Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 30 jul 2025 01:35

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 
Forfatter besked
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: Kolding
Hej Psy!

Jeg har i længe gået og funderet over noget, og i fredags efter jeg fik lidt af et anfald, vil jeg nu høre om der kan være noget om min teori, eller om andre har oplevet lignende.

Det, der skete i fredags, var, at jeg i tidsrummet 15-22 indtog tre kopper sort kaffe og to dåser Coca Cola Zero. Jeg bemærker en maveonde, og tænker, jeg nok bare har fået en lidt oprørt mave, og kører hjem. Da jeg kommer hjem og skal i seng, bliver det gradvist værre, og jeg føler en "hul smerte" i maven, lidt a' la mavekrampe.
Jeg håber, jeg skal på toilet, men kan ikke.

Jeg lægger mig til at sove, men vågner under en time senere. Det føles værre, og jeg står op for at tage noget vand. Jeg har nu temmelig kraftige rysteture, jeg fryser og har forhøjet puls. Jeg drikker vand, mælk, forsøger at kaste op, og vælger så at spise noget havregryn. Efter en time kan jeg gå på toilet, og jeg føler det lindrer lidt. Det lykkes nu at falde i søvn, og jeg sover næsten igennem til om morgenen. Jeg vågner, og har det meget varmt, og føler mig småsyg. Jeg har det dog klart bedre, men kan stadig mærke det i maven. Det forsvinder dog helt i løbet af den næste dag.

Lidt en lang smøre, jeg ved det. Jeg er overbevist om at det bunder i koffein/kaffe. Sjovt nok har jeg ikke problemer med at drikke et par colaer, men bare efter en god kop kaffe, får jeg normalt hjertebanken, urolig mave, gaber hele tiden og føler mig "ulækkert" stimuleret.

Det finurlige er, at jeg sagtens kunne drikke kaffe/koffein, da jeg startede med det, som 18-årig. Det, der er sket i de mellemliggende år, er bare, at jeg har haft et rekreativt forbrug af stimulanser, primært amfetamin. Kan der være noget som helst hold i, at dette forbrug har ført til denne overfølsomhed? Er der nogle, der kan nikke genkendende til min situation. I min søgen, har jeg ikke stødt på lignende tilfælde.

På forhånd tak :)

Med venlig hilsen
Oversoul

Site Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord for københavn
Jeg har aldrig hørt at et rekreativt forbrug af amfetamin skulle give overfølsomhed over for koffein. Men man kan vist godt udvikle overfølsomhed over for stoffet, så mit råd til dig er at droppe kaffen helt. Prøv evt. om du har det bedre med the. Her er der L-theanine pg theophylline i som stimulerer, udover lidt coffein.
Mht. dit cola forbrug, så vil jeg råde dig til at holde dig fra Cola zero. Køb den med sukker i istedet. Den indeholder ikke aspartam, som er møj usundt: http://videnskab.dk/krop-sundhed/forske ... f-aspartam

Hilsen Fanny

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Tryptamine lane
+1

"Dream, experience, acknowledge, in undefinable love and light"

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Tak for rådet, Fanny.

Jeg synes også min teori lyder lidt søgt, men faktum er, at jeg kunne tåle det da jeg var yngre, og nu kan jeg tydeligvis ikke. Jeg må have udviklet en overfølsomhed på den ene eller anden måde.

Jeg forsøger at holde mig fra kaffen, men folk er sgu ikke særlig forståelige over for det, synes jeg. ;) Jeg har vidst fået en lærestreg nu, der gør, at jeg ikke takker ja til kaffen igen.

Junior medlem

Mærkeligt, jeg kan selv slet ikke drikke kaffe længere. Jeg kommer lynhurtigt i den der gabende, meget ubehagelige tilstand, og får endda problemer med at styre min motorik. Jeg har aldrig tænkt over, at det skulle være forbundet med et forbrug af andre stimulanser, har da nok taget amfetamin en 30 gange og MDMA 10-12 gange i løbet af et par år, hvilket jo ikke er så voldsomt.

Det er ikke mere end trekvart år siden, jeg drak masser af kaffe. Nu kan selv grøn te føles lidt småubehageligt, synes jeg.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: <RADAR OFFLINE>
Ja det er da anstrengende.

Jeg har selv udviklet lidt af et kryptonit love-hate-relationship til kaffe.

Du skriver mange symptomer, men kan du koge det ned til den primære kilde til smerte/ubehag?

Min historie var at efter jeg havde arbejdet hårdt og intenst på mit tidl. arbejde (og nogen gange en kop kaffe for meget) - samtidig med jeg var på antidepressiv (Venlafaxin/Effexor, SNRI) så fik jeg pludselig ekstremt ondt i maven hver gang jeg tog min pille om aftenen (og måtte ligge ned i flere timer) med ganske alm. ondt i maven/krampe - men ret intenst.

Det var både pillerne og kaffen der i summen gav mig meget ondt i maven. Jeg stoppede derefter på medicinen pga. det (og har siden da fået noget andet).

Men døjer stadig med ondt i maven pga. kaffe her lidt over 1 år senere. Men jeg har fundet nogle ting som lindre det og måske en teori.

Hvis du primært har ondt i maven efter kaffe så kan det være ligesom mig med en syre/base balance og en mulig læsion i mavesækken.

Der er intet andet at gøre end at lade det give sig tid til at hele og undgå at overforbruge og dermed gøre det værre. Hvis du så får lyst til kaffe alligevel så vænd dig til at drikke det med en forholdsvis stor bund af fed mælk (og/eller fløde) i.

