Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 27 jul 2025 14:17

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Hejsa
Jeg er smertepatient, og har i den forbindelse prøvet næste ALLE smertestillende præparater. Lige pt får jeg metadon imod smerterne, og har fået det i ca 5 måneder. Men da jeg har en del bivirkninger, kunne jeg godt tænke mig, at skifte over til ketogan igen. Og det er så i forbindelse med at skulle skifte præparat, at jeg gerne vil spørge, om man godt kan tage metadon den ene dag, og så allerede dagen efter tage ketogan?
Håber der er nogen der kan hjælpe med et svar :)

Admin
Brugeravatar

Jeg synes umiddelbart, du skal følge din læges anvisninger. Jeg går udfra, du får det udskrevet af en læge, siden du er smertepatient.

-Jimmy Carter

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Din læge skal nok lave en god plan for hvordan du skifter hvis han synes ketogan er en god idé. :)

Junior medlem

Hejsa
Og tak for Jeres svar.
Jeg har været ved læge idag, og hun syntes at jeg skal prøve contalgin i stedet for metadon. Jeg er meget betænkelig ved at skifte præparat fra dag til dag, da jeg ved at det ikke er alle præparater man må tage lige efter hinanden. Så jeg spurgte selvfølgelig min læge, om der ville ske noget ved at tage metadon den ene dag, og så skifte over til contalgin dagen efter, og det sagde hun at man sagtens kunne, uden at blive dårlig.
Jeg stoler selvfølgelig på hvad min læge siger, men jeg vil meget gerne have en second opinion fra Jer herinde. Så jeg håber der er en eller flere der kan/vil hjælpe med et svar. PÅ FORHÅND TAK.

Medlem

Det er en smule off topic, men - Jeg synes det lyder underligt at hun vil have dig over på contalgin, hvis du nu er på metadon og før har fået ketogan. Morfins biotilgængelighed ved oral indgift er jo lille. Nu skriver du ikke noget om hvilke doser du har fået/får, men det virker som om at du skal have en del for at være smertedækket. I det tilfælde vil dosen af contalgin jo blove meget høj. Du kan godt forvente at skulle have en dose der er 2-3 gange højere end f.eks. oxycodon.

Morfin er vel ofte "første valget" for læger når der skal behandles kroniske smerter, og så skiftes der hvis der er uønskede bivirkninger eller effekten ikke er tilstrækkelig. Men hvis jeg var dig, ville jeg ønske at komme over på oxycodon (OxyContin for depot) eller eventuelt prøve buprenorphin enten som plaster eller sublingualt.

Men hvis du ikke før har fået morfin oralt er det selvfølgelig umuligt at vurdere, hvordan det vil virke for dig :)

Medlem

Du skal i det daglige være smertedækket med depotpræperater(Metadon, Contalgin, Oxycontin). I det lange løb skal de kroniske smerter ikke behandles med pn medicin, idet det forstyrer den grundlæggende smertebehandling.

Du kan på medicin.dk ratio for samtlige opildner, der anvendes i DK. Udgangspunktet for at beregne ration er altid taget i Morfin 10 mg.

Men hold fingrene væk fra ketogan - det har størst misbrugspotentiale.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Et sted få finder.
IMO har oxycondon størst misbrugspotentiale. Jeg synes det virker ret vildt at din læge gerne vil skifte dig over fra metadon, som du har fået i 5 måneder og så over til contalgin. :shock: !
Der skal du altså virkelig op på en høj dosis hvis ikke du skal ende med at få abstinenser! Hvorfor ikke forsøge sig med fentanylplastre istedet for? Oxycontin vil nok også være et af de eneste præperatter der sådan lige uden videre vil kunne gå ind og dække din metadondosis uden at du skal op i sindsygt høje doseringer!

Hvilke doser har du fået af både ketogan og metadon?

Medlem

Den euforiske virkning ved ketogan er mange gange større end oxycodon. I mange lande er ketogan ulovligt på grund af den eufori det giver. Og fentanylplaster virker lige voldsomt nok synes jeg. Oxycontin eller burprenorphin bør efter min mening prøves først.

