Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 18 aug 2025 18:03

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Danskerne jagter ulovlige LSD-svampe i skovbunden

fra Metroxpress d. 5. november 2013.
http://www.mx.dk/nyheder/danmark/story/15535381

Europas mest hallucinogene svamp, 'spids nøgenhat', stortrives i Danmark. I disse dage forsøger plukke-lystne danskere at finde frem til den lille 'humørbombe', inden den lukker ned for vinteren. Eksperter advarer uvidende om at spise den.

Hvis du var ung i 60'erne, eller har hørt dine forældre tale om de vilde 'flower power'-dage, så ved du også, hvad LSD er.

Til dem, der ikke gør, er det et psykedelisk stof, der giver vilde hallucinationer i stil med træer, der pludselig taler til dig eller lygtepæle, der bukker sig ned. Med andre ord; det påvirker din hjerne.

Psilocybinsvampen 'spids nøgenhat' har samme virkning og er den stærkeste af sin art i Europa. I disse efterårsdage står den stolt i den danske muld i skovbryn og på åbne sletter, hvor køer og får græsser. I hvert fald lidt endnu.

Sidste udkald
Lige så snart nattefrosten for alvor bider sig fast, er det slut med den lille klokkeformede svamp, som siden 2001 har været ulovlig at besidde og indtage. Årsag: Stor risiko for 'bad trips' og forgiftning.

Om det er spids nøgenhattens 'sidste udløbsdato', der lige nu får danskerne til at tage på udkig efter den lille 'humørbombe', vides ikke? Men danskerne er i hvert fald til at få øje på i skovbryn og på sletter.

- Jeg møder jævnligt folk i skoven, der er på udkig efter den. Én gang kom en mand op til mig med ti forskellige svampe i hånden og spurgte, om der var en spids nøgenhat iblandt. Der var der ikke, siger lektor ved Statens Naturhistoriske Museum med speciale i nordeuropæiske svampe, Thomas Læssøe, til mx.dk.

Han understreger med sin historie, at spids nøgenhatten er ekstrem svær at genkende, og at man derfor kan gå gruelig galt i byen i forsøget på at finde svampen.

- Jeg kan jo ikke direkte fraråde folk at lede efter den eller spise den, men det er en svamp, man skal tage meget alvorligt. Ikke alene fordi, man ikke kan være sikker på, at det rent faktisk er den, man spiser. Derfor skal man tænke sig godt om, før man putter noget i munden, siger han.

Giftlinjen behandler jævnligt forgiftninger
Thomas Læssøe fortæller, at han aldrig selv har spist spids nøgenhat. Det har flere af hans venner dog, så lektoren kender til svampens psykedeliske virkninger samt bivirkninger. Det samme gør de på Giftlinjen på Bisbebjerg Hospital.

- Det sker jævnligt, at folk kommer herind med en forgiftning efter indtagelse af psilocybinsvampe. Det sker også med spids nøgenhat, men det er oftest ved indtagelse af mere potente svampe, som folk køber i udlandet, siger overlæge på Arbejds- og Miljømedicinsk afdeling/Giftlinjen på Bispebjerg Hospital, Peter Jacobsen.

Senest rettet af knarkdrengen 28 nov 2013 00:54, rettet i alt 1 gang.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Under havets overflade
Synes ikke Thomas Læssøe har ret i at spids nøgenhat er svær at genkende.. Ja, der ses en masse fejlpluk men det skyldes jo mere at folk slet ikke sætter sig ind i svampens egentlige karakteristika, farve, stoktype osv. før de farer af sted med svampekurven under armen.
Når det handler om spids nøgenhat er det tydeligt at se at mange der forsøger at finde den ikke har det mindste erfaring med svampeplukning generelt.

"The mescalin taker sees no reason for doing anything in particular and finds most of the causes for which, at ordinary times, he was prepared to act and suffer, profoundly uninteresting. He can't be bothered with them, for the good reason that he has better things to think about." - Aldous Huxley

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg sad og Googlede, hvad årsagen var til at svampe blev ulovlige i 2001, og faldt tilfældigvis over denne artikel.

Den eneste årsag jeg han finde på nettet er: "Stor risiko for bad trips og forgiftning".

Der må ligge noget mere bag afgørelsen, end netop det postulat. Er der nogen herinde, som ved noget mere om ulovliggørelsen udover klichéen "risiko for bad trips og forgiftning"?
- Var det på grund af forgiftninger, fordi folk troede, de havde fundet SN i skoven og istedet havde fundet Grøn Fluesvamp e.l.? Er der mon en statistik over disse tilfælde?
- Var der mange, som blev indlagt på psyk, fordi havde spist SN og ikke var klar over, hvilken effekt det egentligt havde? Hvad siger statistikken her?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Synes ikke Thomas Læssøe har ret i at spids nøgenhat er svær at genkende.. Ja, der ses en masse fejlpluk men det skyldes jo mere at folk slet ikke sætter sig ind i svampens egentlige karakteristika, farve, stoktype osv. før de farer af sted med svampekurven under armen.
Når det handler om spids nøgenhat er det tydeligt at se at mange der forsøger at finde den ikke har det mindste erfaring med svampeplukning generelt.

