Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 19 jul 2025 01:09

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Hej Alle :)

Mig og nogle venner har været så ondsvage at eksperimentere med stoffer.
Vi valgte selvfølgelig det der var lettest tilgængeligt for os og det var så, desværre lightergas.
Jeg er bange for at jeg har taget alvorlig psykisk skade, både i fornuft, hukommelse og så mine følelser.

1. Har i perioder haft søvnbesvær og utrolige mareridt.

2. Nogle gange har jeg det som om at jeg er et andet sind der går i min krop. (Altså at jeg er blevet en helt ny person i den samme krop) det er virkelig uhyggeligt når det sker og følelsen er svær at beskrive. Faktisk kan det beskrives som om, man er et dyr som alle kigger mærkeligt på.

3. Spørgsmål: Til jer (som jeg håber der ikke er nogen af) der sniffer lightergas til daglig eller en gang imellem. Jeg har sniffet ca det der svarer til 2 flasker. Er det meget at sniffe, eller er det så lidt at mine bivirkninger måske bare er fordi jeg tænker, ud fra min fornuft og hvad jeg har læst?

Tænker over at jeg har sniffet lightergas hver gang jeg støder ind i små problemer, i fx min skolegang.
Sidder og tænker over om min hukommelse og indlæringsevne har taget skade.

Jeg er selv meget sikker på, at jeg blander det at jeg har sniffet, sammen med at jeg er ved, at blive teenager. (14år) for jeg er først lige nu her begyndt at går ordentlig ind i puberteten.

Håber i kan svare på mine spørgsmål og evt. hjælpe mig ud fra det jeg har skrevet :)

Medlem

Geografisk sted: Sjælland
Lov mig du aldrig indtager det der igen.
Tror dog din eneste bivirkning er at du er blevet bange for at du har fået bivirkninger, og det er jo også en slags bivirkning. Kan selvfølgelig ikke være sikker men har selv taget en del mere end det, og jeg fortryder det men er da sluppet hel skindet fra det.
Men bare prøv at glem det, tror bare problemet er at du tænker for meget :)

Medlem
Brugeravatar

Jeg ved ikke om 2 flasker er meget eftersom jeg, heldigvis, aldrig har sniffet lightergas/benzin/hårspray, men det er godt at du stopper nu. Ting som lightergas er noget man skade sin hjerne seriøst med, men hvorvidt du har taget vedvarende skade skal der nok en hjernescanning til at fastslå. Dit mærkelige humør/følelser er sgu meget normalt for en dreng i pubertetten, for det er en ret kaotisk tid rent psykisk og følelsesmæssigt. Det bedste du kan gøre lige nu er at lade være med at tage for mange stoffer og drikke for meget, og så tage din skole seriøst (kæft jeg lyder kliché) :)
Hvis i absolut bare SKAL være på noget en gang imellem, så hold jer til bajer og hash!

Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Rundtrejsende
Lightergas er ligesom så mange andre midler såsom fx. benzin, nogle typer lak, maling og lim osv. sundshedsfarligt.

i dét øjeblik du inhalere/sniffer butan gassen, bliver det optaget igennem lungepulsåren og ført direkte ind i dit blodkredsløb (cardiovaskulære system) og efter få sekunder er du forgiftet.
De akutte virkninger af inhalationsmetoden omfatter svimmelhed, hypertension (forhøjet blodtryk), takykardi (øget puls), nedsat koordination, desorientering, forvirring, utydelig tale, hallucinationer mm.

Citat:
1. Har i perioder haft søvnbesvær og utrolige mareridt.

Som beskrevet foroven, så bliver butanen hurtigt optaget i blodet. Dette betyder også at du fortrænger ilten fra de røde blodlegemer i kroppen, hvilket kan føre til at kroppens celler skifter til anaerobt stofskifte.
Men hjerneceller kan derimod ikke skifte til anaerobt stofskifte (Se appendix), hvilket betyder at hjernecellerne tager skade af den pludselige mangel på ilt og kan i værste tilfælde medføre hjerneskade.

Efter din euforiske fase, grundet sniffning, går du over i et fraværs stadie.
- Fravær af muskelspændinger - Kæben, tungen, læber, øjne, pande, hovedbund og halsen.
- Et ikke-aktivt sind - Nedsat spændinger i de mentale processer i hjernen hvilket også kan omtales som at dit sind flyder frit, indtil du kommer dig igen.

Citat:
2. Nogle gange har jeg det som om at jeg er et andet sind der går i min krop. (Altså at jeg er blevet en helt ny person i den samme krop) det er virkelig uhyggeligt når det sker og følelsen er svær at beskrive. Faktisk kan det beskrives som om, man er et dyr som alle kigger mærkeligt på.

