Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 03 aug 2025 08:46

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 21 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Junior medlem

Hej Psych. Jeg går med tankerne om at holde en pause med mit hashforbrug, da jeg trænger til at blive lidt klar i hovedet. Jeg har igennem 7 år efterhånden røget på daglig basis. Jeg fungere fint selvom jeg ryger, passer mit job og alt deromkring. Det er ganske enkelt fordi jeg lige føler for at blive frisk. Jeg har haft en meget turbulent opvækst, og har mange "skeletter i skabet". Jeg har ikke noget problem med at klare dagen igennem uden at ryge, men når jeg så kommer til aftenen og vil til at ligge mig til at sove, så kommer problemet! Jeg har de mest forfærdelige mareridt, det samme hver evig eneste gang. kan mærke ligeså snart jeg er ved at døsse hen, så kommer det. Det føles på samme måde HVER gang, og er ikke et sekund i tvivl at nu kommer det.. Drømmene er så slemme at jeg ganske enkelt ikke vil ligge mig til at sove uden at have røget, da det er ligeså sikkert som amen i kirken at de kommer. Jeg er udemærket klar over hvordan den "Rigtige" måde er at få dem til at forsvinde, og det kommer også på et tidspunkt. Jeg ville høre om nogle af jer har et råd til et stof der kunne få mine tanker lidt væk, og give mig en solid nats søvn, uden at ryge. på forhånd mange tak!

Medlem

Geografisk sted: Sumpen
Har haft samme erfaring efter et familiemedlems død kombineret med daglig rygning. Det blev bedre ved at holde lange pauser, nu får jeg endda også sjove drømme igen.

EDIT: I øvrigt bør emnet vist flyttes til pot/hash/skunk eller medaljens bagside.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Strawberry Fields
Prøv at læs op om lucid dreaming, og se om det er noget du kan lære at mestre. Hvis du kan lave mareridtet om til en lucid dream, vil du selv kunne styre hvilken retning mareridtet tager, og måske vende det til noget positivt.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: NRBX
Lær at kontrollerer dine tanker og din krop. Begynd at dyrke en masee yoga, motion og meditation. Overvej om du vil ha gavn af at starte i en form for terapi.

Dedikeret medlem

Morfin eller tramadol en pille om aften, de første 4 dage, 3-4 timer før søvn gør det for mig - jeg slipper for de syge drømme og får noget sammenhængende søvn.
Lad vær med at skaffe flere end 10 stk hjem for misbrugs potentialet er stort.

Medlem
Brugeravatar

Fso skrev:
Morfin eller tramadol en pille om aften, de første 4 dage, 3-4 timer før søvn gør det for mig - jeg slipper for de syge drømme og får noget sammenhængende søvn.

Manden er lige holdt op med at ryge hash og du anbefaler ham at begynde på at tage piller? Det synes jeg er et usædvanligt dårligt råd.

Kanse: Jeg synes du skal prøve at håndtere dine problemer uden brug af stoffer eller nogen eksterne midler. Jeg er enig med Snufkin. Yoga og motion er en rigtig god måde at få god søvn på. Jeg vil i øvrigt foreslå at begynde at føre drømme-dagbog. Hav en bog/blok og en blyant liggende ved siden af din seng og skriv dine drømme ned så snart du vågner. På den måde kan du opnå større bevidsthed omkring dine drømme og, i det lange løb, kontrol med din drømmeverden.

Dedikeret medlem

Ts er lige præcist ikke stoppet med at ryge hash ;)
Det kan nemlig være en svær beslutning når søvn og drømme problematikken fylder så meget som den gør.
Ts spørger netop om et ekstrent middel - ikke alle magter at starte op på motion,yoga og drømmetydning, når deres hoved problem er at de ryger hash.
Når Ts så er stoppet med at ryge kan han/hun begynde at gøre de rigtige ting. Det kan være svært når man tænder den ene joint med den anden.

Medlem
Brugeravatar

Sorry, jeg læste forkert :oops:

Jeg kan godt se, det er det han spørger efter, men jeg synes stadig det er en dårlig ide. Der er en risiko for at skabe et nyt misbrug, som jeg ikke mener er værd at løbe.

Dedikeret medlem

Vi er enige i at der er risiko, men hvis Ts er opmærksom på risikoen så er det ikke meget anderledes end hvis Ts skulle opereres og fik pillerne på hospitalet.
Jeg mener målet helligere midlet - har selv siddet fast i årelangt hash misbrug hvor frygten for den første uge gjorde det mig umuligt at stoppe.

