Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 jul 2025 23:39

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem

Geografisk sted: Sumpen
Hey folkens!

Har bemærket at opiater og opioider er blevet mere og mere udbredt, både her på Psychedelia og i dele af min omgangskreds. Jeg tager dem også engang imellem og synes der manglede en tråd om hvordan os der roder med dem kan undgå at udvikle et misbrug. Kan mærke at jeg somme tider bliver nødt til at bruge hele min viljestyrke på ikke at udvikle et problem.
Ved ikke om det er den rette kategori, da tråden primært er henvendt til folk der bruger denne stofgruppe, men uden at der er tale om noget dagligt misbrug. Kunne være fedt at høre om jeres erfaringer. Specielt dem af jer der har haft et rekreativt forbrug i mange år.

For en god ordens skyld, må jeg hellere lige nævne at jeg har taget opiater/opioider som opium, heroin, morfin, Pectyl og tramadol rekreativt igennem de sidste tre år.

Denne tråd skal ikke ses som en opfordring til at begynde på opiater, men som en mulighed for at diskutere hvad der virker for at undgå at det tager overhånd.

Mine personlige regler for at undgå afhængighed:

1. Gode pauser imellem.

Personligt har jeg en maksimal kvote på to gange om måneden. Dette gør jeg for at undgå glidebanen hvor man hele tiden tager mere og mere. Opiater er snigende på den måde at der ikke er nogen umiddelbare tømmermænd og rusen som oftest er særdeles funktionel for dem der kan lide den og ikke brækker sig af små mængder. Amfetamin og alkohol har en umiddelbar "straf" i form af seriøse tømmermænd, men denne indbyggede stopklods mangler med opiaterne.
Har engang imellem brudt min egen regel, men fik for nylig en lærestreg efter at jeg oplevede ganske milde men stadig ret ubehagelige abstinenssymptomer efter en tre-dages tur.

2. Hav et formål med det.

Bruger som oftest denne stofgruppe til at indspille musik og spille koncerter. De giver mig en utrolig ro i hovedet, fokus samt nedbryder den tvivl på egne evner som jeg nogen gange oplever og kan være meget hæmmende når man arbejder med noget kreativt.
Har også en enkelt ven jeg ved sjældne lejligheder tager dem med. Tager kun yderst sjældent opiater til fester.

3. Være hudløst ærlig overfor nære venner om omfanget af mit forbrug

Har en håndfuld venner som jævnligt tager stoffer, men på ingen måde har et misbrug. De færreste af dem tager opiater, men er ikke fordømmende. Disse venner holder jeg orienteret om mit forbrug og har en aftale med dem om at de siger klart til hvis de er bekymrede over mit indtag.

4. Have ekstra opmærksomhed på forbrug/misbrugs-grænsen i perioder med dårligt humør.

Hvis jeg er nedtrykt eller keder mig kredser mine tanker ret ofte om opiater og dette er et klart advarselstegn i forhold til at udvikle problemer.

5. Altid huske på hvad jeg kan miste hvis det løber af sporet

Når min hjerne laver lumske tricks for at få mig til at bryde mine egne regler, minder jeg mig selv om hvad jeg har at miste i forhold til mine venner, mit band og fremtidige uddannelsesmuligheder. At den eufori som opiaterne kan bringe, kan overgåes af alle de smukke ting i livet. At rusen mister størstedelen af sin charme og "lækkerhed", hvis det bliver til noget dagligdags, da det vil styre mit liv og være som en slags dyrere cigaretter, blot med langt større sociale og økonomiske konsekvenser.

Medlem

Geografisk sted: Syd for månen.
De regler der er fine nok, hvis man kan holde det. Men det er ikke let for enten smertepatienter eller folk er falder pladask for stoffet. ...

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tror det vigtigste er at man kan snakke med sin (nære) omgangskreds om det, og ligesom sørge for at de kan være der som en slags "fail-safe".

Meeeeeeeeeeeeeeen tror nu godt vi fleste ved at hvis man leger med opiater, leger man ilden. Det er nu en gang en af de risikoer man tager, når man beslutter sig for at beruse sig på opiater.

NL: Efter der var problemer med vaskemaskine i lidt over en måned har jeg fået et nyt forhold til at vaske tøj. I stedet for at udskyde det indtil jeg ikke har andre muligheder end at vaske, får jeg rent faktisk gjort det løbende.

