Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 19 jul 2025 00:15

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6409 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 189, 190, 191, 192, 193, 194, 195 ... 321  Næste
Forfatter besked
Junior medlem

Hejsa? burde jeg spise dem her?

http://imgur.com/FNm4Evz&Ri4fY9G

skal bare vide om de virker og om at jeg dør? :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Omicron Persei 8, on delivery mission
ye8us skrev:

Dem bør du ikke spise :)

Junior medlem

nedern..

Junior medlem

knarkdrengen skrev:
de store med hvid stok og hvid hat er bredblade. De har meget slimet stok og hat.
Jeg synes også den 3. sidste i øverste række ligner.
Den og så den 4. svamp i nederste række kunne godt ligne. Tag et nyt billede af de to, hvor man kan se lidt flere detaljer.

Kan du se, hvad forskellen er på de to svampe og resten af flokken?

Tusind tak for svar, kan godt se der er foreskel på nr.4 som i nævner. nu har jeg en meget bedre ide om hvad jeg skal kigge efter.

men hvad er så den der ligger ved siden af ? Har taget et billede af 5 forskellige. tæt på med SN helt til højre så vi er enige ?

http://postimg.org/image/93bgxyhdz/

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Gartneriet
Tanglewood skrev:
knarkdrengen skrev:
de store med hvid stok og hvid hat er bredblade. De har meget slimet stok og hat.
Jeg synes også den 3. sidste i øverste række ligner.
Den og så den 4. svamp i nederste række kunne godt ligne. Tag et nyt billede af de to, hvor man kan se lidt flere detaljer.

Kan du se, hvad forskellen er på de to svampe og resten af flokken?

Tusind tak for svar, kan godt se der er foreskel på nr.4 som i nævner. nu har jeg en meget bedre ide om hvad jeg skal kigge efter.

men hvad er så den der ligger ved siden af ? Har taget et billede af 5 forskellige. tæt på med SN helt til højre så vi er enige ?

http://postimg.org/image/93bgxyhdz/

Er enige med de andre, mht. de 2 sn der blev udpeget. Den der ligger nr 4., altså til venstre for sn(nr5) - ligner meget en tør/død glanshat. Glanshatte er som regel ret tunge i forhold til sn af samme størrelse.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

ye8us skrev:

Hvis du dør, så virker de sikkert også ;)

Nej smid du hellere dem ud og så ellers ud og prøv igen. Det skal nok lykkes, selvom det kan kræve et par ture i starten :)

Mvh

Junior medlem

Hej med jer!
Er som så mange andre helt ny inden for svampeverdenen. Har læst nærmest alt jeg kunne finde omkring SN og hvordan man finder og identificere dem, og indtagning af psykedeliske svampe generelt, så føler mig egentlig ret godt forberedt. Men har nu været ude at lede efter de små kræ i omkring 10-12 timer fordelt over 4 dage og i mange forskellige områder rundt omkring nordsjælland, hvor der er rigeligt med kreatur marker at vandre rundt på. Har både været ude på hestemarker, komarker, fårmarker, både inde på landmænds arealer og på diverse heder OG både på marker hvor der går og har gået dyr lige nu. Startede min eftersøgning i midten af oktober (omkring d. 12?) og så op til nu, så tænker at det ikke kan være tidperioden/sæsonen den er gal med. Har som regel altid smidt alle de svampe ud som jeg bragte med hjem, efter at have konkluderet at det ikke har været de rigtige. Men måske er det bare mig som er for kritisk med hensyn til udseendet på SN?

Derfor håber jeg inderligt at nogle af de mere erfarne herinde kan hjælpe mig lidt med at identificere svampene. Disse billeder er af svampe som jeg alle har fundet på en hede med græssende kør i Hillerød kommune og er blevet så desperat at jeg bare har taget alle som ligner SN bare en smule :P

De første billeder her er fra alle de svampe som jeg er ret skeptiske overfor:
Billede
Billede

Billede
Billede
Billede

Disse billeder er fra de svampe som jeg tror lidt mere på:
Billede
Billede
På forhånd mange tak for svaret og i må endelig skrive hvis i skal bruge flere billeder :)
Mvh Erik.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Det er fedt, at du gør et ihærdigt forsøg, Erik!
Desværre er der ingen sn imellem, så dit kristiske blik har sikkert været korrekt indtil videre ;)

Måske ligger der en mark i nærheden af der, hvor du leder, som er prikket ind på dette kort: http://svampe.dk/soeg/rapportside.php?DKIndex=19342

Junior medlem

Det var dog ærgerligt :( Heller ikke engang nr. 3 eller 6 af de svampe som jeg troede mere på?
Men tak for svaret og tak for svampe atlasset :) Tror jeg vil prøve de to punkter markeret nær Hillerød!

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Nej desværre Erikslushice :) Men fint at du lægger en detaljeret rapport samt fine billeder i god kvalitet. Det gør identifikation betydeligt nemmere :)
God dag og god jagt ;)
Mvh

Junior medlem

Er der stadig SN at finde ude på markerne? Min sædvanlige mark har stået helt tom de sidste par uger... (jeg bor i Albertslund)

Venter vi allesammen på næste flush, eller har regnen endt sæsonen tidligt i år?