Junior medlem

Hva med 25mg truxal bare til at slappe af i hovedet bare til de første dage/uger indtil det forhåbentlig forsvinder?.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Strawberry Fields
Fso: Hvis han tager opiater hver aften, så opnår han tolerance, og skal bruge mere for at få samme effekt. Til sidst vender mareridtene altså tilbage, og nu sidder OP så også i et opiat misbrug. Ikke just en position jeg gad være i.

Dedikeret medlem

Læs nu hele tråden før du kommentere Morten.
Det er begrænset hvor meget tolerance du opbygger på 4 dage :roll:

Medlem

Geografisk sted: KBH/Falster/Berlin
Prøv se om du kan konfrontere dine mareridt. Det værste du kan gøre. er at være frygte drømmene, for det akkumulerer bare mere af alt det dårlige.
I stedet for at flygte skal du på en måde "fronte" det, som dine drømme prøver at fortælle dig. Ligesom sige til dem: "Hvad vil I mig? Skal vi få det hér ud af verden, eller hvad?"
Jeg døjede selv med mareridt en lang periode. Det skiftede lidt hvor slemt det var, men det var et bestemt tilbagevendende mareridt, som jeg havde haft siden jeg var barn.
Over tid fik jeg nok af den natlige terror, og besluttede mig for at jeg ikke ville bruge mine sovende nætter på at være bange.
Og der gik det virkelig op for mig hvor meget det betød at lægge frygten bag sig og bare kaste sig hovedkulds ud i at få stoppet mareridtet. Jeg begyndte at dyrke lucid dreaming og fik totalt tag om min frygt, og jeg forstod at jo mere man forsøger at flygte fra det dårlige, jo værre får man det.
Jeg kan btw kun anbefale dig at stoppe med at ryge tjald. Det er en kæmpe befrielse at slippe ud af det fængsel, det jo i bund og grund er, at skulle ryge hver dag.
Næste gang du kan mærke at mareridtet sniger sig ind, så lad være med at kæmpe imod. Vær kærlig og modig, prøv at forstå hvorfor drømmen kommer, og imødegå det som en ven i stedet for en fjende.
Det lyder nok lidt hippie-agtigt, men det virkede for mig at gå i dialog i stedet for at stikke halen mellem benene.
Held & lykke.

...Forresten, fik jeg fortalt at jeg aldrig har nogen mareridt længere? Det stoppede brat efter at jeg spurgte drømmen, hvad det egentlig lige var den ville mig.

Insane psychedelia user!

opioider er ikke værd at indtage hvis man gerne vil sove. Rigtigt mange mennesker kan ikke sove når de er på disse stoffer. Det bliver sådan noget halv-søvn halv-drømmeland.
Hvis der skal indtages noget så er benzodiazepiner helt klart at foretrække. De er beregnet til at sove på, og er ikke nær så hurtige til at udvikle tolerance også dermed afhængighed som Morfin eller Tramadol. En uge med daglig indtag af morfin vil helt klart resultere i abstinenser både fysisk og psykisk. Det tager trods alt en måned eller mere med bezodiazepinerne.

Snufkin er den som kommer med de bedste råd. På det langsigtede ihvertfald. Det tager dog tid, og er ikke noget man vil mærke med det samme. Motionen mærker man med det samme dog.

Junior medlem

Jeg takker mange gange for alle svarene.
jeg har fra idag af, valgt at tage kampen op, og simpelthen komme videre uden brug at diverse stoffer. Så idag bliver første nat, så håber på en god og lang nats søvn! :-)

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Outside
Sådan! Skidegodt at høre! Og kan du ikke sove, så lad være med at ligge og vende og dreje - stå op i stedet og læs i en bog, drik en kop varm mælk, orden noget vasketøj, et eller andet der ikke kræver for meget af dig hverken fysisk eller mentalt - og gå så i seng igen og prøv at sove. Lover dig, at du nok skal falde i søvn på ét eller andet tidspunkt. :) Held og lykke med projektet!

