Her kan du poste vejledninger til at dyrke udendørs og Guerilla Dyrkning:
DCG-Guiden - Guerilla Dyrkning:
Dyr & Cannaholiker`s Guerilla Guide
DCG-Guiden
Vi besluttede os for at lave en Guerilla guide 'Dyr & cannaholiker' for at inspirere nye growers, eller førstegangs guerilla growers og forhåbentlig give dem lysten og alt den basale viden man skal bruge for næsten med garanti at gro fine planter - med lidt held også.

Vi vil gerne have så meget input fra andre danske guerilla growers som muligt, så vi kan lave den bedst mulige guide. Vi vil gerne ændre på guiden, hvis der er nogen, der har noget at rette eller tilføje.
En stor tak til oldDude og Mr.Gr33n for gode ideer og inputs.
Forberedelser før man går i gang
Det kan være en god idé at have nogle af de basale ting forberedt og indkøbt, da man hurtigt kan komme bagud.
Eksempler:
Spots
Frø
Så-og prikle muld.
Potter til at starte frø i.
Spade (evt. en foldespade til mindre opgaver)
Arbejdshandsker
Rigtige type gødning.
Kalk
Vanddunke
Navneskilte
Snor til nedbinding.
Bambus pinde/Gaffatape til beskadigede eller knækkede planter
Sneglekraver
God rygsæk der kan holde en 10-15L vand dunk.

Valg af sted
Dette er klart det vigtigste punkt, valg af det rigtige sted er Alfa og Omega når der tales guerilla dyrkning. Her er der 4 hovedregler: stedets sikkerhed, hvor meget direkte sol stedet får, om jorden er god og sidst men ikke mindst adgang til vand skulle man få brug for det.
Det første og vigtigste punkt er sikkerheden. Både din egen sikkerhed og planternes. Altså skal du vælge et sted, hvor hverken du eller planterne bliver opdaget.
Det næstvigtigste punkt er sol, for hvis der ikke er nok sol, bliver planterne ikke til noget.
Derefter skal man se på jorden på stedet, dette er mindre vigtigt, da det er noget du selv kan forbedre.
Se til sidst på adgangen til vand, hvis man f.eks. dyrker i potter, eller sæsonen bliver tørkeramt, kan dette blive meget vigtigt.
Sikkerhed
Hvordan vælger man et sikkert sted? Først bør man nok sige, at intet sted er helt sikkert, det bliver det aldrig. Især ikke ved guerilla dyrkning.
Først og fremmest skal man se efter ”øde områder”, dermed mener vi et område, hvor der ikke kommer mennesker. Guerilla dyrkning kræver tit at man vader rundt i krat og buskads, hvor andre mennesker ikke gider komme.
Spørgsmålet du skal stille dig selv hver gang er: Hvad satan ville folk dog lave her? - Husk på at der er mange mennesker, der bruger naturen. Og jægere, fuglekiggere og fotonørder kan dukke op selv de mest “øde” steder.
Området behøver ikke at være ret stort, men det skal gerne være utilgængeligt, dvs. at det skal være svært eller ubehageligt at komme derhen. Den russiske tundra kan kaldes et øde område, Danmark er bare ret tæt befolket, og det er svært for os alle at finde gode steder. Så som guerilla dyrker er man nødt til at tage nogle chancer i sidste ende, men derfor er det stadig en god idé at være forsigtig.
Hvis man skulle møde nogen, når man er ude og scoute, er det godt at have en undskyldning klar, så man ikke står og fumler med ordene. Man kunne f.eks. sige at man går tur med sin hund (eller leder efter den), eller tage kamera, kikkert eller fiskestang med og bruge det som undskyldning (ornitolog, fugle-/plante-/insekt-/fiskeinteresseret) eller lignende.
Man bør ikke lave en direkte sti eller for mange spor, når man går til og fra sit sted, i stedet bør man gå en mere kringlet vej, end man ellers ville og så vidt muligt skjule de spor, man ikke kan undgå at lave.
