Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 25 jun 2025 21:03

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Jeg er lidt i tvivl om hvilken lampe jeg skal bruge til et HomeBox Evolution Q30

Nogle forslag? Jeg tænker at plante en autoplante af gangen.

Moderator
Brugeravatar

Man kan få arbejdslamper med 2d 4 pin fatning på 55W. De rør man kan få dertil er basalt set CFL og bedre indrettet og fylder de indre dimensioner i teltet ud. Det vil være mit foreslag. Evt. skifte røret ud som oftest er det omkring 4000K der sidder i som standard. Sjovt lille telt, har lidt overvejet at anskaffe det samme til mindre frøgrows.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sønderjylland 6000
Bismann skrev:
Man kan få arbejdslamper med 2d 4 pin fatning på 55W. De rør man kan få dertil er basalt set CFL og bedre indrettet og fylder de indre dimensioner i teltet ud. Det vil være mit foreslag. Evt. skifte røret ud som oftest er det omkring 4000K der sidder i som standard. Sjovt lille telt, har lidt overvejet at anskaffe det samme til mindre frøgrows.

Hej bismann, lyder interessant! Dog har jeg ingen viden eller erfaring med lamper!? Hvad hedder den pære/rør du siger man skal skifte til? Og er det nok, bare med sådan en lampe?

:peace:

Medlem

2 af dem her! 2 x 105 w 150 kr i alt. Får du ikke billigere 105W 2700K CFL
Ellers så bare søg på ebay på 105 w CFl og marker free shipping

Junior medlem

Polle pot skrev:
Bismann skrev:

Hej bismann, lyder interessant! Dog har jeg ingen viden eller erfaring med lamper!? Hvad hedder den pære/rør du siger man skal skifte til? Og er det nok, bare med sådan en lampe?

:peace:

Vil gerne vide det samme :)

Moderator
Brugeravatar

Det er denne type lampe jeg taler om: Billede
Dog skal man selv være kreativ med ophængning, da den ikke er lavet til at hænges horisontalt.
Rørene hedder vidst GR10Q, og tænkte det nok var en god ide at skifte til 2700K-3000K i blomst, hvis der sidder en 4000K i, i forvejen. Jeg har set en blive brugt i samme størrelse telt, og synes egentlig det så fornuftigt ud, det er jo også kun 30X30 cm den skal dække.

Junior medlem

Bismann skrev:
Det er denne type lampe jeg taler om: Billede
Dog skal man selv være kreativ med ophængning, da den ikke er lavet til at hænges horisontalt.
Rørene hedder vidst GR10Q, og tænkte det nok var en god ide at skifte til 2700K-3000K i blomst, hvis der sidder en 4000K i, i forvejen. Jeg har set en blive brugt i samme størrelse telt, og synes egentlig det så fornuftigt ud, det er jo også kun 30X30 cm den skal dække.

Tak for det :)

Hvad tænker du en auto plante ville kunne producere i sådan et telt?

Moderator
Brugeravatar

En 20-40 gram er nok ikke helt ved siden af. Prøv at læse op på LST (low stress training) der er forskellige metoder til skånsomt at holde planten nede i højde, og dermed også holde det meste af planten i samme afstand til lyset, og altså udnytte det på bedste vis, nedbinding fungere faktisk udemærket til autoblomstrene. Men vil lige sige at det er noget atypisk at bruge en sådan arbejdslampe til at dyrke under. Jeg synes det virker smart til det telt, men man skal nok ikke forvente mirakler.

Medlem

Ellers burde du investere i en lidt dyrere LED lampe/panel. Den har samme størrelse som den der maler-fanden i fedter rundt med. Btw i får nogle sølle skud fra den med de få watt i kan få hevet ud af den, plus du kommer nok til at skulle købe flere pærer til den pga spectrumme som man alligevel næsten ødelægger med sine fedtede fingre når man skifter dem. LED er ofte full spektret og fås fra få watt og op til flere tusinde watt. Der kan du begynde at se nogle lækre buds ved en lampe, ellers skal du ofte klistre væggen til med CFL's før det overhovedet er besværet værd

Junior medlem

John_Malk skrev:
Ellers burde du investere i en lidt dyrere LED lampe/panel. Den har samme størrelse som den der maler-fanden i fedter rundt med. Btw i får nogle sølle skud fra den med de få watt i kan få hevet ud af den, plus du kommer nok til at skulle købe flere pærer til den pga spectrumme som man alligevel næsten ødelægger med sine fedtede fingre når man skifter dem. LED er ofte full spektret og fås fra få watt og op til flere tusinde watt. Der kan du begynde at se nogle lækre buds ved en lampe, ellers skal du ofte klistre væggen til med CFL's før det overhovedet er besværet værd

Ville en APOLLO LED 140W, 230V lampe være for svag?

