http://ekstrabladet.dk/112/article2111760.ece"Overlæge: Derfor dyrkede jeg min egen skunk
En overlæge misbrugte hash, og derfor dyrkede han den selv for at undgå kontakt med det kriminelle miljø, forklarer han
19:44, 01. okt. 2013 Jan Søgaard
facebook Twitter E-mail
1 af 1
Et misbrug af hash var årsag til, at en københavnsk overlæge begyndte at dyrke sin egen skunk, stærk hash, i garagen.
Det forklarer overlægen til Ekstra Bladet, efter at politiet har rejst straffesag mod ham for skunkgartneriet. I garagen stod der 143 skunkplanter, som, ifølge tiltalen, svarer til cirka 9,8 kilo hash.
Politiet fandt desuden 1,4 kilo færdig skunk.
Læs også: Overlæge dyrkede skunk i garagen
- Jeg havde et misbrug af hash, og for at slippe for at købe det på det illegale marked, begyndte jeg at dyrke det selv. Nu har jeg været under behandling for misbruget i 18 måneder og har rene blodprøver, fortæller den tiltalte overlæge til Ekstra Bladet.
- Kender ingen kriminelle
Han afviser, at han har solgt af det hjemmedyrkede hash: - Jeg kender ingen kriminelle og har slet ikke haft kontakt til det miljø. Det hele var til eget brug. Det var mest diskret at dyrke det selv, siger overlægen.
Han stoppede med hashmisbruget i marts sidste år, men skunkgartneriet var i fuld drift i oktober, da politiet fandt det. Overlægen forklarer, at han beholdt skunkgartneriet, fordi han havde investeret en del penge i udstyret, og fordi han blev meget interesseret i plantedyrkningen.
- Hampeplanter er interessante, fordi de er tvekønnede, og jeg begyndte på forsøg med forskellige krydsninger, siger overlægen. Han understreger, at han aldrig har røget hash, når han skulle på arbejde og i kontakt med patienter.
Startede med personlig krise
Hans hashmisbrug startede i forbindelse med en personlig krise, hvor han også var uden arbejde og derfor gik derhjemme. Han ønskede ikke at støtte det kriminelle marked ved at købe hash.
Overlægen ønsker ikke at sige, hvor meget hash og skunk han misbrugte: - Det er ret personligt, siger han.
Da han kom under behandling for misbruget fortsatte han med hobbygartneriet i garagen: - Jeg blev grebet af interessen for planter. Jeg havde vel 10 forskellige typer af hampeplanter, som jeg forsøgte at krydse til nye sorter, siger overlægen.
Overlægen vil forklare sig i retten, når retssagen kører til december. Han mener, at anklagemyndighedens omregning af de 143 planter til knapt 10 kilo hash er ude af proportioner.
Skunksagen har ikke fået nogen konsekvenser for hans arbejde: - Jeg har selv orienteret arbejdspladsen om sagen, så de er fuldt ud klar over, hvad der er foregået, siger overlægen.
Han havde ikke drømt om, at det lille hobbygartneri i garagen ville få så store konsekvenser som en straffesag:
- Det er mit livs største forskrækkelse og chok. Jeg fortryder inderligt. Det er det dummeste, jeg nogensinde har gjort, siger overlægen."
Synes det er helt fint hvis det passer at det ikke får konsekvenser for hans arbejde.