Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 17 jul 2025 22:46

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6409 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 184, 185, 186, 187, 188, 189, 190 ... 321  Næste
Forfatter besked
Medlem

Tillykke :) det er sn. Buzz

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Omicron Persei 8, on delivery mission
Daan-psy skrev:

What? Satme da ikke alle sammen.

Junior medlem

Hej, dette er min første erfaring med Spids Nøgenhat.

De her skulle gerne være SN:
Billede
Billede
Billede

Jeg er lidt i tvivl om disse, pga. den lange hat og de virker ikke til at have helt lige så mørke lameller som de andre - men kan det bare være sådan de ser ud når de er mere friske?
Billede
Billede

Nu jeg er ved det, vil jeg lige stille et par spørgsmål jeg ikke umiddelbart kunne finde på de andre tråde:
1: Hvor mange Spids Nøgenhatte (vil gerne vide både tørret og friske) skal man spise for blot at kunne fornemme effekten? (er det incl. stilken?)
2: Hvordan tørrer jeg dem? Skal jeg bare lade dem ligge på avispapiret og putte dem ind i et skab?
3: De anbefaler et andet sted på denne side at spise dem med én, der har prøvet det før. Vi kender ingen, der har prøvet det før. Vil I fraråde os at prøve alligevel?

Jeg vil blive glad for be/afkræftelser fra flere forskellige personer
På forhånd tak

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Gartneriet
Smokiesmokie: Du er meget langt fra, at de overhovedet ligner - pånær at de også er svampe :)

Studs: Desværre - ikke sn.

Dine spørgsmål:

1. Du skal ikke spise antal, men gram - derfor du ikke kan finde svar på det. Vægt per svamp varierer meget, da de jo aldrig har den samme vægt. 1 gram tørrede er en fin begynderdosis, hvor man altid kan redosere med 0.5 gram efter 1-2 timer senest(hvis du ikke rigtig mærker effekt efter 30-45 minutter). Og ja, spis hele svampen. Husk, at tørre svampe vejer ca. 1/10 af de friske. Så hvis der er 10 gram friske, lander de på ca. 1 gram tørrede. Det kan godt svinge lidt, men det er tommelfingerreglen.
Hvis man er i tvivl om hvor mange svampe 1 gram er, så anskaf/lån en vægt. De kan ofte købes for omkring 100kr - og det er altså godt betalt, da du på den måde er sikker på ikke at få overdosis og evt. ende i et badtrip.
2. Tør dem bare på avispapir på en radiator, du skal dog ikke tænde den for fuld skrue. Når de er ved at være tørre, efter 1-2 dage, kan du evt. putte dem i en pose, sammen med silica-gel(de små hvide poser du ofte finder sammen med nye sko). De er beregnet til at suge fugt til sig. Du kan vist også købe noget i matas eller sådan(kan ikke huske produktnavn).
3. Det er klart at foretrække, at være i selvskab med en erfaren bruger - men ikke livsnødvendigt. Bare husk at læse godt op omkring trippet, hvad i kan gøre for at have det ekstra hyggeligt, samt vide hvad i kan gøre hvis det bliver for meget.

Ps: Svampene smager bedst friske(efter min mening), men er dog ikke så slemme heller når de er tørre. Det er dog at foretrække, at knuse de tørre svampe så fint man kan, gerne med en mortér, og så ellers lav en kop af din favorit thé, lad de knuste svampe trække 5-10 min og så ellers ned med herlighederne :)

Der er masser af gode tråde i svampeforumet, hvoraf de der indeholder bedst info, er sticky. Vær ikke utålmodig med at læse op, før i tager på rejse :)

Mvh

Medlem

The Doctor skrev:
Daan-psy skrev:

Nu har alle fået lov til at tørre, og må sige at nu ligner de alle utrolig meget SN'ere....er selv ikke i tvivl længere...men vil da sige at på billedet ligner mange langt fra

Dedikeret medlem
Brugeravatar

The Doctor skrev:
Daan-psy skrev:

Jeg synes allesammen ligner sn. Men hvilke har jeg overset?

Junior medlem

Tak til Den Rolige for svarene på mine spørgsmål. Er det allesammen, der ikke er SN? Eller er det kun dem, som jeg er i tvivl om?

Medlem

knarkdrengen skrev:
The Doctor skrev:
Daan-psy skrev:

f.eks. det sidste billede den nederst til ventre, ligner for mig ikke SN kan dog være billedet der snyder lidt. Der er helt sikkert en god del SN, men jeg synes også der er nogle der skiller sig ud! men jeg kan nemt tage fejl ;)

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Bananmonarkiet DK
Studs skrev:
Tak til Den Rolige for svarene på mine spørgsmål. Er det allesammen, der ikke er SN? Eller er det kun dem, som jeg er i tvivl om?