Tak på forhånd,
apkush

Dedikeret medlem
Brugeravatar

har ikke været ude denne uge, men mandag/tirsdag lover de tørvejr, så der tjekker jeg resultaterne af de sidste 10 dage.
Det kan være din mark ikke er aktiv i år - har du kigget på andre spots? For meget regn kan vist godt påvirke deres vækst, men ved det ikke 100%. Det er bare lige hvad jeg mindes at have læst i flere indlæg over de sidste par sæsoner

Medlem
Brugeravatar

Er disse mørke pletter/plamager et problem?
http://oi57.tinypic.com/29f9l6d.jpg

Billede

Insane psychedelia user!

Ofte er de temmelig angrebet af af de hvide larver, samt de er begyndt er begyndt at smide sporene. Det bedste du kan gøre er at smatte deres hatte ud hvor du finder dem og derved sprede deres sporer for at sikre fremtidig høst.
Tag stænglen med hjem til teen :)

Junior medlem

Billede

Billede

Er der mon SN til stede her?

- siwo

Insane psychedelia user!

Nej desværre Siwo :(

Junior medlem

Er lidt i tvivl om det hører til i denne tråd eller om jeg bør oprette en ny, så i må lige skrive det til mig hvis det er for off-topic, men her kommer det:
Har i nogle gode råd til identifikation af SN? Mere specifikt mener jeg, er der et eller flere kendetegn i benytter jer af, udover den lille spids på toppen af hatten, hvor man med 100% sikkerhed kan bekræfte eller afkræfte at man har fat i den rigtige svamp? For eksempel ved at kigge nærmere på lamellerne, teksturen i hatten, osv. Har nemlig lært at man som regel lettere kan identificere svampe hvis man kender til de mere "skjulte" træk de kan have, som for eksempel lamellerne.

Og så lige en hurtig update siden sidst jeg skrev her: Har været ude en gang mere i går, hvor jeg undersøgte de to områder markeret med blå prikker nær Hillerød. Fik undersøgt 3 marker i Herslev hegn hvor jeg intet fandt og Strødam reservatet er blevet lukket for offentlighed, så nu er alt lortet indhegnet med stødhegn og pigtråd, så der kunne jeg ikke rigtig finde en vej ind, selvom det så ret veloplagt ud... :P
Tager meget gerne imod nogle flere forslag til steder omkring nordsjælland hvor der kan være SN'ere, hvis i altså er villige til at dele lidt med en meget desperat svampejæger :D :p

- Erik.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: syd
ErikSlushice skrev:
Er lidt i tvivl om det hører til i denne tråd eller om jeg bør oprette en ny, så i må lige skrive det til mig hvis det er for off-topic, men her kommer det:
Har i nogle gode råd til identifikation af SN? Mere specifikt mener jeg, er der et eller flere kendetegn i benytter jer af, udover den lille spids på toppen af hatten, hvor man med 100% sikkerhed kan bekræfte eller afkræfte at man har fat i den rigtige svamp? For eksempel ved at kigge nærmere på lamellerne, teksturen i hatten, osv. Har nemlig lært at man som regel lettere kan identificere svampe hvis man kender til de mere "skjulte" træk de kan have, som for eksempel lamellerne.

Og så lige en hurtig update siden sidst jeg skrev her: Har været ude en gang mere i går, hvor jeg undersøgte de to områder markeret med blå prikker nær Hillerød. Fik undersøgt 3 marker i Herslev hegn hvor jeg intet fandt og Strødam reservatet er blevet lukket for offentlighed, så nu er alt lortet indhegnet med stødhegn og pigtråd, så der kunne jeg ikke rigtig finde en vej ind, selvom det så ret veloplagt ud... :P
Tager meget gerne imod nogle flere forslag til steder omkring nordsjælland hvor der kan være SN'ere, hvis i altså er villige til at dele lidt med en meget desperat svampejæger :D :p

- Erik.

du er inde på meget af det rigtige med lamellerne osv.
en hurtigt søgning så vil du finde knarkdrengens sn guide, som viser snyderne ved siden af rigtige sn. det hele ligger klar, det er bare at bruge 10min på at søge lidt :)

Junior medlem

Tak for svaret troldenunderbroen :) Har skam også tjekket den guide ud og synes den er rigtig god. Benytter mig af den hver gang jeg er ude at lede :) Det var mere fordi jeg var interesseret i at vide hvilke kendetegn i benytter jer af og hvad i synes der er nemmest at kigge efter når i tjekker om det er de rigtige svampe i har fat i ;)

Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Epirus
Hej Psychedelia

Var ude på min 2. svampetur i går og fandt følgende svampe:

http://imgur.com/tIc51UD,nXM0brL,d08KyfR,QgqBnEa#0
http://imgur.com/tIc51UD,nXM0brL,d08KyfR,QgqBnEa#1
http://imgur.com/tIc51UD,nXM0brL,d08KyfR,QgqBnEa#2
http://imgur.com/tIc51UD,nXM0brL,d08KyfR,QgqBnEa#3

Min ven og jeg var lidt i tvivl, da de til forveksling ligner de SN vi fandt tidligere. Jeg synes stænglerne er en smule mørkere end de cremefarvede de burde være. Kan det være pga. den manglende sol det sidste stykke tid? Eller har vi fundet Glanshatte?

/Fetaost

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6409 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 189, 190, 191, 192, 193, 194, 195 ... 321  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]