Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 18 jul 2025 21:57

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Hej, som overskriften siger er min ene plante begyndt at hænge ekstremt meget over de sidste par dage, mens de andre stråler.. Bruger substral med 6-1,3-5 så det burde vel ikke være problemet? Planterne bliver vandet lige meget (samme størrelser) og kun når jorden er tør de første par centimeter - derudover er ph-værdien i vandet også tjekket... Planten begyndte at hænge da jeg flyttede den (i drivhus) fra et sted med delvis sol, til fuldt sol - kan det være (hvis der er noget der hedder det) sol-chok? Undskylder på forhånd de dårlige billeder, kameraet drillede ;)

Billede
Billede

/hundehovedet

Junior medlem

jeg syntes lidt det linger den har brug for vand men det kan måske også være fordi den har det for varmt

Medlem
Brugeravatar

Måske har jeg slev fundet løsningen til problemet, fandt dette citat:

Under watering can show the exact same symptoms as over watering can, they show the droopiness along with the top soil being hard. To avoid this make sure every other other watering you give your plants a good watering, like use a bit more water then you normally do, because sometimes your plants will need a good quenching once in a while. So doing this will help the bottom roots and root hairs get enough water to produce newer growth. For new growers they tend to do both over watering and under watering. More over watering then anything else, they tend to be to "generous", and then you have ones that are to afraid to water them to much and then they get the under watering symptom. Under watering seems to droop more than over watering does, the fan leaves will droop closer to the stalk and won't be as yellow as over watering looks like, under watering looks like this picture below, only way to stop under watering is to water when the pot feels lite. Make sure few drips of water come out at the bottom of the holes, that way you know the plant has enough water.

Nogle der kan bekræfte dette? :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Midtjylland.
Jeg vil mene, at her ar tale om overvanding.
Nogle planter er mere tørstige end andre, så prøv at lade denne få pusten, i en god uges tid.
God vind :joint:

-John Rooney.

Medlem
Brugeravatar

Really? Var næsten sikker på det var undervanding, så nu har den fået en god omgang - lader den stå en uge så, og ser på det ;) Tak for svaret, og forresten - hvordan ser man forskellen på under- og overvanding? Synes ikke rigtig, der er nogen? :tnx:

Moderator
Brugeravatar

Løft potten og vand når den er tør/let, vand igennem og lad den tørre ud imellem vandingerne. Mit indtryk er at det meste overvandning skyldes sjat vanderi, koblet med at man for ofte vander. Overvandning viser sig ved at bladene, særligt de øverste ser saftspændte ud, og bladenee gulner for neden.

Jeg tror nu det skyldes at planten skal vende sig til de nye omgivelser og især den forøgede lysmængde, men det kan ikke skade at have styr på vandningen.

Dedikeret medlem

Hundehovedet skrev:
forresten - hvordan ser man forskellen på under- og overvanding? Synes ikke rigtig, der er nogen?

Udover hvad BisMann skriver, kan man også både se og mærke forskel på over-/undervanding. Ved for lidt vand mister bladene 'turgor', og hænger derfor slappe ned og vil føles tynde (og slappe) hvis man mærker på dem. Ved for meget vand står de oftest i en bue á la en parabel og bladene vil være overspændte / hårde / tykkere når man mærker på dem. Hvis overvandingen forsætter er næste trin gulning af ældre vækst og bladene vil hænge mere og mere.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]