Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 18 jul 2025 23:24

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Min kammerat er i den lykkelige situation at høsten snart er i hus. Vi har snakket om at eksperimentere lidt med smags-curring. I praksis forestiller jeg mig et glas med appelsinskræl og et med en vanillestang eller to.

Et problem er dog at de d. 1/7 har fået 10 uger, hvilket er hvad de er angivet til (automatic lowrydere). Det vil sige at de et par dage fra den dato skal tørre ude, for så at ryge i glas. I starten skal glassene så åbnes ofte, en times tid eller to om dagen. Dette har vi ikke mulighed for.
Vil det derfor være muligt at tørre dem ude i et par dage, for så at smide dem i fryseren, for så senere at vende tilbage til den egentlige curring?

(Baudelaire 1860).

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Schwiez
Du vil ikke få det til at smage, men lugte af vanilje eller appelsin.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Du vil ikke få det til at smage, men lugte af vanilje eller appelsin.

Ok, så der er ingen idé i det? Jeg havde forestillet mig lidt alá vanillie pibetobak...

(Baudelaire 1860).

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Schwiez
For at få det til at smage kan du tilsætte essenser, men jeg bryder mig ikke om det.

Dedikeret medlem

yeah, de duftstoffer du kan købe er de samme der er smurt på jointwraps ol. duft papir, de bruges også til luftfriskere og sæbe.

bare køb et par bluntwraps, så kan i hurtigt skifte smag, hvis i skulle fortryde jeres valg/dosering af duft. til de røg fri, køb nicotin fri e-cig væske, med smag og tilsæt en dråbe i jeres vaporiser. så smager jeres lorte pot af redbull eller virginia tobak uden nicotin.

Junior medlem

Der er også nogen som bruger saft fra fx et jordbær, som man blander op med vand, som sprøjtes på undersiden er bladene, det skulle give lidt smag..

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: over stok og sten
har læst meget om det med at tilsætte smag på det sidste, det nærmeste jeg kom på noget jeg syntes var værd at prøve at eksperimentere med var naturlige ekstrakter i vandet man vandede planten med et par uger inden høst, gutten der skrev artiklen (som jeg nok skal finde igen doh) mente det virkede godt, og jeg syntes det er værd at prøve :D ud over det eksperimentere jeg selv pt med en masse forskellige metoder, ved at dele curringen og tørringen op i flere små "bunker" så jeg kan behandle værd især forskelligt.

den mest "ekstreme" jeg prøver pt er at lade en computerblæser - blæse hen over det nyhøstede som ligger i en lille box, bag ved blæseren er der 2 små stykker vanilje stang sådan så at der konstant bliver blæst vanilje duft hen over planterne - ikke kun under curringen men også under selve tørringen, ved curringen har jeg så tænkt mig at smide det ned sammen med en vanilje stang (og måske en pose blåbær the med i det havde jeg gode resultater med sidste gang) det kommer som kk er inde på nok ikke til at smage af noget men mere dufte, det kan i nogle tilfælde også være godt da ikke alt skunk dufter skide skønt

Dedikeret medlem

jordbærsaft på undersiden ;)

jeg ruller mine joints i tjære og fjer.

sukker er rigtig dårligt at ryge for lungerne.

Moderator
Brugeravatar

Vil det derfor være muligt at tørre dem ude i et par dage, for så at smide dem i fryseren, for så senere at vende tilbage til den egentlige curring?

Nej desværre, curring kræver langsom tørring hvor fugtigheden udlignes i buddet, for at åbne op for glasset så ydersiden tørrer lidt ud, for så at sætte låg på så fugtigheden inde i buddet trænger ud til ydersiden, for derefter igen at åbne glasset. I fryseren bliver pot noget sjap hvis ikke det er tørret ordentligt, i hvert fald hvis man ikke bruger den lave fugtighed i fryseren til at tørre potten over længere tid.
Alternativt kan du bruge andre metoder til at fjerne klorofyl smagen som f.eks watercurring eller soltørring, men førstenævnte er ikke særligt hensigtsmæssigt mht. smag og den anden ikke ift. virkning.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Nå øv bøv. Det må bare blive en helt normalt curring så. Den lugter dælme også godt og fruity som den står nu, så det skal vel nok blive fint.

