Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 24 aug 2025 01:26

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 21 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Junior medlem

Geografisk sted: The flip side
Hej allesammen :)

Har følgt med herinde i et par år nu og syntes det var på tide jeg lavede en bruger.
Fulgte med i en tråd om vinterdepression og kunne se mange af jer brugte D3 vitamin.

Har selv lige købt dem på 35ug og ville høre om i f.eks. tager 3 * 35 ug på en gang om morgenen eller fordelt ud på dagen?

Tak for et super fedt forum og mange mange timers god læsning :)

Medlem
Brugeravatar

Hvis jeg tager D-vitamin, snupper jeg kun 1 om morgenen. Hvis du tager flere, så vil jeg da sige at du skal fordele det ud over dagen, og tage en før hvert stort måltid.

Medlem
Brugeravatar

Velkommen til :)

Nogen der kan forklare lidt om hvilke fordele der ved at supplere D vitamin?

Junior medlem

Geografisk sted: The flip side
Har læst mig frem til at man sagtens kan tage 100ug og derover :)
Problemet er bare jeg ikke ved om de skal snuppes på en gang eller spredes ud

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Er der forskel på kvaliteten af piller med D-vitamin? jimfear du må vide lidt om dette..

Hvis du ikke er i stemning til at tage stoffer, så kommer du formentlig heller ikke i stemning af at tage dem.
<@jimfear> jeg kom engang mens jeg dødløftede

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Er der forskel på kvaliteten af piller med D-vitamin? jimfear du må vide lidt om dette..

Hvis der står der er 35 ug D3 i en pille så er der vel ikke forskel på hvem der har laver dem. Tror da det er noget der bliver testet og der er vel ikke forskel på D3?

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Hej tropelur.

Jeg ved desværre ikke så meget om D3 vitamin så vil ikke guide dig i dosering, jeg syntes dog at 105 ug hver dag lyder af meget! Jeg tager selv 10 ug hver 2-3 dag, dog starter jeg snart med daglig dosering indtil foråret igen står for døren.

Jeg vil desuden anbefale dig at indtage et magnesium supplement til at tage sammen med D3 vitamin.
D3 bruger magnesium i forbindelse med de processer der foregår når D3 bliver optaget og bearbejdet i kroppen.
Supplement med D3 vil derfor resultere i at din krop benytter sig af sine magnesium reserver hvilket så gør at du, i hvert fald i teorien, får et højere behov for magnesium for at være dækket tilstrækkeligt.
Hvilket for mange vil være mere seriøst end hvad det måske lige umiddelbart lyder til. Magnesium indgår nemlig i intet mindre end 90 % af kroppens funktioner. Det er altså ikke så lidt.
Der er desuden stor sandsynlighed for at du allerede er i underskud af magnesium, vel og mærke uden at tænke D3 supplementet ind i billedet.
En undersøgelse lavet i USA viste at op i mod 80% af den amerikanske befolkning er i underskud og tallet er nok kun en smule lavere for resten af den vestlige verden, hvis overhovedet.
Det er typisk grønt som salat og spinat, nødder og frø som indeholder store mængder magnesium og det er de færreste som spiser den slags daglig og da slet ikke i tilstrækkelige mængder.

Hvis du beslutter dig for at at købe et magnesium tilskud så vær på vagt over for hvilken form for magnesium der er tale om. Største delen af det magnesium som du finder på hylderne i Danmark er magnesium oxid og det har en bioavabilitet på sølle 4 % (din krop får kun nytte af 4%).
Så du skal tage meget af dette produkt for at få tilstrækkeligt (i de flestes tilfælde) hvilket kan give tynd afføring da det magnesium som ikke når blodet vil have en osmotisk effekt i tarmsystemet.

Jeg bruger selv magnesium glycinate chelate som så vidt jeg har forstået er magnesium "forklædt" som en amino syre hvilket gør at man kan undgå first-pass metabolisme. Bioavabiliteten skulle gerne være omkring 70%. Jeg tager 200 mg hver aften. Kan bestilles fra nettet.

Jeg vil gerne lige tilføje at overstående er et produkt af information som primært er tillært gennem internettet.
Alt bør derfor tages med et stort gran salt og jeg kan på ingen måde garantere for at overstående information er korrekt. Jeg vil derfor opfordre dig til at spørge din læge til råds eller (i mange tilfælde endnu bedre) søge information rundt omkring på nettet samt på dit lokale bibliotek før du smider alle mulige supplementer i hovedet.

Håber du kan bruge det til noget, om ikke andet så var det sjovt lige at få genopfrisket sin viden om magnesium ;)

Hilsen (din?) Farmand

EDIT: Medhensyn til vinterdepression så bør du også prøve at læse op på de der lamper der bruges som erstatning for solens stråler. Jeg har selv en og den virker rigtig godt. Den stimulere både produktion samt frigivelse af Serotonin og hjælper med kroppens bearbejdelse af D3. Hvis du har svært ved at komme op om morgenen, hvilket der jo er mange der har om vinteren, så burde den også hjælpe dig til at blive frisk hurtigere da lyset undertrykker frigivelsen er Melatonin.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Haps en ~100ug dagligt med dit mest festindholdige måltid.

EDIT: Det skulle have stået fedtholdige måltid 8)

6990 ulfborg
Ullsgade 4a

Medlem

Haps en ~100ug dagligt med dit mest festindholdige måltid.

EDIT: Det skulle have stået fedtholdige måltid 8)

Hvorfor sammen med det mest fedtholdige?

Af ren nysgerrighed..

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Fordi D vitamin er fedtopløseligt.

Medlem

Fordi D vitamin er fedtopløseligt.

