Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 18 jul 2025 23:58

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Jeg er 17 år nu næsten 18, har røget hverdag siden jeg var 15 - cirka 2-3 gange om dagen og nogen gange i weekenden op på 7-10 Joints - jeg har nu tænkt mig at stoppe, jeg har taget Zopiclon (sovemedicin) i 3 dage (ps ved godt jeg ikke skal tage medicinen i flere dage i træk) og er nu på min 4 dag uden at ryge, men har dog siddet lige ved siden af nogle af mine venner som har siddet og røget og så synes jeg at jeg har kunnet mærke at jeg blev passiv basked også selvom det var udenfor? kan det lade sig gøre og påvirker det mig så det tager længere tid før min abstinenser går væk? eller er det bare min hjerne der snyder mig?
Så har jeg lige et sidste spørgsmål, tager det længere tid hvis man kun har røget skunk den sidste måned?

Tak på forhånd håber i kan hjælpe mig med at besvare mine spørgsmål :hm:

Junior medlem

Ingen hjææælp? vil bare gerne vide om jeg kan side ved siden af mine venner imens de ryger?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Køleskabet
Kommer an på hvilke abstinenser du har. Hashabstinenser foregår oppe i dit hoved. Personligt ville jeg nok prøve at holde mig lidt fra hash-vennerne i en periode, så tankerne kan komme lidt væk fra tjalden.

Junior medlem

Jeg har meget svært ved at sove pga af tankerne der kører gennem mit hoved og svære svedture, røget hash i cirka 1 1/2 år og så her den sidste 2 måneders tid har jeg kun røget skunk :P

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: Agrabah
Har personligt heller aldrig haft succes med mine rygestop medmindre jeg fjerner mig selv fra hashen, dette gælder uheldigvis også mine rygervenner. Ellers er det garanteret at jeg falder i igen.

Syntes at en øl eller to før sengetid kan hjælpe med søvnen og tankemylderet, men husk at det kun er en midlertidligt ting, det nytter sku heller ikke at man skal drikke øl hver dag for at sove.

De første 7-10 dage i sådant et rygestop er sku tough, men efter det bliver alting bedre, og man begynder at kunne tænke klart igen. Det er fucking lækkert! 8)

Held og lykke

Junior medlem

Tak for rådet, jeg glæder mig sku til at se hvordan det er at tænke klart igen :)

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: The final frontier
Pas på med sovepillerne som sagt, du kan godt blive afhængig af dem, plus du får ikke den "rigtige" søvn (sovepiller ændrer på dit søvnmønster og kan blokere for den vigtige REM søvn, plus man ikke kan sove den dybe søvn rigtigt). I mine pauser tager jeg som regel også en bajer inden sengetid, det er noget sundere i det mindste og jeg har ikke haft probs med nattesøvn fra den kant. Den afslappende effekt kommer til dels fra alkoholen og til dels fra stoffer der findes i humle. De samme stoffer findes også i baldrianpiller, så de er også en mulighed da de kan købes frit på apoteket eller nemt kan laves selv hvis man har en kapselmaskine.

Alternativt findes der også en del forskellige typer af afslappende te. I tyske supermarkeder (i al fald penny markt) kan man få en rimelig okay serie af helsete, inklusive en der hjælper med at sove (hedder Schlaf-Tee eller gute-Nacht Tee) og en anden (Husten & Bronchien Tee) der er guld hvis man ligger forkølet eller med bronkitis, begge smager rigtig godt, især den mod hoste hvis man kan lide lakrids.

Så længe det ligger og frister sætter det ens viljestyrke godt på prøve, og ja, det bliver ikke bedre af at se på andre der ryger. Ikke desto mindre ville jeg nok holde pause den første uge fra rygervennerne så du kan begynde at få tankerne på andre veje, det er på den anden side godt at kunne sætte sin viljestyrke på prøve (husk du altid kan sige nej eller at du holder en pause), det er god øvelse hvis du i det hele taget har let ved at blive afhængig af noget og det kan bidrage til at forebygge et eventuelt fremtidigt misbrug.
I min rygerkreds er det god kutyme at sige hvis man holder pause eller vil stoppe, så spørger vi andre også om det er okay vi andre ryger foran ham/hende, som regel er det nok bare at åbne et vindue (lugten lokker mest, i al fald for mig). Ligeledes hjælper vi hinanden med at trappe ned hvis det er nødvendigt. IMO er det en god stil at have i sin kreds, da man i så fald heller ikke føler sig fanget af stofferne eller føler de er nødvendige til at have det sjovt.

Angående det at blive passivt skæv kan jeg roligt sige at det ikke er sket for mig, og jeg har siddet i en del tætrøgede og meget hashtågede lokaler. Der kommer THC ind, men der skal være synligt tåget i rummet og man skal have en ret lav tolerance før man kan mærke en rus. Den med passiv rygning holder kun hvis der ikke er ventileret og lokalet er ret lille (af samme grund som det at man kan få små telte til vaporizer brug...). Modsat det medierne siger om passiv rygning i det hele taget, er det i langt de fleste tilfælde ikke værre end at stå tæt ved udstødningen på en bil der står i tomgang.

Hvis du endelig føler noget mens du sidder med dine rygerkammis, så er det højt sandsynligt din hjerne der husker rusen og kalder mindet om en tidligere rus frem (et symptom af psykisk afhængighed). Lugten og synet af joints og tjald hjælper til med lysten og mindet, det får dig til at få lyst til en pind fordi hjernen så skruer lidt ned for sine "bellønnings-"kemikalier indtil du ryger igen.
En anden pudsig ting er, at når jeg holder pause, så kan jeg ofte lugte tjald i begyndelsen, også selvom der ikke er så meget som et mikrogram inden for miles omkreds :)

Den første uge er den sværeste, men derefter er det forholdsvist nemt at holde stoppet, første trin er når man kan tænke på andet end tjald i længere tid, derefter er det mere et spørgsmål om at holde sig i skindet og det er dér det er godt at udfordre sig selv.

Gennem tiden har jeg selv fået noget nemmere ved at sige nej til stoffer i det hele taget, men jeg bliver heller ikke opfordret til at ryge hvis kammierne ved jeg vil holde en pause.

Junior medlem

Tak for de gode svar, jeg har nu holdt ud i 10 dage og kan mærke jeg har det meget bedre, har ikke svedture overhovedet mere, tænker ikke på tjalden, selvom jeg har siddet ved siden af mine goder venner som selvfølgelig godtager at jeg har tænkt mig at stoppe og bakker op om det. Det med sovemedicinen tog jeg kun de første 3 dage og derefter har det hjulpet mig meget på min søvn, jeg har faldet i søvn med det samme, uden nogen form for hjælpe middel :)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]