Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 18 jul 2025 18:29

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Hvis man har købt Garden pottemuld(gødet jord) og plantet forspiret frø i,
og bladene er meget lyse når de kommer op og er små planter med 2-4 blade på, er der så
noget problem i dette, nogen af dem ser også ud til at falde sammen.
Eller muligvis bare ikke rejst sig endnu pga de muligvis har vendt forkert selv om jeg syntes jeg har været omhyggelig med at få dem vendt rigtigt (3-4 stykker "ligger ned/falder sammen ud af 30)

Der er dræn i bunden af bøtterne de sået i, dog ikke leca kugler da de skal plantes om, om et par dage, bladene
ligner en mellemting af overvanding eller forkert PH værdi (overgødning) men på posen er PH værdien
6,2-6,8 skal jeg bare lade dem vokse videre og skal de se sådan ud i starten når de kommer op?

Når jeg ser billedere på nettet af ny spiret, så ser nogle af mine meget lyse ud forholdet til.

Ps. kan ikke tage nogen billedere som er skarpe nok så man kan se de små blade ordenligt, derfor ingen billede desværre.

Medlem
Brugeravatar

http://cf.dcfonline.dk/
Er der ikke noget med at man ikke skal bruge gødet jord til frøspirer?
Uden billede er det vist kun gætværk jeg kan hjælpe med.

Junior medlem

Hehe den guide har jeg nu fulgt, det dog mit første inddørs grow, normalt har jeg bare plantet direkte i haven...

Hmm hvis man ikke skal bruge gødet jord til frøspirer ja så det jo problemet (hvor sikker er du på det?)... Så kan jeg næsten regne ud jeg skal flushe alle 30 og plante dem om hurtigst muligt til noget jord som ikke er gødet.

Jeg troede bare de skulle have gødning fra start (har ikke givet ekstra end det som allerede er i jorden selvfølgelig)

Medlem
Brugeravatar

Jeg har endnu ikke tilsluttet mig den flok mennesker som skriver ting på internettet de ikke er sikre på.

Junior medlem

Haha det var nu mere pga du skrev sådan her ;)

"Er der ikke noget med at man ikke skal bruge gødet jord til frøspirer?"

Der lød du bare ikke sikker ?

Medlem
Brugeravatar

Det var det man kalder et retorisk spørgsmål ;)

Junior medlem

Men det bare underligt, for nogle ser fine ud mens andre ser ud som om de bliver brændt pga gødning... (lyse blade ala nitrogen burn)

Anyway ved du om det kan reddes ved at flush dem og plante om i ugødet jord ? Eller er skaden sket?

Junior medlem

Vil lige sige de stadig er kimplanter. Altså så små er de endnu. De KUN lige kommet op i løbet af de sidste 2 døgn

Medlem
Brugeravatar

Hvis du har plantet dem i små potter (som er en fordel) ville jeg gennemskylde jorden. Hvis det er over 1 liter potter, ville jeg forsigtigt tage dem ud af jorden og ligge dem på en fugtig køkenrulle, imens jeg lavede nogle nye potter med såjord.

Junior medlem

De er plantet i 1½ liters flaske bunde / mælkekarton bunde så det vel lidt under en liter, så skylle jorden igennem og ellers se tiden an om de kommer sig?

Medlem
Brugeravatar

Du har jo mange planter hvis de andre ser fine ud kan du jo bare lade dem dø der ikke kan klare mosten. Så har du dem tilbage der kan klare lidt mere gødning og måske dem der giver det højeste udbytte. Altså bare gøre ingenting og ikke gennemvande. En overvanding er jo netop hvad cf guiden siger man skal undgå de første 1-3 uger. Hvis jeg dyrkede ville jeg nok tage dem ud og putte dem i så og prikkelmuld og ordentlige lystætte potter, men jeg turde heller ikke så 30 planter.
Hvad er det for nogen frø?

Junior medlem

Det er ældre frø Misty og Misty bestøvede med Shiva (uden køn)

Jeg flusher dem en smule og ser om jeg kan redde dem. Og grunden til jeg har plantet "så mange" er pga det første inddørs grow og regnet med jeg ville få problemer. Så heller lidt for mange så man kan fucke nogle op uden at strømmen er spildt :)
(strøm er jo desværre ikke billigt :/ )

Endvidere plejer jeg altid at være uheldig forholdet til han og hun... Så heller en smule ekstra end for lidt :)

Junior medlem

Massa jeg er sgu en smule i tvivl for når jeg læser guiden under gødning står der følgende...

Citat:
Generelt kan siges at planter i de første 2-3 uger ikke behøver gødning, da de får hvad de behøver fra jorden (altså hvis du har købt jord der indeholder gødning selvfølgeligt). Herefter er det almindeligt at starte med at give planterne ca. 1/4 styrke gødning, og derefter trappe langsomt op til den anbefalede mængde i løbet af 2-4 uger.

Her står der jo faktisk lige præcis at man ikke behøves gødning i starten HVIS man har købt gødet jord...

Og havde egenligt bare fuldt den guide... :) Anyway jeg venter lige til i morgen formiddag og ser om andre vil komme med en mening også inden jeg flusher dem

Medlem
Brugeravatar

Jamen det ændrer jo ikke ved at de ikke skal have gødning når de er spireplanter, de har så at sige en madpakke med.
Jeg synes du skal læse nogle dyrkningstråde, hvor folk fortæller hvordan de gør. Det kan være svært som nybegynder. Nogle gange tror jeg folk misforstår det mest basale, så hjælper det når det bliver forklaret på en anden måde.
Når du får dine egne praktiske erfaringer så finder du ud af det ikke er raketvidenskab.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]