Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 19 jul 2025 00:41

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem

Jeg er ved at indrette et growcloset på 80x60x180. Det er et standard hvidt ikea garderobeskab med tre døre, hvor dobbeltdøren (hvor bøjlestangen normalt hænger) bliver mit nye growroom.

Jeg har tidligere fået input fra jer, og læst stolpe op og stolpe ned om emnet, og troede egentlig godt at jeg kunne have en 250w hps i sådan et skab. Ekspedienten i growshoppen mener dog at det vil blive alt for varmt med hps, og anbefaler i stedet en 250w cfl Dual spektre.

Er I enige i hans betragtninger? Jeg ved, at jeg vil hade at vide at min høst kunne have været meget større med et andet lys, men samtidig er "safety first" da jeg har kone og barn og også gerne vil kunne tage hjemmefra et par dage med ro i sjælen.

Så spørgsmålet er: Er hps for varmt til et 60x80 skab med kulfilter og passivt indtag? Hvis ja, hvad kan jeg så forvente at komme til at høste i et 60x80 scrog med en 250 watt cfl? (Tørret vægt)

På forhånd tak.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: The 3rd Moon from the Left.
Altså.. dit udbytte blir alligevel en del størrere med HPS men igen så afhænger det også helt af erfaringen..

Jeg vil dog give expedienten ret..

250hps i et så lille skab.. så skal du satme ha noget kraftig udluftning på, for ellers kommer de til at stege derinde, og der er CFL'n nok mere venlig.. især her om sommeren hvor det er ekstra svært at holde varmen nede..

Det ikke umuligt.. Men det kommer til at ligge på 25-30 grader konstant hvor 30 grader nok er mere normalen end undtagelsen..

Moderator
Brugeravatar

Altså nu passer 250W HPS jo til et grundareal på 60x60 cm, så det burde ikke være noget problem. Da jeg kørte med 250W HPS, kunne jeg lige holde det under 30 grader i et 1x1x1.8 m telt, vha. to computerkølere, så selvfølgelig kan du få det til at spille hvis du bruger en kanalventilator af passende størrelse.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Som Bismann siger.. Det kan godt lade sig gøre.. men nu antog jeg bare at det sku være OK stealth grundet hans situation med børn osv.. og det jo ikke ligefrem fordi sådan en udluftning er lydløs.. Det var mere derfor jeg ville sige at så var CFL'n nok mere optimal..

Jeg syntes dog det lyder vildt at du har kunne holdte temperaturen under 30 grader med kun 2 computerblæsere, når jeg havde svært ved at holde den under 30 grader med en kanalventilaotr i et 80x80 telt og 250watt hps..

Og her om sommeren er det jo endnu værrere..

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: .....
Jeg har, uden problemer haft en 400w hps i ca 1m x 1m x 2,5m - dog med en større ventilator kørende.... Mht lyden fra din udluftning, kunne du bygge en kasse til formålet og isolere den, faktisk vil et skumliggeunderlag, skåret op i passende størrelser, lyddæmpe en hel del....

Medlem

Tusind tak for indspark.

Jeg er nu så godt som sikker på at jeg går cfl vejen, velvidende at det vil irritere mig grusomt at dyrke under forhold som er så fjernt fra optimale. Jeg er lidt for meget konkurrencemenneske til at synes det er sjovt, men hey... Det vigtigste er vel at jeg kan dække mit eget behov. Så er det realistisk at hive 120g tørret bud ud af et scrog på 60x80 og 250w cfl?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Altså det skal siges at hvis du nøjes med at køre nogle auto's .. så kan du sagtens presse et fornuftigt resultat hjem..

Jeg havde en kammerat engang som formåede at dyrke 3 auto's under 125watt cfl og de var faktisk lige så flotte og store som dem jeg selv dyrkede under 250watt hps.. Så jo.. de rigtige forhold har helt klart noget at sige, men CFL er nu ikke desideret LORT!

Tricket er bare at få spedt planten ud, så topskuddene kommer til sin magt..

om du kan hente 120gram hver 3 månede på så lidt plads.. Det skal jeg sku ikke gøre mig klog på.. jeg tror han hev 75 hjem på 3 planter på 3 måneder med 125watt cfl.. og jeg har aldrig selv dyrket SCroG

Moderator
Brugeravatar

@MaximumG
God pointe med stealthness, og ja, det var så også i vintermånederne, og på 12/12 - det skylder jeg måske at sige.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]