Medlem

Da jeg startede med eksperimentere med kodein for flere år siden, var mit brug rimelig fornuftigt. Jeg tog kun kodein hvis jeg ikke skulle lave noget en weekend, og max en gang om måneden. I ca. et par dage efter indtagelse, gik jeg meget og tænkte på at røve eller lave knæk på at apotek for at få fat i en masse opiater og opioder. Sådan var det hvergang jeg tog det. Så jeg kunne tydeligt mærke at det var noget for mig, men tror det handler om at have en regel for hvor ofte man må tage det og en god omgangskreds som ikke selv roder med opiater/opioder. Hver eneste gang jeg tog det, havde jeg "glemt" hvordan det føltes, og savnede det ikke længere. Jeg synes generelt man skal lade alt der ligner opiums produkter ligge på hylden, hvis man er nede eller går meget og keder sig. Jeg var meget sammen med mine venner i weekenderne, så havde enlig ikke rigtig tid til at have et misbrug. Mit sociale behov var, og vil altid være væsentligt større end min lyst til opiater/opioder. Jeg har ikke taget kodein i lang tid, og har ikke tænkt mig at bruge det igen.
Edit: jeg har hverken røvet eller lavet knæk på et apotek, det blev heldigvis ved tanken.

Medlem
Brugeravatar

Jeg har været over opium, buprenorfin, oxycodon, metadon og morfin. Jeg har aldrig haft et omfattende mnisbrug, men jeg har så heller aldrig haft en kontakt, som kunne give mig en fast forsyning. Jeg synes det er en stofgruppe som er ekstremt svær at styre og selvom jeg laver regler for mig selv kommer jeg meget let til at bryde dem. For mig er den eneste måde at kontrollere mit forbrug på, simpelthen ikke at have nogen opioder i nærheden. Jeg lavede en brænder på et tidspunkt hvor jeg havde et gram opium liggende og hver aften i en tre dage brugte jeg på at sidde og tygge opium og glo på breaking bad. Min krop havde det fantastisk når jeg vågnede og jeg havde nogle gode dage indtil opiummen slap op og jeg brugte en uge med svimmelhed, kvalme og generel lede ved tilværelsen. Jeg har også lavet et tilsvarende stunt på metadon. Ad. Det er slet ikke det værd.
Jeg synes det lyder som nogle gode regler, du har lavet for dig selv. De to gange om måneden lyder af lidt meget synes jeg, jeg ville nok halvere det hvis jeg var dig :) Jeg tror desværre meget let man kommer til at lyve for sig selv og andre hvis man bliver for glad for opioder. Det er sådan noget, som kan tage dig bagfra før du opdager det er for sent. Jeg tror den eneste holdbare løsning er at undgå at finde en fast forsyningskilde.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Jeg ved snart ikke med opiater/opioider. Jeg synes ikke umiddelbart, at man kan guide nogen, til at have et fornuftigt forbrug og ikke ende i misbrug. Det er simpelthen pisse svært at undgå det, når man først har fået en smag for det.
Det er min forestilling om det, men jeg tager det nærmest heller ikke. Tror jeg har prøvet Tramadol seks gange eller sådan noget og morfin en enkelt.

Det er så vidt jeg ved den stofgruppe, hvor de fleste, hvis ikke alle, brugere er døde af. Og alene af den grund, så har jeg svært ved at give nogen form for gode råd, synes jeg. Udover dem du selv nævner, så kan jeg kun tilføje, at du skal altid overveje dit forbrug en ekstra gang. Måske kunne du få den samme ro i hovedet, ved at meditere i lige så lang tid som du er påvirket i stedet for opiater/opioider. Eller måske ryge noget ganja.

Men det er selvfølgelig 100% op til dig selv, og du lyder til, at du er klar over, hvor seriøst det meget hurtigt kan gå hen og blive, men får du den følelse af, at du bare liiige skal have noget ekstra, så stop.
Og det er også lidt selvmodsigende, at jeg er totalt for alle stoffer, og alle skal have lov til at tage det de vil i et fornuftigt omfang, men bare lige med opiater/opioider skal man kraftedme være ekstra sikker.

Ingen løftet pegefinger, blot lidt real life ind over

Hvis du ikke er i stemning til at tage stoffer, så kommer du formentlig heller ikke i stemning af at tage dem.
<@jimfear> jeg kom engang mens jeg dødløftede

Medlem

Tror også jeg fremover vil lave min regel om til at den med de to gange om måneden kun gælder, hvis det er i træk og så afholde mig fra de halvgjorte, spontane gange der gjorde at jeg satte min grænse over en gang om måneden i første omgang.
Oplever nogen gange trangen til at ville have mere, men har bestået lidt af en prøve da jeg har stået lige op af en ven der tog heroin og tilbød mig noget, og jeg sagde nej tak. Det var svært, men ikke så svært som jeg havde forventet.

