Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 25 jun 2025 16:28

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem

Dette er mit første grow. Jeg forventer ikke det store udbytte, men ser det mere som et hyggegrow og til at skabe noget erfaring.
Jeg har ikke tænkt mig at bruge kunstig lys, da jeg har adgang til sydvestvendt altan og jeg kan flytte dem rundt i forskellige vindueskarme, alt efter hvor solen er på dagen.

Jeg har plantet 5 Auto Silver Haze fra Green Label for halvanden uge siden, som skulle være klar til at blive høstet efter ca. 70 dage.

http://imageshack.dk//viewimage.php?file=/imagesfree/uWg35209.jpg

http://imageshack.dk//viewimage.php?file=/imagesfree/Eds35137.jpg

Den ene får lidt hjælp af en spaghetti, til at være oprejst, da den har haft nogle problemer efter et mindre uheld :( .

Jeg har et par spørgsmål:

Jeg synes ikke de er vokset specielt meget på halvanden uge, i forhold til at de skulle være klar til høst efter 70 dage?

Skal jeg sætte planterne ud på altanen om dagen, så de får direkte sollys og noget vind i bladene. Dette har jeg gjort indtil videre, men ved ikke om det er for hårdt for dem at skifte miljø hele tiden, når de er så små?

Jeg tænker at omplante dem efter 2-3 uger i lidt større potter, 2-2,5L og påbegynde gødning, er dette ikke meget normalt? - Jeg ved godt det er nogle små potter, men det er også begrænset med plads i vindueskarmen, så tænker de har den rette størrelse et sted.

Håber i kan hjælp og god solskinsdag til jer :)

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Nordjylland
...

Senest rettet af Freidrich Gauss 12 jul 2018 17:27, rettet i alt 1 gang.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Nordjylland
...

Senest rettet af Freidrich Gauss 14 jul 2018 08:16, rettet i alt 1 gang.

Medlem

Husk især at de ikke har brug for meget vand i starten, så vand dem kun minimalt når de er næsten udtørret. Ellers gror de helt vildt langsomt i starten og går nogle gange helt i stå i flere uger. Også masser af vind fra en lille blæser hvis det kan arrangeres, Ebay mini oscilatiing fan evt. De kommer til at stinke din lejlighed/hus til så snart de første blomster viser sig men til den tid kan de godt overnatte ude på altanen ellers laver du bare et mini drivhus af nogle papkasser og noget gennemsigtigt plasticdug.

Medlem

Tak for svarene :)

Jeg kommer hjem til det her, efter at have været væk i 2,5 time, de stod i lidt i skyggen, da jeg kom hjem fordi solen selvfølgelig har rykket sig.

http://imageshack.dk//viewimage.php?file=/imagesfree/tll50263.jpg

Hvad kan det skyldes? De hænger total med mulen :(

Jeg har vandet dem med ca. 30ml vand hver 3. dag, fulgt efter en guide på nettet, så de har efter min mening ikke fået ret meget vand. Har fulgt princippet, heller for lidt end for meget.

Fik ikke helt klarlagt spørgsmålet, om jeg kunne sætte dem ud på altanen, så de får vind og bliver stærkere, eller om jeg bare skal åbne vinduet?
På altanen kan de også lettere stå i solen i lang tid, uden at jeg skal flytte rundt på dem, men er det for hårdt for dem at stå udenfor en hel dag, når de er så små?

Medlem

Lige lidt ekstra spørgsmål:

Kan de potter jeg har plantet frøene i være for små? Potterne er kun omkring 250ml, altså virkelig ikke særlig store.
Jeg vil også ud og anskaffe mig nogle 10-12L potter, men hvornår er det optimalt at omplante dem, hvis de potter jeg har nu er for små?

Jeg har lige prøvet, at veje potterne og de vejer ca. det samme som før jeg vandede første gang, så det kunne måske godt tyde på vandmangel. Jeg prøver i hvert fald at vande dem med en smule vand og ser hvad der sker.