Medlem

Trådstarter: du må meget gerne fortælle hvilket præparat du er endt på og hvad du synes om det.

Junior medlem

Tak for Jeres råd og kommentarer. Da jeg var ved læge den 17. april 2013, hvor jeg også skrev indlægget om at hun syntes jeg skulle prøve contalgin, der fik jeg en blisterpakke med contalgin med hjem, for at prøve det. Men jeg har været ret betænkelig med at prøve det, så jeg tager stadigvæk metadon. Hvilket jeg også kan forstå på de skrevne indlæg, er bedre end ketogan mm.

Til sidst vil jeg lige sige, at jeg syntes denne her side er utrolig god og er glad for den respons man får på sine spørgsmål. Thumbs up herfra.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Du bliver nødt til at stole på din læge frem for et internetboard, hvor du får råd fra mennesker der i princippet måske ikke har nogen viden om lægemidler. Det er dog okay at forholde sig kritisk til sin behandling.

Jeg synes du skal prøve den contalgin du har fået udleveret. Din læge har vel fortalt dig, hvordan du skrifter? Du burde med god tryghed kunne følge denne anvisning og prøve contalginen af som aftalt. Hvis du ikke bryder dig om det, kan du booke en ny tid og i samråd med lægen forsøge at finde et andet præparat.

Hvis du ikke føler dig tryg ved dette endnu, så få en ny samtale med din læge, hvor du forklarer hvorfor du ikke tør skifte over på contalgin, og så kan I sammen finde en løsning.

Hvis du ikke gør noget, er du jo tilbage hvor du startede, og det løser ikke det problem du har.

Psychedelia er et godt forum til at rådgive omkring narkotiske stoffer, stille sig kritisk for medicinske behandlinger osv., men på trods af, at nogle af os har uddannelser inden for det lægemiddelfaglige område, er vi langt fra kompetente nok til at rådgive dig om hvilken behandling du skal have. Selv hvis vi var læger, ville vi ikke kunne hjælpe dig, da vi ikke har information om din sygdomshistorie og meget andet som er nødvendig for at give dig den rette behandling.

Dedikeret medlem

hej hottentot! nu spørger jeg altså lige: det er ikk fordi du godt ka lide metadonens virkning du ikk vil af det?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Du kan sagtens skifte fra Metadon til Morfin eller Ketogan fra dag til dag.Nogle folk der har været på Metadon længe udvikler noget der heder QT syndrom.Det er noget med at hjertet begynder at slå uregelmæssigt,og betyder man bør skifte medicin hurtigst muligt.Jeg kender en der fik 160 mg Metadon om dagen,hun går nu rundt på 810 mg Morfin om dagen (Contalgin).Jeg syntes det er en høj dosis,men det var hvad hun havde brug for da hun skiftede.Metadon er et meget "tungt" stof,,og idag har hun det meget bedre end da hun fik Metadon.Det er kun Buprenorfin der kan give ubehag hvis man skifter fra dag til dag.Der skal man faktisk have abstinenser når man starter behandlingen. :)

Junior medlem

Hottentot, jeg er selv smertepatient, og jeg ville holde mig langt væk fra Contalgin, eller hvad du får for erstatning, efter nogle mdr, vil du opleve at du virker i mindre og mindre tid til sidst virker det kun 6-7 timer ad gangen, du vil aldrig være smertedækket på samme måde som Metadon, ketogan er alt for svag i forhold til metadon, jeg mener det er ca. 3-4 gange så stærkt som morfin, og det fås kun i 5 og 15mg så vidt jeg husker. Du skrev aldrig hvad du fik af dosis eller hvad det var for, jeg får selv fentanyl plaster og det er meget bedre en piller, de fleste bivirkninger med blandt andet mund og mave problemer er forsvundet, og du skal bare skifte det hver 2. eller 3. dag afhængig af dosis, desværre tror jeg det er ret svært at komme på dem medmindre du er cancer patient, men prøv :)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]