Thomas Læssøe, speciale i nordeuropæiske svampe. :lol:

Det tager ikke mange timer at sætte sig ind i forskellen på SN og de svampe, som ligner allermest.
Desuden findes der ikke mange farlige svampe på marken, som kan forveksles med SN. Folk skal bare vide, at de ikke skal lede i skoven. Oplysning frem for straf!

Medlem
Brugeravatar

Og han har en "ven" der har prøvet det dersens psykedelika - han vil have markerne for sig selv! Ej.......
For mig handler forbuddet om en generel uvidenhed hos de lovgivende magter og befolkningen. Argumentet omkring forgiftning har jeg aldrig fattet, men det afhænger selvfølgelig af, hvad der lægges i ordet "forgiftning".

"The mescalin taker sees no reason for doing anything in particular and finds most of the causes for which, at ordinary times, he was prepared to act and suffer, profoundly uninteresting. He can't be bothered with them, for the good reason that he has better things to think about." - Aldous Huxley

Medlem

og vi er vel enige om der ikke er LSD i svampe...

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: In the Sky with Diamonds
Jeg sad og Googlede, hvad årsagen var til at svampe blev ulovlige i 2001, og faldt tilfældigvis over denne artikel.

Den eneste årsag jeg han finde på nettet er: "Stor risiko for bad trips og forgiftning".

Der må ligge noget mere bag afgørelsen, end netop det postulat. Er der nogen herinde, som ved noget mere om ulovliggørelsen udover klichéen "risiko for bad trips og forgiftning"?
- Var det på grund af forgiftninger, fordi folk troede, de havde fundet SN i skoven og istedet havde fundet Grøn Fluesvamp e.l.? Er der mon en statistik over disse tilfælde?
- Var der mange, som blev indlagt på psyk, fordi havde spist SN og ikke var klar over, hvilken effekt det egentligt havde? Hvad siger statistikken her?

Der var en dansk mand som under påvirkning af svampe havde slået en anden mand ihjel.
Det skete kort tid før de blev forbudt. Jeg gætter på at det nok har belyst sagen.
Uden for medierne siges det dog at manden ikke kun var påvirket af svampe, men en lang række andre stoffer.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

@GrimZombie

Ja det kan jeg godt huske noget om. Det bliver bl.a. nævnt i et interview med Sten Larris, som ligger på tuben.

Jeg genhørte lige radioprogrammet "Retten til Rusen" (med Fanny herinde fra Psychedelia, tror jeg nok)

I udsendelsen forklarer Anne Marie Sindballe (Specialkonsulent for "narkotika og forebyggelse") følgende:

(Anne Marie Sindballe, Specialkonsulent i Sundhedsstyrelsen for "narkotika og forebyggelse" forklarer, hvorfor Psilocybinsvampe blev ulovlige i Danmark)

Hun fortæller, at Sundhedsstyrelsen fik flere og flere meldinger fra politiet om, at der blev solgt Psilocybinsvampe i et stort omfang.

Sundhedsstyrelsen kunne se i deres egne befolkningsundersøgelser - "hvor vi spørger unge mennesker om dit og dat og dut", som hun siger - at Psilocybinsvampe blev mere og mere udbredte blandt unge.
Det syntes Sundhedsstyrelsen var et problem, fordi det efter deres vurdering er farligt at bruge svampe. "Ligesom alle hallucinogene stoffer, er det vores vurdering, at det giver en vis risiko for at man kan blive psykotisk, hvilket Sundhedsstyrelsen betragter som en meget alvorlig skadevirkning ved et stof".

Sundhedsstyrelsen lavede derfor en indstilling, hvor de argumenterede for, at indholdsstoffet, Psilocybin, jo også havde været forbudt i mange mange år. "...så der er jo noget ulogisk i, at selve planten ikke er forbudt", siger Anne Marie Sindballe.

"Vi kan ikke forbyde naturen i at gro...Men det man kan opnå ved et forbud, er, at stofferne ikke bliver handlet med så meget og så åbenlyst"

Sundhedsstyrelsen vurderer bl.a., at efterspørgslen falder, når stoffet bliver ulovligt.

Hør programmet her:

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: In the Sky with Diamonds
Spændende

Medlem

Så vidt jeg er orienteret kan man da ikke få en forgiftning af SN. Mener at have læst at man skal spise en dose på omkring sin egen kropsvægt for at dø af det, hvilket så er fuldstændig umuligt. Men bliver helt i tvivl.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Ja man kan godt komme i tvivl, når man læser sådan en gang propaganda :D Man kan også dø af at drikke for meget vand.