Sol
Hvor meget sol skal de have i døgnet? Så meget som muligt, men minimum 5 timer direkte sol om dagen. Planterne SKAL have DIREKTE sol, ellers laver de ikke fotosyntese, der er altafgørende for deres overlevelse. Det kan f.eks. være fint at plante i en lysning i en skov, men hvis lysningen er for lille eller træerne omkring er for store, er det nyttesløst.
Det kan også være godt at tage et kompas med. Hvis man finder en lysning, der er stor nok og utilgængelig, men med høje træer omkring, så skal man lave stedet i nordsiden af lysningen da den stærke middagssol kommer fra syd.
Jord
Hvad er egentlig ”god jord”? Den uforarbejdede jord skal helst være både næringsrig og hverken for våd eller tør. En god jord er ofte mørk. Det er en humusrig jord, der er fyldt med delvist nedbrudte planterester(humus). Det er humus der gør jorden mørk, og får den til at ligne det pottemuld, man kan købe. Mørk og dejlig at røre ved. Man kan trykke den sammen, hvis den ikke er helt tør og let smuldre den fra hinanden igen.
Jorden må ikke være så fugtig, at der står vand, når man graver et lille hul, for hvis det så bliver en regnfuld sommer kan planterne let drukne. Når man begynder at grave i jorden, finder man hurtigt ud af, hvad det er for en type jord man har med at gøre.
Hvis jorden f.eks. er meget leret vil den være sej og tung at grave i, en sådan jord må forbedres da den også vil være vanskelig for planterne at trænge igennem. En leret jord skal man gøre mere luftig ved at tilføre f.eks. spagnum og lecakugler, det er også en god idé at tilføre en sådan jord ekstra kalk.
En meget sandet jord er heller ikke optimal da næringen som regel vil være skyllet ud af regnen, og den også vil kræve mere vanding. Da en sandet jord ofte mangler næring og muld/humus er det en god idé at tilføre ekstra af disse.
I praksis vil omfanget af jord forbedringen afgøres af hvor meget jord, man orker at slæbe ud på sit spot.
Eksempler på god jord

Vanding
Som regel kan planterne klare sig selv det meste af sæsonen selv i meget tørre perioder. Det vand/regn rødderne henter op nedefra vil ofte være nok, men i tørre år kan det være nødvendigt at vande, især i de første uger, mens planterne etablerer et rodnet. Tørre perioder får rødderne til at søge dybt nedad efter vand. Dette kan gavne dine planter, da rødderne vil kunne udnytte mere af vandet, når det endelig regner og samtidig vil de kunne udnytte næringen i et større område af jorden. Vander man for tit, danner planten flest rødder i de øverste lag jord, og kan derfor blive meget sårbare ved længere tørkeperioder.
Find dit spot
Et rigtig godt værktøj til at finde dit spot er
http://www.krak.dk ved hjælp af satellitbilleder. Når du har fundet et par steder der ser gode ud, så er det bare op fra sofaen og tjek dem ud selv. Fortsæt til du finder et sted du tænker yes, this is it. Hvis den tanke aldrig opstår og tiden løber ud, så vælg de bedste af dem du har kigget på. Det er desuden en god idé at lave mere end 1 spot, for hvis det ene skulle blive fundet så har man andre - Jo flere jo bedre selvfølgelig.
Kig evt. også efter noget nærliggende vand som f.eks., åer, søer, vandhuller på marker, og find gerne steder med brændenælder. Brændenælden er nemlig guerilla dyrkerens favorit plante (bortset fra Cannabis). Den giver god sikkerhed da de fleste mennesker holder sig fra dem. Den er tilpas høj til at skjule dine planter, men lav nok til at lade en masse sol passere. Samtidig vokser brændenælder bedst på næringsrig jord, så trives brændenælderne på spottet vil din cannabis som regel også. Dog skal du være opmærksom på at brændenælde godt kan vokse på jord, der for fugtig til cannabis.
Leder man efter spot om vinteren eller om foråret, skal man huske at prøve at forestille sig, hvordan det kommer til at se ud, når hele området er bevokset og grønt. Dette kan være meget svært at forestille sig, da det altid ser meget mere åbent/bart og lyst ud, når der ikke er blade på træerne.
