Hej tropelur.
Jeg ved desværre ikke så meget om D3 vitamin så vil ikke guide dig i dosering, jeg syntes dog at 105 ug hver dag lyder af meget! Jeg tager selv 10 ug hver 2-3 dag, dog starter jeg snart med daglig dosering indtil foråret igen står for døren.
Jeg vil desuden anbefale dig at indtage et magnesium supplement til at tage sammen med D3 vitamin.
D3 bruger magnesium i forbindelse med de processer der foregår når D3 bliver optaget og bearbejdet i kroppen.
Supplement med D3 vil derfor resultere i at din krop benytter sig af sine magnesium reserver hvilket så gør at du, i hvert fald i teorien, får et højere behov for magnesium for at være dækket tilstrækkeligt.
Hvilket for mange vil være mere seriøst end hvad det måske lige umiddelbart lyder til. Magnesium indgår nemlig i intet mindre end 90 % af kroppens funktioner. Det er altså ikke så lidt.
Der er desuden stor sandsynlighed for at du allerede er i underskud af magnesium, vel og mærke uden at tænke D3 supplementet ind i billedet.
En undersøgelse lavet i USA viste at op i mod 80% af den amerikanske befolkning er i underskud og tallet er nok kun en smule lavere for resten af den vestlige verden, hvis overhovedet.
Det er typisk grønt som salat og spinat, nødder og frø som indeholder store mængder magnesium og det er de færreste som spiser den slags daglig og da slet ikke i tilstrækkelige mængder.
Hvis du beslutter dig for at at købe et magnesium tilskud så vær på vagt over for hvilken form for magnesium der er tale om. Største delen af det magnesium som du finder på hylderne i Danmark er magnesium oxid og det har en bioavabilitet på sølle 4 % (din krop får kun nytte af 4%).
Så du skal tage meget af dette produkt for at få tilstrækkeligt (i de flestes tilfælde) hvilket kan give tynd afføring da det magnesium som ikke når blodet vil have en osmotisk effekt i tarmsystemet.
Jeg bruger selv magnesium glycinate chelate som så vidt jeg har forstået er magnesium "forklædt" som en amino syre hvilket gør at man kan undgå first-pass metabolisme. Bioavabiliteten skulle gerne være omkring 70%. Jeg tager 200 mg hver aften. Kan bestilles fra nettet.
Jeg vil gerne lige tilføje at overstående er et produkt af information som primært er tillært gennem internettet.
Alt bør derfor tages med et stort gran salt og jeg kan på ingen måde garantere for at overstående information er korrekt. Jeg vil derfor opfordre dig til at spørge din læge til råds eller (i mange tilfælde endnu bedre) søge information rundt omkring på nettet samt på dit lokale bibliotek før du smider alle mulige supplementer i hovedet.
Håber du kan bruge det til noget, om ikke andet så var det sjovt lige at få genopfrisket sin viden om magnesium

Hilsen (din?) Farmand
EDIT: Medhensyn til vinterdepression så bør du også prøve at læse op på de der lamper der bruges som erstatning for solens stråler. Jeg har selv en og den virker rigtig godt. Den stimulere både produktion samt frigivelse af Serotonin og hjælper med kroppens bearbejdelse af D3. Hvis du har svært ved at komme op om morgenen, hvilket der jo er mange der har om vinteren, så burde den også hjælpe dig til at blive frisk hurtigere da lyset undertrykker frigivelsen er Melatonin.