Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 19 jul 2025 00:13

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Hej folkens!
Jeg er total nybegynder til at dyrke disse herlige planter. Der er blevet søgt lidt, og jeg syntes ikke at jeg kan finde frem til noget der ligner det problem jeg ligger inde med.

Planten er 2½ uge gammel, jeg ved ikke hvad sorten hedder, da det var en håndfuld frø jeg fik af en kammerat. De bliver vandet regelmæssigt (både let forstøvning af demineraliseret vand, samt postevand til rødderne). Mulden kan bære spor af de der røde gødningspinde fra Substral, men ud over det har de ikke fået gødning. Desuden står de under 24 timers lys fra en 6500 kelvin cfl pære.

Billede
Billede

Hvorfor er det lige at bladende er plettet på den måde?

Dedikeret medlem

Det ligner mest en sulten plante, men da andre blade ser ud som planten er vel gødet, kunne det måske også være mangel på et-eller-andet mobilt næringsstof. I alle tilfælde er en almindelig vækstgødning (eks. grøn HORNUM) i halv styrke sikkert vejen frem.

Mht 24 timers lys, har de fleste planter brug for søvn. Jeg vil derfor tro, at mindst 4 timers nat ikke alene ville spare dig noget strøm, men heller ikke ville påvirke hastigheden hvormed dine planter vokser negativt. Iøvrigt kunne den tendens bladene har til at hænge i en blød bue, tyde på at de er lidt over-vandede.

Dirty skrev:
Hvorfor er det lige at bladende er plettet på den måde?

Fordi næringsstoffer fjernes fra bladet og flyttes andre steder hen i planten. Resten af bladet dør, hvilket først ses som klorose; celler dør/nedbrydes og klorofyl forsvinder derfor (hvilket er hvad der normalt ville give en plantes grønne farve). Det går typisk fra grøn til gul og hvid, derefter dør bladet. Ved nogle planter bliver bladet dog ikke hvidt, da andre stoffer i planten har farve. Fx er de fleste træers blade, som bekendt, rød/brune nuancer, når de smides om efteråret.

Junior medlem

Jamen så vil jeg ud og investere i en timer samt noget vækstgødning. Jeg takker mange gange for dit svar.

Junior medlem

En lille opdatering til de nysgerrige:
Det hjalp med lidt mindre lys + vand og noget vækstgødning.
Der er 2 som bare skyder i vejret, hvor de 3 andre er lidt mere tilbageholdende, men det går fremad
Billede
:peace:

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]