Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 04 aug 2025 21:32

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem

I forlængelse af en anden diskussion jeg har haft herinde, har jeg tænkt over lidt ting.

Bekendtgørelse nr. 557 af 31. maj 2011 om euforiserende stoffer (inkl. liste over euforiserende stoffer)
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=137169

Findes her. Her er liste over ulovlige euforiserende stoffer i Danmark. Listen revurderes løbende og nye ulovlige stoffer tilføjes til bekendtgørelsens bilagsliste http://sundhedsstyrelsen.dk/da/medicin/regulering/virksomhedstilladelse-og-registrering/euforiserende-stoffer/liste-over-stoffer.aspx.

Her står sort på hvidt hva der er lovligt og hvad der er ulvoligt.

Lad os opstille en hypotetisk situation.

Man bliver stoppet af politiet med en pose diclazepam, som er et lovligt benzodiazepin. De vil naturligvis antage at stoffet er ulovligt. De må have en metode på stedet at teste om det er et stof? Det har de i hvert fad til kokain osv. Testen vil jo nok give udslag eftersom stoffet jo rent faktisk indeholder et eller andet materiale der svarer til noget der er ulovligt, men blot ikke er det,

Så vil man blive sigtet for overtrædelse af loven om euforiserende stoffer og blive tage med i detentionen og dagen efter vil man blive løsladt. Herefter vil stoffet blive testet i et laboratorie (korrekt?). Politiet skal jo bevist at der er tale om et ulovligt stof.

Her vil testen så vise at der faktisk er om at lovligt stof, og de kan ikke gøre andet end at at udlevere det beslaglagte materiale og frafalde sigtelsen.

Mon ikke det vil være sådan et faktisk tilfælde vil udspille sig? Er der nogle der har prøvet det?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Hvis der findes testapparater til benzoer tror jeg bestemt ikke at det er noget politiet har med som standartudstyr.
Benzodiazepiner er iøvrigt receptpligtige, så hvis man har recept tager de ikke din medicin.

Hvis du ikke har nogen recept, og du bliver taget med benzodiazepiner. Ja så får du også en bøde. Ligegyldigt om vi snakker stesolid eller de nyeste RC-benzoer..

Offtopic:
Hvad sker der for folk på benzoer? Hvorfor tager så mange mennesker det lort? Jeg har prøvet stesolid/diazepam en enkelt gang, jeg kan godt se at det har et kæmpe misbrugspotentiale, men tilstanden er simpelthen for ondskabsfuld til at jeg ville bruge det nogen steder nogensinde. Er folk virkeligt så fyldt med frygt og angst? I don't get it !!!

Folk på benzoer er altid nogle egoistiske, selvoptagede, kolde individer, som kun har handlekraft pga. et stof som kan tage livet af dem hvis de tager en kold tyrker.. Så vågn dog op!!

Medlem

Du har prøvet et benzodiazepin, som desuden er det mest kedelige man kan komme i nærheden af, og så afskriver du det som lort? Ja, der er folk der er så psykisk syge at de har brug for dem. PLus der er folk som mig med epilepsi, som vill have gået i status epilepticus flere gange uden benzodiazepin, så det stof har reddet mit liv flere gange. Den eneste grund til at jeg kan vågne op er fordi benzodiazepin fik mig til det. Du har da en snæver tænkte gang med mindre det der er ironi, der er gået min næse forbi :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg ved godt at det ikke verdens vildeste benzo, men jeg synes godt nok at den virkede kraftigt på mig.

Det er ikke ironi nej.
Men der er noget som lige så stille er ved at gå op for mig mht. folk på antipsykotisk og angstmedicin.
Det er et følsomt emne som jeg ikke har lyst til at diskutere med nogen jeg ikke ved hvem er over nettet.
Så samtalen slutter her!

Medlem

Det er jo kedeligt, jeg er skam interesseret i debatten du starter, for jeg er tildels enig i det du siger. Benzodiazepin er et af de farligste stoffer man kan indtage og et af det farligste stoffer man kan blive afhængig. Og som sagt tager jeg dem ikke pga. psykisk sygdom, men pga. epilepsi (det vil sige kun når jeg er ved at få et tilfælde). Så jeg vil meget gerne fortsætte debatten med dig.