Husk ikke at dyrke for tæt på især mindre søer, når du leder efter nærliggende vand, da de kan gå over deres breder under kraftige skybrud. Desuden tiltrækker særligt smukke naturområder med vand både mennesker og dyr. Vandløb og åer bliver testet en gang i mellem af biologer, og nogle gange skal de renses eller lægges om, så vær på vagt.
Forslag til spots:
Store arealer med brændeælder
Langs mange industrigrunde er der tit bevoksede områder
Nyplantede skove, der har stået i nogle år
Langs motorvejen og togskinner
Siv og vådområder
Ansvarlighed For Dine Omgivelser
1. Husk du låner jorden du gror på, så ryd op efter dig. Det aldrig rart at se poser, plastik eller lignende skrald flyde i naturen, og dyr kan komme til skade i dit skrald. Lader du noget ligge på spottet til næste år, så sørg for at du faktisk har tænkt dig at gro der igen. Som udgangspunkt bør man altid efterlade spottet så vidt muligt som man fandt det. Dette er også en fordel, da det kan vække opmærksomhed hen over vinteren, hvis nogen skulle finde dine efterladenskaber.
2. Er man ude at lede efter spots og du støder på en andens Guerilla Grow, Eller opdager et grow tæt på dit eget, inde i sæsonen. Så lad det stå for satan da! Man kan vælge at skrive en venlig seddel hvor der står man er i området og evt. finde ud af en fredelig løsning for begge parter., Det kan være man begge kan finde ud af det sammen i stedet for, at ingen af jer kan gro der, i tro den anden måske kommer og høster det hele. - Det skader ikke at læse Ansvarlighed For dine omgivelser en ekstra gang skulle du være i tvivl

Valg af strains
Ved udendørsdyrkning i Danmark generelt, skal man tænke over hvilke sorter man bruger. Langt fra alle sorter der kan købes er velegnede til det danske klima.
Danske udestrains
De gamle danske sorter såsom Royal Dane, Danish Passion, Leb27 og mange andre har den fordel, at de er tilpassede vores klima. Når man er placeret så forholdsvist langt nordpå som Danmark er, så betyder dette især meget. På vore breddegrader er der nemlig ret meget mere lys om sommeren end de 12/12, som de fleste indendørs sorter skal have for at begynde at blomstre. Faktisk indtræffer jævndøgn (dag og nat lige lange) om efteråret først ca. den 22. september, og det er alt for sent hvis de først går i blomst der. Mange tidlige danske sorter går i blomst i juli og er færdige i september.
Danske sorter er som regel også langt mere mugresistente end hvad man ellers kan få fat på.
Udenlandske udestrains
Her skal man være mere forsigtig med, hvad man vælger. Bare fordi en frøbank skriver, at det er en udendørs sort, kan man ikke være sikker på, at den kan nå at blive moden i Danmark. Dog er der visse muligheder her også. F.eks. kan nogle tidlige hollandske sorter være ganske glimrende at dyrke udendørs i Danmark.
Autoblomstrende
De sorter der kaldes “autoblomstrende” går i blomst uafhængigt af lys timer pr. døgn. Dvs. Autoer behøver slet ikke mørke for at udvikle sig. Denne type sorter er ofte velegnede til dansk klima. De vokser sig ikke særligt store, men som regel er virkningen til gengæld bedre end ved de tidlige danske sorter. Deres ringe størrelse kan også være gavnlig, idet man bedre kan skjule dem i lav bevoksning. Nogle autoer kan dog være temmelig modtagelige overfor mug.
Forberedelse af et sted
De flestes fortrukne metode er at lave bede, frem for f.eks. et hul til hver plante. Da bede er hurtigere at grave, og der er også et par fordele ved det.
