Lightergas er ligesom så mange andre midler såsom fx. benzin, nogle typer lak, maling og lim osv.
sundshedsfarligt.i dét øjeblik du inhalere/sniffer butan gassen, bliver det optaget igennem lungepulsåren og ført direkte ind i dit blodkredsløb (cardiovaskulære system) og efter få sekunder er du forgiftet.
De akutte virkninger af inhalationsmetoden omfatter svimmelhed, hypertension (forhøjet blodtryk), takykardi (øget puls), nedsat koordination, desorientering, forvirring, utydelig tale, hallucinationer mm.
Citat:
1. Har i perioder haft søvnbesvær og utrolige mareridt.
Som beskrevet foroven, så bliver butanen hurtigt optaget i blodet. Dette betyder også at du fortrænger ilten fra de røde blodlegemer i kroppen, hvilket kan føre til at kroppens celler skifter til anaerobt stofskifte.
Men hjerneceller kan derimod ikke skifte til anaerobt stofskifte
(Se appendix), hvilket betyder at hjernecellerne tager skade af den pludselige mangel på ilt og kan i værste tilfælde medføre hjerneskade.
Efter din euforiske fase, grundet sniffning, går du over i et fraværs stadie.
- Fravær af muskelspændinger - Kæben, tungen, læber, øjne, pande, hovedbund og halsen.
- Et ikke-aktivt sind - Nedsat spændinger i de mentale processer i hjernen hvilket også kan omtales som at dit sind flyder frit, indtil du kommer dig igen.
Citat:
2. Nogle gange har jeg det som om at jeg er et andet sind der går i min krop. (Altså at jeg er blevet en helt ny person i den samme krop) det er virkelig uhyggeligt når det sker og følelsen er svær at beskrive. Faktisk kan det beskrives som om, man er et dyr som alle kigger mærkeligt på.
I forbindelse med hypoxia i hjernen (Iltmangel i hjernen) er der en risiko for neurologisk skade som omfatter hukommelsestab, kognitiv svækkelse (kan omfatte tab af højere ræsonnement, glemsomhed, indlæringsvanskeligheder), søvnforstyrrelser, depression, angst og personlighedsændringer.
Citat:
3. Spørgsmål: Til jer (som jeg håber der ikke er nogen af) der sniffer lightergas til daglig eller en gang imellem. Jeg har sniffet ca det der svarer til 2 flasker. Er det meget at sniffe, eller er det så lidt at mine bivirkninger måske bare er fordi jeg tænker, ud fra min fornuft og hvad jeg har læst?
Nu har jeg aldrig sniffet lightergas selv, da der tydeligvist er mange grunde til ikke at gøre det. Men jeg kender til mange forskellige nyheder med mennesker alt fra en alder af 10 år og op til 50 år, som alle er kommet til skade, eller værste tilfælde døde, af et mindre eller massivt forbrug af lightergas.
En meget kendt sag i Canada fra sidste år handlede om en ung fyr på 14 år, som inhalerede 2 flasker butan over en dag og døde desværre.
Dødstallet for butan-gas misbrugere er fra 1990'erne faldet fra 150 mennesker om året til 50 mennesker om året, heldigvis, men stadig ikke godt nok.
Jeg håber at du tager det her seriøst, og stopper med at sniffe lightergas.
Det kan godt være at du tænker "Det sker ikke for dig", men hvert eneste snif du tager skader din hjerne.
Appendix:Neurologi - Nervesystemet
Aerobe processer - "Det dækker over betegnelsen for de biologiske processer, som kun kan foregå, når der er fri luft til stede."
C6H12O6 + 6O2 + 30 (ADP+P) -> 6CO2 + H2O + 30ATP (30 adenoin-triphosphat molekyler, som er vores universelle energimolekyle)
Anaerobe processer - "Det betyder ’ikke iltkrævende’, og det dækker over den nedbrydningsproces, der kan foregå uden adgang til ilt."
C6H12O6 + 2(ADP+P) -> 2C2H5OH +2CO2 + 2ATP (2 adenoin-triphosphat molekyler, som er vores universelle energimolekyle)
Rettet: Stavefejl