Dog vil jeg sige at din udtalelse

"Folk på benzoer er altid nogle egoistiske, selvoptagede, kolde individer, som kun har handlekraft pga. et stof som kan tage livet af dem hvis de tager en kold tyrker.. Så vågn dog op!!"

vækker forundring og virker ualmindelige grov. Ærligt talt - hvis et er den evne du besidder ift at debattere, er jeg måske ikke så interesseret alligevel. Du kalder mig egoistisk, selvoptager, kold og uden handlekraft, fordi jeg af nødvendighed for i værste tilfælde at rede mit liv indtager et stof? Her er det vist dig der skal vågne gevaldigt op.

Medlem

Benzodiazepin er da langt fra et af de farligste stoffer man kan indtage...
Har du god brænder på her om aftenen siden du er så aktiv :D

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Cepha skrev:
"Folk på benzoer er altid nogle egoistiske, selvoptagede, kolde individer, som kun har handlekraft pga. et stof som kan tage livet af dem hvis de tager en kold tyrker.. Så vågn dog op!!"

vækker forundring og virker ualmindelige grov. Ærligt talt - hvis et er den evne du besidder ift at debattere, er jeg måske ikke så interesseret alligevel. Du kalder mig egoistisk, selvoptager, kold og uden handlekraft, fordi jeg af nødvendighed for i værste tilfælde at rede mit liv indtager et stof? Her er det vist dig der skal vågne gevaldigt op.
Ja, undskyld at jeg brugte ordet altid, det var ikke henvendt til dig. Men det er hvad jeg har oplevet, og det gælder både folk der får det mod psykiske lidelser og især epileptikere!

Medlem

Hvad er det du har oplevet? Er det generelt du bare har noget imod folk der tager bezo, eller har du oplevet noget privat, der har medvirket til din store modvilje med stoffet?

Hvad vil du foreslå lægevidenskaben skulle behandle epilepsi med istedet for benzoer? Propofol?

Medlem

Rob Dyrdek skrev:

Mig eller hvem er den henvendt til? :)

Medlem

Cepha skrev:
Rob Dyrdek skrev:

Mig eller hvem er den henvendt til? :) Men ja, det har jeg sådan set hele dagen. Jeg har store smerter lige i øjeblikket, så bliver smertedækket med en recept der hedder efter behov, men på sygehuset lagde de ud med metadon og 100 mg oxycontin.

Medlem

Hvad, mener iøvrigt du visias, er forskellen på opiater/opioider, GHB, Ketamin, hash osv og benzo? Det lyder nærmest som om du befinder dig på et forkert forum ;)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: øen
det skete for en jeg kender, han blev taget med 2000 piller som var en lovlig kopi af en eller anden benzo, han blev sigtet og varetægtsfængslet da de regnede med at de var ulovlige, da de så fandt ud af at de var lovlige blev han løsladt, de ville dog ikke gi ham pillerne eller nogen erstatning fordi han godt vidste det han lavede var noget lort, men han slap for videre straf og for en masse regninger

Junior medlem

Dog skal man passe lidt på i disse situationer, har hørt om folk blive knaldet for at have flubromazepam (lovligt RC), men fordi politiet har inkompetente laboranter, som tester det forkert til bromazepam (ulovligt), så er man lidt på skideren.
Det er ikke altid lige let at teste stoffer, som minder rigtigt meget om et andet stof, når politiet måske ikke har det korrekte reference udstyr. Gør evt. padderne opmærksomme på dette, hvis i står i denne situation.

Admin
Brugeravatar

Det burde være meget nemt at skelne mellem flubromazepam og bromazepam hos retskemi. Det lyder mere som om, at politiet selv har lavet en fejl i det tilfælde. Nogle gange kan man heller ikke regne med, at de RCs man bestiller fra nettet kun indeholder lovlige stoffer. Der kan godt findes urenheder i dem, som er på listen over forbudte stoffer. Analoglovgivningen komplicerer det yderligere, da det kan være lidt op til fortolkning, hvad der er lovligt og hvad der ikke er.

-Jimmy Carter

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]