Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 05 jul 2025 13:42

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem

Heejza, ;)

Jeg har lige været så fræk at bestille lidt frø og da det bliver mit første grow vil jeg godt ha lidt hjælp..

Hvis vi starter med hvad jeg faktisk har.
- 10 frø - Amnesia Haze Automatic (Royal Queen Seeds) feminized
- Gro telt 120x120x200 med "600w Sunmaster Dual Spectrum" og hvad der ellers tilhøre et delux set
- Biobizz Start Kit

-- Hvor jeg kommer i tvivl er om jeg har plads til alle 10 frø i mit telt (jeg tænker auto = mindre plante = flere planter)?
-- Samtidig så mangler jeg potter og jord.. hvor store potter har disse planter brug for?
-- Og ikke mindst så er jeg evigt i tvivl om jorden jeg planter i, selv efter timers læsning.. Der blir nævnt lega, sten, sand og perlite.. Hvis jeg har brug for jord som jeg også godt kunne tænke mig at genbruge et par gange mindst og samtidig for mest ud af det på planten, hvad er så best?
- lige et slutspørgsmål, med det biobizzz start kit jeg har hvor meget behøver auto'er at få (kun til bloms el.)?

Håber i vil hjælpe lidt med det her.. Hvis det hele lykkes vil jeg lave en lille dagbog til jer alle..

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Midtjylland.
Der er masser af glimrende indlæg herinde, til sådanne standard spørgsmål, så prøv selv at søge.

-John Rooney.

Medlem

Der er masser af glimrende indlæg herinde, til sådanne standard spørgsmål, så prøv selv at søge.

jamen jeg takker da for den ualmindelige store hjælp du har været.. sarkasme du ved ;)

har læst men da jeg stadig er i tvivl om alt ovenstående så spørger jeg selvfølgelig... troede det var indlysende..

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: over stok og sten
Jeg skriver bare lige som jeg ville gøre det.. andre skal være velkommen til at rette mig hvis de ser fejl.

Jeg vil mene at du godt kan have 10 autoer på den plads, jeg ville så flere måske andre strains, man ved aldrig om nogen dør eller andet i den dur, plus at det kan genrelt være en fordel at vælge dem der viser mest vækst og andre gode tegn. med autoer er den en god ide at plante dem om i de potter med det samme, som de skal stå i til de høstes, jeg ville anbefale imellem 6-10 liters potter og til spørgsmålet med jorden så lad vær med at brug sand (det pakker som om rødderne) brug istedet perlite, og måske en håndfuld lecasten. du kan evt forspir dem og så dem over i så og prikklejord og når de har været oppe af jorden i 10 dages tid ville jeg give dem en blanding af 50 % så og prikklejord og 50 % helt admindeligt pottemuld (self med den korrekte ph værdi) jeg ville endda nok være forsigtig og give dem endnu mindre havejord i min blandning (måske kun 20-30 %) og self adde gødning når planterne viser tegn på at skulle bruge det.

Jeg kan ærlig talt ikke huske om autoer skal have vegge gødning men det er jeg ret sikker på, google det.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Nuvel. Det med genbrug af jord er en dårlig ide. Planten suger alt jorden for næring, så det vil blive noget værre hø, det du får, hvis du planter i det igen (hvis planten overhovedet vil gro). Alm muld fra min kompostbunke er hvad jeg selv bruger, der er godt med næring i og det er billigt! Leca og alt andet folk blander i, er for at give rødderne luft, men de skal så vandes det tidere, altså mere pasning. Dumper selv en regnorm eller to i, det er godt til rødderne. Men pas på at planten har et ok stort rodnet, hvis du vil bruge orme. Kender ikke lige den slags du vil dyrke, men der vel auto, femi, selvhøstende (ironi jouw jouw)og alt det nymodens. Potter er vel hvad du selv syntes :D håber det var et bedre svar, fra den sure, gamle, mand Hehe. God vind :joint:

-John Rooney.

Medlem

Super lige hvad jeg har brug for..

Noget jeg er lidt i tvivl om da der er delte meninger, er lysperioden gennem hele væksten.. Umidlbart kan jeg forstå at 18/6 fra start til slut skulle være det bedste, men er stadig i tvivl?

Moderator
Brugeravatar

24/0 giver mest, men 18/6 eller 20/4 er et godt kompromis imellem udbytte og strømforbrug.

Biobizz har guides til hvordan man genbruger deres allmix og lightnix jordblandinger, begge dele er dog lige nærringsrigt nok til at spirre i, men ellers rigtig fin jord. Der er i forvejen perlite, gavnligt mikrobielt liv mm. i.