Fordele ved et bed:
Man kan have flere planter samlet end skulle grave en masse huller som er sværere at passe, samt lave
Det er lettere at kompensere fra tab til hanner
Snegle kan ikke lide at bevæge sig over et bart stykke jord, hvis det øverste lag jord er tørt
Man skal ikke bøvle med ukrudt der vokser hurtigt op og skygger eller tager næring fra planten, ukrudt kan også fungere som en stige eller vej for snegle
Fordele ved huller:
Sværere at få øje på en enkel plante
Har man et spot med meget hård ler jord og absolut vil gro der, kan det måske godt betale sig at anvende huller så rødderne nemmere kan gro ned igennem jorden
Hvordan man graver et bed på 2 kvadratmeter
I Marts/april skal bedene graves. Start med at skrælle det øverste lag ukrudt væk med en spade uden at fjerne mere jord fra spottet end nødvendigt. Herefter graver du mindst 1 spadestik ned og vender jorden, gerne 2 hvis jorden er hård. Fjern så mange rødder som muligt, da der bare gror ukrudt op igen.
Spred så 2 plantesække (2-6 kg kalk afhængigt af jord kvalitet) og vend det hele godt igennem. Bruger personligt ikke en kultivator til at kultivere det med men bruger bare spade og vender indtil kalken ikke kan ses og mulden er delt jævnt. Hakker derefter hele bedet igennem med spaden, stil dig i kanten af spottet og sæt skovlen så langt ind på spottet du kan i en skrå vinkel, hak så, så mange gange du kan hen tilbage mod dig selv, gentag 1 eller 2 gange eller til alle de helt store jord klumper er smadret, lidt klumper i jorden er godt så husk ikke alt for fint.
Potter/beholdere
Vælger man at gro guerilla i potter, skal man være opmærksom på, at der skal vandes utrolig meget. Potter kan give dig et par muligheder til spots som måske ikke er brugbare uden. Det kunne f.eks. være vådområder. Siv er en ganske god camouflage til dine planter, men hvor der er siv, er jorden som regel for våd, og har en alt for lav pH værdi, til at gro cannabis direkte i jorden.
Der er 2 måder man kan anvende en potte/beholder. 1. Er en traditionel potte med drænhuller der bliver sat det ønskede sted. 2. Er noget kaldet “Swamp Tubes” Der bliver brugt på våde arealer, Man tager en 10-30L potte, eller en form for rør uden bund. Rydder et område til røret og sætter det ned i jorden. Fyld det op med god næringsrig jord, så bunden af planten er hævet en 15-40cm fra jorden, dette gør at planten kan takle den våde jord og mulige pH problemer. Kan være klogt at smide Ca. hvad der maksimalt er anbefalet af kalk, i det ryddede hul og rundt om røret

Plantehuller:
Nogen guerilla dyrkere foretrækker at dyrke i plantehuller frem for i bede på trods af de mange fordele ved et bed. Plantehuller spredt hist og pist ud over et område f.eks. har den fordel, at skulle nogen finde et af dem så skal de lede en del i det område for at finde de andre. Her bør man tænke på, at hvis man vil ende op med en hun i hvert hul, så skal man enten bruge feminiserede frø eller have flere planter i hvert hul.
Start af grow
Tidspunkt for såning og udplantning
I Danmark er det en god idé at udplante engang i maj måned. Hvornår man skal starte sine frø, afhænger af, hvilken fremgangsmåde man vælger. Det er vigtigt, at man overvejer, hvor store planter man vil bakse med at plante ud. Hvis man f.eks. vil plante i midten af maj, og vil starte frøplanterne indendørs, ville et godt tidspunkt for såning være midten af april. Hvis man forvegger meget længere, så skal man regne med at plante ganske store planter ud i ret store potter, hvilket gør det mere besværligt.
Forskellige metoder til opstart af planter/såning
Der er 4 muligheder: Start indendørs, start i drivhus, start udendørs i haven eller såning direkte på stedet. Man kan også kombinere disse og f.eks. starte i potter på stedet, hvis ikke man har en have. Eller man kan tilvænne planterne til udendørs ved f.eks. at starte indendørs for derefter at rykke i drivhus og evt. derefter en sidste afhærdning i haven. Det er en god idé især som begynder at prøve nogle forskellige metoder af, f.eks. ved at starte frø på forskellige tidspunkter så man kan plante ud lidt efter lidt.
