Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 03 aug 2025 16:40

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem

Geografisk sted: Sjælland
Sad lige og tænkte på at hvis man skulle lave en lille liste over de mindst skadelige stoffer, hvis man tog dem omkring hver weekend, hvad der så vil være mest, og mindst skadeligt.
Både på kort, men også på længere sigt.
Stofferne jeg tænkte på var de mest traditionelle, som bliver taget mest i min kreds:

Amfetamin
Kokain
Ketamin
Mdma
Ghb

Syntes virkelig det kunne være interessant hvis at finde ud af hvad der var mindst skadeligt, selvom det selvfølgelig er ikke at røre noget af det, så var det mere bare et lille tanke-eksperiment eller hvad man nu kan kalde det :)
Og af den grund vil jeg da gerne starte med at lave en top 5 over hvad jeg tror er mindst skadeligt, og hvorfor af de stoffer som der tages i min kreds. Den skal selvfølgelig ikke tages for gode vare og derfor er nr. 1 ikke bare en man skal se som noget der kan tages hver weekend.

1. Ghb
-Hvis man ikke ender i koma, har jeg HØRT der ikke skulle være de store bivirkninger ved dette stof, og derfor tænker jeg det er en 5'er.

2. Ketamin
-Et fantastisk stof, som jeg ikke selv mener er så skadeligt igen, hvis man ellers holder sine pauser, men nu er der jo snak om hver weekend, og der tænker jeg lidt det godt kan slide lidt på ens lever og nyrer, men ikke i samme grad som kokain.

3. Amfetamin
-Ikke den store viden jeg har på dette stof, men tænker det er lidt i samme boldgade som kokain, og derfor placere jeg den som 3'er.

4.Kokain
-Slider på kredsløbet, hjerte, og kan i sidste ende hvad jeg ved af, ende med dødsfald.

5.Mdma
-Tænker lidt det ville give problemer på længere sigt, og man ikke vil kunne klare de andre dage i ugen til sidst fordi man simpelthen rundt og er konstant deprimeret, fordi ens serotin i hjernen er ikke eksisterende.

Ja sad lige og stenede lidt, og så blev det her altså et lille mysterie for mig.
Kunne godt tænke mig at høre hvad folk tænker, om jeg er helt galt på den med min liste, evt. nogle der skal byttes om. Og hvis i har lyst kan i da prøve at lave jeres egen liste. Enten med samme stoffer, eller stoffer der måske bliver taget meget i jeres egen kreds.

Edit: rettet stavefejl.

Medlem

Hvad med alkohol?

Fin liste, men for mig at se er der bare så mange faktorer der spiller ind. Doser, renhed af stof, hvor lang tid kører du på, osv. osv.

Medlem

Havde tænkt på den, men så lad os sige at alkohol er indblandet med alle stoffer, og det er på en druktur, der foregår fra 20 om aften til 8-9 stykker næste formiddag.
Det er normale doser for hver stofgruppe så vidt muligt, for det kan jo ske man f.eks. får lidt for meget ghb og falder i søvn.

Medlem

Men så er det jeg mener, hvad er normale doser? Folk er jo hjernedøde i "kulturen" så ofte. Kender flere der kan suge 2-4g Amfetamin på en enkelt nat, fra 20-9, hvor jeg selv kunne nøjes med 100-200mg. Det jeg prøver at sige er, der er så mange faktorer der spiller ind i regnskabet at det nærmest er umuligt at gøre det op på den måde. Så skulle man måske hellere se på hvad en enkelt threshold-dose af hvert stof gør ved krop, psyke osv.

Er jeg helt forkert på den her?

Medlem

Mente ogs en common dose ifølge erowid. f.eks. men det kan man jo godt gøre gentagene gange med f.eks. ketamin, hvor imod mdma er det måske ikke så smart at køre en common dose ind flere gange i løbet af en aften. Men ja den er lidt svær at stille op, men lad os nu bare sige man tager det med lidt fornuft bare altså common dose. Men ja amfetamin, og kokain er jo svære da det svinger meget i renhed, men så lad os sige men tager det nogle gange i løbet af aften, og natten for at holde sig oppe til næste morgen.

Insane psychedelia user!

Nu er alkohol og kokain ret usundt og blande - jeg vil skyde på kokainen er mest skadelig af de to, hvis de skal sammenlignes på denne måde.

Insane psychedelia user!

Skunk mangler på listen :)

Medlem

Tænkte bare den gav lidt sig selv den med hash/skunk.

Men når du siger sådan som du gør mr. gone, er der så et andet stof du gerne vil tage hver weekend?

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

GHB er vist meget mildt på kroppen, dens metabolitter, er så vidt jeg ved, carbondioxid og vand. Det farlige ved det er at det er ekstrem afhængighedsskabende, og dosen fra rus til koma/død ikke er så langt fra hinanden.

6990 ulfborg
Ullsgade 4a

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Heroin! Morfin er pænt uskadeligt. At heroin så er pisse vanedannende og ikke kræver meget for overdosere er en anden snak. :D

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvor?
Hører også meget snak om psykisk skade fra fx amfetamin, coke og mdma. Ting som manglende empati,paranoide tendenser. har hørt en ven som tager meget ethylphenidate snakke om at han kan mærke han er blevet mere ligeglad med sig selv.. Ved ikke om de ting kun er pga misbrug

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Omicron Persei 8, on delivery mission
Man bør ikke tage nogen af de ting på ugentlig basis.

Medlem

Helt enig med Dr. Flækæx. Hyppigheden af dit forbrug er ikke så sigende i forhold til skadelighed når det står alene. Som nævnt af andre er dosis også en fundamentalt definerende faktor for skadeligheden som man er nødt til at medregne.

Et nærliggende eksempel i de stoffer du selv nævner er brugen af amfetamin. Amerikanere der lider af ADD indtager jo i udpræget grad kemisk rene amfetamin-salte (adderall/dexedrine/vyvanse) på dagligt basis uden at opleve katastrofale bivirkninger. Det hænger helt sikkert sammen med at den terapeutiske dose af amfetamin er så lav i forhold til den rekreationelle. De kan med lavere dosis altså slippe af sted med langt højere hyppighed uden at blive ødelagte.

Så vidt vides bliver almindelig amfetamin (i modsætning til methamfetamin) også først neurotoksisk i meget høje (stærkt rekreationelle) doser. På den måde er dele af skadeligheden direkte en funktion af dosis frem for hyppighed.

Den måde at indtage amfetamin på du skitserer (alkoholiseret bytur fra 20-9) er helt sikkert ekstremt skadelig. Kunne godt forestille mig det var den værste sammen med MDMA, men der er for mange faktorer der spiller ind til at give et klart svar.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]