Jeg synes nu heller ikke at nr. 1 i øverste venstre hjørne, samt nr. 3 fra venstre på øverste række ligner prototyper på Psilocybe semilanceata, men mere høsletsvamp eller glanshat? Men de er lidt svære at karakterisere på et billede - man skulle nok "ha været der" :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

CannaChem skrev:
Studs skrev:

Jeg synes nu heller ikke at nr. 1 i øverste venstre hjørne, samt nr. 3 fra venstre på øverste række ligner prototyper på Psilocybe semilanceata, men mere høsletsvamp eller glanshat? Men de er lidt svære at karakterisere på et billede - man skulle nok "ha været der" :)

De er allesammen blækhatte. De kan nemlig ligne sn ved første øjekast, men når man plukker dem er de porøse og tyndkødet som bare pokker.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

basssher skrev:
knarkdrengen skrev:
The Doctor skrev:
Daan-psy skrev:

f.eks. det sidste billede den nederst til ventre, ligner for mig ikke SN kan dog være billedet der snyder lidt. Der er helt sikkert en god del SN, men jeg synes også der er nogle der skiller sig ud! men jeg kan nemt tage fejl ;)

Jeg er ret sikker på det er en sn, hvor lamellerne er spist af de små hvide larver, som lever i friske sn.

Medlem

The Doctor skrev:
Daan-psy skrev:

Jo alle sammen er sn. Kan da tydeligt ses.

Junior medlem

GENÅBNET 13-10-2014 Kl. 05.17

Hej.

Jeg var ude og plukke svampe for nogle dage siden, et andet sted end jeg plejer, jeg fandt en del der 100% sikkert var dem uden tvivl (Har plukket svampe i 5 år nu, på mange forskellige steder, så jeg er relativt sikker i min sag).

Men jeg fandt også en masse som jeg var i tvivl om, hvilket sjældent sker. De her vokser i små grupper og enkeltvis. Der var en enkelt til 8 styks per gruppe af dem. De virkede lidt større end normal SN og stokken var lidt mere tyk og ret/lige, ikke ranglet og snoet. Desuden var stokken slimet, som hatten. Normalt syntes jeg kun hatten er slimet og ikke stokken... Hatten var meget parrasol-agtig og mindre nissehue-formet, men de havde en lille "kondomtop". De var hvide på hatten alle sammen og de havde lameller. Farven på lamellerne var lyse-lilla, jeg glemte at tage sporetryk af dem...

Jeg har taget nogle billeder; http://imgur.com/a/XXl6F/#0

Så hvad siger i erfarne svumsere til det her? Er det SN eller gode efterligninger? Hvis det ikke er SN hvilken slags svamp er det så ???

På forhånd tak.

Insane psychedelia user!

Lamellerne må aldrig gå lige ind til stokken du skal gå op i hatten, kender godt den type med fedtet hat og "lige" lameller - det er ikke sn, men ved ikke hvad de hedder.

Mvh

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Ja dem ser jeg også ofte, og bliver selv tit snydt ved første øjekast. De er nemlig godt fedtede, nærmest som var de dyppet i olivenolie.

Junior medlem

Den Rolige skrev:
Ja dem ser jeg også ofte, og bliver selv tit snydt ved første øjekast. De er nemlig godt fedtede, nærmest som var de dyppet i olivenolie.

Ja, meget fedtede, de tørre også på en anden måde. Det er nok ikke SN, godt der var mange af de rigtige ;)

Junior medlem

DungeonMaster skrev:
Den Rolige skrev:

Ja, meget fedtede, de tørre også på en anden måde. Det er nok ikke SN, godt der var mange af de rigtige ;)

Ved nærmere eftersyn tror jeg det er SN, der er mange af de der hvide larver efter jeg har flået hattene op.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Hvorfor skulle det være SN, bare fordi der er hvide larver i? Det er der i mange svampe.

Du kan desuden se, at de tydeligt mangler den markante spids, samt at de har været meget lige i stokken, hatten "parasol" agtig.

Jeg ville ikke tage dem, i den tro at det er sn. Du må aldrig tro en svamp er en anden, bare fordi der er larver i hatten.

mvh

Medlem

Du har plukket sn i 5 år? Dem der ligner slet ikke. Og du kan mærke forskellen på at dem du har fat i der er en meget slimet svamp hvor lamellerne går helt ind til stilken. Det gør de ikke ved sn. Kender godt de svampe du har fundet. Ud og led igen :)

Junior medlem
Brugeravatar

DungeonMaster har du holdt øje med om de bliver blå? Synes tit det er lettere at 100% afgøre hvis man holde øje med dem, mens de tørre. SN får nogen ret specielle rynker og bliver meget guld, foruden alle de andre kendetegn man tjekker INDEN plukning.
Jeg synes det er total hygge at følge med i selve tørrings processen, plus der er flere kendetegn der springer frem der. På SN ved tørring, bliver stokken aldrig helt blød, men snarrer meget stiv, hvilket skilder mange andre fra da de bliver blødere end snot når de ligger.
Hvis hatten bliver mørk/tar skade, er det tit ormene. Vælger som regl selv at flække dem op og fjerne ormene så de ikke æder det hele (-sætter dem fri/ud af vinduet:)

Peace

http://www.nerdtests.com/mq/badge/4f68625b9047f7cc.jpg

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6409 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 184, 185, 186, 187, 188, 189, 190 ... 321  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]