Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 26 jun 2025 21:52

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 47 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
 Titel: Hjemmebryg
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Bananmonarkiet DK
Du kan skaffe dig et aerometer, der bestemmer densiteten på bryggen. Densiteten er et indirekte mål for alkoholprocenten. Der er dog visse forbehold/begrænsninger i brugen af et sådant.
Hvis du før har hørt om en gas-chromatograf, ved du sikkert også hvad en sådan kan bruges til!

Hvis du gærer med Saccharomyces cerevisiae er der ikke fare for dannelse af træsprit, men kun den gode ethanol, da gæren slet ikke besidder metabolismeveje for dannelsen af træsprit [img]images/smiles/icon_razz.gif[/img]

Moderator

Geografisk sted: Wiggie
jeg går ud fra at det er gæren, der hedder det...? - hvor kan man få fat i det henne?

Moderator
Brugeravatar

Brugsen, Kvickly etc. - U name it they´ve got it!
50g/1,25kr...sårn cirka.

Gæren kendes også som Brewers Yeast og Bakers Yeast, men disse er genmodificerede organismer, hvorimod den du køber i butikken, er med oprindeligt genom.

Insane psychedelia user!

Junkie, hvis i har brugt Na3HPO4 til proccesen dannes der vist også ethylenglycol! Så hvis i har brugt Na3HPO4 så lad vær' med at drikke det!

Ved den gærring du fortalte bliver konc. af alkohol ikke højre end 15%, da de nødvendige gærceller dræbes ved højere % alkohol.

Prøv at søge her på siden efter vinbrygning eller alkohol destillation hvis du vil have finsprit.

VH postede engang en flot tegning til mig da jeg sprugt under emnet "finsprit fremstilling?", prøv at søg på det [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Jap, sprit er jo godt at desinficere med...

Også maven!

Moderator
Brugeravatar

<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote
Citat:
Junkie, hvis i har brugt Na3HPO4 til proccesen dannes der vist også ethylenglycol! Så hvis i har brugt Na3HPO4 så lad vær' med at drikke det!

Lyder interessant - reference???

Det er meget almindeligt, at anvende et uorganisk salt som phosphatkilde og mon ikke dd mener Na2HPO4 eller NaH2PO4?

Gæren kan ikke vokse ved koncentrationer over de 14-15% EtOH, som snarere skyldes feed-back inhibering end nekrose - gæren dør ikke ved den konc., den kan bare ikke vokse.

C2H5OH - Du aldrig glemme må [img]images/smiles/icon_biggrin.gif[/img]

Edit: [img]images/smiles/icon_redface.gif[/img] Som I si´r C2H5OH...

[ 11 December 2002: Besked ændret af: CannaChem ]

Moderator

Geografisk sted: Wiggie
C2H5OH !

Medlem

Geografisk sted: Gnyflandia
@Daffy>>Den proces jeg har lavet ser så'n ud
C12H22O11 (sukker) + H20 + gær --> 4CO2 + 4C2H5OH (ALKOHOL!!! [img]images/smiles/icon_biggrin.gif[/img] )

@Cannachem>> Det der gær, hvis jeg bruger det er en distillation så unødvendig?? (medmindre jeg vil have højere procent end 15!)
Man kan selvfølgelig altid hjælpe smagen på vej med noget Aktivkul eller evt. noget ekstrakt (fx rom-ekstrakt eller gin-ekstrakt)
Men det er mere de farlige bistoffer som jeg vil af med.. Ordner dit "super"-gær det??
Og tak, jeg har faktisk hørt om et aerometer. Det kan købes i Matas, sammen med aktivkul ikk?? Ved du egentlig hvad prisen og reglerne er hvis jeg skal ud og købe et distillations apparat.. jeg har faktisk også hørt at selv det kan man købe i matas???

[ 11 December 2002: Besked ændret af: Junkie ]

Site Admin

Med mindre du vil lave decideret vin og ikke planlægger at lave mæsk, skal du godt nok ha pigdæk på tungen for at få det ned [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

Det er ikke giftigt at drikke noget hjemmebrygget, hvis du bare holder dig til almindelig gær og sukker kan du ikke gå helt galt i byen...

Men hvis du vil have noget der smager nogenlunde godt og ikke gider bruge en formue på frugt, fin gær og andet pjat til at gære, så er destillation vejen frem [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

Man får et produkt der smager dejligt og så er det både en lukrativ og hyggelig hobby!!