Hvis planterne har stået indenfor i varmen og bliver sat ud i isnende kulde, går de i stå og i værste fald kan de dø. Cannabis kan dog generelt tåle lidt frost om natten, hvis det ikke er for meget eller for længe. Men de gror alligevel ikke særlig meget, når det er for koldt, så det giver nok bedst resultat i sidste ende at vente lidt, hvis vejrudsigten lover koldt vejr.
Udplantning på spottet
Når planterne er 5-15 cm er det bedst at plante dem ud, så man ikke får for meget bøvl med en kæmpe plante af gangen. Det er en fordel, hvis man kan få det til at passe med, at det regner samme dag eller næste, efter man har plantet ud. Ellers kan det være en god ide at give en sjat vand, så de får en god sund start på deres nye levested.
Hvor tæt man ønsker at plante afhænger af, hvor mange man forventer at miste, både fordi der er mange skadedyr derude, men også fordi nogle (ca. 50 %) bliver hanner, Derfor er det en god idé at plante dem lidt tættere, end man ellers ville f.eks. i en have.
Udplantningsklare planter:

Er du kommet alt for sent i gang? - Hvornår er det sidste chance?
Mange har prøvet at komme for sent i gang, og nogle beslutter sig først til at gå i gang senere. Men hvilken dato, hvornår er det slut? Sidste chance afhænger af forskellige årsager, vejr, strains og growers synsvinkel. Det handler hovedsageligt om, hvor store eller små planter, man ønsker at ende op med.
Som udgangspunkt kan det ikke anbefales at starte noget efter 25. juli - 10. august, da planten gerne skal have en smule vegge tid før den går i blomst. Man skal som regel regne med en 2-3 måneders tid til at blomstre færdig, inden det bliver for koldt.
Starter man så sent det er lige på grænsen, kan det kun anbefales at bruge nogle af de tidligste sorter tilgængelige eller autoer.
Besøg af spot - Samt pasning.
Det kan være en god ide at besøge sit spot hver 7-10'ende dag, for at tjekke for eventuelle problemer, fjerne hanner og ukrudt.
Første par uger - Regner det næsten ikke efter udplantning bør man tjekke oftere eller vande godt. Hold dine planter fri for ukrudt.
Følgende måneder indtil blomst - når planterne har udviklet et ordenligt rodnet, kan de stortset passe sig selv, hvis man har brugt en fast gødning hele vejen igennem. Gror du i potter, og dine planter er ret store, kan det nogen gange være nødvendigt at vande hver 3 dag, hvis vi har ekstremt varmt vejr, og dine planter får meget sol. - Ellers bare sund fornuft og en kærlig hånd.
Blomstperiode
[*]Hunner - Sørg for at fjerne alle døde blade der evt, kan starte mug problemer indtil man har mulighed for at besøge igen, Ser man mug, fjern så meget af det ramte område muligt, eller simpelthen tage hele grenen/skudet, sørg for at sprede så lidt mugspore som muligt.
Hanner:Fjerner man hanner bør man aldrig smide dem frit omkring spottet, Hannerne kan ligge i et godt stykke tid uden at dø og derefter stadig nå at sprede sin pollen, grav dem ned eller tag dem med. - Størstedelen af hannerne viser sig dog somregel et godt stykke tid inden hunnerne.
Gødning
Som udgangspunkt med guerilla skal man altid bruge en fast organisk gødning, der langsomt frigiver næring til planterne og holder det meste af sæsonen.
Vi vil anbefale at bruge Animix Havegødning (organisk) eller nitrophoska blåkorn (kunstgødning), men der findes mange lignende præparater der er lige så gode. Vælger man at bruge flydende gødninger, skal man selv ud at gøde hver eneste gang. Flydende gødning bliver hurtigt skyllet ud af jorden af regn, og det kan derfor blive noget af et job at skulle fodre sine planter hele tiden.
Når planterne er 10-20cm så smid lidt mindre af hvad der bliver anbefalet på posen. Smid igen hvad der bliver anbefalet på posen i juli/august.