Medlem

Overhovedet ikke. Der er set grows med mindre end det og lækre frosty planter. Men afhængigt af hvor meget du har tænkt dig at smide for den så kan man købe 300 w LED paneler til omkring 500-700 kr på ebay eksempelvis. Selvfølgelig som ny i indpakning også. Se btw det her grow: https://www.youtube.com/watch?v=ZAUJiO1o4ZQ Der er en som får groet sig nogle fede nuggets under 120 w LED kun :)

Moderator
Brugeravatar

@John Malk
50W/square foot er ellers en meget brugt tommelfingeregel ift. adækvat lysdækning til dyrkning med CFL. Grundarealet er lidt under en square foot i det telt, så vil mene at man får udemærkede skud derved. Og det er noger fis at man skulle fedte pærene til ved udskiftning. Holder man inde på midten af rørene, hvor ballasten sidder, er du ikke i kontakt med selve pærer delen, og er man usædvanligt kluntet kan man bruge et par plastik handsker.
Desuden er mange ebay LED lamper ikke pengene værd, og især de billige paneler er ikke engang strømforbruget værd. Forudsat at man får fat i et ordentligt pannel er 300W også alt for meget til så lille er telt, og trådstarter får formegentlig problemer med light bleaching ( pga manglende afstand, teltet er kun 60 cm højt), varmeproblemer og en masse larm fra indbyggede kølere.

Medlem

Hvad er det for noget ufunderet fis at fyre af. Har du selv købt et panel fra ebay? Stort set alle de store som sælger derinde har gode reps og deres paneler dog lavet i Kina er mere end fin kvalitet! Varmeproblem næppe da en min lille 105 w CFL står og varmer mere end mit panel. Og ja man kan godt høre panelet kører men det samme skal en blæser også køre på planterne og tror næppe han skal sove i teltet?! Og fandme nej om du vil få udmærkede skud ved 50 w cfl, Det bliver sørgelige små popcornstørrelse løse skud som ikke er hverken den tid værd man har brugt på det eller den elregning som i princippet ikke er meget billigere end et panel. Jeg har mit 300w panel til at stå centimeter fra planter og ikke ÈN har fået lightbleechet bladene eller vist tegn på heatstress da som sagt CFL'en varmer mere end et helt panel! Jeg har målt mit panel med en wattmåler og det bruger 146 watt selvom det yder over 300 Watt. Jo du kan sagtens have sådan et til at stå i et lille telt og ja dine resultater bliver forskelllen på både elregning og et sølle eller et passende yield. Nogle CFL's er endda dyrere i strøm end den W de står til er der berettet om. Desuden er et llle telt i forvejen ikke smart at sætte noget rundt og akavet formet ind i som en CFL da et lille panel lige vil passe perfect ind i toppen hvor han kan løfte eller sænke det.

Moderator
Brugeravatar

Det er ikke ufunderet fis. Nej jeg har afholdt mig fra at købe et panel pga. alle de beretninger jeg har læst om, hvor forskellige folk har brændt fingrene på et dårligt bygget panel, paneler med ringe komponenter, der ikke holder hvad producenten lover eller paneler med billige kølere sat klods op af flade metalplader, der skal fungere som heatsink og derfor virker både ineffektivt og larmende. Der er rigeligt eksempler hvis du googler eller kigger rundt på diverse cannabis fora.
Sådan virker Watt ikke, bruger den 146W fra stikkontakten, er det et 146W panel du har. Dioderne kan muligvis bruge 300W hvis de skrues op til maksimal effekt, men det gør man typisk ikke, og i stedet skruer man dem ned for at holde levetiden længere, og lys ift varmeudvikling oppe. Du har altså ikke et 300W panel, men omkring 146W panel.

Og jo selvfølgelig kan man lave fornuftige buds med omkring 50W CFL, det handler bare om at holde planterne små og så meget af planterne indenfor en så kort afstand af pæren som muligt. Læs om micro dyrkning.

Medlem

Ja men tror ikke han har lyst til at lave planten så lille nu han alligevel har lidt plads den kan udfolde sig på. Ja hvis han vil ombygge sin gamle PC-case til et lille gro-rum kan vi tale om microdyrkning. Var dog ikke klar over den misforståelse mht LED og output osv. Men ja det er vel det samme som når man bliver solgt en HPS pære till 1000 w som ender med at koste dig 1200 watts i strøm. JA de har godt nok solgt nogle skodpaneler hvor de satte 225 dioder hvor hvér diode kun var på 0.06 så hele panelet kun leverede 13.8 watt. Men det burde prisen jo også afspejle hvilket den også gjorde de fleste steder 20 dollars osv.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]