Men der er uden tvivl nogen, som ikke kan tåle psilocybin, ligesom nogen ikke tåle kanel eller nødder. Det er derfor man plejer at råde nybegyndere til at tage en lille allergitest, inden de hælder noget i hovedet.

Jeg gad bare godt at se nogle tal på, hvor mange der årligt indlægges på grund af "forgiftning" eller psykoser. Man kan heller ikke lade være med at mistænke folk, der indlægges med forgiftning, har sagt, at de har spist SN i troen om, det rent faktisk var SN, men istedet var giftige svampe fra skovbunden.

Hvor mange mon indlægges hvert år, fordi de tror, de har fundet Karl Johan, men istedet har fundet Satans Rørhat? Er det ulovligt at plukke Hvid og Grøn Fluesvamp? Niet!
Loven ændrer nu heller ikke på, om jeg plukker dem eller ej. Men hvis forgiftningerne er så stort et problem, skal man så ikke overveje at oplyse lidt mere om det, istedet for at ulovliggøre det. Jeg tror nemlig ikke folks eventyrlyst bliver mindre af, at man ulovliggør svampene - tværtimod.

Det bliver spændende at se, hvornår der kommer en artikel, som forklarer de positive sider af svampene. Læserne af aviserne må jo tro, at vi er en generation af masochister, der er ude på at slå os selv ihjel gennem smertefulde psykoser og mavekramper.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
Dem der laste artiklen i Metroxpress vil kunne nikke genkendene til at de det er svaert at genkende SN. De havde i dagens anlednedning vaeret ude og fotografere den forkerte svamp.

Den der med at en person har begaaet mord som foelge af, og ikke bare i, en svamperus, er det noget der kan dokumenteres eller var det bare bullshit fra politikernes side? Altsaa, det er vel heller ikke umidlbart Nike's skyld hvis jeg har Nike sko paa og myrder en eller anden. Der kan vaere en sammenhaeng, men i saafald skal den ogsaa kunne dokumenteres.

Idag kan vi dø af at elske med hinanden
Så vi lever som vi gør. fordi vi ved vi' på spanden
Verden er for fuld af lort, til jeg kan sortere
Så jeg prøver bare på at få mit liv til at fungere

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Neden under min kat
Er der nogen der faktisk har fundet spids nøgenhat i en skov?

HAr flere gange fået fortalt at de skulle findes der, men aldrig hørt om nogen eksempler på at semilanceata faktisk skulle vokse der

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg kan godt huske det med drabene- der var faktisk 2 tragiske episoder.

Frit fra hukommelsen var den ene en historie om nogle unge fyre der havde taget svampe og var ude at køre bil.
Den ene fik nedtur og flygtede/forsvandt fra de andre. Hans historie var at han havde banket på hos en kvinde og sagt han havde det dårligt og skulle have lægehjælp. Hun havde vist forsøgt at ringe flere gange men de afviste hende. Han endte så med at slå hende ihjel. Det er så hans historie og hvad jeg ca kan huske.

Der har osse været en anden tragisk historie med en fyr der slog sin far og lillebror ihjel og skånede sin mor.
Det blev blæst op i medierne og var de satans svampes skyld.

Et halvt år senere under retssagen kom det så frem at han havde været psykisk syg og forsøgt at bruge svampene som terapi men det gik galt.

Under obduktionen af den vist 17 årige lillebror fandt man farens sæd i hans endetarm, så man kan jo selv gætte på hvorfor fyren blev psykisk syg- han er jo nok opvokset i en syg misbrugs familie.

Hvorfor han så myrdede sin lillebror ved jeg ikke, men helt galt gik det ihvertfald.

Frit efter hukommelsen- hvis der er nogen der kan finde artiklerne ville det jo være godt med en verificering af min historie..

Men lad os da så osse forbyde alkohol, der er vist sket mere end 2 drab på det...

Medlem
Brugeravatar

Det her må være den første historie du nævner:
http://jyllands-posten.dk/aarhus/ECE4457148/18-arig-svampespiser-doemt-for-drab/

Medlem
Brugeravatar

Hvis der fandtes svampe eller planter med LSD, havde jeg sgu været ude og plukke noget mere i år :D

Så vidt jeg er orienteret kan man da ikke få en forgiftning af SN. Mener at have læst at man skal spise en dose på omkring sin egen kropsvægt for at dø af det, hvilket så er fuldstændig umuligt. Men bliver helt i tvivl.

Tror også "forgiftning" skal tages med et gran salt. I mine øjne nok nærmere nybegyndere, som har fået en hård omgang bodyload, hvorfefter de i en svampepanik har ringet til giftlinjen.

LD50 (den dødelige dose for 50% af de testede dyr) er 280 mg/kg for psilocybin ifølge shroomery.org. Med 1%'s psilocybin i tørret SN skal man altså æde omtrent 2 kilo tørrede svampe for at være i (stor) livsfare. Hvis folk laver te bare for at kunne få 1g svampe ned, er der nok ingen fare her :P

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]