Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 13 aug 2025 22:04

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Midtjylland.
Halløj:-)
For en 3 måneder siden fik jeg ordineret Ritalin mod min ADHD (tidligere fik jeg at vide jeg havde ADD, men nu ikke ifg et afkrydsningsskeme).
Det kører for det meste super duper, har fået det bedre, er blevet mere afslappet ovs:-).

Nok om det!
Mit spørgsmål er til personer, der også sluger Ritalin dagligt.
Kan du mærke forskel på de alm piller og på depotkapslerne?

Pt får jeg:
Om morgenen, 40mg depot + 10mg alm (til at aktivere depot)
Får samme protion som overståede til middag også.
Ialt 100mg om dagen, så det er jo ikke alverden.

Syntes at jeg fungerer bedre med de alm piller og tænker lidt klarer.
Desuden forstår jeg heller ikke helt pointen med depot, for da jeg kun fik de alm, var det også samme tidsinterval, altså morgenen og til middag.

-John Rooney.

Medlem

Geografisk sted: KBH/Falster/Berlin
Det lyder også lidt underligt, for Ritalin Uno skulle jo gerne virke i 7 timer.
Jeg synes faktisk at 100 mg dagligt lyder af ret meget, i hvert fald i forhold til mine egne 2 X 20 mg. Ritalin Uno som jeg føler gør en kæmpe forskel i min hverdag (jeg har også ADHD) Jeg tager morgen og aften.
På et tidspunkt har jeg også prøvet almindelige Ritaliner, hvor virkningen imo var lidt mere rus-agtig, det kildrede lidt mere i tæerne når det begyndte at virke, osv. Og virkningen stoppede meget hurtigt igen, hvorimod virkningen føles mere stabil og længerevarende med Uno.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Midtjylland.
Tak for din post:-)
Ritalin uno, er det ritalin i depot?
Der er ikke andet for, end jeg må prøve mig frem..

-John Rooney.

Medlem

Ja, Uno er navnet på Ritalins depot-kapsler. Man kan vist også få en lidt billigere udgave, som hedder LA. De virker efter min erfaring akkurat som Uno.
Det er ret interessant at du får 10 mg almindelige for at aktivere depoterne. Kan du ikke mærke virkningen ellers?
Jeg taget kun depoter, og jeg har ingen problemer med at føle hvornår det virker. Dog har jeg også i begyndelsen taget de almindelige hurtigtvirkende Ritaliner, og jeg må indrømme at det er en del mere tydeligt hvornår de begynder at virke. De er mindre subtile i forhold til depoterne, hvor jeg mere fornemmer at virkningen stille og rolig sniger sig ind på én. Jeg synes faktisk det i længden er mere behageligt på den måde. Det er ikke så drug-agtigt, hvor jeg hele tiden skal redosere i løbet af dagen for at holde mig skarp, men med depoterne bliver jeg bare meget mere stabil, rolig og overbliks-agtig, uden at jeg føler mig "høj".
Man siger jo at depoterne/Uno virker 6-8 timer afhængig af brugeren, og tabletten udløser sig så åbenbart løbende, så man er stabilt påvirket i længere tid. Derfor virker det i mine øjne også som nogle lidt spøjse indtagelsestidspunkter.

Medlem

Fik du også 100 mg af de almindelige dengang? Og indtog dem i så fald fordelt på 2 X 50 mg indenfor 3-4 timer? Eller hvor lang tid går der fra morgen til middag? Og hvad så når de holdt op med at virke ud på eftermiddagen?? De virker jo ikke i mere end, ja, 3-4 timer.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]