Skadedyr
Snegle
Snegle er for os guerilla dyrkere et af de værste skadedyr, og mange steder er det nødvendigt at bekæmpe dem. Den letteste måde er nok at bruge sneglegift. Her skal man vælge noget der ikke skader andet i naturen end lige snegle. Ferramol er et dyrt produkt men meget effektivt og ikke skadeligt.
Det er også en god ting at holde jorden på og omkring sit sted så bart som muligt, ved at fjerne alt ukrudt. En 3. ting der er ret effektiv mod snegle er ølfælder, det er dog vigtigt at man skifter øllet efter behov. Sneglekraver lavet af tomme øldåser er et andet godt middel der gør, at sneglene ikke kan kravle op i planten.

Hjorte
Både de små rådyr og de større dådyr elsker at gnubbe deres horn for at fjerne det hudlag, der er om de nyudvoksede horn, større Cannabis planter kan være en ideel klø pind.
Hegn/hønsetråd
En måde at forhindre at hjorte ødelægger dine fine planter på, er ved at sætte hegn op.
Det er ikke en absolut nødvendighed med hegn, men er en god ting, hvis man ikke har så mange spots.
Man skal her være opmærksom på, at ens sted bliver langt mere iøjnefaldende med hegn.
Illustreret her:

Insekter
Insekter er sjældent et stort problem i Danmark. Man behøver ikke gøre noget, hvis der f.eks. pludselig er en masse huller i bladene på ens planter, og det er som regel det eneste insekter skader. Er man meget uheldig at få angreb så omfattende, at det er en absolut nødvendighed med insekt bekæmpelse. Læs nærmere ved punktet ‘nyttige links’.
Myrer
Et insekt vi alle kender er myrer. De lever næsten alle vegne, men kan de være skadelige for dine planters rødder? Svaret er Ja, men myrer er sjældent et problem, som planten kan gå hen at dø af men måske opleve lidt hæmmet vækst.
Hvis invasionen er meget omfattende, og det er en større koloni lige i rodsystemet, kan det i værste tilfælde lave en del skade, fordi myrerne skaber plads ved at lave gange og dermed fjerner jord og rødder hvis de er i vejen.
Når man graver sit bed og finder store reder med æg, så synes vi, man skal lade dem være. At lave et bed hvor der allerede er en decideret myretue er nok alligevel ikke godt, hvis man ikke dræber/flytter dronningen vender de bare tilbage. Der kan måske laves undtagelser til dette, hvis man f.eks. finder et meget godt sted, og der kun er relativt få myrer. Er dette tilfældet så sørg for at smide dem et stykke væk.
Husk der er ikke et endegyldigt svar på, hvordan man skal gøre indenfor nogen form for dyrkning heller ikke guerilla dyrkning. Det gælder som alt her i livet, om at finde sine egne metoder der virker for en selv, og dem kan man kun finde ved at skabe sig sine egne erfaringer.



Vi håber det var en inspirerende Guide og god læsning, Pas godt på jer selv derude og rigtig god grolyst.
MVH. Cannaholiker & Dyr
Nyttige links:
Om gødning:
http://www.havenyt.dk/artikler/dyrkning ... /goedning/Mange artikler om jordbehandling:
http://www.havenyt.dk/artikler/dyrkning ... ehandling/Dyrkningsvejledning til økologisk industri Hamp:
https://www.landbrugsinfo.dk/Oekologi/P ... dning.aspxDJshort tips om avl af Cannabis på engelsk:
http://www.cannabisculture.com/articles/2600.htmlOm skadedyr:
http://www.forbrugerkemi.dk/test-og-rad ... s-skadedyrOm sprøjtemidler:
http://planteapp.dlbr.dk/middeldatabasen/Hjemmelavet insektsæbe:
http://www.gourmethaven.dk/artikel/vis.php?id=29Insektsæbe må ikke bruges når de er i blomst, da det forurener de buds, man forhåbentlig senere skal nyde.
Om sneglebekæmpelse:
http://www.havebureauet.dk/00011/00308/http://www.havenyt.dk/artikler/dyrkning ... r/297.htmlChristian Florestans Marijuana Guide - Det mest grundliggende omkring dyrkning:
http://botnisse.org/cf/