Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 18 jul 2025 23:39

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Jeg har hentet noget jord fra en skov til at plante mine cannabisfrø i. Jeg ejer desværre ikke nogen PH måler til at måle PH værdien i jord, den får jeg fandme købt inden 1 maj 2014.

Jeg har selvfølgelig googlet inden jeg lavede dette topic og dette var hvad jeg kunne komme frem til:
Citat:
Hvis jordbunden ikke er sur, er nedbrydningen domineret af bakterier, og så går det stærkt. Den neutrale eller basiske jord tiltrækker også regnorme, og de blander mineraljorden med omsatte og uomsatte planterester, sådan at overjorden bliver til muld. Alt taler med andre ord for, at man bør holde jorden let basisk eller i hvert fald neutral, og det er også rigtigt, hvis man ser på jordbundsforholdene isoleret. Planterne har dog indrettet sig efter jordbundsforhold, der er meget mere varierede. Der findes ganske vist kalkbundsplanter, som foretrækker basisk jord, men der er også mange surbundsplanter, der ikke kan klare sig i jorde med lavt syreindhold.

http://da.wikipedia.org/wiki/Jordbundsforhold

Der var faktisk en lille regnorm der kravlede rundt i jorden, det må være en meget god indikator ?
Jeg har faktisk dyrket i mange år selvom jeg godt ved det virker ret amatøragtigt at jeg ikke har en PH måler.
Så er der nogen der har en ide om hvad PH værdien ligger på i jord fra en løvskov ?

/offtopic Grunden til at jeg bruger jord fra skoven er fordi jeg mener at jord ikke er noget man skal betale for, ligesom jeg også mener at hverken staten eller skov og naturstyrelsen skal bestemme hvor jeg laver bål. Jeg vil altid have 100 gange mere respekt for naturen end for en myndighed der mener de ejer naturen og skal bestemme hvad folk laver i den.

"In many shamanic societies, if you came to a medicine person complaining of being disheartened, dispirited, or depressed, they would ask one of four questions: When did you stop dancing? When did you stop singing? When did you stop being enchanted by stories? When did you stop finding comfort in the sweet territory of silence?"
-Gabrielle Roth

Moderator
Brugeravatar

Ved ikke om der er noget generelt at sige om pH værdien for jorden i en løvskov, tror der er noget variation, men du kan kigge efter hvilke planter der gror og trives der for et indicie om pH niveauet. Ellers kan man købe ganske billige pH metere til jord i de fleste plantecentre, eller du kan købe pH-strips, måle pH niveauet i dit vand, tilsætte det til jorden og lade trække i en plastikpose for så at stikke en strip ned i den fugtige jord, og måle en slags 'run off' pH værdi.

Medlem
Brugeravatar

Tak for svarene. Så må jeg krybe til korset og købe en PH værdi måler. Har fundet en der også kan justere PH værdien hvis den skulle være for sur: http://eshop.silvan.dk/vare/ecostyle-ph-tester

@BisMann
Der groede ingen planter da skovbunden var dækket af skygge. Tak for tippet med at lade jorden "simre" i vand. Det giver god mening i forhold til et andet tip jeg læste;
Citat:
We recommend you use clean water. Most municipal water supplies have clean, pH neutral water that is very suitable for germination. A small amount of chlorination is beneficial for killing a lot of the parasites in the water. If the local water supply is not of good enough quality to drink then don't use it to germinate seeds. Bottled spring water, without additives or carbonation, is usually a good source of water for germination.

Jeg ved hvad jeg glemte i år som jeg slavisk har gået efter alle de andre år, et rigtig godt tip jeg læste da jeg startede med at dyrke; Brug jord fra et stykke land hvor der gror brændenælder !

"In many shamanic societies, if you came to a medicine person complaining of being disheartened, dispirited, or depressed, they would ask one of four questions: When did you stop dancing? When did you stop singing? When did you stop being enchanted by stories? When did you stop finding comfort in the sweet territory of silence?"
-Gabrielle Roth

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Schwiez
Jeg ville bare blande lidt dolomit kalk i jorden, så passer den ph da.

Medlem
Brugeravatar

Nu har jeg købt et sæt til at måle PH værdien af min jord. PH værdien var på ~5 og så vidt jeg kan læse mig til er Cannabis glad for at vokse i let syrlig jord (6.0 - 6.7). Jeg har købt en pose med kalk når jeg nu alligevel var der. Men jorden må jo heller ikke blive for basisk.
@KaktusKlausen
Smider du bare en mængde kalk i som du synes virker passende ?

Jeg har ca. et ½ kilo jord, ved sgu ikke hvor meget kalk der skal i for at ramme den rigtige PH værdi.

Min sure jord har allerede dræbt et par Oldfarmers Nepal så jeg ville gerne undgå mere krybbedød.

-Gabrielle Roth

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Schwiez
Altså kalken kan jo ikke gøre jorden højere end ph~7, men det skal selvfølgelig ikke overdrives så vil der opstå uballance.
Billede

Medlem
Brugeravatar

Ahh jeg forstår :D
Tak :)

-Gabrielle Roth

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]