Jeg satser på at tørre det ophængt i en papkasse med en pc blæser på. Sådan får det en 3-4 dage. Dernæst i glas som i starten er åbne et par timer om dagen, for så ellers at stå mørkt i køleskab. Målet er så at de efter en uge på denne facon, kan lukkes til og stå lukket i en uge/10 dage. Tror i det vil gå?

(Baudelaire 1860).

Medlem

BisMann, kan man ikke tørre det helt, før man går igang med curing? Jeg kan huske at jeg for nogle år tilbage forsøgte mig med at dyrke, og der fulgte jeg den vejledning du også giver her, men det var lidt som om buddet blev ved med at være fugtigt i det. Du siger meningen er, at fugten skal fordele sig lige. Når det så er sket og curing er overstået, skal det så tørres færdigt?

Da jeg gjorde det, syntes jeg det virkede som en lidt svær proces, og jeg var også tit nervøs for mug pga der blev dannet noget kondens. Det var som om buddet blev mere fugtigt i løbet af curing, men jeg har vel bare ikke gjort det længe nok, ellers har min pot ikke været tør nok, før jeg gik i gang. Hvad tror du?

Det jeg faktisk syntes var bedst, var et bud som jeg havde glemt alt om. Det lå løst på en hylde i et mørkt skab i 2 måneders tid, og det smagte fantastisk, ikke af klorofyl. Det havde også en rigtig god konsistens. Helt tørt, men stadig friskt og velduftende. Men det har jo overhovedet ikke ligget lufttæt, giver det mening??

undskyld jeg lige hijacker din tråd, hodja, men du kan måske også bruge det til noget?:)

Moderator
Brugeravatar

@Hodja
Ja, det lyder som en fornuftig nok plan, men hold øje med det hen ad vejen, de kan måske godt bruge en dag eller to mere før de ryger på glas. Jeg ville nok også vente længere med st sætte det i køleskabet, under curringen varmes buddet op indefra, og jeg vil tro at kulden nedsætter curringsprocessen. I mit hoved er køleskabet i hvert fald mere late-curring.

@lykkeli
Nej man må ikke tørrer det helt, tommelfingerregelen siger at når stilken kan knækkes og sige en knæk lyd, så er de klar til at komme på glas, men det er lidt en smags sag. Det kommer netop som du siger til at virke mere fugtigt efter noget tid når man sætter det på glas. Det er fordi at ydersiden af buddet er det, der har tørret mest i den indledene tørringsprocess, efter høst. Når det kommer på glas udlignes fugtigheden delvist og fugtigheden stiger i luften i glasset. Når du så åbner glasset vil det derfor føles mere fugtigt end da du lagde det i. Det kan godt være en god ide i starten, især hvis man starter curring med relativt fugtigt materiale, simpelthen at tage potten ud af glasset, for så at putte det tilbage i glasset. Dels fordi det giver en mulighed for at undersøge for mug, men også for at bytte rundt på placeringen, så fugten ikke samles i et bud, f.eks, op ad siden af glasset med kondens samt at få luften udskiftet.

Curringen skal sådan set fortsættes til det er tørt, så jeg tror du har ret i at det enten ikke har været tørt nok da du puttede det i, eller at du ikke gjorde det længe nok. Jeg synes man skal curre minimum en måned for at få noget ud af det, omkring tre før det bliver helt godt, men jo længere jo bedre. Men ja almindelig tørring kan også smage nogenlunde, men det er klart mere behageligt med fornuftigt curret pot.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]