Jeg har fået ondt i maven hver gang jeg har drukket sort kaffe (som jeg har altid har foretrukket) - men siden jeg er begyndt at blande fed mælk i og opveje syre-balancen. Så nu er en kop kaffe pludselig indenfor rækkevidde for mit vedkommende og jeg kan endda drikke mere end en kop kaffe noget som var nær umuligt før da det næsten føltes som 2 indeburede gnavere i maveregionen.

Yoghurt og den slags kan du med fordel også vænne dig til at spise.

Håber det kan hjælpe hvis det passer på din historie :)

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

IKUJUHUG skrev:
Mærkeligt, jeg kan selv slet ikke drikke kaffe længere. Jeg kommer lynhurtigt i den der gabende, meget ubehagelige tilstand, og får endda problemer med at styre min motorik. Jeg har aldrig tænkt over, at det skulle være forbundet med et forbrug af andre stimulanser, har da nok taget amfetamin en 30 gange og MDMA 10-12 gange i løbet af et par år, hvilket jo ikke er så voldsomt.

Det er ikke mere end trekvart år siden, jeg drak masser af kaffe. Nu kan selv grøn te føles lidt småubehageligt, synes jeg.

Din brugshistorik minder rigtig meget om min. Effekten minder også meget om min, synes jeg - kan selv også få små spjæt, jeg ikke kan styre. Jeg har ikke taget amfetamin i 5 år nu, men tænker da lidt om jeg ville reagere anderledes i dag. MDMA har jeg taget et par gange årligt frem til i dag, og der reagerer jeg "som jeg plejer".

dezza skrev:
Ja det er da anstrengende.

Jeg har selv udviklet lidt af et kryptonit love-hate-relationship til kaffe.

...

Håber det kan hjælpe hvis det passer på din historie :)

Mange tak for dit indlæg. Det er rart at læse, at du har fundet en måde at minimere generne. :)

Jeg er stadig sikker på, at kilden er koffein. Måske jeg evt. skulle prøve en spand decaf, for at se hvordan jeg reagerer på det :)

Men jeg savner på ingen måde kaffe, drikker det kun af "pligt" i sociale sammenhænge. Derfor dropper jeg det helt nu, og det kan jeg fint affinde mig med. Tråden var mere oprettet for at høre om andre havde prøvet lignende, eller evt. havde set teorien fremlagt andre steder.

Med venlig hilsen
Oversoul

Medlem

Geografisk sted: Kbh
Skal ikke kunne sige om andre stimulanser kan have påvirket følsomheden overfor koffein.

Men jeg kan i hvert fald sige at jeg selv har fundet ud af at 2 kopper kaffe om dagen er maks. Ellers bliver jeg alt for edgy. Ved ikke hvad jeg ellers skal kalde det. Men bliver overstimuleret og får en efterfølgende micro nedtur. Jeg drikker i dag som regel decaf resten af dagen efter den første kop morgenkaffe. Tilgengæld bæller jeg gerne redbull og vodka på en bytur. Om det er alderen eller stofferne er jo ikke til at vide.

En anden teori kan være at man ubevidst udvikler en mere fintfølende selvbevidsthed på det område. Det er jo ofte sådan med euforiserende og specielt psychedeliske stoffer at man mærker ekstra godt efter når man venter på at de virker. Og når effekten er aftaget mærker man nok også lige efter om man nu er kommet helt tilbage til base line igen, og hvordan de eventuelle tømmermænd er. Sådan har jeg det i hvert fald selv.

Dedikeret medlem

heysa!
jeg har det prœcist som du beskriver..
jeg tog amf, effedrin osv i en periode, fik uheldigvis meth en dag..(med "mild" od -hjertekramper og det hele) stoppede helt med det pis der!.. og siden har jeg været super-supersensitiv overfor specielt kaffe osv men generelt stimulanser.. min teori er at det er muskelhukommelse i hjertet som går i alarmberedskab pga tidligere traumatiske oplevelser, lige så snart jeg drikker en redbull eller en kvart kop mild kaffe! O.o med mild angst og sygt krops-ubehag generelt fysisk... hjertet slår hårdt og hurtigt.. -inden kaffen overhovedet virker!.. så slut med stims for mig..
-som jeg plejer at sige så kører min elevator nedaf, aldrig op :-D
MVH stwOD

Medlem
Brugeravatar

Yup. Samme er sket for mig, bortset fra at det kom af at drikke alt for meget kaffe i en cirka 1-årig periode. Kan godt lige klare en enkelt kop lige efter jeg er stået op, men mere end det og jeg får det virkelig træls. Plejede at kunne bælle sort kaffe hele dagen, men nu giver bare 2-3 kopper mig meget uro i kroppen og forhøjet hjerterytme... Hvis jeg dyrker motion efter at have indtaget koffein får jeg palpitationer.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

stopthewarondrugs skrev:
heysa!
jeg har det prœcist som du beskriver..

MVH stwOD

Wow - du er godt nok hårdt ramt, kan jeg læse! Jeg synes også det lyder plausibelt, at man kan udvikle netop sådan en alarmrefleks overfor stimulanser.

IllegalStateOfMind skrev:
Yup. Samme er sket for mig, bortset fra at det kom af at drikke alt for meget kaffe i en cirka 1-årig periode. Kan godt lige klare en enkelt kop lige efter jeg er stået op, men mere end det og jeg får det virkelig træls. Plejede at kunne bælle sort kaffe hele dagen, men nu giver bare 2-3 kopper mig meget uro i kroppen og forhøjet hjerterytme... Hvis jeg dyrker motion efter at have indtaget koffein får jeg palpitationer.

Man må sige, at grunden til din overfølsomhed ligger meget lige for. Måske der for mig bare ikke kan peges på en specifik trigger :)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]