Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 26 jun 2025 23:49

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 47 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
 Titel: Hjemmebryg
Medlem

Geografisk sted: Dødens pølse
Jeg har lige uploaded min hp om hjemmebrænding igen, Den har ikke været oppe i 3 år, men nu da emnet lige er kommet op syntes jeg den er relavant. Jeg håber i er lidt overbærende med det mildest taget skod agtige layout, men det var min først hp.. jeg lavede den i 1997

<A HREF="http://www.destilatox.tk/" TARGET=_blank>
min første hp </A>

[ 13 December 2002: Besked ændret af: tågen ]

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Jeg har lige smagt lidt på mit mjød (honning gæret med alm. husholdningsgær) som har stået siden foråret og jeg blev ikke skuffet. Det smager ikke som vin eller øl, men det kan sagtens drikkes hvis det bare er kølet lidt ned. Tror heller ikke det tager skade af et par års lagring, men nu må vi se om jeg kan blive stiv af det [img]images/smiles/icon_wink.gif[/img]

Medlem

Geografisk sted: Gnyflandia
Jeg har lige snakket med min onkel, som er ekspert på området.. Og en destillation er unødvendig..

Mæsken kan puttes i fryseren! Alkohol fryser ikke men det gør alt det andet lort... (gær-rest,vand og sukker-rest) Og ud kommer en ca 80-90 % alkohol!! [img]images/smiles/icon_biggrin.gif[/img] To behandlinger med aktivkul som tager cirka halvanden uge og så er den klar til at blive tilsat nogle essenser for smagsskyld, og så skal det ellers bare hældes i hovedet!!! [img]images/smiles/icon_biggrin.gif[/img]

Medlem

@tågen>> endelig nogle tegninger af det!! tak skal du ha'!! når jeg får taget mig sammen så må jeg til at bygge det sammen med Daffy Duck.. [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

Site Admin

Junkie> Hvis han er hjemmebrænder ekspert, så tror jeg ikke på han anbefaler fryse destillation. Det bliver ikke over 40% og det smager af rævepis uanset hvordan man vender og drejer det [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

Desuden er det heller ikke til at ha med 25 L mæsk at gøre i en fryser!!

Man kan bygge et fornemt anlæg for mellem 1000 og 2000 kroner, så bare kom igang, det tjener sig hurtigt ind!!

Insane psychedelia user!

Kan stoffer som sillicone og kemisk metal bruges som tætning?

Medlem

Jeg fik engang tilsendt nogle billeder [img]images/smiles/icon_biggrin.gif[/img] hvis jeg kan finde dem så smider jeg dem lige op, men det blir ikke lige i dag... skal helt ind i bunden af cd-rom samlingen.
Den der med fryse destilleringen, vil jeg gerne lige ha lidt mere om... ifølge den literatur jeg har stående på hylden.. og egen erfaring, så er 40% det størts opnåelige

Medlem

Yep silicone... mit bedste materiale... jeg kender ikke meget man ikke kan fixe med silicone det kan bruges til ALT... så lav endelig et dest app med, det skulle lige være at lime silicone sammen med igen. [img]images/smiles/icon_biggrin.gif[/img]
Kemisk metal hmmm kender jeg ikke meget til men jeg ville personligt ikke bruge det.

Jeg har lige lavet en sektion omhandlende frysedestillation, baseret på den literatur og personlig erfaring jeg er i besiddelse af, så skulle der ikke være noget at være i tvivl om. Jeg har oxo frisket deesignet lidt op, men der er lang vej endnu.

hjemmebrænd

Det er dog ikke til at bruge et flyde ting til at måle alkohol mængden i frysedestillat da sukker indholdet vil fukke med det... der vil et af dem man bruger til vin være bedre.. men de kan vist kun gå op til 15% så over det er det på gefyl.

ken ishii.... 1000-2000 for et anlæg??? hvad hulen vil du bruge de sidste 600-1600 kr på!!! hvis man er lidt kreativ og går på loppemarkeder så kommer man langt.
en 15-20 l gryde 20kr
en plastspand til spiralen 0-10 kr
en kogeplade hvis man ikke vil bruge komfuret. 50-100kr
kobber rør 5 m 180 kr
+ diverse smaåting 100 kr
og en go eftermiddag 0 kr

In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Det kan godt være at jeg bare er uvidende, men jeg husker det som om min kemilærer sagde at gær+sukker blandingen er giftig fordi der samtidigt produceres træsprit, og det bliver man jo blind af ik?
Ethanol og Methanol har jo næsten samme kogepunkt så det kan vel ikke bare destileres fra???

Medlem

Forresten... Jeg har været i matas efter aktivt kul, (100 kr pr kg.) Men de havde kun en "Granoleret" form.. hva betyder det?? og kan det så stadig bruges til brygning??

Medlem

Betyder intet at det er granulat!
Hvis det skal batte bare lidt er det ikke ret fedt med en 1l kogekar... der går for meget tid med at skifte mæst, opvarmnig af systemet osv.
Jeg vil ikke gå længere ned end en 15l gryde.

