jeg mente er at du ikke får den klare energiske mentale/let psykedeliske rus man kan få fra sativa sorter, så derfor kan man lige så godt forsøge at maksimere potensen, uden at det bliver en decideret sumpet oplevelse.

Medlem

Ok, nu forstår jeg!

Hvilke udendørssorter mener du så, er blandt toppen til udendørsplantning i Danmark?

Men jeg holder mig til dit råd så, når meget få af trikomerne bliver rødbrune, så skal der fandme høstes. Havde også forstået det således, at når de alle er mælkehvide, mens få eller ingen er rødbrune, så er THC/CBD forholdet mest forskudt henimod THC-siden.

Igen, tak for svaret :)

Moderator
Brugeravatar

Nu er det efterhånden nogle år siden jeg har dyrket ude, men sorter som Royal Dane, UK08, Thyphoon og Henkes Lolland husker jeg som nogle af de mere potente sorter jeg har dyrket udendørs. Men ellers er jeg sjældent bekendt med hvilke sorter det er, når jeg køber udendørspot, og der er sikkert sket en udvikling af sorterne.

Ja, det er det også, men jeg har aldrig oplevet at alle trikomerne var mælkehvide/cloudy, trikomerne udvikles, modnes og dannes henover blomstringen, så der er som ofte en del gennemsigtige også når jeg høster, men ja klart så mange cloudy som muligt, uden så mange rødbrune hvis du ikke ønsker en sumpet røg.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]