Mht gødning skal du bruge grow-gødningen fra de skal starte med at gødes til de skal flushes, bloom-gødningen skal bruges fra de starter med at blomstre til de flushes. Gødningskema finder du på deres hjemmeside.

Medlem

Jeg var idag ude for at skulle købe jord og potter, men det blev i første omgang kun til Jord.. Jeg er nødtil at spørgee ind til potterne før jeg gør noget.. Det har jo sit at sige om planterne har plads til rødder under hele veksten..

Potter i mit lokale havecenter koster lige omkring 60kr stk for en 10L potte..

Jeg så så at man kunne købe sådan nogle som på billedet til samme pris så valget er faldet på dem..

Billede

Spørgsmålet går så på, lige nu skal jeg til at dyrke autoer og der ville jeg købe 10L potter til... Men jeg skal senere dyrke alm planter som ikke er auto og vil gerne have mine potter kan bruges til både og..
- Vil 10L potter være nok til både autoer og alm planter til indendørs dyrk? eller skal jeg op i 15L el mere?

Synes ikke at få et klart svar nogen steder

Moderator
Brugeravatar

10 liter vil være rigeligt til autoerne, til almindelige sorter afhænger det af hvor store planter du vil dyrke, op til omkring en meter høj vil 10 liter være fornuftigt, ellers større potter. Godt valg i øvrigt, airpots udnytter mere effektivt rodpladsen fordi rødderne 'air-prunes' / rødderne tørrer udnår de kommer ud til kanten, og der får dem til at forgrene sig mere end ellers.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Hold da op det er dyrt, 60kr pr stk..
Hvis du bevæger dig ind i din lokale blomsterhandler, så prøv at høre dem om de har nogle potter, som de vil af med.
Jeg fik at vide at jeg bare kunne tage dem jeg skulle bruge.
De fleste blomsterhandlere for tulipaner ovs fra holland i sorte potter, der ikke rigtig er til noget bagefter - sådan ef det hvertfald hvor jeg bor.
Der skal så lige bores en håndfuld huller i bunden, så vandet kan løbe ud.
Et sneglebord på boremaskinen og vola :D
God stil er selvfølgelig at købe en buket, og så spørge pænt om potter bagefter :wink:
En 10-12l burde være nok til autorer

-John Rooney.

Medlem

ok til autoer er vi enige med 10L..
Kunne det tænkes at 10L er nok med de her airpots også til planter som bliver 120-150cm? (højere ville blive bundet ned)
normalt ville man jo så gå op i 15L potter men da det er airpots kunne det måske?

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: over stok og sten
Hold da op det er dyrt, 60kr pr stk..
Hvis du bevæger dig ind i din lokale blomsterhandler, så prøv at høre dem om de har nogle potter, som de vil af med.
Jeg fik at vide at jeg bare kunne tage dem jeg skulle bruge.
De fleste blomsterhandlere for tulipaner ovs fra holland i sorte potter, der ikke rigtig er til noget bagefter - sådan ef det hvertfald hvor jeg bor.
Der skal så lige bores en håndfuld huller i bunden, så vandet kan løbe ud.
Et sneglebord på boremaskinen og vola :D
God stil er selvfølgelig at købe en buket, og så spørge pænt om potter bagefter :wink:
En 10-12l burde være nok til autorer

præcis ! sådan nogle sorte spande er jeg også gået over til, efter at blomsterhandleren viste mig hvor mange han alligevel smed ud hver dag :D

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Så husker du sikkert også at bruge BEGGE hænder, når der skal flyttes på dem :wink:

-John Rooney.

Medlem

ok til autoer er vi enige med 10L..
Kunne det tænkes at 10L er nok med de her airpots også til planter som bliver 120-150cm? (højere ville blive bundet ned)
normalt ville man jo så gå op i 15L potter men da det er airpots kunne det måske?

Blev ikke klar over ovenstående, men køber ihvertfald de der 10L potter.. Får jeg brug for større potter senere må jeg købe flere..

Ang Jord har jeg købt følgende: "Pindstrup, Så og Prikkel Jord" og "Leca"

Er det helt forkert?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

I Kaktus Klausens ganske gode dyrkningsindlæg øverst på denne side, er emnet jord grundigt beskrevet. Der er også rigtig mange indlæg om bla dette emne, hvis du selv prøver at lede :)

-John Rooney.

Moderator
Brugeravatar

Jeg har ikke selv brugt airpots endnu, men det vil jeg tro vil gå an ift. rodnet fra airpots vs. almindelige potter.

Din jord er helt fornuftig og nok en af de mest brugte til at starte planterne op i. Vær opmærksom på at den er mildt forgødet hvis den overrhovedet er gødet, så du skal starte før op med at gøde ift. hvis det var pottemuld.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]