I forbindelse med hypoxia i hjernen (Iltmangel i hjernen) er der en risiko for neurologisk skade som omfatter hukommelsestab, kognitiv svækkelse (kan omfatte tab af højere ræsonnement, glemsomhed, indlæringsvanskeligheder), søvnforstyrrelser, depression, angst og personlighedsændringer.

Citat:
3. Spørgsmål: Til jer (som jeg håber der ikke er nogen af) der sniffer lightergas til daglig eller en gang imellem. Jeg har sniffet ca det der svarer til 2 flasker. Er det meget at sniffe, eller er det så lidt at mine bivirkninger måske bare er fordi jeg tænker, ud fra min fornuft og hvad jeg har læst?

Nu har jeg aldrig sniffet lightergas selv, da der tydeligvist er mange grunde til ikke at gøre det. Men jeg kender til mange forskellige nyheder med mennesker alt fra en alder af 10 år og op til 50 år, som alle er kommet til skade, eller værste tilfælde døde, af et mindre eller massivt forbrug af lightergas.
En meget kendt sag i Canada fra sidste år handlede om en ung fyr på 14 år, som inhalerede 2 flasker butan over en dag og døde desværre.
Dødstallet for butan-gas misbrugere er fra 1990'erne faldet fra 150 mennesker om året til 50 mennesker om året, heldigvis, men stadig ikke godt nok.

Jeg håber at du tager det her seriøst, og stopper med at sniffe lightergas.
Det kan godt være at du tænker "Det sker ikke for dig", men hvert eneste snif du tager skader din hjerne.

Appendix:
Neurologi - Nervesystemet

Aerobe processer - "Det dækker over betegnelsen for de biologiske processer, som kun kan foregå, når der er fri luft til stede."
C6H12O6 + 6O2 + 30 (ADP+P) -> 6CO2 + H2O + 30ATP (30 adenoin-triphosphat molekyler, som er vores universelle energimolekyle)

Anaerobe processer - "Det betyder ’ikke iltkrævende’, og det dækker over den nedbrydningsproces, der kan foregå uden adgang til ilt."
C6H12O6 + 2(ADP+P) -> 2C2H5OH +2CO2 + 2ATP (2 adenoin-triphosphat molekyler, som er vores universelle energimolekyle)

Rettet: Stavefejl

Site Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord for københavn
Ok Deci, flot skrevet, specielt henvendt til dem som har taget en gymnasiel uddannelse, og kender alt til respirations ligningen.. :lol: det har vores unge ven ikke nået endnu med sine 14 år..
Og lad os nu ikke skræmme ham fuldstændig, så han føler at han har samtlige symptomer for hjerneskade og er halv-død. Paranoia kan gøre mere skade end gavn.

Kalleraa@ Godt at du skriver her på forummet for at spørge til andres erfaringer. Du skal nok komme dig med tiden. Det er klart at du har belastet din hjerne med de to dåser lightergas du har taget allerede, for som Deci skriver, forårsager gassen mangel på ilt. Men kroppen er god til at genopbygge sig selv, - specielt når man er ung, så du skal nok komme dig over det. Bare hold dig fra den slags opløsningsmidler i fremtiden! Der er andre stoffer der er meget mere spændende og langt mindre skadelige, taget med måde. Du er stadig meget ung , og du står over for en forvandling (puperteten) som helst skal foregå så uforstyrret som muligt. Din krop vil have nok at gøre med at opretholde sin egen kemiske balance i de næste par år, når hormonniveauet stiger og din krop ændre sig. Derfor bør du vente med at kaste dig ud i rusmidlernes verden, til du er kommet over på den anden side.
I mellemtiden kan du jo nørde lidt og læse om rusmidler ;)

Hilsen Fanny

Medlem

Geografisk sted: Ålborg
Kort kommentar. Meget dumt at gøre. Har sniffet mange flasker men aldrig taget skade som såden. Kun oplevet kortvarigt hukommelsestab og ondt i hovedet

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Under hatten, over bordet.
Jeg kan kun sige stop nu. Og hvil i fred til min bekendte som døde af det. Der er ikke legesager!

jeg havde også en veninde der døde af lightergas som 15 årig. Dengang var jeg kun 14 år og det var meget populært i byen at sniffe lightergas mellem teenagere dengang men det stoppede heldigvis efter hun gik bort:(

jeg har dog aldrig prøvet det så ingen erfaring her.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]