Dedikeret medlem

Hej DDSIT! :rocking:
de vil helt sikkert ha godt af at stå ude på altanen.. AF elsker sol.. store potter eller et "fad" med go næringsrig jord og leca i bunden.. go vandingsstil :-D pas på med at overgøde de små..
go grow herfra, green thumbs op!
mvh STARTTHELOVEONPEACE

édit
mht omplantning så gør det hurtigst da AF ikk har godt af unødig stress ift deres korte leve tid..

Medlem

stopthewarondrugs skrev:
Hej DDSIT! :rocking:
de vil helt sikkert ha godt af at stå ude på altanen.. AF elsker sol.. store potter eller et "fad" med go næringsrig jord og leca i bunden.. go vandingsstil :-D pas på med at overgøde de små..
go grow herfra, green thumbs op!
mvh STARTTHELOVEONPEACE

Jeg mixet denne jordblanding sammen: Pottemuld (50%), Vermiculite(25%) og Perlite (25%), men skal skal vermiculiten og perliten ligger i bunden som lecastenene, eller er det rigtigt, som jeg har gjort at mixe det hele sammen.

Medlem

Update:

Planterne har nu rejst sig, så det var tydeligvis for lidt vand, den ene med en længere stilk end den anden, har dog stadig lidt svært ved at stå helt oprejst.
Jeg har vejet planterne før og efter vanding, så kan jeg nemt holde øje med, hvornår de er tørre nok, til at blive vandet igen.

Sorry hvis jeg spammer for meget, men man kommer sgu helt tæt på planterne og vil dem kun det bedste, så bliver nærmest overbekymret, når det ikke går som forventet. Troede sgu aldrig man kunne få sådan et forhold til en plante, men det er jo fantastisk :D

Moderator
Brugeravatar

Vermiculite og perlite skal blandes i jorden for bedst effekt. De holder begge på fugt og luft. Vermiculite holder mere på vandet, og perlite mere på luften. Åben vinduet lidt så de får noget luft, det bliver hurtigt meget varmt i en vindueskarm og planterne har et meget begrænset rodnet pt. så selvom der er vand i jorden kan det sagtens ske at rødderne ikke kan følge med fordampning. Desuden vil de have godt af noget vind til at styrke stammen. Læg gerne noget mere jord ovenpå, rundt om stammen, hvis de har svært ved at holde sig oprejst.

Medlem

Bismann skrev:
Vermiculite og perlite skal blandes i jorden for bedst effekt. De holder begge på fugt og luft. Vermiculite holder mere på vandet, og perlite mere på luften. Åben vinduet lidt så de får noget luft, det bliver hurtigt meget varmt i en vindueskarm og planterne har et meget begrænset rodnet pt. så selvom der er vand i jorden kan det sagtens ske at rødderne ikke kan følge med fordampning. Desuden vil de have godt af noget vind til at styrke stammen. Læg gerne noget mere jord ovenpå, rundt om stammen, hvis de har svært ved at holde sig oprejst.

Super så har jeg gjort det rigtigt med jorden :)

Planterne kommer ud på altanen og stå i morgen og i vindueskarmen med vinduet åbnet, når solen går væk. Så må vi se om de ikke snart kan få lidt fart på :D

Medlem

Jeg har nu fået købt nogle 12L spande, dog uden huller i bunden, så det må jeg lige selv lave.

Jeg er lidt i tvivl om, hvornår jeg skal omplante dem fra de små 0,25L potter? - Er bange for at rodnettet ikke er stærkt nok og jeg vil slå planten ihjel.
Fordelen ved at vente er også, at de kan stå i vindueskarmen og få aftensolen, det er der ikke rigtig plads til, når de står i en 12L spand.

Hvad siger i, hvornår vil det være bedst at omplante dem? De er pt. 12 dage gamle og ser stort set ud som på billederne.
Skal jorden være tør inden jeg omplanter og skal den nye jord gennemvædes inden jeg putter planten over i den anden jord? - Eller hvordan er det bedst at gøre?

