Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 jul 2025 18:42

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Dexamfetamin
Junior medlem

Hey
Er der nogle der har erfaringer med dex som studydrug i forhold til methylphenidat?

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Jeg bruger det ikke som "study drug" men derimod som medicinering for ADHD.
Jeg har før været på methylphenidat i en kortere periode og i mit tilfælde er dextroamfetamin langt bedre, på samtlige punkter inkl betydeligt mindre bivirkninger. It´s the shit...!

Junior medlem

Får du udskrevet dexamfetamin?!
Psykiatere vil knap nok udskrive lisdexamfetamin...

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Ja, det gør jeg.

Det kan sikkert være ret svært ja, men det kommer meget an på hvem du sidder over for og hvordan din egen "udstråling" er.
Jeg kunne uden problemer overbevise min psykiater om at forsøge behandlingen, det var endda på eget initiativ. Men det bør så også nævnes at jeg ikke på noget tidspunkt havde tænkt mig at bruge det for at opnå en rus, hvilket jeg da hellere ikke har forsøgt og med denne fuldt ud oprigtige intention i behold, ja så valgte min psykiater at stole på mig til trods for at jeg noget tid forinden havde et aktivt cannabis misbrug. Tror ikke den var gået hvis jeg havde forsøgt at lyve mig til et rusmiddel, men jeg er så hellere ikke lige frem særligt god til at lyve....

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Neogen
Jeg synes ikke at kunne finde nogen præparater hvor det aktive stof er dextroamfetamin. Det eneste jeg kunne finde er "Elvanse" hvor lisdexamfetamin er det aktive stof. Eller det vil sige, at det er inaktivt, men bliver nedbrudt til dextroamfetamin og L-lysine.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Det er fordi der ikke er noget firma produceret dexamfetamin præparat på markedet i Danmark. Det bliver fremstillet direkte på apoteket og kommer derfor i en lille bøtte uden indlægsseddel.

Medlem
Brugeravatar

Nu var der en her i tråden der nævnte lisdexamfetamin.

Er der nogen der kender noget til det stof og dets virkning?

Spørger, da hverken Ritalin(og Concerta) eller Strattera virker tilstrækkeligt på mig og så snakkede min psykiater noget om et "nyt" præperat ved navn Elvanse og det skulle efter sigende indholde lisdexamfetamin, hvilket kunne være rart at vide hvad var, inden det ender med at jeg går med til at tage det på fast basis. :wink:

Medlem
Brugeravatar

Havde faktisk ikke lige læst rootmoots opslag, men igen fatter jeg nada af det der står om inaktivitet, nedbrydelser osv. men er nu heller ikke så skide skarp i hvad der omhandler fysikkens verden. :-)

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Lisdexamfetamin er et såkaldt "prodrug". Betegnelsen dækker over at lisdexamfetamin bliver omdannet til dexamfetamin i kroppen men lisd er i sig selv ikke psykoaktivt. I praksis betyder det at medikamentet virker lige som dexamfetamin men det er betydeligt længere om at virke og virker også i længere tid. Har mindre misbrugs potentiale grundet det langsomme come-up hvilket kan være en fordel for mange.

Medlem
Brugeravatar

Mange tak for hjælpen! :)

Medlem
Brugeravatar

For at svare på spørgsmålet, så har jeg røget rigtigt dextroamfetamin (ice) i Thailand og det er LANGT mere potent og euforisk... Det minder meget om methamfetamin ved rygning, faktisk stort set samme effekt, udover meth virker længere tid... Jeg har dog aldrig prøvet at ryge methylphenidat (kun oralt og nasalt)....
Men vil lige understrege det er en rigtig skidt ide at ryge dex, da det er VANVITTIGT afhængighedsskabende. Det er på linje med heroin - syntes jeg ihvertfald og jeg har været langt ude på begge ting....

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Her og der
Jeg har erfaringer med rimelig rent amphetamin som studydrug, men det har nok været en racemisk blanding. Jeg har også erfaringer med methylphenidat. Methylphenidat er godt i højst 4 timer, hvorefter jeg får ~8 timers nedtur før jeg kan sove igen. Methylphenidat har imo alt for mange bivirkninger ifht. virkningen. Amphetamin derimod virker godt i 10 timer og så begynder man at blive træt og ufokuseret. Min konklussion var at amphetamin er langt bedre end methylphenidat, men at det allerbedste er ikke at komme i en situation hvor det er nødvendigt. Man kan bare aldrig lære det samme lige så godt på 12 timer som på 3 dage!

Medlem

Geografisk sted: JYLLAND
Farmand skrev:
Lisdexamfetamin er et såkaldt "prodrug". Betegnelsen dækker over at lisdexamfetamin bliver omdannet til dexamfetamin i kroppen men lisd er i sig selv ikke psykoaktivt. I praksis betyder det at medikamentet virker lige som dexamfetamin men det er betydeligt længere om at virke og virker også i længere tid. Har mindre misbrugs potentiale grundet det langsomme come-up hvilket kan være en fordel for mange.

Kan det så overhovedet ''betale'' sig at insufflere* lisdexamfetamin?

*Sniffe stoffet i næsen

Insane psychedelia user!

Nej, det er ikke en god ide. Det er præcis derfor lisdex bliver udskrevet i stedet for Dexamf. Du kan sagtens sniffe, lisdex, men det er ikke 'bedre' end oralt indtag.

Google er din ven. *hint ;)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]