Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 18 jul 2025 18:15

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem

Jeg har lige fået mit grow closet op at køre, og jeg må sige at jeg er overrasket over hvor meget min ventilation larmer. Det er selve luftgennemstrømningen der larmer, og ikke vibration eller lignende. Hvis jeg holder hånden over exhaust hullet, og bremser noget af luften, så mindskes støjen markant, men det holder jo ikke (selv om blæseren, som var den mindste der var, er 10 gange så kraftig som den behøvede at være).

Jeg kan lige tilføje at luftgennemstrømningen foregår i helt lige linje, og at kanalen er så kort som muligt. Jeg har læst mig til, at det er sådan det skal være. Men måske det ville hjælpe at lade luften rejse længere og mere kringlet inden det ledes ud af skabet?

Har I nogen tip, så modtages de med kyshånd, for lige nu kan skabet høres i hele lejligheden.

Medlem

Geografisk sted: Meget langt væk fra virkeligheden
altså i en computer der suger man jo kold luft ind for neden i fronten af kabinettet og puster den varme luft ud for oven bagerst i kabinettet , tror lidt man skal gøre det samme i sit grow ..

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: Agrabah
Ellers skal du have blæseren til at køre langsommere. Skru ned for strømmen?

Medlem

Jeg har passiv indsugning (altså bare et hul i bunden af skabet), så min ventilation består udelukkende af et kulfilter og en blæser i toppen.

Medlem

Ellers skal du have blæseren til at køre langsommere. Skru ned for strømmen?

Ja det ville da være fint.. Kan man det? Der er to hastigheder og den kører allerede på den laveste.

Moderator
Brugeravatar

Ja jeg mener det er en Hz regulator du skal have fat i til kanalventilatorer.

Junior medlem

Mener jeg har set dem til 149,95,- i harald....

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: The White House
ku det hjælpe at sætte et stykke stof over hullet?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: The 3rd Moon from the Left.
Jeg har med fordel kunne formindste støjen fra mit grow, simpelthen bare ved at forlænge flexslangen.. Jo mere slange.. jo mindre lyd.. Eventuelt kan man jo sætte en nylonstrøme for enden hvis man ønsker at mindste flowet..

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Ellers køb noget lyddæmpende slange og forlæng..

Dedikeret medlem
Brugeravatar

du kan også købe en "dimmer switch" mener jeg de hedder, til at regulære din ventilator. De koster som reelt ikke mere end 100-200 kr, hvis jeg ikke husker helt galt.

Dedikeret medlem

^En "dimmer-switch"/lysdæmper virker ved enten at sænke spændingsforskellen (Volt), eller ved digitalt at tænde og slukke meget hurtigt for strømme, således den totale effekt bliver mindre.
I alle tilfælde er det en meget dårlig idé til elektriskemotorer, men specielt de gammeldags som sænker spændingsforskellen, leder til en stigning i ampere som kan overophede motoren. Som BisMann skriver, skal man have fat i noget der kan ændre frekvensen af strømmen (Hertz). Det uddybes lidt her: http://www.ehow.com/how_5728009_convert ... r-rpm.html

Medlem
Brugeravatar

^En "dimmer-switch"/lysdæmper virker ved enten at sænke spændingsforskellen (Volt), eller ved digitalt at tænde og slukke meget hurtigt for strømme, således den totale effekt bliver mindre.
I alle tilfælde er det en meget dårlig idé til elektriskemotorer, men specielt de gammeldags som sænker spændingsforskellen, leder til en stigning i ampere som kan overophede motoren. Som BisMann skriver, skal man have fat i noget der kan ændre frekvensen af strømmen (Hertz). Det uddybes lidt her: http://www.ehow.com/how_5728009_convert ... r-rpm.html

Jeg har læst det samme, men fandt løsningen med hertz regulering for dyr. Benytter i stedet en billig dimmer, og blæseren holder stadig et år efter den blev tilsluttet.

Du kan også købe/gør-det-selv lyd dæmpnning. Se fx https://www.thcfarmer.com/community/thr ... fan.46564/ (har jeg selv gjort).
Eller www.420magazine.com/forums/do-yourself/ ... -cabs.html

Overvejer selv følgende: buymarijuanaseeds.com/community/threads/diy-inline-fan-muffler.138045/
Som du selv nævner, så betyder selve airflowets larm en del!

Dedikeret medlem

Bestemt vil det virke at bruge en lysdæmper, men jeg vil ikke tilråde det. :) (og set i lyset af at sådan en blæser kunne holde i årtier, er et enkelt år jo ikke for meget. Men det er dog ikke nødvendigvis tilfældet at den går i stykker fordi der sidder en lysdæmper, men sandsynligheden er da øget.)

Omkring larmen, vil det også minimere meget støj at få en laminær luftbevægelse (illustration), det opnås bl.a. ved at bruge spiralrør fremfor flexslange. Da flexslange har en ujævn inderside leder det til meget mere turbulens og friktion. Der kommer ganske enkelt også mere luft igennem et strømlignet rør. Hvad der beskrives i tråden med at sætte endnu mere flexslange før blæseren, for at reducerer larm, betyder også at der vil komme markant mindre luft igennem. Reduktionen i larm kommer fordi mindre luft bevæger sig gennem, da mere af motorens kraft går til friktion i flexrøret.
Man kunne derfor ligeså godt sætte et stykke tape for 1/4 af udblæsnings arealet, for at dæmpe luftgennemstrømningen (og derved larmen). Men kan også købe en slags lyddæmper til at sætte efter en blæser. Det er typisk et spiralrør på ca 1m af større dimension end indgangsrøret til blæseren med isolering omkring.

Junior medlem

køb en lyddæmper og sæt den så tæt på indsugning som muligt. . efterfulgt af kulfilter. .
Jo længere lyddæmperen er jo mindre sugestøj kommer der

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]