Moderator
Brugeravatar

Er det ikke de der små potter som selv nedbrydes og lader rødderne trænge igennem? For i så fald er det easy peasy, bare at lave en fordybning i det nye jord og stille potten ned i og lægge lidt jord omkring og en smule over. Du kan også hjælpe nedbrydningen lidt på vej ved at stikke nogle huller i den lille potte som rødderne hurtigere kan komme igennem.
Hvis ikke det er den type potte, ville jeg vente lidt endnu, til rødderne har fået bedre fat i jorden, så ville jeg lade jorden tørre lidt ud, så den nemmere slipper i kanterne, sætte hånden over potten så stammen er mellem ringe og langefingeren og så vende potten på hovedet. Hvis ikke jorden løsner sig kan man med den anden hånd trykke lidt på potten. Så burde du stå med en rod og jord klump der bare skal overføres til den nye jord og fyldes mere jord omkring og ovenpå, for derefter at give en god mængde vand. Et voila, så er der ompottet.

Medlem

Bismann skrev:
Er det ikke de der små potter som selv nedbrydes og lader rødderne trænge igennem? For i så fald er det easy peasy, bare at lave en fordybning i det nye jord og stille potten ned i og lægge lidt jord omkring og en smule over. Du kan også hjælpe nedbrydningen lidt på vej ved at stikke nogle huller i den lille potte som rødderne hurtigere kan komme igennem.
Hvis ikke det er den type potte, ville jeg vente lidt endnu, til rødderne har fået bedre fat i jorden, så ville jeg lade jorden tørre lidt ud, så den nemmere slipper i kanterne, sætte hånden over potten så stammen er mellem ringe og langefingeren og så vende potten på hovedet. Hvis ikke jorden løsner sig kan man med den anden hånd trykke lidt på potten. Så burde du stå med en rod og jord klump der bare skal overføres til den nye jord og fyldes mere jord omkring og ovenpå, for derefter at give en god mængde vand. Et voila, så er der ompottet.

Tak for rådet :) Jeg venter lidt endnu, så rødderne er mere udviklet.
Det er desværre ikke de små potter som nedbrydes, spagnum potter mener jeg de hedder. Denne potte er bare en fiber potte, så jeg prøver med din metode, som lyder til rigtig fornuftig :)

Medlem

Update: Et par af planterne er begyndt at blive lidt gule på bladende, værst på denne her: http://imageshack.dk//viewimage.php?file=/imagesfree/ogX77334.jpg

Jeg har ikke gødet planterne endnu og jeg har været meget omhyggelig med at vande planterne, da jeg har vejet de små potter før og efter vanding, og først vandet igen når vægten var på det samme eller lige omkring.
De sidste par dage har jeg godt nok vandet planterne 1-2 gange dagligt, grundet de små potter.. Igen har jeg fulgt vægten på planterne i forhold til vanding, så overvanding helst skulle undgåes, men der kan selvfølgelig være sket fejl. :| Det er heller ikke alle planterne som er blevet gule, og de andre ser ud til at have haft stor gavn af det ekstra vand, jeg har givet dem.

Håber i kan hjælpe med hvad problemet kan være :)

God dag :)

Junior medlem

Fortvivl ikke, det er bare kimbladene. De bliver gule og falder af når der kommer nye blade på :)

Medlem

Jeg har nu tænkt mig at omplante til 10L potter og er i tvivl om jeg skal starte med gødning, da den nye jord i de nye potter jo har "frisk" gødning, som planterne ikke har udnyttet?

Håber i kan hjælpe med et hurtigt svar :)

Moderator
Brugeravatar

Det er rigtig tænkt, vent med at gøde til noget tid efter du har pottet om, nogle uger alt efter hvor gødet den nye jord er, din plante er jo stadig ikke så stor endnu.

Medlem

Har lige omplantet den plante, som så dårligst ud, for at vurdere omfanget af rødder, og det så rigtig skidt ud desværre :/ Den havde fanget omkring 10-15% af jorden i den lille 250mL potte, så jeg tror måske plantet er død :(
Jeg venter med at omplante de andre til der er gået et par dage mere, nogle af dem ser heldigvis bedre ud og jeg kan mærke de har meget bedre fat.
De næste par dage vander jeg dem primært ude i kanten af de små potter, i håb om at rødderne vil søge ud mod den fugtige jord, ved ikke om det er smart, men jeg prøver :)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]