Ingen tvivl om at opiater er noget vanedannende skidt og at det er klogest at holde sig fra dem, men har set flere undersøgelser der kun kategoriserer det som en smule mere vanedannende end alkohol. Finder gerne links når jeg er på min egen computer igen og har god tid.

Tror at noget af afhængighedspotentialet bliver boostet markant af at stofgruppen ofte indtages af folk der har fået slidt deres psyke af hallucinogener, ikke kan klemme mere eufori ud af MDMA, har fået nok af tømmermændene fra stimulanser, etc. Ikke at det skal være en sovepude for dem af os, der ikke lever op til disse, men det er faktorer der er værd at huske på. I et historisk perskektiv er det interessant hvordan hippiebevæglesen, i hvert fald nogle af de mere prominente folk, gik fra hallucinogener og pot til den nemme eufori fra stimulanser og opiater.
Det store paradoks ved opiater/opioider er at de i sig selv er forholdsvis uskadelige for kroppen og hjernen og at man kan opføre sig ganske normalt på dem, men blandingen af afhængigshedspotentialet, dets legale status, den relativt lille forskel mellem "the nod" og døden samt faren ved at blande med alkohol, benzodiazepiner eller stimiulanser alligevel placerer dem blandt de "slemme" former for knark.

Nåh ja, endnu en regel jeg har er at jeg aldrig introducerer folk uden erfaring for opiater. Vil simpelthen ikke kunne leve med at have lært nogle det at kende, som sidenhen viser sig ikke at kunne styre det.

bannet

Det er fandme nogle gode indlæg.

Super relevante informtioner/råd at plukke af og hvor siger det meget om værdien af sådan et HR forum som det her.

Selv kæmper jeg med at udrydde en større portion oxycodone & tramadol der røg ned i min turban. Dårligt humør, søvnbesvr, manglende energi, uro i benene er det der lige nu er gået op for mig nok er opiat abstinenser der har sneget sig ind på mig.

Tak til alle!

Medlem

Shit, det lyder ikke godt. Hvor længe har du kørt på? Synes du skal give resten af dine sager væk, stå igennem abstinenserne og holde en lang pause. Minimum en måned. Måske overveje om du fremover vil have så stor en forsyning liggende.

Abstinenserne er sikkert ubehagelige, men intet ift. hvad du kommer til at opleve hvis du fortsætter, så tag en pause med det samme.

In our memories

Geografisk sted: I busken, udenfor dit vindue..
Tror at noget af afhængighedspotentialet bliver boostet markant af at stofgruppen ofte indtages af folk der har fået slidt deres psyke af hallucinogener, ikke kan klemme mere eufori ud af MDMA, har fået nok af tømmermændene fra stimulanser, etc. Ikke at det skal være en sovepude for dem af os, der ikke lever op til disse, men det er faktorer der er værd at huske på. I et historisk perskektiv er det interessant hvordan hippiebevæglesen, i hvert fald nogle af de mere prominente folk, gik fra hallucinogener og pot til den nemme eufori fra stimulanser og opiater.
Det store paradoks ved opiater/opioider er at de i sig selv er forholdsvis uskadelige for kroppen og hjernen og at man kan opføre sig ganske normalt på dem, men blandingen af afhængigshedspotentialet, dets legale status, den relativt lille forskel mellem "the nod" og døden samt faren ved at blande med alkohol, benzodiazepiner eller stimiulanser alligevel placerer dem blandt de "slemme" former for knark.

Tror sgu du har fat i noget der. Kan da selv nikke genkendende til det :)

EcstasySymphony skrev:
Denne tråd skal ikke ses som en opfordring til at begynde på opiater, men som en mulighed for at diskutere hvad der virker for at undgå at det tager overhånd.

Hvad der virker bedst for at det ikke tager overhånd, er at lade helt vær.

Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: langt ude
Interessant tråd. Det ser ud som om du virkelig har tænkt over det her, og jeg kan godt forstå det. Jeg tror at alle, der prøver opiater på et eller andet tidspunkt har sat nogle regler for deres forbrug.

Citat:
stofgruppen ofte indtages af folk der har fået slidt deres psyke af hallucinogener

Jeg tror generelt opiater bliver brugt af flere folk, der har et eller andet psykisk problem, end folk der er helt raske.
Så jeg tror et godt spørgsmål at stille sig selv, er om man tager opiater fordi man har angst, depression eller lignende. Jeg tror, at når man opdager, man generelt bare fungerer bedre i hverdagen og på job under påvirkning af opiater, så begynder man at bryde de førnævnte regler.

Held og lykke!

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]