Medlem

Tjaaa.. 1l er småt, men hva fa'en.. det er bedre end intet..

Fryse-destillation kan man vel gøre på 2 måder; at lade det hele fryse og så tø det op eftersom alkohol tør op først, eller man kan vel også holde styr på hvor lang tid det har været i fryseren og sørge for at tage det ud lige inden alkoholen fryser???

Det vil sige at man godt kan bruge granuleret aktiv kul eller hva???

Insane psychedelia user!

Husk nu junkie, at alt dette om hjemmebryg er til en skoleopgave! Du lyder som om du har tænkt dig at gøre det!!!

1l. mæsk er nu ikke meget, lad os nu (i teorien) bygge et mindst 20l. apparatur!

Medlem

Paranoia Daffy... [img]images/smiles/icon_rolleyes.gif[/img] [img]images/smiles/icon_razz.gif[/img]

Medlem

Problemet (i teorien) er at skaffe et kogeapparat på 20 liter som er tæt og har de rette åbninger til fæstne en slange som (i teorien) kan lede gassen ned til et afkølingsanlæg..

Jeg kan (i teorien) nemt skaffe et kogeapparat på 1 L. med de rette egenskaber (Konisk Kolbe fra fysiklokale)
slanger kan jeg (i teorien) også skaffe fra lokalerne, og så er det ellers bare (i teorien) at bruge en spand med masser af koldt vand til at kondensere dampen og voila 1L. mæsk kan (i teorien) blive til hvad? ca. 200ML Alkohol på X %?
Det er stadigvæk en del shots!!! [img]images/smiles/icon_biggrin.gif[/img]

Insane psychedelia user!

Det koster ikke mange flere kroner eller sved at lave et 25l. apperat, end et 1l.

% bliver på 96. 200ml svare så til ca. en sølle ½l. vodka.

Medlem

tjaa.. en halv liter vodka kan man sgu osse godt blive stiv af [img]images/smiles/icon_biggrin.gif[/img] Men jeg kan ihvertfald skaffe det og stable det på benene indtil vi får en trykkoger og hvad der ellers skal bruges til den store produktion [img]images/smiles/icon_biggrin.gif[/img]

Og indtil jeg får en lille 1 liters kolbe, så vil jeg forsøge mig med Fryse-destillation!

@Daffy>> Jeg skal ud til min onkel 1. juledag!! jeg vil snakke med ham om nogle gode råd, og måske kan jeg låne/arve noget af hans udstyr!! [img]images/smiles/icon_biggrin.gif[/img]
Ps. Jeg går op og spiller CS nu, men ring evt. når du læser dette, så kan jeg checke dit svar og/eller vi kan mødes over Mirc!?

[ 13 December 2002: Besked ændret af: Junkie ]

Site Admin

Jeres planer om at hjemmebrænde vil faile totalt hvis i ikke bruger en kolonne til at destillere. Det er umuligt at få noget der smager godt uden!

daffy> Gider du ikke poste det der billede du fik i sin tid af destillationsapparatet?

Et destillationapparat bruges max 1-2% af tiden man har det, hvis man drikker bare lidt normalt... Det kan derfor være en stor fordel at slå sig sammen nogle stykker om at købe bygge det.

1: Find en passende stor 20 L's stålgryde men solidt låg til.

2: Lej et slaglodningsapparat for en dag

3: Lav en hjemmelavet kolonne af et stålrør med lidt glas i(daffy har tegninerne).

4: Monter en god svaler på(20 cm er nok).

5: Slaglod hele skidtet sammen og benyt gode pakninger!

6: lav sprit på livet løs!!

"min ven" har et jeg kan poste nogle billeder af når jeg får taget mig sammen til at låne et kamera!!

Kom så igang [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img] Det kan klares på een dag og for få kroner!! Der er ingen grund til halve løsninger.

MVH
Ken Ishii

Medlem

Hvorfor er den kolonne så vigtig?
Man kan vel bare lede røgen direkte fra gryden og over til et kondenseringsapparat?
Jeg ved godt at der skal en rist i kolonnen som fyldes med glas for at forsinke dampen, men er det så skide nødvendigt?

Site Admin

ja, den er "skide" nødvendig... Uden den opnår du meget ringe destillation og du skal igennem 5-6 destillationer for at opnå tilsvarende resultat. Min erfaring siger at en god kolonne giver 95% sprit i første hug! Uden den, kommer i ikke over 40% på en god dag. Smagen er også tilsvarende bedre på en kolonne.

En kolonne virker ved at øge antallet af "teoretiske bunde", hvilket groft sagt er et udtry for hvor mange steder dampen kan kondensere og blive destilleret på ny. Ved at gøre sig den ulejlighed at benytte kolonnen har man nærmest en hel flok slavearbejde ansat for en, der ikke laver andet end at redestillere spritten igen og igen! I kan lige så godt benytte kolonne med det samme, da i ender med at bruge det til sidst!!

MVH
Ken Ishii

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 47 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]