Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 20 jun 2025 19:44

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Jeg vil lige være sikker, så ret mig hvis jeg tager fejl:

2700k er fuldt spektrum, og afgiver hvidt lys. Det kan bruges igennem hele plantens liv, men brugees normalt kun til spiring&veg

6400k er rødt spektrum. Det bruges kun til blomstring.

men nu er jeg begyndt at se forhandling af 25.000K blåt lys. De forslår at bruge det til spiring, fisk og veg.... men hvor neget bedre er 25000k end 2700k. Er der niógen med erfaringer?

dertil... hvorfor opgives cfl i kelvin og led i nm?

Jeg har søgt uden held selvom jeg er sikkker på k vs nm er blevet besvaret før

Mvh watteren :oops:

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Schwiez
Billede
Billede

viewtopic.php?f=23&t=23695

Medlem
Brugeravatar

Det må næsten være en fejl, fra enten dig eller for forhandleren.
Det må da være 2500k der snakkes om, og ikke 25000k?

Dedikeret medlem

Dette billede forklarer det med farvetemperaturen (værdien målt i K)

Som grafen fra Kaktus Klausen viser, ligger 2700K i det gullige, 4000K i det hvide, 6500K i det blå og fortsætter man ud mod uendelighed, som vist på billedet jeg linker til øverst, ender man i det violette. Se evt tabellen i højreside her: http://en.wikipedia.org/wiki/Color_temp ... t_lighting

Ingen sparepære er fuldt spektrum. Det er typisk en kombination 3 spektra der giver en nogenlunde fordeling over hele spektret. Det er via denne kombination at farvetemperaturen kan rykkes i lysstofrør / sparepærer. Lidt som et gammeldags TV producerer alle farver ud fra rød, grøn og blå, snyder lysstofrør / CFL'er øjnene og får dem til at tro, at alle farver er tilstede, selvom der hovedsageligt er tale om 3-4 kraftige peaks i ved specifikke bølgelængder. (Typisk CFL spectrum.)

En CFL opgives i kelvin, fordi de produceres efter at ramme en bestemt farvetemperatur, altså en overordnet sammensætning af lyset, på tværs af hele det synlige spektrum (ca fra 380 - 740 nm).
En LED udsender kun en type lys, og dækker derfor kun en kort bølgelængde. Det er dette interval der opgives.

En CFL producent kunne altså bryde en CFL op i de individuelle peaks' bølgelængder (målt i nm) som tilsammen giver en bestemt farvetemperatur.
På samme måde kunne en lampe, bestående af mange forskellige LED'er (blå, grøn, gul, rød) også tildeles en farvetemperatur. Hvide LED'er findes også, og disse har en farvetemperatur (der ses her.)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]