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Gartneriet
Prøv se om du kan konfrontere dine mareridt. Det værste du kan gøre. er at være frygte drømmene, for det akkumulerer bare mere af alt det dårlige.
I stedet for at flygte skal du på en måde "fronte" det, som dine drømme prøver at fortælle dig. Ligesom sige til dem: "Hvad vil I mig? Skal vi få det hér ud af verden, eller hvad?"
Jeg døjede selv med mareridt en lang periode. Det skiftede lidt hvor slemt det var, men det var et bestemt tilbagevendende mareridt, som jeg havde haft siden jeg var barn.
Over tid fik jeg nok af den natlige terror, og besluttede mig for at jeg ikke ville bruge mine sovende nætter på at være bange.
Og der gik det virkelig op for mig hvor meget det betød at lægge frygten bag sig og bare kaste sig hovedkulds ud i at få stoppet mareridtet. Jeg begyndte at dyrke lucid dreaming og fik totalt tag om min frygt, og jeg forstod at jo mere man forsøger at flygte fra det dårlige, jo værre får man det.
Jeg kan btw kun anbefale dig at stoppe med at ryge tjald. Det er en kæmpe befrielse at slippe ud af det fængsel, det jo i bund og grund er, at skulle ryge hver dag.
Næste gang du kan mærke at mareridtet sniger sig ind, så lad være med at kæmpe imod. Vær kærlig og modig, prøv at forstå hvorfor drømmen kommer, og imødegå det som en ven i stedet for en fjende.
Det lyder nok lidt hippie-agtigt, men det virkede for mig at gå i dialog i stedet for at stikke halen mellem benene.
Held & lykke.

...Forresten, fik jeg fortalt at jeg aldrig har nogen mareridt længere? Det stoppede brat efter at jeg spurgte drømmen, hvad det egentlig lige var den ville mig.

Det her er et rigtig godt råd, efter min personlige mening - ihvertfald til den første uges tid. Rådene omkring motion, meditation og yoga er også rigtig gode og det vil være kanon at kombinere det med rådet at konfrontere dine mareridt.
Jeg hadede at skulle sove de første par gange jeg for alvor ville holde pause/stoppe. Turde ikke lægge mig til at sove når jeg først var vågnet af et mareridt, var utrolig angst og vidste ikke hvad jeg skulle gøre af mig selv.

Dog får jeg stadig de samme mareridt, på nær de sidste par uger. I stedet for at drømme jeg bliver jagtet, overfaldet og stukket ihjel, er det blevet til mig der jagter folk og vil gøre dem ondt. Jeg er dog blevet bevidst om at alle disse mareridt er symboler og fortolkninger af uafsluttede ting i mit liv og kan bedre håndterer det.
Jeg lægger mig enten til at læse eller se tv til jeg falder i søvn, både første gang jeg lægger mig til og efterfølgende gange jeg vågner.

Om en uge, måske 2 skulle det gerne være ovre og det hele føles igen normalt og behageligt. Men det er svært, uden tvivl. Jeg siger ofte til mig selv, at mareridtene ikke kan skade mig eller gøre mig ondt og det syntes jeg hjælper. Dagen efter et slemt mareridt kan dog godt være en lorte dag, men hvor ofte har man ikke en lortedag, hvor du intet har gjort for at påvirke den negativt?

Fedt at høre du vil tage den i stiv arm - respekt for det! Jeg syntes det er den bedste måde at gøre det på, da du kommer til at mærke dig selv meget bedre, i forhold til hvis du bruger hjælpemidler i form af piller og den slags.

Tip: Hav rigelig med vand ved hånden og gerne et håndklæde til at lægge på puden, samt et til at tørre det værste sved væk med. Kan næsten garanterer du får nogle ubehagelige svedeture mens du sover, men det er ok. Din krop og dit sind skal have bearbejdet en del. Ekstra tip: Prøv at undgå for meget kaffe i løbet af dagen den første uge - det kan nemt bidrage til svedeture og dårlig lugt i løbet af dagen.

Sov godt - ønsker dig god vind :)

Mvh

Junior medlem

Puha. så er første nat overstået. Havde ikke nogle deciderede mareridt, men vågnede cirka 21301454 gange i løbet af natten, og var stiv frossen.. Men nu er den første nat heldigvis overstået, og det syntes jeg gir' en en del mod på mere. Jeg har valgt at droppe pillerne, og simpelthen ta' det som det kommer. Og når tiden så er inde til det, vil jeg konfrontere mine psykiske problemer, og få dem ordnet på den "Rigtige" måde. Mange tak for alle svarene, det gør det en del nemmere.. Go' dag derude! :-)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: NRBX
Godt at hører, du skal nok klare den ;)

Junior medlem

Igen mange tak for de mange svar, og støtten. Er lige kommet hjem fra byen i en værre brandert, så tror ikke søvn bliver noget problem idag! :-)
- Raveon, du snakker om noget Lucid Dreaming. Har du evt. et link så jeg kan læse lidt op på det? Det lyder umiddelbart til at være lidt af det jeg har brug for :-)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 21 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]