D'oh, brainfart.. Selvfølgelig

Medlem

Man kan få D-vitamin i kapsler, opløst i olie. På den måde er det ikke så vigtigt om man indtager præparatet sammen med et måltid, men D-vitamin i tabletform er som udgangspunkt billigere. Kvinder kan med fordel købe et præparat hvor D-vitamin er kombineret med kalk.

Det er overkill konstant at tage 3 tabletter dagligt, især hvis styrken er 35 eller 38 µg. Man kan tage 2-3 tabletter dagligt i 14 dage når man starter op, og så gå over til 1 tablet daglig derefter — så er man godt dækket ind.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

70ug er sufficient men stadig i den lave ende. At tage 2-3 35ug's er ikke overkill.

6990 ulfborg
Ullsgade 4a

Medlem

Jeg er uenig. 70 µg er absolut ikke i den lave ende. De officielle anbefalinger lyder på 7,5 µg/dag, så selv 35 µg er flere gange den anbefalede dosis (man kan så altid diskutere om den anbefalede dosis skal justeres opad igen, men det er en anden sag).

Når jeg skriver at 3 × 35 µg er overkill, så mener jeg at det er spild af penge. 35 µg/dag kan snildt holde de fleste dækket når de ellers ikke længere er i underskud — specielt hvis man gør sig den ulejlighed altid at indtage præparatet sammen med et måltid.

Jeg vil fastholde min anbefaling med at indtage 2-3 × 35 µg dagligt i 14 dage for at få rettet op på et evt underskud, og så 35 µg/dag herefter — året rundt.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Der er ikke grund til at tage det året rundt. 35 mikrogram dagligt burde også være mere end nok til at genoprette eventuelt underskud.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

De absurde lave anbefale daglige doseringer burde være kriminele. 7,5ug er ikke nok. 70ug er nok men i den lave ende.

Hvorfor spørg du så?

1. D-vitamin optages langt bedre via solen, og er via naturens design slet ikke designet til optag via kosten. D vitamin i naturligt forekommende madvarer er tæt på ikke-eksisterende.
2. Folk gider ikke spise de madvarer hvor D vitamin forekommer naturligt i de fornødne mængder.
3. Almindelige danskere er møg usunde, og de hjælpes fint på vej af de kriminelt ignorante sundhedsmyndigheder.

Det tager omkring 5 minutter at finde studier hvor man kan finde folk der får vanvids-doseringer – og jeg mener ABSURDE-doseringer – D-vitamin og stadig har for lavt niveau. Forklaringen er den enkle at oralt optag er beskedent. Det er ineffektivt. Sollys er den naturlige kilde, så ønsker man nok D-vitamin i kroppen, så skal man skovle i sig med tabletter.

Det er ganske enkelt ikke rigtigt, 7,5ug er ikke nok, 35ug er ikke nok, 70ug er nok men stadig lavt. Tag 100ug, det er pisse billigt så der er ingen undskyldning for at spise 7,5ug.
Så lad os holde op med at sprede misinformation.

EDIT:
Den almindelig dansker følger blindt systemets og mediernes "råd". Se bare på kostpyramiden! Håblåse og idiotiske idéer som først tages til omtanke nu. Se på snakken i medierne om proteinpulver. Igen og igen er der en halvhjerne inde i Godmorgen/Godaften Danmark og fortælle at “det har man ikke brug for” og “drik kakao i stedet” og “der er nok protein i kosten”. Et korstog af idioti bombardere os med misfoinformation og løgn. Prøv at lave en lille lokalundersøgelse selv. Spørg dine veninder og kvinder du kender om deres morgenmad, og en enkel ting gør sig gældene for deres morgenmad: De spiser det ikke, eller også er der et komplet mangel på kvalitets proteiner.

6990 ulfborg
Ullsgade 4a

Senest rettet af Puny_pete 03 nov 2013 15:02, rettet i alt 3 gange.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Men KAN vi overhovedet optage det igennem munden/maven? Er det bevist? Eller burde man hellere købe noget lys der simulerer sollyset (solarie?) ?

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Puny_Pete speaks the truth on this one.

Prøv at læs amerikanske studier omkring D-vitamin. Alt under 200 er anset for at være safe.

Den danske sundhedsstyrelse er så konservativ og outdated.

Jeg tog selv 3x35 ug dagligt i fire måneder, hvorefter jeg fik målt mine niveauer ved lægen. De var helt fine, og på ingen måde for høje.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

"It seems likely that in northern Europe, where vitamin D is in short supply during the extended winter season, evolutionary forces may have led to optimization of intestinal absorption of 25(OH)D3: excellent oral bioavailability (60-80%) and little inter-individual variation."

Sorry to say Punny, men jeg tror I fyre har mistet troen på evolutionen med al det paleokost og kosttilskud. Kroppen er mere nice end man lige tror. Der står også noget om at man skal spise det med fedt fra f.eks. et normalt måltid mad for at få den biotilgægelighed. Det skyldes nok at det optages med triglycerider i chylomicroner hvis jeg ikke husker helt forkert.

http://www.vitamindwiki.com/Pharmacolog ... April+2011

Til gengæld er det heller ikke farligt. Men jeg synes det er fjollet at påstå at biotilgægeligheden er dårlig. Hvis man har normalt niveau på trods af højt indtag kan det skyldes at man ikke får fedt nok sammen med tilskuddet eller at man er for tyk og vitaminet lagres i fedtet.

http://m.ajcn.nutrition.org/content/69/5/842.full
http://m.ajcn.nutrition.org/content/72/3/690.abstract

Junior medlem

Jeg tager 85µg om morgen og 85µg om aftenen i perioden september-april.

Skal dog også siges at jeg i en blodprøve (i maj for mange år siden) fik at vide at mine tal kun lå på 27, og de burde ligge på mellem 50-75, så derfor den lidt høje dosis.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 21 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]