MVH
KI

Moderator
Brugeravatar

Det er rigtig nok, at der dannes ganske små mængder propyl-, butyl- og amylalkoholer, som bliver tilbage i remanensen efter en destillation. Disse fjernes ved destillation, men jeg tror ikke at de er højmolekylære nok, til at aktivt kul adsorberer disse(?).

Det er ikke nødvendigt at destillere, medmindre der skal opkoncentreres, men sørg i alle tilfælde for at gæren bundfældes eller sterilfiltreres, så de kære små ikke indtages. Det kan gøre lidt av i maven!

Jeg aner ikke hvor et aerometer købes og hvad det koster!

Medlem

Blev disse stoffer også dannet med dit "super-gær"?? eller blev der kun dannet ethanol??

Gæren kan filtreres fra gennem et kaffefilter!!

Noget aktivtkul og noget rom-ekstrakt så burde skidtet vel være til at drikke ikk?? selvom den kun er på 15 procent...

Moderator
Brugeravatar

Jeg snakker ikke om noget supergær, men almindeligt bagegær - Brewers yeast, købes i Netto, men er dog ikke genmodificeret.

Jeg har søgt, men intet fundet omkring uønskede sideprodukter, som dem jeg desværre nævnte, ved gæring med alm. gær.
Det kunne godt tyde på, at der ikke dannes farlige biprodukter af betydning, så længe gæren ikke muterer, hvilket sjældent ses ved en
"husholdningsgæring".

...så drik du bare rævepisset...hehe.

Site Admin

Drop ideen med at drikke mæsk(sukker + vand + gær + gærnæring). Det er stort set uddrikkeligt. Hvis du ikke gider destillere, kan du i det mindste lave noget æble, pære eller blommevin eller andet der er til at få ned. Ren mæsk er udrikkeligt!

Så enten: lav ordenlig vin eller destiller det!

Det er sgu ikke så svært at destillere, og når man mesterer det er det ingen sag at lave 100 vis af liter [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

ps: det er ulovligt at destillere, også til hjemmebrug, hvorimod vinfremstilling er lovligt... Men om du vil overholde det er jo op til dig selv...

Insane psychedelia user!

Offtopic;

Ha! Hvad sagde jeg junkie! [img]images/smiles/icon_wink.gif[/img]

Lad os' nu få bygget det apperat! [img]images/smiles/icon_wink.gif[/img]

Medlem

Jeg er i gang med noget hjemmebrygget alkohol... (de goe gamle med sukker, vand og gær)

Nogen der ved hvordan man kan finde alkohol-procenten af e væske??

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: spatielt promiskuøs
træsprit åhh jeg elsker dig!
jah åh haha
åh la la, la la la
hey træsprit
laaa laaa-laa lalala
[img]images/smiles/icon_biggrin.gif[/img]

In our memories

Geografisk sted: Periferien af Århus
ack.. gid man lige var lidt handy, så man fattede at bygge et destilations anlæg, eller fandt et billigt et.

da hjemmebrygning er satme en lækker/spændende hobby [img]images/smiles/icon_biggrin.gif[/img]

Medlem

Ja, JA daffy... Nu skal du ikke komme for godt igang vel [img]images/smiles/icon_biggrin.gif[/img]

Tjaa, så må jeg vel bruge noget af det bagergær, og så finde en måde at destillere lortet på..

Site Admin

Methanol koger vidst ved omkring de 60 grader, så det er intet problem at destillere fra...

Forresten er det så små mængder der bliver dannet, at det højest giver lidt ekstra hovedpine dagen efter [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img] En en typisk 25 L destillation af mæsk(vand, gær, sukker + næring) vil der først komme 10-20 mL "heads" over, som er de flygtige stoffer, som bla methanol. Det er en skrøne at man bliver blind af at drikke hjemmebrændt! Men mindre man er 100% retarderet er det ret svært at lave noget farligt med(ud over at drikke sig fra sans og samling)

MVH
KI

Dedikeret medlem

Geografisk sted: Denmark
Methanol koger ved 64.6 og Ethanol koger ved 78.3 - altså er der en vis mulighed for at destillere det hvis man kan ramme indenfor de 2 der!

Btw. - KI, du skriver "gær + næring"..hvilken næring er der tale om her?

[ 12 December 2002: Besked ændret af: N|DK ]

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 47 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]