Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 31 jul 2025 21:28

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Nå, men jeg er helt ny. Og jeg kunne ikke finde svar på mit spørgsmål andre steder.
Mit spørgsmål er så simpelt som, hvordan man stopper virkningen af methylphenidat.

Jeg æder villigt 90mg concerta om dagen, og de virker som de skal.
Problemet er bare, at jeg ikke kan sove på den dosis. 36mg går lige..
Nogle gange kan dagen godt tage en træls drejning, og det bedste og letteste er at sove.
Jeg troede at seroquel kunne gøre det, fordi det normalt slår mig ud som en hest, men det virkede ikke en hylende hattefis.

Nogle gode idéer?

Insane psychedelia user!

Der er ikke ret meget at gøre udover at tage mindre.

Stærke sovepiller fx Flunitrazepam kan måske gøre tricket. De er dog noget nær umulige at få fingre i.

Prøv at tag en snak med din læge om det.

Junior medlem

Jeg kan jo ikke tage mindre, i konstant frygt for at få nedtur på.
Det er jo til "nødstilfælde"...

Insane psychedelia user!

Hvad vil du ha' vi skal gøre ved det. Det er de muligheder du har.

Dedikeret medlem

Stærke benzoer eller mindre - snak med din læge vi kan ikke gøre så meget ved det :)

Håber du finder ud af det..

Site Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord for københavn
Hej Bøllebob, kunne du måske overveje at nedsætte dosen af methylphenidat om dagen, så du kan sove om natten? Jeg synes det lyder som en voldsom dagsdosis at skulle spise 90 mg.
Hvorfor får du så høj dosis af din læge?

Hilsen Fanny

Junior medlem

Hej Fanny :)

Jeg tror mit spørgsmål er blevet misforstået.
90mg er min almindelige dosis, og det er jo depot, så den skal vel deles tre gange, og så er dosis jo ikke ret høj.
Jeg kan sagtens sove om natten, men jeg efterlyser en løsning til hvordan jeg kan stoppe virkningen før det bliver nat.
F.eks i fredags hvor jeg fik en gevaldig nedtur, og bare gerne ville sove den ud.. Men det kunne jeg ikke, fordi medicinen havde 6-7 timer tilbage. Så det er en nødløsning til de situationer jeg søger.

Kool - så du siger stærke benzoer, kan hexalid så gøre det?

Insane psychedelia user!

Du kan jo prøve med Hexalid. Det er dog en meget mild benzo. Hvis ikke seroquel kan klare det tvivler jeg på at Hexalid kan.

Jeg synes stadig at du skal tage en snak med din læge om det.

Junior medlem

Tak for dit svar :)

Nu kom jeg lige til at tænke.. Hexalid har jeg fået, fordi jeg skal tortureres af tandlægen.
Det skal jeg på onsdag, vil hexalid virke bedre uden jeg tager concerta?

Dedikeret medlem

tror ikke hexalid kan gøre det når seroquel ikke kan

Ja hexalid vil klart virke bedre uden din medicin :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Neogen
Jeg vil fraråde benzoer da du hurtig vil finde det som en let løsning. Det gør dig træt og afslappet, men methylphenidat er stadig i din krop. Det kan hurtig blive til en nedadgående spiral. Ekstra methylphenidat om dagen fordi benzoerne virker 24 timer og dermed forhøjet tolerance over for methylphenidat. Når benzoen så aftager vil du slet ikke kunne sove næste dag også starter det hele forfra.

Du må i stedet prøver grænser af. Du siger du frygter nedtur, men alligevel kan du klare dig på omkring de 40 mg. Du vælger dog at tage 90? Og hvis det er lægens ord at du skal tag 90 mg depot eller ej, så synes jeg du skal tage ens snak med ham og fortælle ham dit problem.

Jeg synes det lyder helt vildt at du tager 90 mg.

