Bare kald mig old-school, men mit forslag ville være, at du stoppede med at danse rundt om problemerne med kemiske midler. Der På trods af de tillader dig at glide ind i søvn, biddrager med en dårligere søvnkvalitet, er vanedannende og har en rebound effekt, der ved ophør vil give dig endnu flere søvnproblemer.
Der findes naturlige måder at løse dine problemer på. De mest effektive som jeg selv benytter er som følger;
Få noget motion, løb, svøm, gå en lang tur, sjip, dans, begyndt til noget sport med en ven eller lav 100 sprællemænd hjemme på dit eget gulv, kun fantasien sætter grænsen. Endorfin-rusen der følger er særdeles behagelig, tyngdekraften vil trække dig ned på madrassen og give dig mere ro efterfølgende.
Undgå kaffe, stimulanser, sukker og fed mad sent på aftenen, det forstyrre din søvn og holder dig vågen i længere tid end nødvendigt.
Brug hovedet! - læs en bog, lav suduko eller krydsord, lær noget nyt, download et puzzle-game på din iphone og leg med det indtil du er kørt træt. Find noget der ligger dig nært, noget som i forvejen interesserer dig, det er nemlig her du vil finde den største motivation til at klø på.
Søvnforstyrrelse kan være en lidelse der udspringer af personlige problemer, så gør dig nogle tanker om hvordan du vil vurdere din egen livskvalitet og i tilfælde af den er lav, så tænk over eventuelle ændringer der ville forbedre den. Den kan være opgør med dårlige vaner og mulige løsninger på personlige problemer.
Så istedet for at bruge dine vågner timer på frustrationer over problemerne, kan du konstruktivt forholde dig til dem istedet imens dine søvnproblemer står på.
Jeg ved det ikke er let, men store forandringer kommer som følge af en masse små - djævlen sidder i detajlerne. Og alt for mange mennesker undervurderer deres egne evner.
Her er en anden tråd med gode råd;
viewtopic.php?f=4&t=43738&p=600615&hilit=s%C3%B8vn#p600615