Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 07 aug 2025 00:37

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Hej psy

Når jeg tager metadon plejer jeg altid at få tør hud / udslæt / skæl / sår i fjæset. Det er mest på kinderne og næsen. Det kommer som regel 1-2 dage efter. Er det helt normalt, eller får jeg en eller anden allergisk reaktion? Det er ret ødelæggende for mit ellers ekstremt smukke ansigt.

Mvh shamb

Admin
Brugeravatar

Klør du dig selv meget i ansigtet, når du tager det? Som du nok ved, kan man få rimelig meget kløe af opiater/opioider. Så vidt jeg husker er udslæt dog en kendt bivirkning for opiater og opioider. Ikke at jeg selv har prøvet det.

Men hvad med at skifte til et andet opioid/opiat? Det er mange andre bedre derude, i min optik :)

-Jimmy Carter

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Nu du siger det, ja det gør jeg faktisk. Og også mest ved kinder og næse. Men det skulle godt nok være en voldsom reaktion på at klø sig lidt i ansigtet. Jeg vil prøve at lægge ekstra mærke til det næste gang, evt. forsøge at undgå at klø mig med neglene - og så se hvad der sker.

Jeg er mest glad for metadon, synes jeg mærker mange bivirkninger ved de fleste andre opioider, både under rusen samt psykisk dagen efter. Der er ikke rigtig noget crash på metadon, i modsætning til hvad jeg oplever med de fleste andre. Hvilke ville du da anbefale?

Admin
Brugeravatar

Det er selvfølgelig individuelt, hvad folk kan li. Jeg synes f.eks. selv oxycodon, ketogan og morfin er bedre end metadon. Eller endnu bedre, opium. Jeg ved ikke, om man kan snakke om det som et rent stof. Men jeg synes, det nok er det bedste "opiat". Faktisk det eneste jeg synes er ringere end metadon af de opiater, jeg har prøvet, er buprenorfin. Bvadr.

-Jimmy Carter

Medlem
Brugeravatar

For at forebygge eller lindre bivirkningen ville det være passende med god hygiejne. Hånddesinfektion efter f.eks. toilet besøg eller hash nolleri ville også være smart. Undgå så vidt muligt at klø dig i ansigtet eller der hvor du får udslæt/eksem. En god fugtighedscreme kan gøre underværker. Kost og omega-3 bør også tages i betragtning.

Senest rettet af The-Midnight-Howl 03 sep 2016 14:34, rettet i alt 1 gang.

Dedikeret medlem

eller ta lidt antihistamin det nedsætter kløe.. vælg en ikke sløvende. mener det er 2.generation og frem der ikke sløver.. HR: vœlger du en sløvende så ska metadon-dosen altså sættes betydeligt ned!!
mvh ondrugs

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tak for de gode råd. Jeg har en ganske udmærket hygiejne, og noller ikke hash. Har prøvet med noget olie, men symptomerne blev kun værre efterfølgende. Vil prøve med noget fugtighedscreme.. Random-Nitro, vil du mene at udslæt/eksem er en bivirkning af metadonen, eller af at jeg kradser mig i hoved under påvirkning af metadon?

@Imp
Sjovt, jeg har det faktisk lige præcis omvendt :p Oxycodon giver mig en underlig, utilpas følelse. Morfin tror jeg ikke jeg kan tåle, brækker mig af det.. Kan godt lide metadon, fordi det varer så længe, og fordi jeg kan 'fungere' samtidig, og ikke bare bliver bombet.

Medlem
Brugeravatar

Det er en velkendt bivirkning af opioider/opiater, som kan blive udløst eller forværret af din kløe/hud tilstand. Hvis du er i forvejen har sart og/eller tør hud kan du være disponeret for bivirkningen. Hvis det er tilfældet, så bør du også være omhyggelig med hvilken shampoo du anvender i badet. I matas kan du anskaffe dig en shampoo fra beauté pacifiqué, som er mildere end vand og beregnet individer med tør og sart hud. Håber du finde løsningen til dig, som kan afhjælpe problemet eller lindre det i en grad, som du finder tilfredsstillende.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tak, det er sgu nogle gode svar du kommer med. Har meget følsom hud i ansigtet, som du nævner, så det er nok derfor. Angående shampoo bruger jeg en bestemt en mod skæl i hovedbunden, så den kan jeg ikke rigtig udskifte. Udover ikke at kradse sig i fjæset, kender du så til noget jeg kan gøre forebyggende, fx. noget jeg smører på i dagene op til jeg tager opioider?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvor?
Vil også lige anbefale opium. Det klart yndlings opi fandt jeg ud af, da jeg surfede den ordenligt

Det der camferine tingeling blev jeg anbefalet, fordi jeg får håndryg udslæt på stim-binger xD og det virker perfekt

Ved så ikke lige om det passer på ansigetet

Insane psychedelia user!

Spis nogle benadryl. Det plejer at fjerne det meste af min kløe når jeg tager opioider.

Medlem
Brugeravatar

Skønt at svarene gør nytte, det glæder mig at høre, så selv tak. Xtra dry-skin fix fra Beautié pacifiqué er oplagt til formålet. Det er en reparations creme til ekstra tør eller revnet hud, som filfører ægte squalane til huden. Smør huden ca 1-2 gange dagligt. Der bliver også foreslået et anti-histamin, hvilket jeg personligt selv ville anvende. Forslår dog håndkøbs præparatet alnok (cetirizin), som kan købes på apoteket. Alnok har en halveringstid på 24 timer frem for benadryl (acrivastin), der virker i kortere tid.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Nu har jeg været på apoteket og købe Alnok og en 'reparations creme', så håber jeg det virker :)
Tak for hjælpen!

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]