Junior medlem

Let løsning eller ej, det skal kun være en nødløsning.
Jeg forstår ikke jeres reaktion på min dosis på 90mg. Det er en meget normal dosis, og den kan gå op til 150mg, ifølge pro medicins hjemmeside: http://pro.medicin.dk/medicin/praeparater/4416

Jeg tager på en normal dag 54, hvis jeg feder den af herhjemme. Alt andet tager jeg 90, ellers er jeg ikke dækket nok.
Ville bare gerne have en nødløsning til de få nedture som opstår mens concertaen virker. Men jeg kan godt se fornuften i det I siger.
Men det bliver næppe en dårlig vane, for min læge er en strid dame. Så hexaliden er en engangs fornøjelse på grund af tandlægen. At jeg så fik 25 piller, i stedet for de 8 jeg reelt har brug for..
Jeg er en 22årig pige som aldrig har prøvet andet end at ryge tjald en enkelt gang, som gik forfærdeligt galt.
Så det er udelukkende en nødløsning jeg søger, og min læge er ikke spor behjælpelig - ellers ville jeg ikke spørge jer.

Kan jeg i så fald have taget for lidt seroquel? Tog 25mg, mod 54 muligvis 90mg concerta.
I får det jo til at lyde som om jeg forsøger at slå en elefant ud med en panodil :D

Site Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord for københavn
BølleBob -> det er fordi mange af os her inde er blevet så gamle at vi er begyndt at stille spørgsmåltegn til lægens ord, og om det er så sundt at tage "stats-narko". Mange læger skriver rundhåndet medicin ud til unge mennesker, og gør dem dybt afhængige af mange forskellige præparater, uden at den unge nogensinde kommer til terapi og får undersøgt om der er en anden vej, end bare at hælde medicin i kæften. I sidste ende er det ren mafia-business.. medicinalindustrien tjener milliarder på at sygeliggøre godtroende mennesker, som er bange for at der er noget galt med dem, når de ikke kan holde til presset og leve op til de forventninger der er i samfundet, og folk er villige til at søge den nemme løsning, frem for at se på hvor lorten i virkeligheden gemmer sig.
Jeg tror at 90 % af dem som får medicin mod ADHD, depression, bipolær og andre opmærksomheds forstyrrelser i virkeligheden kunne hjælpes gennem terapi og større selvforståelse. Og så ville det selvfølgelig også hjælpe hvis samfundet kunne se det som en resource at folk er forskellige, frem for at prøve at "normalisere" dem.

Du skriver at du kun har røget tjald en gang, for at fortælle at du passer på dig selv? Well, mange vil mene at den medicin du tager er langt mere skadelig for din krop end en joint ville være.

Jeg skriver ikke dette her for at være uvenlig over for dig. Jeg skriver det for at få dig til at stille lidt spørgsmål til, om du virkelig er så syg at du har brug for din medicin, eller om det måske bare var det letteste for de voksne at sige: "spis din pille" frem for at give dig omsorg? Hvorfor tager du medicinen og hvad er dine fremtidstanker om et liv på medicin?

Hilsen Fanny

Junior medlem

Hej Fanny.
Tak for dine kritiske spørgsmål, og jeg forstår dig godt.
Jeg har prøvet terapi gennem mange år, og måtte kæmpe et år for at få medicinen gennem en børnelæge.
Sidenhen en psykiater, og så egen læge. Jeg er udredt 5 gange, og i gang med en sjette, dog også for en masse andre ting.
Jeg tager ikke ukritisk medicin, og jeg tager den ikke hver dag "bare fordi". Nogle dage lader jeg min kreativitet flyde, uden medicinsk indblanding :o)

Men de ér for rundhåndet med især ADHD diagnoser, og efterfølgende medicin. Har en veninde som fik diagnosen efter en test og snak med en sygeplejerske(!!!!!!), og til mødet med overlægen fik hun diagnose - og en recept. Og hun har ikke skyggen af en damper i sig.

Sagen er jo bare den at medicinen hjælper mig, og så længe den gør det så tager jeg den med glæde.

Det kan godt være at medicinen er mere skadelig end en joint i ny og næ, MEN jeg ørler ikke, og får ikke vejrtrækningsbesvær af medicinen! :o) og det er jeg da også klart bekymret over, hvad der sker på længere sigt. Men den tid, den sorg.
Siger hende, som har en joint med skunk liggende i køkkenet... Men som er en for stor kylling til at ryge den :D

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Køleskabet
Hvor mange mg Seroquel spiste du? 75-100mg har i hvert fald været rigelig for mig til at slå en amfetamin-rus helt ned.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]