Hey forum
Jeg har lige læst den kære Christian Florestans marihjuana guide (lækkert til os nybegyndere), hvor han bl.a. omtaler emnet: "Hvornår er ens planter klar til at blive høstet"
Her siger han bl.a.
Citat:
I starten er harpiksen helt gennemsigtig og klar, men efterhånden som planten modnes får den en mere hvidgullig eller mælkeagtig farve, og til sidst ender den med nærmest at have samme farve som brunligt rav. - Enkelte sorter (f. eks blueberry) kan have en mere mørkeblå farve til sidst, men i det store hele gennemlever harpiksen på de fleste planter denne udvikling :
1)klar 2)mælkehvid/gullig 3)rødbrun
Hvorfor er det så vigtigt?
Jo, plantens psykoaktive egenskaber er ganske forskellige, afhængig af hvor længe harpiksen har fået lov til at modnes. Den samme plante kan således opleves helt afgørende forskelligt at ryge, alt afhængig af om den blev høstet på det rigtige tidspunkt eller ej.
Generelt kan det siges, at jo længere tid harpiksen får lov at modnes, desto mere potent bliver det færdige produkt. Og jo større indhold af de forskellige cannabinoider vil der være.
Dette kan du selvfølgeligt bruge til at sammenligne med hvilken type røg du foretrækker.
Høstes planten mens harpiksen er helt klar, vil oplevelsen af at ryge planten som regel være temmelig mild, opfriskende og meget lidt fysisk (dvs. ikke så trættende/sløvende). Dette skyldes formodentligt at meget lidt af THCen er degeneret til CBD, CBN og andre cannabinoider.
- Men du skal ikke høste for tidligt. Gør du det, vil indholdet af THC i det hele taget nemlig være for lavt, og så får du jo ikke så meget ud af det hele.
Det bedste er efter min mening at vendte til omkring 30-50% af harpiksen er blevet mælkefarvet. Her har planten nået topniveauet for THC produktion, og der er stadig et minimalt indhold af de øvrige cannabinoider. Oplevelsen af at ryge planter høstet på dette tidspunkt vil som regel være den klassisk "blive høj, glad og lidt småfjollet", og samtidig har planten også maksimalt psykoaktivt potentiale, hvis du nu skulle være en af de mennesker der nyder bare at ryge lidt, og så sidde og tænke over tingene eller foretage dig noget andet kreativt.
Nogle mennesker foretrækker imidlertid den onde stener-ryger, og hvis du er en af dem, så skal du vente med at høste planterne til harpiksen begynder at blive rødbrun. Det er det sidste stadium, så du skal selvfølgeligt samtidig være opmærksom på at planten i det hele taget ikke bliver for gammel og begynder at visne. Jeg anbefaler at høste når 20-30% er blevet røde, men du kan vente længere hvis du tør. Prøv dig frem.
Jeg er ikke selv så meget for denne mere bedøvende, trættende type røg, så jeg høster altid selv inden det når at komme så vi
Hvis nogen af jer følger med på forummet, så ved I også, at jeg pt. er igang med et Lowryder #2 grow, og jeg har læst mig frem til, at det er en indica-plante.
Jeg vil egentlig gerne prøve at modvirke denne lede "stener-ryger" effekt, som normalvis associeres med indica-weed, da jeg klart selv personligt foretrækker et sativa-high
Så er spørgsmålet nu jo, hvornår det så ville være optimalt at høste ift. harpiksens farve. Burde jeg evt. høste før noget af harpiksen bliver rød, eller er det for tidligt?
Jeg vil jo hellere ikke spilde min høst med en omgang "svagt" weed, der ikke sætter gang i systemet selv efter 2 gram
Tak på forhånd!
KekIt