Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 21 jun 2025 21:15

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Steve Holt!..... land?
Astrid Søndberg - http://nyhederne.tv2.dk » Onsdag d. 31. jul. 2013 kl. 07:14 skrev:

Det er en umulig opgave at fjerne den åbenlyse handel med hash og hårdere stoffer på gader, pladser og i parker.

- Så længe der er købere, vil der også være sælgere, mener politiinspektør fra Københavns Politis Efterforskningsafdeling, Jørgen Skov.

Det åbenlyse handel er flere gange dokumenteret af TV2 - blandt andet beskrevet tirsdag, hvor tv2.dk havde rettet et skjult kamera mod en pusher i Brønshøjparken i København.

Salg minutter efter politibesøg
Her solgte han hash til 100 kroner for 1,4 gram - få hundrede meter fra en legeplads, og igen otte minutter efter, at to civile betjente havde konfiskeret hans sofa.

- Der er så stort et marked og så stor en efterspørgsel på hash, at vi kan blive ved med at tage sælgere, og vi kan blive ved med at tage købere. Hver gang kommer der bare nye til. Vi skal tage fat på sundhedsvinklen, for det er jo sundhedsskadeligt, det her. Der er stor risiko for at udvikle psykoser, og dertil er der en risiko for, at hashen fører til hårdere stoffer, siger Jørgen Skov, der er linjechef for efterforskningsenheden i Københavns Politi.

Han lægger vægt på, at politiet har intensiveret sin indsats på narkotikaområdet, men samtidig pointerer han, at når myndighederne sætter alt ind på at lukke ét marked - så åbner der et andet i nærheden.

Flyttede til omstridt park
Som det skete, da politiet fik bugt med narkosalget i Jægersborggade på Nørrebro i København - hvorefter handelen flyttede til et nyt marked ikke langt væk, nemlig i Nørrebroparken.

- Vores mulighed er at gøre det risikofyldt for både sælgerne, køberne og leverandørerne. De seneste to år har vi intensiveret indsatsen på gadeplan og således øget antallet af sager vedrørende både salg af narkotika, smugling af narkotika, besiddelse af narkotika og gadehandelssager, siger politiinspektør Jørgen Skov.

Hvilket fra januar og til og med 29. juli 2013 er blevet til 4036 sager om brud på narkotikalovgivningen i Københavns politikreds - mens der tilsvarende var noteret 3446 sager ved udgangen af juli måned to år tidligere, i 2011.

Tager gerne flere på en gang
- En typisk situation er, at vi holder øje og tager køberne, når de går fra stedet, og så opsøger vi sælgerne bagefter, når vi har dokumentation for, at de har handlet, siger Jørgen Skov.

Og dertil er der den skjulte efterforskning, der i det store hele retter sig mod bagmændene.

- Men den hører man kun om, når der for eksempel bliver anholdt en håndfuld mennesker eller beslaglagt 250 kilo hash, siger politiinspektøren.

Ingen har løst problemet
Tilbage til problematikken omkring den åbenlyse handel med hash og hårdere stoffer forstår Jørgen Skov godt, at naboer til salgsstederne kan blive frustrerede og utrygge.

- Men vi samarbejder med andre storbyer og lande, og der er ingen, der har været i stand til at løse problemet. Det er ikke realistisk, at vi kan være til stede alle steder hele tiden. Hvis der er et sted, hvor der er et stort problem, så kan vi slå massivt til og få det væk. Men så begynder det bare et andet sted, siger Jørgen Skov.

- Det er en kortvarig løsning.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Casa Tranquila
Han har helt ret i det sidste, han siger. "Det er en kortvarig løsning"
Hash er kommet for at blive. Indse det dog.

Dedikeret medlem

"- Men vi samarbejder med andre storbyer og lande, og der er ingen, der har været i stand til at løse problemet."

Legalisering ?

Medlem

Det kan godt være jeg spørger dumt, men hvornår snakkede man første gang om at legalisere hash? Synes der bliver brugt en masse energi på at informere om det, men kan ikke rigtig se nogen udvikling i problemet!

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: Agrabah
Så følger du ikke meget med, den folkelige opbakning for en frigivelse af cannabis stiger fra dag til dag, flere og flere medier gør opmærksomme på problematikken og selv lokalpolitikerne rundt omkring i landet kan snart se fornuften (lidt efter lidt, jeg ved det :)). Det er faktisk kun på borgen sagen ikke har ummiddelbar fremgang syntes jeg.

Medlem
Brugeravatar

synes det er lidt fucked de skriver, at der er STOR risiko for psykoser og at det ville føre til hårde stoffer.
De to problemer ville nok ikke blive løst af en legalisering, men det ville 100% gøre det langt bedre.

Junior medlem

At hash fører til hårde stoffer er blot skræmmepropaganda. Alle statistikker viser, at mens forbruget af hash i Europa er relativt højt og stabilt, så er forbruget af heroin stærkt faldende. Ellers kan man jo bare kigge på Holland. Her har hash i praksis været legalt de sidste 40 år. Men det har ikke medført et øget forbrug af hårde stoffer.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Casa Tranquila
At hash fører til hårde stoffer er blot skræmmepropaganda. Alle statistikker viser, at mens forbruget af hash i Europa er relativt højt og stabilt, så er forbruget af heroin stærkt faldende. Ellers kan man jo bare kigge på Holland. Her har hash i praksis været legalt de sidste 40 år. Men det har ikke medført et øget forbrug af hårde stoffer.

Mælk er et gateway drug, alle jeg kender, som har taget hårde stoffer, har drukket mælk inden de prøvede det.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Neden under min kat

Mælk er et gateway drug, alle jeg kender, som har taget hårde stoffer, har drukket mælk inden de prøvede det.

Holder ikke helt :) jeg drikker meget lidt mælk, og tager stoffer alligevel :cheers:

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: Milano
Men du har uden tvivl drukket en eller anden form for mælk, jeg går ud fra du har været spæd engang i tidernes morgen?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Neden under min kat
Men du har uden tvivl drukket en eller anden form for mælk, jeg går ud fra du har været spæd engang i tidernes morgen?

True dat, men for mit vedkommende er det stadig forsvindende små mængder. Hvidtøl derimod... :)

Insane psychedelia user!

Der er dog bare lige den 'hage' ved den statistik, at brugen af kokain er eksploderet. Ikke at det legetimerer argument med trædestensmyten. Det fortæller vel snarere at summen af laster er konstant.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Det kan godt være jeg spørger dumt, men hvornår snakkede man første gang om at legalisere hash? Synes der bliver brugt en masse energi på at informere om det, men kan ikke rigtig se nogen udvikling i problemet!

Så for nylig en dokumentar fra starten af 70erne, hvor en udtalte at legaliseringen snart måtte ske fordi selv de mest ihærdige modstandere var ved at løbe tør for argumenter (mod legalisering)...

Mit personlige gæt: Der kommer ikke til at ske en skid for storebror USA giver vores folkevalgte nikkedukker lov til at mene det skal legaliseres :(

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]