Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 18 aug 2025 14:50

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Citat:
Sundhedsstyrelsen fraråder nu på det kraftigste, at man bruger cannabis som medicin uden ordination fra en læge.

Det viser et nyt notat, der er lavet på baggrund af en række artikler i medierne om, at enkeltpersoner i Danmark køber eller dyrker cannabis for at bruge det som medicin til sig selv eller deres børn.

- Der har været en pressedækning, der blandt andet har beskrevet, hvordan folk selv har taget cannabis eller har givet deres børn cannabis, fordi de mente, at det var noget, der havde en god virkning for dem, siger juridisk chefkonsulent Frank Wendelbo-Madsen fra Sundhedsstyrelsen til DR Nyheder.

Men der er ikke noget forskning, der viser, at cannabis er gavnlig behandling for alle, og derfor fraråder Sundhedsstyrelsen altså, at man indtager det uden lægens godkendelse.

- Vi kan ikke finde nogen betydelig evidens for, at cannabis har en fantastisk virkning, hvis jeg skal sige det kort, siger Frank Wendelbo-Madsen.
Et enkelt godkendt lægemiddel

Der er således flere mulige skadelige bivirkninger, hedder det i notatet.

- For så vidt angår skadevirkningerne af den længerevarende brug, er der fx tale om øget risiko for bl.a. såkaldte ”rygerlunger” og formentlig også for kræft i luftvejene (ved rygning af Cannabis). Hertil kommer en øget risiko for psykisk sygdom, står der i notatet.

- Desuden vil den intellektuelle og praktiske funktionsevne være konstant nedsat ved dagligt brug, og blandt andet hukommelsen og opmærksomheden vil blive forringet ved intensivt brug, der strækker sig over flere år, står der videre.

Der er dog en "mindre evidens", som har medført, at et enkelt lægemiddel, som indeholder cannabis, er godkendt herhjemme. Det drejer sig om lægemidlet Sativex, som kun speciallæger i neurologi og neuromedicin kan udskrive.

- Der er udført lægevidenskabelige forsøg, inden det er blevet godkendt, siger Frank Wendelbo-Madsen.

- Men det har begrænset effekt, og det er begrænset effekt på begrænsede grupper af sygdomme, siger han.

Derudover kan lægemidlet Marinol, der også indeholder aktive stoffer fra cannabis, fås på en såkaldt udleveringstilladelse. (kilde)

Er det bare mig eller er det en frygtelig gang usagligt ævl...
Citat:
der er ikke noget forskning, der viser, at cannabis er gavnlig behandling for alle
Citat:
Vi kan ikke finde nogen betydelig evidens for, at cannabis har en fantastisk virkning
- det kan man vist også sige om samtlige lægemidler...
Lugter fælt af man forsøger at skræmme folk fra at forsøge sig med alternativer til de dyre lægemidler, som der tjenes penge på... Og hvor mange er det nu lige der dør årligt af receptpligtig medicin i forhold til indtag af canabis?
Hvis det var hensynet til folkesundheden som vejede tungest, så ville man forske mere i canabis (og andre ikke patenterbare naturmidler som ligeledes har vist betydelige tegn på potentiale) - i stedet for fordummende skræmmekampagner :roll:

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Under havets overflade
Citat:
- For så vidt angår skadevirkningerne af den længerevarende brug, er der fx tale om øget risiko for bl.a. såkaldte ”rygerlunger” og formentlig også for kræft i luftvejene (ved rygning af Cannabis).

Jeg håber sgu ikke at der sidder nogen derude der ryger tunge joints som medicin :D

"The mescalin taker sees no reason for doing anything in particular and finds most of the causes for which, at ordinary times, he was prepared to act and suffer, profoundly uninteresting. He can't be bothered with them, for the good reason that he has better things to think about." - Aldous Huxley

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: Wonderland
Hvor er det bare så fucking typisk. :roll:

йети skrev:
Umiddelbart vil jeg tro at det generelt ikke er særligt udbredt at brænde sin kokain af. Hvorfor gør du det?

Medlem

Ikke for at spille djævelens advokat, men der er som sådan ikke noget galt eller forkert i det som Frank Wendelboe-Madsen siger.

Vi har i den vestlige verden heldigvis noget der hedder evidensbaseret medicin. Det vil sige at vi ikke bare udskriver medicin uden at være sikker på at det virker. Det er rigtigt at cannabis har en ret fornuftig sikkerhedsprofil i forhold til meget medicin, men det er ikke ensbetydende med at det er et mirakelstof der skal udskrives i flæng til alle typer af lidelser!

Som Frank siger er der er lavet masser af studier hvor cannabis bliver sammenlignet med receptpligtig medicin, og der er kun fundet nogle få og ret sjældne indikationer og/eller sygdomme hvor cannabis/THC/CBD virker bedre end det medicin der normalt udskrives. Det er som regel kroniske sygdomme som AIDS eller sklerose hvor al anden medicin ikke virker eller har for mange bivirkninger. Hvis det ikke virker bedre er der altså ingen grund til at bruge det. Her, her og her er der nogle videnskabelige reviews og NORMLs hjemmeside som I kan kigger nærmere på hvis I er interesserede. Hvis der er nogen der har nogle referencer eller studier der siger det modsatte er jeg meget interesseret i at se dem! (Ikke ment sarkastisk, det ville være super spændende) :) Det skal dog lige siges at cannabis sagtens kan have gavnlige egenskaber, men det skal altid sammenlignes med andet tilgængelig medicin.

Det er også rigtigt at det er uforsvarligt at ryge cannabis som medicin, brandvarme partikler direkte i lungerne er aldrig en god ide.

PS. Jeg er klart fortaler for legalisering af cannabis til rekreationelt brug, jeg er bare ret træt af at det bliver fremstillet som et vidundermiddel der kan kurere alt lige fra kræft til luft i maven... ;)

Senest rettet af teenspeerit 04 dec 2013 00:30, rettet i alt 1 gang.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Steve Holt!..... land?
Det jo en selvfølge at sundhedsstyrelsen ikke anbefaler selvmedicinering af et ulovligt stof.
Det kan så undre en at de vælge at gå ud og understrege det, med argumenter der i bedste fald er propaganda, i værste dissideret forkert.
For mig at se er det et politisk projekt og altså ikke sundhed det handler om, når sundhedsstyrelsen advarer om cannabis medicin.

Medlem

alene at de siger det kan give rygerlunger viser at de ikke aner, hvordan folk indtager det som medicin. hvis du ryger det mister du mange af de gavnlige stoffer, plus at folk godt ved at det ikke er en sund måde at gøre det på... til gengæld for de da lige nævnt det lovlige præp. Sativex der så koster 5.551kr for 30ml. spray ekstrakt af blomst og blade - altså ikke engang den rene olie koster så meget på gaden mand... lugter af big pharma!

Medlem

Ikke for at spille djævelens advokat, men der er som sådan ikke noget galt eller forkert i det som Frank Wendelboe-Madsen siger.

Bare interessant at han er juridisk chefkonsulent...

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Blå stue afdeling 2A
:roll:

Alt hvad jeg skriver her på boardet er baseret på fantasi og forestillinger. Jeg tager intet ansvar for mine udtalelser, ej heller for dine beslutninger baseret her på. Mine holdninger har ingen troværdighed, og bør forstås med kraftig ironi. Jeg har intet personlig kendskab til stoffer, eller folk der tager dem. :)

Mvh.

Medlem

Citat:
Bare interessant at han er juridisk chefkonsulent...

Godt ord igen, de skulle nok have spurgt en anden. Det gør dog ikke det han siger mindre forkert...

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]